książki / PROZA

Zuch

Edmund White

Jerzy Jarniewicz

Fragmenty książki Edmunda White'a Zuch w przekładzie Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 9 luty 2012 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Pamięć, niczym dłonie

Pamięć, niczym dło­nie ślep­ca wędru­ją­ce po czy­jejś twa­rzy, zatrzy­mu­je się nad cha­rak­te­ry­stycz­ną lub uko­cha­ną cechą, ale nie zwra­ca uwa­gi na resz­tę, uzna­jąc ją za nie­waż­ną. Tyl­ko ta jed­na cecha – te rzę­sy łasko­czą­ce dłoń jak roba­czek świę­to­jań­ski albo ten oddech, któ­ry owie­wa pul­su­ją­cym cie­płem staw pal­ca, albo to drga­ją­ce jabł­ko Ada­ma – tyl­ko te cechy wyda­ją się cudow­ne, ero­tycz­nie ponęt­ne. Lecz do lite­ra­tu­ry pisarz wpro­wa­dza całą resz­tę, wszyst­kie zapo­mnia­ne frag­men­ty. Jego impro­wi­za­cje ukła­da­ją się w zupeł­nie nową twarz, nigdy wcze­śniej nie widzia­ną, w fik­cyj­ny wize­ru­nek. Buso­ni powie­dział kie­dyś, że naj­wy­żej ceni te puste frag­men­ty, któ­re kom­po­zy­to­rzy wymy­śla­ją po to, aby przejść od jed­ne­go „dobre­go momen­tu” do dru­gie­go. Takie rze­tel­nie wyko­na­ne, lecz mało istot­ne przej­ścia mówią wię­cej o kom­po­zy­to­rze – o praw­dzi­wym języ­ku jego wyobraź­ni – niż par­tie świa­do­mie bra­wu­ro­we. Wspo­mi­nam o tym w nadziei, że wszyst­kie kłam­stwa, któ­re tu zapi­sa­łem, aby przejść od jed­nej żało­snej praw­dy do dru­giej, mogą mieć jakieś zna­cze­nie – mogą mieć nawet szcze­gól­ne zna­cze­nie dla cie­bie, mój eks­cen­trycz­ny, cier­pli­wy, skru­pu­lat­ny czy­tel­ni­ku, któ­ry pró­bu­jesz wyczy­tać tak dużo z tak skrom­ne­go mate­ria­łu; czy­tel­ni­ku bar­dziej cier­pli­wy i pod­cho­dzą­cy do życia – do czy­je­goś życia – z więk­szym sza­cun­kiem niż autor, któ­re­mu jesz­cze przez chwi­lę pozwa­lasz zaist­nieć.

Kie­dy mia­łem jede­na­ście lat, zaczą­łem cho­dzić codzien­nie po szko­le do księ­gar­ni znaj­du­ją­cej się w pobli­żu hote­lu, w któ­rym miesz­ka­łem z mat­ką i sio­strą. Zafa­scy­no­wa­ła mnie kobie­ta, któ­ra tam pra­co­wa­ła. Poru­sza­ła się, mówi­ła, a nawet śpie­wa­ła, jak gdy­by była na wiel­kiej sce­nie, a nie w malut­kim skle­pi­ku. Widzia­łem kie­dyś oty­łą, kokie­te­ryj­ną diwę, któ­ra gra­ła rolę Car­men, a ta kobie­ta z księ­gar­ni wyda­wa­ła mi się nie mniej odpo­wied­nia do tej roli – wiej­ska blu­za zsu­wa­ła się z jej ramion tak nisko, że odsła­nia­ła gór­ne par­tie jej wiel­kich pier­si; czar­ne wło­sy zacze­sa­ne do tyłu w koń­ski ogon, któ­ry zda­wał się prze­ska­ki­wać samo­rzut­nie z jej ple­ców na ramio­na, i przy­sia­dał tam jak jakieś zwie­rząt­ko, któ­re kobie­ta trą­ca­ła policz­kiem; wąziut­ka talia, sady­stycz­nie obci­śnię­ta sze­ro­kim, czar­nym paskiem, zasznu­ro­wa­nym z przo­du; falu­ją­ce, obfi­te bio­dra pod dłu­gą spód­ni­cą, opły­wa­ją­cą jej cia­ło w pre­cy­zyj­nie zapra­so­wa­nych fałd­kach; jej drob­ne pła­skie sto­py z poma­lo­wa­ny­mi paznok­cia­mi w san­dał­kach, któ­rym pozo­sta­wa­ła wier­na nawet w śnież­ne dni. Ską­pa­na była w cięż­kich, zmy­sło­wych per­fu­mach, któ­re zapo­wia­da­ły nie tyle dziew­czy­nę czy matro­nę, ile przej­rza­łą kokiet­kę, ten typ impo­nu­ją­cej pięk­no­ści, któ­rą wątły dzie­więt­na­sto­wiecz­ny król wziął­by za kochan­kę. Ów zapach, bez­wstyd­ny jak jej pół­na­gie cia­ło, nabrzmie­wał, aby ukryć, lub kur­czył się, aby odsło­nić, jej dru­gą sta­łą woń: zapach palo­nych przez nią papie­ro­sów. Potra­fi­ła sie­dzieć godzi­na­mi na wyso­kim krze­śle za ladą z otwar­tą książ­ką w ręku, kopać swo­ją pli­so­wa­ną spód­ni­cę luź­no zwi­sa­ją­cą nogą i wyga­szać papie­ro­sa po papie­ro­sie w małej, czar­nej popiel­nicz­ce z pew­nej restau­ra­cji w Nowym Jor­ku. Widzia­łem w tele­wi­zji kon­fe­ran­sje­ra nowo­jor­skie­go noc­ne­go klu­bu, któ­ry przed­sta­wiał widzom sław­ne oso­bi­sto­ści: cześć tego blich­tru przy­pa­dła teraz tej kobie­cie z papie­ro­sem. Każ­dy z nie­do­pał­ków był hoj­nie zasma­ro­wa­ny szmin­ką czer­wo­ną jak krew; rosną­cy stos tlą­cych się nie­do­pał­ków przy­po­mi­nał otwar­ty grób, upior­ne kory­to peł­ne poćwiar­to­wa­nych tor­sów.

Paląc nuci­ła gar­dło­wym gło­sem, potem wydy­cha­ła dym, kasz­la­ła, robi­ła prze­rwę; jej brwi wystrze­li­wa­ły w górę, jej drżą­ca gór­na war­ga uno­si­ła się z jed­nej stro­ny, odsła­nia­jąc duży przed­ni ząb z czer­wo­ny­mi śla­da­mi szmin­ki. Otwie­ra­ła sze­ro­ko usta, pro­sto­wa­ła się, przez jej masyw­ne ramio­na prze­bie­gał dreszcz – i wydo­by­wa­ła z sie­bie wyso­ki ton. Potem szel­mow­ski kawa­łek noso­we­go Gou­no­da, gamy wyśpie­wy­wa­ne w wyci­szo­nej woka­li­zie co rusz wyry­wa­ją­ce się peł­nym gło­sem (szkar­łat­ny jedwab uka­zu­ją­cy się w wycię­ciach czar­nych ręka­wów), a potem odro­bi­na hej-non­ny-non­ny… Prze­wra­ca­ła kart­kę powie­ści i po omac­ku się­ga­ła po dymią­cą popiel­nicz­kę.

Niski, chro­po­wa­ty kalo­ry­fer, bie­gną­cy wzdłuż okna wysta­wo­we­go, brzęk­nął i zasy­czał. Ktoś wszedł, dzwo­nek weso­ło zadzwo­nił. Zim­ne powie­trze pocię­ło na wstąż­ki zakrzy­wio­ne, zawie­szo­ne w powie­trzu pane­le nie­bie­skie­go dymu. Kobie­ta odło­ży­ła książ­kę i z gra­cją pospie­szy­ła przy­wi­tać klien­ta. Jej cia­ło, któ­re nie­ru­cho­me przy­po­mi­na­ło lewia­ta­na, w ruchu nabie­ra­ło bale­to­wej lek­ko­ści. Prze­chy­li­ła gło­wę i uśmiech­nę­ła się. W chłod­nym świe­tle zimo­we­go dnia widzia­łem gru­bą war­stwę cia­sto­wa­te­go maki­ja­żu pokry­wa­ją­ce­go jej twarz i szy­ję, zatrzy­mu­ją­ce­go się tuż przed ramio­na­mi. Maki­jaż był tak gru­bo nało­żo­ny i miał tak nie­sły­cha­ny kolor, że aż zapar­ło mi dech: ta kobie­ta musi być bar­dzo sta­ra, pomy­śla­łem sobie, sko­ro potrze­bu­je takie­go kamu­fla­żu.

Intry­go­wa­ło mnie wszyst­ko, co się z nią wią­za­ło, cho­dzi­łem tam dzień po dniu po to tyl­ko, żeby być bli­sko niej. Przy­glą­da­łem się jej tak uważ­nie, że nie­mal zapo­mi­na­łem o wła­snym ist­nie­niu; dała mi nowe, lep­sze życie. Godzi­na­mi sta­łem przed pół­ką z książ­ka­mi i czy­ta­łem, a brud­ny śnieg topił się i spły­wał z moich butów, zosta­wia­jąc czar­ne pla­my na drew­nia­nym par­kie­cie. Naj­pierw zdej­mo­wa­łem czap­kę z nausz­ni­ka­mi i wpy­cha­łem ją do kie­sze­ni; dzie­sięć minut póź­niej roz­wi­ja­łem rudy sza­lik. Nie­po­trzeb­ny płaszcz opa­dał bez­ład­nie na pod­ło­gę, potem swe­ter rzu­cał swe poskrę­ca­ne cia­ło na płaszcz – nie­zgrab­ni zapa­śni­cy. Kobie­ta, nucąc, sta­wia­ła mały niklo­wa­ny czaj­ni­czek na gorą­cej maszyn­ce. Każ­da szy­ba w trze­ciej czę­ści od góry pokry­ta byłą parą; w rezul­ta­cie prze­cho­dzień podzie­lo­ny był na dwie stre­fy, zama­za­ną i wyraź­ną, jego szy­ja była jesz­cze widocz­na w szcze­gó­łach (łącz­nie ze szcze­ci­ną), ale jego twarz była jak zakry­ta jesz­cze bło­ną twarz embrio­nu. Choć była dopie­ro czwar­ta, świa­tło już gasło; świat skrzy­piał z zim­na i kulił się bez­rad­nie. Nie­bie­skie zaspy śnie­gu rzu­ca­ły jesz­cze bar­dziej nie­bie­skie cie­nie, ale wewnątrz wszyst­ko było rado­sne i oży­wio­ne. Kobie­ta, któ­rą nowo przy­by­ły klient nazwał Mari­lyn, śmia­ła się z jego dłu­giej, wymru­cza­nej opo­wie­ści, a śmiech mia­ła cza­ru­ją­cy.

Trze­cie­go, dłu­gie­go, spę­dzo­ne­go tam popo­łu­dnia nawią­za­łem z Mari­lyn roz­mo­wę. Powie­dzia­ła parę słów na temat książ­ki, któ­rą przez pół godzi­ny trzy­ma­łem w rękach, rzu­ca­jąc ukrad­ko­we spoj­rze­nia na kobie­tę i przy­słu­chu­jąc się skry­cie uryw­kom jej pio­se­nek i uwa­gom, jakie wymie­nia­ła z klien­ta­mi… Powie­dzia­ła do mnie:
– Jak widzę, zacie­ka­wi­ły cię dzie­ła Bal­za­ka. To wyjąt­ko­wa oka­zja, Dzie­ła wszyst­kie za jedy­ne czter­dzie­ści dola­rów. Wycho­dzi po dola­rze za tom. Niż­szej ceny nie znaj­dziesz. A wyda­nie jest wyjąt­ko­wo ele­ganc­kie, tytu­ły wytło­czo­ne zło­ty­mi lite­ra­mi na skó­rze, praw­dzi­wej lub sztucz­nej, nie jestem pew­na. Z prze­ło­mu wie­ków.

Zawsze czy­ta­łem powo­li. Mija­ły całe mie­sią­ce, zanim uda­wa­ło mi się dokoń­czyć lek­tu­rę jed­nej książ­ki. Pomysł prze­czy­ta­nia całe­go Bal­za­ka ozna­czał­by z pew­no­ścią usta­le­nie lek­tu­ry na resz­tę moje­go życia. Czy gotów byłem pod­jąć to zobo­wią­za­nie, choć nie prze­czy­ta­łem jesz­cze nawet jed­nej jego powie­ści?
– To cie­ka­we – powie­dzia­łem, gdyż nauczo­no mnie reago­wać na wszyst­ko, nawet na naj­bar­dziej oczy­wi­sty absurd. – A kim był Bal­zac?

Uśmiech­nę­ła się do mnie i odpar­ła, by oszczę­dzić mi wsty­du:
– No wła­śnie, to dosko­na­łe pyta­nie. Pocze­kaj­my, aż wró­ci Fred. On nam o tym opo­wie.


Wyobrażałem sobie kochanka

Wyobra­ża­łem sobie kochan­ka, któ­ry by mnie upro­wa­dził. Wspiął­by się na jodłę rosną­cą tuż pod moim oknem, wkro­czył do poko­ju i wziął mnie w ramio­na. Jego sło­wa i jego wygląd były­by nie­uchwyt­ne, roz­ma­za­ne, był­by po pro­stu miłu­ją­cym, obej­mu­ją­cym mnie wid­mem, któ­re­go twarz świe­ci jaskra­wo. Kocha­nek jed­nak tak dłu­go zwle­kał z przy­by­ciem, że ocze­ki­wa­nie prze­ro­dzi­ło się w tęsk­no­tę. Pew­nej nocy sie­dzia­łem przy oknie i wpa­try­wa­łem się w księ­życ, wzno­sząc na jego cześć toa­sty kie­lisz­kiem od szam­pa­na wypeł­nio­nym sokiem grejp­fru­to­wym. Wie­dzia­łem, że zim­ne, bez­kre­sne świa­tło księ­ży­ca pada na mnie i na nie­go, choć on sie­dzi gdzieś dale­ko, w jakimś odle­głym poko­ju, rów­nie samot­ny jak ja. Ocze­ki­wa­łem, że domy­śli się mego ist­nie­nia i mojej potrze­by; prze­czu­je, że w tym zaciem­nio­nym poko­ju wiej­skie­go domu cze­ka na nie­go pewien czter­na­sto­la­tek.

Dzi­siaj też, kie­dy mijam śpią­ce pod­miej­skie domy, zasta­na­wiam się cza­sa­mi, za któ­rym oknem cze­ka na mnie jakiś chło­piec.

W koń­cu zro­zu­mia­łem, że spo­tkam go dopie­ro po latach; napi­sa­łem dla nie­go sonet, któ­ry zaczy­nał się od słów: „Ponie­waż poko­cha­łem cię, zanim cię pozna­łem…”. Wyobra­ża­łem sobie, że nigdy nie będę się z nim kłó­cił, nigdy nie będę lek­ce­wa­żył jego odda­nia; za dłu­go musia­łem cze­kać. Cze­ka­łem tak dłu­go, że pra­wie opa­no­wał mnie gniew, a z pew­no­ścią – żądza zemsty.

Dom moje­go ojca wyglą­dał ponu­ro. Pię­trzy­ły się tam przy­pad­ko­we meble na wyso­ki połysk, spi­żar­nię zale­ga­ły zma­ga­zy­no­wa­ne zapa­sy; w prze­peł­nio­nych szu­fla­dach zło­te sztuć­ce i srebr­ne łyżecz­ki do her­ba­ty cze­ka­ły przez sześć mie­się­cy we fla­ne­lo­wych, fioł­ko­wo­ró­żo­wych worecz­kach, któ­re jed­nak nie potra­fi­ły uchro­nić ich przed zma­to­wie­niem od kon­tak­tu z powie­trzem. Wszy­scy mówi­li oszczęd­nie. Mało kto się śmiał, chy­ba że moja maco­cha, kie­dy roz­ma­wia­ła przez tele­fon z któ­rąś ze swych kole­ża­nek. Choć ojciec nie­na­wi­dził nie­mal wszyst­kich, chciał, aby maco­cha zdo­by­ła pozy­cję w towa­rzy­stwie, i uda­ło jej się to. Sta­ła się oso­bą przy­zwo­itą i fry­wol­ną zara­zem, nie­win­ną i zabaw­ną, żywot­ną i powścią­gli­wą – łączy­ła w sobie cha­rak­ter zbzi­ko­wa­nej dziew­czyn­ki i sztyw­niac­kiej matro­ny, two­rząc w ten spo­sób szcze­gól­ną kom­bi­na­cję, któ­rą jej świat tak bar­dzo podzi­wiał.

Co do mnie, to gorzej wypa­da­łem w przy­pi­sa­nej mi roli. Syno­wie jej przy­ja­ció­łek wzbu­dza­li we mnie lęk, nigdy nie umia­łem się zna­leźć pośród mło­dych dziew­cząt. Gra­łem na pia­ni­nie, nie wyka­zu­jąc postę­pów: ćwi­cze­nia ozna­cza­ły zgo­dę na ocze­ki­wa­nie, ja zaś chcia­łem osią­gnąć natych­mia­sto­wy suk­ces, chcia­łem sły­szeć trze­pot pie­rza­stych wachla­rzy w ciem­nym audy­to­rium, chcia­łem doj­rzeć w zako­lach lóż blask biją­cy od obsy­pa­nych dia­men­ta­mi dekol­tów i uszu. Zamiast tego – ból wycze­ki­wa­nia i strach, że nic nie jestem wart. Zanim się ubra­łem, sta­wa­łem nagi przed lustrem i zasta­na­wia­łem się, czy moje cia­ło jest cokol­wiek war­te. Wciąż mam przed oczy­ma tę bla­dą skó­rę nacią­gnię­tą na żebra, wiot­kie, nie­o­wło­sio­ne ramio­na i sil­niej­sze od nich nogi, zadzi­wio­ną, poszu­ku­ją­cą twarz – i powol­ne falo­wa­nie nie­sma­ku i wycze­ki­wa­nia, nie­sma­ku i wycze­ki­wa­nia. Nie­smak był gorą­cy, prze­ni­kli­wy – nikt mnie nie chciał, gdyż byłem lalu­siem, a mie­dzy łopat­ka­mi mia­łem mysz­kę. Wycze­ki­wa­nie było chłod­niej­sze, mniej dole­gli­we, przy­po­mi­na­ło raczej pył wod­ny wznie­co­ny przez falę niż samą falę. Oczy być może mia­ły w sobie coś ujmu­ją­ce­go, uśmiech też coś w sobie krył. Sko­ro jako chło­piec nie byłem atrak­cyj­ny, to może powi­nie­nem spró­bo­wać jako dziew­czyn­ka; okrę­ci­łem ręcz­nik wokół gło­wy niczym tur­ban. A może sam brak jest czymś urze­ka­ją­cym albo może być czymś urze­ka­ją­cym? Może moje bra­ki uczy­nią ze mnie postać ponęt­ną, taką jak Ali­ce, któ­ra razem ze mną pra­co­wa­ła przy adre­so­gra­fie? Cały­mi dnia­mi czy­ta­łem, czę­sto pisa­łem, ale obie te czyn­no­ści były namięt­nie abs­trak­cyj­ne. Już daw­no zda­łem sobie spra­wę z tego, że książ­ki obra­zu­ją inne życie, dla mnie cał­kiem obce, w któ­rym ludzie ostroż­nie, z nie­na­gan­ną kur­tu­azją, krą­żą jeden wokół dru­gie­go, aż jakaś jed­nost­ka, lub jakaś para, wybu­cha i wybie­ga z salo­nu, roz­świe­tla­jąc noc ogniem. Wpadł mi w ręce Ibsen i tym wła­śnie mnie ude­rzył: nie­ja­sna, towa­rzy­ska roz­mo­wa o niczym, a po niej boha­ter­ska śmierć w śnież­nej lawi­nie lub na spi­cza­stej wie­ży­cy kościo­ła (zasta­na­wia­łem się, jak moż­na te sce­ny wysta­wić w teatrze). Co dziw­ne, „realizm” poprzed­nie­go stu­le­cia wyda­wał mi się iry­tu­ją­co wyszu­ka­ny: ślu­by, zdra­dy, uciecz­ki, poje­dyn­ki, ofia­ry, samo­bój­stwa. Lite­ra­tu­ra była dla mnie rejo­nem fan­ta­zji, kusi­ła mimo swej nie­istot­no­ści – była rów­no­le­głym życiem, jak sny naśla­du­ją­ce życie na jawie, ale nigdy się z nią nie­prze­ci­na­ją­ce.

Wyda­wa­ło mi się, że gdy­bym chciał napi­sać o swo­ich prze­ży­ciach, musiał­bym je prze­tłu­ma­czyć z tego pro­stac­kie­go żar­go­nu, jaką jest rze­czy­wi­ste, powol­ne cier­pie­nie (nędz­ne, cha­otycz­ne myśli i nuda, nie­mra­wa jak trans­fu­zja krwi), na sta­ran­ne dwu­wer­sy żywe­go, pięk­ne­go uczu­cia, w spo­sób, któ­ry by uszla­chet­nił moje emo­cje i zara­zem dodał im wagi. A jed­no­cze­śnie pocią­ga­ło mnie to… A gdy­bym tak napi­sał o swo­im życiu dokład­nie to, czym ono było? A gdy­bym uka­zał je w całym jego zagęsz­cze­niu i nudzie, gdy­bym opi­sał jego ukry­tą namięt­ność, nigdy nie­prze­czu­wa­ną, nigdy nie­wy­ra­żo­ną, albo tę zwy­czaj­ną brą­zo­wą geo­dę, któ­ra samą sie­bie poże­ra kwar­co­wy­mi zęba­mi?


Prze­ło­żył Jerzy Jar­nie­wicz

O autorach i autorkach

Edmund White

Amerykański pisarz, eseista i krytyk kultury. Urodził się w 1940 roku w Cincinnati (Ohio). Laureat wielu prestiżowych nagród, członek Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury. Wywarł duży wpływ na literaturę oraz obyczajowość drugiej połowy XX wieku, zarówno wyrafinowaną stylistyką i naturalistycznym obrazowaniem swojej prozy, jak również publicystyką podejmującą problematykę gejowską. Po polsku ukazały się: "Zapominanie Eleny ", "Zuch" oraz "Hotel de Dream". Mieszka w Nowym Jorku.

Jerzy Jarniewicz

Urodzony 4 maja 1958 roku w Łowiczu. Poeta, tłumacz, krytyk. W 1982 r. ukończył anglistykę na Uniwersytecie Łódzkim, w 1984 r. filozofię. Autor między innymi tomów poetyckich Dowód z tożsamości (2003), Oranżada (2005), Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną (2012) czy Woda na Marsie (2015), licznych przekładów literatury zagranicznej oraz książek krytycznoliterackich. Od 1994 r. redaktor "Literatury na Świecie". Współpracuje z "Gazetą Wyborczą", "Tygodnikiem Powszechnym" i "Tyglem Kultury". Mieszka w Łodzi.

Powiązania

Poezję mamy we krwi

wywiady / o książce Doireann Ní Ghríofa Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Doire­ann Ní Ghrío­fa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Skry na mrok Doire­ann Ní Ghrío­fa w tłu­ma­cze­niu Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Skry na mrok

utwory / zapowiedzi książek Doireann Ní Ghríofa Jerzy Jarniewicz

Frag­men­ty książ­ki Skry na mrok Doire­ann Ní Ghrío­fa w tłu­ma­cze­niu Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Bagaż

nagrania / transPort Literacki Jerzy Jarniewicz Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Bagaż z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Port jest wyzwaniem i obietnicą

nagrania / transPort Literacki Jerzy Jarniewicz Resina

Esej Jerze­go Jar­nie­wi­cza otwie­ra­ją­cy festi­wal Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Port jest wyzwaniem i obietnicą

recenzje / ESEJE Jerzy Jarniewicz

Impre­sja Jerze­go Jar­nie­wi­cza, otwie­ra­ją­ca festi­wal Trans­Port Lite­rac­ki 28.

Więcej

Wiersz to istota społeczna

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Café Cobro

dzwieki / WYDARZENIA Dariusz Suska Jerzy Jarniewicz Marcin Sendecki

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Dariu­sza Suski pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Bagaż (2)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Bagaż (1)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Literatura jest igłą

debaty / ankiety i podsumowania Jerzy Jarniewicz

Odpo­wie­dzi Jerze­go Jar­nie­wi­cza na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Mondo cane

nagrania / stacja Literatura Jerzy Jarniewicz

Czy­ta­nie z książ­ki Mon­do cane z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Amerykańska Szkoła Pisania

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ame­ry­kań­ska Szko­ła Pisa­nia Eli­za­beth Bishop z udzia­łem Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, Mar­ci­na Szu­stra, Jerze­go Jar­nie­wicz i Joan­ny Muel­ler w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Głaszczki o kształcie toporków

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Dywersja, schizma, herezja

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Mondo cane

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Świat w ogniu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Świat w ogniu Char­le­sa Bern­ste­ina z udzia­łem Char­le­sa Bern­ste­ina, Kac­pra Bart­cza­ka, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Poetki z Wysp

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Lavi­nii Gre­en­law, Carol Rumens, Julii Fie­dor­czuk, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jerze­go Jar­nie­wi­cza pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Dowód z tożsamości i Zdania z treścią

dzwieki / WYDARZENIA Jerzy Jarniewicz Krzysztof Siwczyk

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2003.

Więcej

Nocna zmiana

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Simo­na Armi­ta­ge­’a, Gly­na Maxwel­la, Jac­ka Guto­ro­wa, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Paw­ła Mar­cin­kie­wi­cza w trak­cie festi­wa­lu Port Legni­ca 2003.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Makijaż zaczyna się od demakijażu

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Joanna Orska

Roz­mo­wa Joan­ny Orskiej z Jerzym Jar­nie­wi­czem, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Cztery krótkie wiersze dla Doroty Nieznalskiej

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Wąskie gardło klepsydry

wywiady / o pisaniu Jerzy Jarniewicz Mark Ford Piotr Sommer

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Pio­tra Som­me­ra z Mar­kiem For­dem opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Poeci z Wysp 2002

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia Mar­ka For­da, Ste­phe­na Rome­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Andrze­ja Sosnow­skie­go pod­czas festi­wa­lu Port Legni­ca 2002.

Więcej

Pieśń torby na pawia i Tarantula

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie wokół ksią­żek Taran­tu­la Boba Dyla­na oraz Pieśń tor­by na pawia Nic­ka Cave­’a z udzia­łem tłu­ma­czy Fili­pa Łobo­dziń­skie­go i Tade­usza Sław­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23. Pro­wa­dze­nie Jerzy Jar­nie­wicz.

Więcej

Niepoznaki i Przewodnik dla bezdomnych niezależnie od miejsca zamieszkania

dzwieki / WYDARZENIA Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki Jerzy Jarniewicz

Zapis całe­go spo­tka­nia Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Na trzech calach kwadratowych

wywiady / o pisaniu Craig Raine Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Cra­igem Rainem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Wiersze młodsze od bomb

recenzje / ESEJE Jerzy Jarniewicz

Szkic Jerze­go Jar­nie­wi­cza towa­rzy­szą­cy wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Wrażliwość wiersza

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Juliusz Pielichowski

Roz­mo­wa Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go z Jerzym Jar­nie­wi­czem na temat anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Poezja i sztuka rozpruwania ubrań

wywiady / o pisaniu Jerzy Jarniewicz Seamus Heaney

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Seamus Heaney, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Testowanie Heaneya

recenzje / IMPRESJE Jerzy Jarniewicz

Esej Jerze­go Jar­nie­wi­cza na temat poezji Seamu­sa Heaneya, towa­rzy­szą­cy wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Inspiracje dla wierszy

nagrania / między wierszami Andrzej Sosnowski Jerzy Jarniewicz

Jerzy Jar­nie­wicz i Andrzej Sosnow­ski zdra­dza­ją, z któ­rej stro­ny nad­cho­dzi inspi­ra­cja dla wier­sza.

Więcej

Mińsk, czyli Casablanca

wywiady / o pisaniu Jerzy Jarniewicz Lavinia Greenlaw

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Lavi­nią Gre­en­law, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Poezja z nagrodami: Puste noce

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Jerzy Jar­nie­wicz odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Puste noce, wyda­nej w wer­sji elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 wrze­śnia 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Pogotowie literackie 2012: Jerzy Jarniewicz

nagrania / ukryta kamera Jerzy Jarniewicz

Zapis zajęć warsz­ta­to­wych Jerze­go Jar­nie­wi­cza z 4 paź­dzier­ni­ka 2012 roku. Autor oma­wia swój wła­sny wiersz „Nike w kawał­kach”.

Więcej

100 wierszy wypisanych z języka angielskiego (3)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy anto­lo­gię 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

100 wierszy wypisanych z języka angielskiego (2)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy anto­lo­gię 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

100 wierszy wypisanych z języka angielskiego (1)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy anto­lo­gię 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Sankcje (2)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 maja 2018 roku.

Więcej

Sankcje (1)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 maja 2018 roku.

Więcej

Wiersz jest synonimem czasu

wywiady / o książce Anna Adamowicz Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste noce, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Bieżnia

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Maki­jaż, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Hotel, maki­jaż, pio­sen­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Skądinąd

nagrania / z fortu do portu Jerzy Jarniewicz

Wier­sze z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007), gro­ma­dzą­cej dotych­cza­so­wy doro­bek poetyc­ki auto­ra. Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Port Wro­cław 2008.

Więcej

Puste noce (2)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Puste noce (1)

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Makijaż

dzwieki / AUDYCJE Jerzy Jarniewicz

Audy­cja poświę­co­na pre­mie­rze książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza z udzia­łem auto­ra.

Więcej

Debiuty dawniej

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie z udzia­łem Han­ny Igal­son-Tygiel­skiej, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Anny Wasi­lew­skiej, Szy­mo­na Żuchow­skie­go i Ada­ma Lip­szy­ca w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Pływak woli mierzyć się z kanałem La Manche niż z górnym biegiem Wkry

wywiady / o książce Filip Łobodziński Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dusz­ny kraj Boba Dyla­na, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 lute­go 2017 roku.

Więcej

Nowe Głosy z Europy 2016: Proza

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe gło­sy z Euro­py 2016: Pro­za”, w któ­rym udział wzię­li Jerzy Jar­nie­wicz, Rume­na Buža­ro­vska, Eri­ka Fatland, Ciwan­merd Kulek i Zoran Pilić. Spo­tka­nie odby­ło się w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Przyziemna metafizyka

wywiady / o książce Adam Poprawa Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Ada­mem Popra­wą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Epi­fa­nie Jame­sa Joyce’a, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2016 roku.

Więcej

Dyskusja „Czy poezja może zmienić świat?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Anna Pod­cza­szy, Boh­dan Zadu­ra, Jerzy Jar­nie­wicz, Zbi­gniew Machej oraz Tomasz Bro­da o tym, czy poezja to pró­ba „dania w pysk świa­tu”, czy może jego zmia­ny?

Więcej

Trzy fundamentalne pytania o Joyce’a

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Przemysław Rojek

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Roj­ka z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Por­tret arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2016 roku.

Więcej

Język sportretowany

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go tłu­ma­cze­nia”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Por­tret arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2016 roku.

Więcej

Mokry parkiet

dzwieki / RECYTACJE Jerzy Jarniewicz

Wiersz z tomu Maki­jaż, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Hotel, maki­jaż, pio­sen­ki” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Hotel de dream (fragment) [czyta Michał Czaderna]

dzwieki / RECYTACJE Edmund White

Frag­ment książ­ki Hotel de dre­am, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Edmund Whi­te” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2012.

Więcej

Rozmowa o książce Sposoby na zaśnięcie

wywiady / o książce Różni autorzy

Dzie­ci zada­ją pyta­nia auto­rom i autor­kom książ­ki Spo­so­by na zaśnię­cie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 13 lip­ca 2015 roku.

Więcej

Komentarz do wiersza „Chemia organiczna dla początkujących”

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza do wier­sza z książ­ki Woda na Mar­sie, któ­ra uka­za­ła się 25 maja nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Marsjańska gościnność

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Joanna Mueller

Roz­mo­wa Joan­ny Muel­ler z Jerzym Jar­nie­wi­czem towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Woda na Mar­sie, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 25 maja 2015 roku.

Więcej

Edmund White o Zapominaniu Eleny

recenzje / KOMENTARZE Edmund White

Komen­tarz Edmun­da Whi­te­’a o książ­ce Zapo­mi­na­nie Ele­ny.

Więcej

Kultura seksualna

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

O czytaniu – pochwała snów

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

Nike w kawałkach

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza do wier­sza „Nike w kawał­kach” z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną.

Więcej

Przed słowem: Kamienie w strumieniu, pismo na piasku

recenzje / IMPRESJE Jerzy Jarniewicz

Esej Jerze­go Jar­nie­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaney­’a.

Więcej

Osobiste jest polityczne (gejowska proza i krytyka)

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Prze­mó­wie­nie wygło­szo­ne przez Edmun­da Whi­te­’a w Ośrod­ku Stu­diów Les­bij­skich i Gejow­skich na Uni­wer­sy­te­cie Miej­skim w Nowym Jor­ku 12 listo­pa­da 1993.

Więcej

O Hotelu de Dream

wywiady / o książce Edmund White Jacek Dehnel

Roz­mo­wa Jac­ka Deh­ne­la i Pio­tra Tar­czyń­skie­go z Edmun­dem White’em o książ­ce Hotel de Dre­am, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Otwieranie klatki Cage’a, czyli nic w obszarze wolności

recenzje / IMPRESJE Jerzy Jarniewicz

Esej Jerze­go Jar­nie­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Prze­lud­nie­nie i sztu­ka Joh­na Cage­’a.

Więcej

Z getta na listę bestsellerów

recenzje / ESEJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

Studium temperamentu

recenzje / ESEJE Jerzy Jarniewicz

Recen­zja Jerze­go Jar­nie­wi­cza z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Elegia do lodziarza

recenzje / IMPRESJE Jerzy Jarniewicz

Esej Jerze­go Jar­nie­wi­cza towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Od kwiet­nia do kwiet­nia Micha­el Lon­gley­’a.

Więcej

Plusk, czyli „być” w jednym wierszu Williama Carlosa Williamsa

recenzje / IMPRESJE Jerzy Jarniewicz

Esej Jerze­go Jar­nie­wi­cza o wier­szach Wil­lia­ma Car­lo­sa Wil­liam­sa.

Więcej
O Zebranych

O Zebranych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Toma­sza Maje­ra­na, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Jaku­ba Winiar­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Hen­ry­ka Zbier­skie­go.

Więcej

Emo, [stoję na moście]

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza do wier­szy z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007).

Więcej

O Dobrych manierach

recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Julia Szychowiak Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Mar­ty Pod­gór­nik, Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

O danc

recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Zbigniew Machej

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Mar­ty Pod­gór­nik, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Micha­ła Ciche­go.

Więcej

O Pieśniach Muniny Schwartz vel Adabisi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Fran­ka L. Vigo­dy, Mar­ty Pod­gór­nik i Edwar­da Pase­wi­cza.

Więcej

Cały ten świat oranżady

wywiady / o książce Artur Burszta Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Oran­ża­da, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 wrze­śnia 2005 roku.

Więcej

Wiersz ostatni, Wiersz, Tchnienie, W czwartki…, Cafe Cobro, Paszport Nansena, Dziś rano…, [stoję na moście]

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza do wier­szy z książ­ki Nie­po­zna­ki.

Więcej

Rewizja osobista, Frutti di mare, Kronika sportowa, Martwa kultura oliwkami, Evviva (wiersz trzeci)

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza do wier­szy z książ­ki Dowód z toż­sa­mo­ści.

Więcej

Edmund White Zuch

recenzje / ESEJE Sylwia Kluczewska

Recen­zja Syl­wii Klu­czew­skiej z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2013 roku na blo­gu Abo­mi­na­tio nasci­tur autum­no.

Więcej

O Zuchu

recenzje / ESEJE Damian Gajda

Recen­zja Damia­na Gaj­dy z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 14 mar­ca 2012 roku w kultura.onet.pl.

Więcej

Kultura seksualna

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

O czytaniu – pochwała snów

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

Wymyślić siebie

recenzje / ESEJE Marcin Sendecki

Recen­zja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go z książ­ki Zuch Edmund Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się na łamach cza­so­pi­sma „Exlu­siv”.

Więcej

Edukacja sensualna (i intelektualna)

recenzje / ESEJE Łukasz Najder

Recen­zja Łuka­sza Naj­de­ra z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 25 mar­ca 2012 roku na stro­nie ultramaryna.pl.

Więcej

Laurka dla Edmunda White’a

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Książka do polecenia

recenzje / ESEJE Juliusz Kurkiewicz

Recen­zja Juliu­sza Kur­kie­wi­cza z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się na łamach „Gaze­ty Wybor­czej”.

Więcej

Z getta na listę bestsellerów

recenzje / ESEJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

Konceptualizm podwójnie fizyczny

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Autokreacja postkonfesyjna i jej program nieczysty

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Dywersja, schizma, herezja

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Wysokie morza

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy książ­ki Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Zbiegi okoliczności

recenzje / ESEJE Zuzanna Sala

Recen­zja Zuzan­ny Sali książ­ki Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Zmienne kadry

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Jerze­go Jar­nie­wi­cza Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Rekonstrukcja podmiotu

recenzje / IMPRESJE Grzegorz Tomicki

Esej Grze­go­rza Tomic­kie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Woda na Mar­sie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się 25 maja 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

„Ja nie wiem nic i muszę czekać, aż będę mógł się dowiedzieć”, czyli amnezja i anamneza na poetyckiej wyspie.

recenzje / ESEJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Zapo­mi­na­nie Ele­ny Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 8 wrze­śnia 2013 roku na stro­nie Biblio­te­ka Mło­de­go Czło­wie­ka.

Więcej

Laboratorium White’a

recenzje / ESEJE Łukasz Łachecki

Recen­zja Łuka­sza Łachec­kie­go z książ­ki Zapo­mi­na­nie Ele­ny Edmund Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 22 paź­dzier­ni­ka 2013 roku w por­ta­lu Xiegarnia.pl.

Więcej

Wymazywanie

recenzje / ESEJE Marek Paryż

Recen­zja Mar­ka Pary­ża z książ­ki Zapo­mi­na­nie Ele­ny Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się we wrze­śniu 2013 roku w mie­sięcz­ni­ku „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Ten paskudny Nowy Jork

recenzje / ESEJE Anka Czytankowa

Recen­zja z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się w sierp­niu 2013 roku na blo­gu Czy­tan­ki Anki.

Więcej

Edmund White Zuch

recenzje / ESEJE Sylwia Kluczewska

Recen­zja Syl­wii Klu­czew­skiej z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się w stycz­niu 2013 roku na blo­gu Abo­mi­na­tio nasci­tur autum­no.

Więcej

„Parada przed lustrem”

recenzje / ESEJE Sabina Misiarz-Filipek

Recen­zja Sabi­ny Misiarz-Fili­pek z książ­ki Zapo­mi­na­nie Ele­ny Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła w 15 czerw­ca 2013 roku się w por­ta­lu Popmoderna.pl.

Więcej

Edmund White, Hotel de Dream

recenzje / ESEJE Paweł Klimczak

Recen­zja Paw­ła Klim­cza­ka z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 07 listo­pa­da 2012 roku w Aka­de­mic­kim Radiu LUZ.

Więcej

Modalność wyspy

recenzje / ESEJE Łukasz Najder

Recen­zja Łuka­sza Naj­de­ra z książ­ki Zapo­mi­na­nie Ele­ny Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

O Zuchu

recenzje / ESEJE Damian Gajda

Recen­zja Damia­na Gaj­dy z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 14 mar­ca 2012 roku w kultura.onet.pl.

Więcej

Edmund White – Hotel de Dream

recenzje / ESEJE Aleksandra Krogulska

Recen­zja Alek­san­dry Kro­gul­skiej z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 12 wrze­śnia 2102 roku w por­ta­lu histo­rycz­nym Histmag.org.

Więcej

Po drugiej stronie rzeki

recenzje / ESEJE Alicja Piechucka

Recen­zja Ali­cji Pie­chuc­kiej z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się w sierp­niu 2012 roku na łamach Nowych Ksią­żek.

Więcej

Kultura seksualna

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

O czytaniu – pochwała snów

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Esej Edmun­da Whi­te­’a towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zuch.

Więcej

„Szturm na Pałac Zimowy”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Lęk przed sztucznością

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Wymyślić siebie

recenzje / ESEJE Marcin Sendecki

Recen­zja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go z książ­ki Zuch Edmund Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się na łamach cza­so­pi­sma „Exlu­siv”.

Więcej

Irlandzki mit odzyskany

recenzje / ESEJE Magdalena Stępień

Recen­zja Mag­da­le­ny Stę­pień z książ­ki Sześć poetek irlandz­kich Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Osobiste jest polityczne (gejowska proza i krytyka)

recenzje / IMPRESJE Edmund White

Prze­mó­wie­nie wygło­szo­ne przez Edmun­da Whi­te­’a w Ośrod­ku Stu­diów Les­bij­skich i Gejow­skich na Uni­wer­sy­te­cie Miej­skim w Nowym Jor­ku 12 listo­pa­da 1993.

Więcej

Przegięty jak rokokowy imbryczek

recenzje / ESEJE Juliusz Kurkiewicz

Recen­zja Juliu­sza Kur­kie­wi­cza z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Edukacja sensualna (i intelektualna)

recenzje / ESEJE Łukasz Najder

Recen­zja Łuka­sza Naj­de­ra z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się 25 mar­ca 2012 roku na stro­nie ultramaryna.pl.

Więcej

„Święto” apokryfów

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Laurka dla Edmunda White’a

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Książka do polecenia

recenzje / ESEJE Juliusz Kurkiewicz

Recen­zja Juliu­sza Kur­kie­wi­cza z książ­ki Zuch Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się na łamach „Gaze­ty Wybor­czej”.

Więcej

Sytuacje paradoksalne

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Skąd­inąd (1977–2007) Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Dzieci dorosły

recenzje / ESEJE Tomasz Cieślak-Sokołowski

Recen­zja Toma­sza Cie­śla­ka-Soko­łow­skie­go z książ­ki Od pie­śni do sko­wy­tu. Szki­ce o poetach ame­ry­kań­skich Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Dominuje technika „makijażu”

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Raz jeszcze, po słowie, w otwartych drzwiach (fragment)

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Co zgrzyta w języku miłości?

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go z książ­ki Maki­jaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

O Od pieśni do skowytu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Tade­usza Pió­ro, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

Wymknąć się każdemu bogu

recenzje / IMPRESJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka z książ­ki Dowód z toż­sa­mo­ści Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej