recenzje / ESEJE

Pięć tez o Tadeuszu Piórze

Adam Poprawa

Recenzja Adam Poprawy z książki O dwa kroki stąd Tadeusza Pióry.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Teza pierw­sza, spóź­nio­na. Poli­ty­ka, a dokład­nie sta­li­nizm z socre­ali­zmem (i dłu­gim wyga­sa­niem) spo­wo­do­wa­ły, że auto­rzy naj­waż­niej­szych książ­ko­wych debiu­tów poetyc­kich 1956 roku pocze­ka­li. Bia­ło­szew­ski miał wte­dy 34 lata, Her­bert 32. Rok 1989, owszem, był jak naj­bar­dziej prze­ło­mem poli­tycz­nym, nie­mniej moż­na było wyda­wać wcze­śniej w dru­gim obie­gu lub na emi­gra­cji. Tym­cza­sem w oko­li­cach tego roku poja­wi­ło się kil­ka nader istot­nych debiu­tanc­kich tomi­ków, któ­rych auto­rzy byli w wie­ku daw­no poma­tu­ral­nym. Zaj­rzyj­my w metry­ki: pierw­sza książ­ka Świe­tlic­kie­go uka­za­ła się w roku 1992, autor miał wte­dy 31 lat. W tym­że roku debiu­to­wał Sosnow­ski, w wie­ku lat 33. Jedy­nie Tka­czy­szyn-Dyc­ki dopie­ro docho­dził do trzy­dziest­ki: 1990, 28 lat. Pió­ro zaś, wyda­jąc w 1993 Okę­cie, był rów­nież w wie­ku chry­stu­so­wym.
Czy są to czte­ry zupeł­nie indy­wi­du­al­ne histo­rie, czy też może coś jed­nak wte­dy cajt­gajst­nę­ło?

Teza dru­ga, tomi­stycz­na. Wśród licz­nych u Pió­ry alu­zji, przy­wo­łań, para­fraz, kryp­to­cy­ta­tów etc. jed­no źró­dło szcze­gól­nie intry­gu­je. W paru otóż miej­scach odsy­ła on do słyn­ne­go dia­lo­gu o sztu­ce z Joy­ce­’a Por­tre­tu arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym (tytuł z prze­kła­du Jerze­go Jar­nie­wi­cza). Ste­phen Deda­lus, wykła­da­jąc Lyn­cho­wi swój sys­tem este­tycz­ny, wycho­dzi tam od Akwi­na­ty. Owszem, Pió­ro inter­tek­stu­je też na przy­kład Sien­kie­wi­cza, z Joyce’em spra­wa jest jed­nak nie­po­rów­na­nie poważ­niej­sza. Poza wier­sza­mi jest Pió­ro zresz­tą wła­śnie joy­ce­’o­lo­giem. Nie wyklu­czam, że prze­wrot­ność przy­wo­łań Por­tre­tu arty­sty masko­wać, ukry­wać może jakąś głę­bo­ką rela­cję z tą naj­pięk­niej­szą książ­ką świa­ta. Cóż, prze­cią­gam pew­nie auto­ra na stro­nę wła­snych fascy­na­cji.
Kto zaś z inter­pre­ta­to­rów jest bez winy, niech rzu­ci we mnie przy­pi­sem.

Teza trze­cia, poważ­na. Pió­rę nie­raz zapi­sy­wa­no do gier i zabaw post­mo­der­ni­stycz­nych. Zgo­da, przy­naj­mniej czę­ścio­wa, tyle że jest pewien wstęp­ny waru­nek, pomi­ja­ny zazwy­czaj w tego rodza­ju kon­sta­ta­cjach. Posie­dzia­łem co nie­co nad Joyce’em, alu­zje ste­fa­no­we więc zła­pa­łem. Znam Nor­wi­da i godzi­na­mi słu­cha­łem Nie­me­na, też tedy jasne na przy­kład, skąd dwu­krot­ne „dalej”. Sły­sza­łem kie­dyś o zagra­niach jak Caj­mer o pół­no­cy, wiem zatem, kto zacz i o co cho­dzi. Oglą­da­łem daw­niej mecze, zro­zu­mia­łem więc skró­co­ny zapis roz­gry­wek z któ­rychś mistrzostw. Dorzu­cić mógł­bym jesz­cze ileś roz­szy­fro­wań, na pew­no jed­nak pozo­sta­ły frag­men­ty, któ­rych mię­dzy­tek­sto­we­go sen­su nie zauwa­ży­łem. Wszyst­kie inten­cjo­nal­ne nawią­za­nia zna jedy­nie autor, żaden czy­tel­nik nie roz­po­zna ich w kom­ple­cie. A jeśli nie da rady odczy­tać tu wszyst­kie­go, to spra­wa robi się poważ­na. Cie­ka­we zresz­tą, że taką ultra­po­no­wo­cze­sną poezję naj­le­piej było­by wyda­wać od razu w been­kach, z przy­pi­sa­mi jak Pan Bóg przy­ka­zał, i tra­dy­cyj­na akry­bia filo­lo­gicz­na wyma­ga.
A jest prze­cież jesz­cze inter­tek­stu­al­ność wszel­ka moż­li­wa.

Teza czwar­ta, refe­ren­cjal­na. Bywa nie­kie­dy Pió­ro arcy­pre­cy­zyj­nym mime­ty­kiem. W zabaw­nym wier­szu „X (Pole­mi­ka ze słyn­nym poetą)” boha­ter pali mari­hu­anę i przy­po­mi­na sobie esej Zaga­jew­skie­go. Z wier­sza wycho­dzi tro­chę na to, że i ten autor mógł ewen­tu­al­nie, pisząc ów esej, to czy owo zażyć… Pió­ro posłu­gu­je się tokiem prze­rzut­nio­wym. To, z jed­nej stro­ny, paro­dia zami­ło­wa­nia Nowej Fali do enjam­be­ments, z dru­giej zaś efekt spo­wol­nie­nia: „Ada­ma / Zaga­jew­skie­go”, „dostrzegł / pew­ną”, „połu­dnie / i pół­noc”.
Jak w „Lucy in the sky with dia­monds”: „you answer quite slow­ly”, choć tam inny spe­cy­fik w domnie­ma­niu.

Teza pią­ta, pyta­ją­ca. W wier­szu „Świę­to pra­cy” „Sena­tor biczu­je sekre­tar­kę w oku­la­rach”. Kto zatem nosi oku­la­ry?
Pyta­nie waż­ne nie tyle na zewnątrz (wier­sza), ile dla­te­go, że poka­zu­je, jak w samym języ­ku szyb­ko poja­wia się wie­lość.

O autorze

Adam Poprawa

(ur. 1959) – filolog, krytyk literacki i muzyczny, edytor, pisarz. Wydał m.in. monografię Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999), zbiór szkiców Formy i afirmacje (Universitas, Kraków 2003), tomy prozatorskie Walce wolne, walce szybkie (WBPiCAK, Poznań 2009), Kobyłka apokalipsy (WBPiCAK, Poznań 2014), zbiór Szykista. Felietony po kulturze (WBPiCAK, Poznań 2020). Przetłumaczył Epifanie Jamesa Joyce’a (Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2016). Przygotował poprawioną (odcenzurowaną i uzupełnioną) edycję Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (PIW, Warszawa 2014). Opracował poszerzone wydanie Języka poetyckiego Mirona Białoszewskiego (Ossolineum, Wrocław 2016) oraz tom Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej Stanisława Barańczaka (Ossolineum, Wrocław 2017). Jest felietonistą „Nowych Książek”.

Powiązania

Zahaczyła się chwila

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Z dnia robię noc Miro­na Bia­ło­szew­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2022.

Więcej

Drugi, a dokładnie czwarty Dylan Łobodzińskiego

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­kra­czam Rubi­kon Boba Dyla­na w tłu­ma­cze­niu Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 18 paź­dzier­ni­ka 2021 roku.

Więcej

W owalu cyklonu, w oku stadionu

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste try­bu­ny, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

John Lennon ścichapęk

wywiady / o książce Adam Poprawa Filip Łobodziński

Roz­mo­wa Ada­ma Popra­wy z Fili­pem Łobo­dziń­skim, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Joh­na Len­no­na Prze­stwo­rzo­ne rze­czy, w tłu­ma­cze­niu Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, któ­rą uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 30 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 2

debaty / ankiety i podsumowania Adam Poprawa

Głos Ada­ma Popra­wy w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Po sobie

recenzje / KOMENTARZE Adam Poprawa

Adam Popra­wa, juror Nagro­dy Poetyc­kiej Sile­sius, odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Po sobie Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Elementy osnowy pajęczyny

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy książ­ki Taran­tu­la Boba Dyla­na w prze­kła­dzie Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 15 stycz­nia 2018 roku.

Więcej

Wysokie morza

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy książ­ki Puste noce Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 4 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Emilia próbuje, ale nie pojmuje

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

13 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Prosty liryk

wywiady / o książce Adam Poprawa Marcin Sendecki

Roz­mo­wa Ada­ma Popra­wy z Mar­ci­nem Sen­dec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki W, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 27 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Przemyt mroku

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki wizyj­na Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pieśni naiwności i dopieszczenia

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

12 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Historia spóźnionego tytułu

recenzje / KOMENTARZE Adam Poprawa

Autor­ski komen­tarz Ada­ma Popra­wy do prze­kła­du Epi­fa­nii Jame­sa Joyce’a, wyda­nych w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 23 sierp­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 27 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Debiut po debiucie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nia autor­skie „Debiut po debiu­cie” z udzia­łem Ada­ma Popra­wy, Tade­usza Dąbrow­skie­go, Bron­ki Nowic­kiej i Arka­diu­sza Żychliń­skie­go w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Profesja afektowanej skromności

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

11 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Przyziemna metafizyka

wywiady / o książce Adam Poprawa Jerzy Jarniewicz

Roz­mo­wa Jerze­go Jar­nie­wi­cza z Ada­mem Popra­wą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Epi­fa­nie Jame­sa Joyce’a, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 sierp­nia 2016 roku.

Więcej

Niedomknięte arcydzieło

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Frag­ment posło­wia do książ­ki Por­tret arty­sty w wie­ku mło­dzień­czym Jame­sa Joyce’a, wyda­nej w prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza w Biu­rze Lite­rac­kim 30 maja 2016 roku.

Więcej

Czekając na żonę porucznika Columbo

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

6 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Uroić łezkę w specyficznym klimacie

felietony / cykle PISARZY Adam Poprawa

5 odci­nek cyklu „Nie­po­gu­bio­ne afek­ty” autor­stwa Ada­ma Popra­wy.

Więcej

Kochanka Norwida

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Szkic Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kochan­ka Nor­wi­da Euge­niu­sza Tka­czy­szyn-Dyc­kie­go.

Więcej

Wiersze mieszkalne W. H. Audena

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki W podzię­ko­wa­niu za sie­dli­sko W.H. Aude­na.

Więcej

Definiując poezje

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Esej Ada­ma Popra­wy towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki zbie­ra­ne, gubio­ne (1960–2010) Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Gdzie indziej jest teraz

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki Zapi­sy roz­mów Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Raczej się zbarbaryzowało, ogólnie

debaty / ankiety i podsumowania Adam Poprawa

Głos Ada­ma Popra­wy w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Skaczemy po górach, czyli rysowanie grubą kreską najważniejszych punktów odniesienia

debaty / ankiety i podsumowania Różni autorzy

Gło­sy Artu­ra Bursz­ty, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Ada­ma Popra­wy, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Okienne lustra Piotra Sommera

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki O krok od nich Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Y=

recenzje / IMPRESJE Adam Poprawa

Recen­zja Ada­ma Popra­wy z książ­ki nauka cho­dze­nia / gehen ler­nen Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Złodziej serc i snów

recenzje / ESEJE Aldona Kopkiewicz

Recen­zja Aldo­ny Kop­kie­wicz z książ­ki O dwa kro­ki stąd (1992–2011) Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O niepowtarzalnych okolicznościach

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Na jawie

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Pióro

Autor­ski komen­tarz Tade­usza Pió­ry do wier­sza „Na jawie” z książ­ki O dwa kro­ki stąd, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 listo­pa­da 2011 roku.

Więcej

Temat z Tadeusza Pióry (na marginesie tomu „O dwa kroki stąd. 1992- 2011”)

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej