Dopytanie
debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof SiwczykGłos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Kroniki osobiste”.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Wojaczek wielokrotny. Wspomnienia, relacje, świadectwa Stanisława Beresia i Katarzyny Batorowicz-Wołowiec.
To publikacja dla miłośników „życia i twórczości” Rafała Wojaczka. 85 osób, które zetknęły się z zmarłym w 1971 r. poetą, przepytanych na okoliczność właśnie jego „życia”, nie „twórczości”. Niezwykła, wciągająca i odpychająca jednocześnie księga zwierzeń, w której „twórczość” jest na drugim planie. Pierwsze skrzypce gra w niej „życie”.
Publikację uzupełnia starannie przygotowana płyta DVD będąca żywym świadectwem tych relacji, a także mnóstwo nieznanych wcześniej zdjęć. 11 godzin filmowego zapisu można oglądać na skróty, poprzez hasła klucze: „alkohol”, „autoagresja”, „kobiety” „choroba”, „incydent”, „więzienie”, „samobójstwo”. Ogrom pracy budzi respekt i szacunek. Enigmatyczne za to są motywacje, które przyświecały autorom.
W przenikliwym wstępie Stanisław Bereś pisze: Współczesna literatura polska nie posiada drugiej tak wyrazistej, dramatycznej i intrygującej indywidualności literackiej. Dlatego ważne jest, aby zgromadzić jak największą wiedzę o tym pisarzu i jego szamotaniu się na ziemi. Nie wszystko przecież zostało powiedziane i wyznane. O ile pierwsza część tego cytatu nie budzi kontrowersji, o tyle zdanie ostatnie jest ryzykowne. Czy da się powiedzieć wszystko?
Wojaczek wielokrotny został podzielony na cztery części: Mikołów, Kędzierzyn-Koźle, Kraków, Wrocław. Miejsce urodzenia, miejsce ukończenia liceum, miejsce rozpoczęcia szybko przerwanych studiów i miejsce śmierci – to właśnie tam Bereś i Batorowicz-Wołowiec poszukali świadków wydarzeń i znaleźli.
Sentymentalne wspomnienia z małego miasteczka często zaskakujące trzeźwością sądu i specyficzną „ludową mądrością”, każą widzieć Wojaczka jako jednego z wielu anonimowych rówieśników Polski Ludowej. Może jedynie nieco wyrastającego ponad przeciętną. To wyłanianie się z egzystencjalnej „przeciętności” dobrze wychwytywali jego szkolni koledzy i koleżanki. Dla wielu z nich Wojaczek pozostaje widmem ich własnej młodości.
Okres kędzierzyński z kolei przynosi osobliwe portrety Edwarda Wojaczka, ojca poety, pedagoga w tamtejszym liceum, który po separacji z żoną w Mikołowie był jedynie weekendowym gościem. Sprowadził syna do siebie, aby mógł zdać maturę eksternistycznie. Filolog klasyczny, wzór dowcipu i dobrych manier, a przy tym nieskłonny do otwartości człowiek starej daty – oto obraz, który zapamiętali jego dawni uczniowie, ale to również ważne parametry określające stosunki ojciec – syn. Wojaczek przecież dziedziczył po nim nie tylko umiłowanie klasycznej formy wiersza.
Kraków i nieudane studia na UJ to okres najbardziej zagadkowy. Nieliczne wspomnienia przynoszą przewrotną wiedzę – Wojaczek był raczej studentem niepijącym, czytającym na potęgę lektury spoza listy programu i dużo pisał. Pracował nad nigdy nieukończoną i zagubioną powieścią Piąta pora roku. Jeden z jego kolegów wspomina również o poemacie „Stawrogin”. Język krakowskich rozmówców – to obecnie często profesorowie i znani poeci – próbuje uchwycić Wojaczka na gorącym uczynku stawania się i bycia poetą. Te rozmowy przynoszą sporo intelektualnej frajdy, a obraz „buntownika” jest ambiwalentny i nieostry.
Wrocław natomiast to feeria świadectw, opowieści bulwersujących, wzajemnie się wykluczających. Ciekawe są świadectwa osób związanych z „Teatrem Laboratorium” Grotowskiego i rekonstrukcje związków Wojaczka z ludźmi skupionymi niegdyś wokół tej sceny. Z kolei w chórze kumpli od jabola i niedocenionych pisarzy z rzadka odzywają się głosy wstrzemięźliwe i egzegetyczne. Obiegowa formuła od dawna ujmuje poetę w karby obyczajowej prowokacji, chuligaństwa i, najoględniej mówiąc, obywatelskiego nieposłuszeństwa. Dramat „Wojaczek” był grany przy pełnej publiczności, na wrocławskim rynku, na słynnym murku za „Pałacykiem” czy w Klubie Związków Twórczych.
Pił ze wszystkimi, chociaż niektórzy nigdy nie widzieli go pijanego, umierał w świetle reflektorów, chociaż nikt nie potrafił mu pomóc. Być może dla wielu ludzi jest wyrzutem sumienia. Być może Wojaczka można było ratować. Być może jego samobójcza śmierć nie była gestem niepodległej jednostki, która pluje Bogu w twarz, nie godząc się na metafizyczną nędzę własnego bytowania. Dla tych wszystkich „być może” Bereś i Batorowicz-Wołowiec próbowali znaleźć rozstrzygnięcia. Metoda „do upadłego” polegająca na zadawaniu demontujących rozmówcę pytań o najbardziej intymne kwestie może budzić sprzeciw, bo czasem lepiej coś przemilczeć, żeby tego nie zbanalizować. Takim przykazaniem kierował się Lech Majewski, reżyserując film „Wojaczek”. Pamiętam, bo w nim zagrałem. Obraz ten został niemiłosiernie skrytykowany przez większość osób w tej książce. Nie chcą oni dyskutować z „filmową prawdą Majewskiego”, przedkładając nad nią autentyczność swojego doświadczenia. A przecież sami również padli ofiarą pewnej, tym razem „leksykalnej reżyserii”, którą popisali się Bereś i Batorowicz-Wołowiec, tak, a nie inaczej prowadząc ich po linii swoich pytań.
Wojaczek wielokrotny jest książką, z którą się nie dyskutuje. To zapis „85 prawd”, które przechowali dla siebie świadkowie. Byli skłonni podzielić się nimi. Fenomen Wojaczka nie stał się przez to ani odrobinę bardziej „ludzki”.
Ur. 1977. Polski poeta, eseista i krytyk literacki, autor osiemnastu tomów poetyckich oraz licznych książek krytyczno-literackich. Debiutował w 1995 roku zbiorem wierszy Dzikie dzieci. W kolejnych latach wydał m.in. Wiersze dla palących(2001), Centrum likwidacji szkód (2008), Gody (2012) oraz trylogię Krematoria (2021-2022). Jego twórczość była tłumaczona na wiele języków, w tym niemiecki, francuski i włoski. Jest również autorem kilku książek eseistycznych –Ulotne obiekty ataku (2010) i Bezduch (2018). Laureat Nagrody Fundacji Kościelskich, Nagrody Literacka Gdynia i Nagrody Silesius. Był także finalistą francuskiej nagrody Prix de la revue NUNC oraz laureatem międzynarodowej Nagrody Václava Buriana. Ostatnio jego wiersze wybrane A Calligraphy of Days zostały wydane przez Seagull Books (Londyn). Regularnie pisuje felietony do tygodnika „Polityka” i zasiada w jury Nagrody Nike. Mieszka w Gliwicach.
Głos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Kroniki osobiste”.
WięcejRozmowa Juliusza Pielichowskiego z Krzysztofem Siwczykiem, towarzysząca premierze książki Krzysztofa Siwczyka Na przecięciu arterii, wydanej w Biurze Literackim 23 września 2024 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejOdpowiedzi Krzysztofa Siwczyka na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Julii Fiedorczuk, Łukasza Jarosza, Krzysztofa Siwczyka i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego wokół antologii Moi Moskale podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Bogusława Kierca, Zbigniewa Macheja, Krzysztofa Siwczyka, Dariusza Sośnickiego i Tomasza Brody podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejRozmowa Krzysztofa Siwczyka z Kacprem Bartczakiem, towarzysząca premierze książki Widoki wymazy, wydanej w Biurze Literackim 19 kwietnia 2021 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Tomasza Majerana, Krzysztofa Siwczyka, Andrzeja Sosnowskiego i Bohdana Zadury podczas Portu Literackiego 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Jerzego Jarniewicza i Krzysztofa Siwczyka podczas Portu Legnica 2003.
WięcejRozmowa Krzysztofa Siwczyka z Tadeuszem Sławkiem, towarzysząca wydaniu książki Williama Blake’a Wyspa na Księżycu, w tłumaczeniu Tadeusza Sławka, która ukazała się w Biurze Literackim 2 marca 2020 roku.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka, towarzysząca wydaniu książki Williama Blake’a Wyspa na Księżycu, w tłumaczeniu Tadeusza Sławka, która ukazała się w Biurze Literackim 2 marca 2020 roku.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Mariusza Grzebalskiego i Krzysztofa Siwczyka podczas Portu Legnica 2000.
WięcejDyskusja wokół książki Stanisława Beresia i Katarzyny Batorowicz-Wołowiec Wojaczek wielokrotny z udziałem Romualda Cudaka, Bogusława Kierca, Stanisława Srokowskiego, Macieja M. Szczawińskiego, Krzysztof Siwczyka.
WięcejSzkic Krzysztofa Siwczyka do poematu Palamedes Piotra Matywieckiego, wydanego w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
WięcejKrzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki, Andrzej Sosnowski, Adam Wiedemann i Bohdan Zadura spierają się o ikonosferę współczesności. Port Legnica 2002.
WięcejKrzysztof Siwczyk, Anna Podczaszy, Bohdan Zadura, Jerzy Jarniewicz, Zbigniew Machej oraz Tomasz Broda o tym, czy poezja to próba „dania w pysk światu”, czy może jego zmiany?
WięcejZbigniew Machej, Krzysztof Siwczyk, Marcin Świetlicki i Bohdan Zadura zastanawiają się, czy istnieją słowa o ujemnym potencjale poetyckim. Port Legnica 2002.
WięcejWiersz Krzysztofa Siwczyka z książki Zdania z treścią.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Farsz Marcin Sendeckiego.
WięcejGłos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Inne tempo Jacka Gutorowa.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Pięć opakowań Marty Podgórnik.
WięcejAutorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki Centrum likwidacji szkód.
WięcejKomentarze Julii Fiedorczuk, Joanny Wajs, Krzysztofa Siwczyka.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Jacka Bieruta, Karola Pęcherza i Krzysztofa Siwczyka.
WięcejKrzysztof Siwczyk o poezji Kacpra Bartczaka.
WięcejAutorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki W państwie środka.
WięcejAutorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki List otwarty.
WięcejGłos Krzysztofa Siwczyka w debacie „Kiedy debiutować?”.
WięcejAutorski komentarz Krzysztofa Siwczyka do wierszy z książki Dane dni.
WięcejDyskusja wokół książki Stanisława Beresia i Katarzyny Batorowicz-Wołowiec Wojaczek wielokrotny z udziałem Romualda Cudaka, Bogusława Kierca, Stanisława Srokowskiego, Macieja M. Szczawińskiego, Krzysztof Siwczyka.
WięcejRecenzja Konrada Wojtyły z książki Wojaczek wielokrotny.
WięcejWstęp Stanisława Beresie i Katarzyny Batorowicz-Wołowiec do książki Wojaczek wielokrotny. Wspomnienia, relacje, świadectwa.
WięcejKomentarze Bogusława Kierca, Jacka Gutorowa, Jacka Łukasiewicza, Andrzeja Zawady.
WięcejKomentarze Bartosza Sadulskiego, Magdaleny Jędrusiak, Małgorzaty (Kingosi) Niklasińskiej oraz Łukasza Baduli.
WięcejRecenzja Piotra Śliwińskiego z książki List otwarty Krzysztofa Siwczyka.
Więcej