recenzje / KOMENTARZE

Antykwariat. Dom publiczny, W seksie szukasz formy czy treści?

Rafał Gawin

Autorski komentarz Rafała Gawina do wierszy z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Antykwariat. Dom publiczny

dla K. M.

Co cię bar­dziej prze­ra­ża: poezja współ­cze­sna czy współ­cze­sna
kobie­ta? Sie­dzisz w tym zawo­dzie przy­naj­mniej kil­ka lat za dłu­go,
a od same­go począt­ku

masz wyro­bio­ne zda­nie i masę uprze­dzeń, któ­re
naj­ła­twiej poda­wać w kilo­gra­mach, ważyć
w sło­wach.

I za każ­dym razem zagłę­biasz się w lek­tu­rze,
jak­by była obo­wiąz­ko­wa; liczysz atrak­cyj­ne figu­ry
i mru­gnię­cia okiem.

Czy kie­dyś się oswo­isz? Czy następ­ne wyj­ście
pozwo­li ci raz na zawsze opu­ścić te miej­sca,
isto­ty, rze­czy?


Szo­wi­nizm piszą­ce­go face­ta wyni­ka ze swe­go rodza­ju utoż­sa­mia­nia poezji z kobie­tą. Kry­tyk w pew­nym sen­sie trak­tu­je poezję jak kobie­tę (a kobie­tę jak poezję – zale­ży, z jakim kry­ty­kiem mamy do czy­nie­nia), by dać się wcią­gnąć w cały sze­reg powią­zań i kom­pli­ka­cji, nie­za­leż­nie od gustu i tego, na ile (i czy w ogó­le) moż­na je zro­zu­mieć. Obse­sja jest ponad­cza­so­wa. Mie­rze­nie sił na zamia­ry przy­cho­dzi z tru­dem, pro­wa­dzi do uproszczeń/przekłamań. Wyj­ścia zamie­nia­ją się w wej­ścia, puen­ty są pro­lo­ga­mi do następ­nych wędró­wek, rosną zna­ki zapy­ta­nia. Strach ma papie­ry publicz­ne.


W seksie szukasz formy czy treści?

dla P. O.

Jest sło­no i gorz­ko, wszyst­ko się klei
jak wlep­ki pod­świa­do­mo­ści, tu byłem,
moim klu­bem jest 4x jesz­cze jed­na

bram­ka. Docie­ra się od środ­ka, zmięk­cza
sed­no. Ostat­ni gwiz­dek, więc tram­wa­je
nie mogą odpę­dzić się od rąk, nie ma przy­stan­ków,
to nie dro­ga krzy­żo­wa, nikt ci nie wło­ży pal­ca
w ranę.

I zaczy­na się dra­mat, kto pokry­je
resz­tę? Nie ma drob­nych, same gru­be
ryby, w koń­cu to post-
moder­nizm – tech­no­lo­gie i świa­to­po­glą­dy, któ­re nie wyma­ga­ją
myśle­nia? A czy nie zaspo­ka­ja cię sama
dro­ga, od sta­dio­nu pod dom,
ten, w któ­rym miesz­kasz, masz upodo­ba­nie w obna­żo­nych
scho­dach, lochach, gdzie nie­raz tra­ci­łeś rów­no­wa­gę?

Wstań i zaob­ser­wuj, kie­dy pęka prze­strzeń
z krzy­żem w miej­scu kosza na śmie­ci, trze­pa­kiem na bru­dy,
na któ­rym wisisz, woła­ny przez mat­kę. Miłość
to dys­cy­pli­na dla mistrzów świa­ta
, nie to co pchnię­cie kuli
na orbi­cie (gol z wol­ne­go), radość mię­dzy punk­ta­mi. Jest słod­ko,
wszyst­ko roz­my­wa się, skra­pla na szy­bach, tar­czach,

zamie­nia w wino, ukry­te pod sza­li­kiem w spra­nych kolo­rach.


Gdy mowa o mistycz­nych prze­strze­niach w środ­kach komu­ni­ka­cji miej­skiej lub pod­miej­skiej, tram­waj zazwy­czaj prze­gry­wa z pocią­giem. To nie­spra­wie­dli­we. W koń­cu tram­waj sku­pia w sobie magię wyob­co­wa­nia pojaz­du szy­no­we­go, a jed­no­cze­śnie potra­fi uszczk­nąć coś z nie­spo­koj­nej atmos­fe­ry mia­sta, „prze­tra­wić” jego cen­trum i obrze­ża, wypluć dro­gę pod dom (gdzie „pod” jest tre­ścią, „dom” – for­mą). Kibi­ce to żar­li­wi wyznaw­cy, mają swo­je dys­cy­pli­ny i defi­ni­cje, pęk­nię­cia i posty (z myśl­ni­ka­mi, bo prze­cież nie ma mowy o budo­wa­niu, to co naj­wy­żej nad­bu­do­wy lub dobu­dów­ki, bez pro­jek­tów i pozwo­leń). Nic się nie musi uro­dzić, choć nie wszyst­ko jest pod kon­tro­lą (gdzie tym razem to „pod” jest for­mą).

O autorze

Rafał Gawin

Ur. 1984. Redaktor, korektor, konferansjer, animator, recenzent, poeta i przyszły prozaik. Wydał pięć książek poetyckich, ostatnio Wiersze dla koleżanek (Justynów 2022). Tłumaczony na języki. Prowadzi „Wiersz wolny” i „Liberté!”. Mieszka w Łodzi, gdzie pracuje (jako instruktor) w Domu Literatury i działa (jako skarbnik i wydawca) w oddziale Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Powiązania

Połow 2010

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ci­na Bie­sa, Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, Krzysz­to­fa Dąbrow­skie­go, Rafa­ła Gawi­na, Mar­ty­ny Kul­bac­kiej, Mariu­sza Par­ty­ki, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty, Fili­pa Wyszyń­skie­go i Domi­ni­ka Żybur­to­wi­cza pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Zasada nieoznaczoności

wywiady / o książce Grzegorz Wróblewski Rafał Gawin

Roz­mo­wa Rafa­ła Gawi­na z Grze­go­rzem Wró­blew­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ra Grze­go­rza Wró­blew­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Transparentny raport z pola, z którego się mówi, czyli to nie świat się kończy, to kolejny wtórny wiersz puka od spodu, którego nikt nie zauważa

debaty / ankiety i podsumowania Rafał Gawin

Głos Rafa­ła Gawi­na w deba­cie „Nowe języ­ki poezji”.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 5

debaty / ankiety i podsumowania Rafał Gawin

Głos Rafa­ła Gawi­na w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Wieprze przed perły. Centrala nas nie ocali, czyli rok w Biurze

debaty / ankiety i podsumowania Rafał Gawin

Głos Rafa­ła Gawi­na w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2016”.

Więcej

Plując z lewej. Z wiatrem i pod wiatr

recenzje / ESEJE Rafał Gawin

Recen­zja Rafa­ła Gawi­na, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 wrze­śnia 2016 roku.

Więcej

pigułka gwałtu

dzwieki / RECYTACJE Rafał Gawin

Wiersz z tomu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2010” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Setka z okazji dwudziestki w dwudziestu czterech mgnieniach

recenzje / ESEJE Rafał Gawin

Recen­zja Rafa­ła Gawi­na z książ­ki 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty.

Więcej

Idzie tylko o siłę odczuwania niedoskonałości własnej?

recenzje / ESEJE Rafał Gawin

Recen­zja Rafa­ła Gawi­na z książ­ki zni­kam jestem Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Węzły chłonne. Historia choroby

recenzje / KOMENTARZE Rafał Gawin

Autor­ski komen­tarz Rafa­ła Gawi­na do wier­sza z książ­ki Przy­miar­ki.

Więcej

Połow 2010

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ci­na Bie­sa, Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, Krzysz­to­fa Dąbrow­skie­go, Rafa­ła Gawi­na, Mar­ty­ny Kul­bac­kiej, Mariu­sza Par­ty­ki, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty, Fili­pa Wyszyń­skie­go i Domi­ni­ka Żybur­to­wi­cza pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

pusta ulica

dzwieki / RECYTACJE Krzysztof Dąbrowski

Wiersz z tomu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2010” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

„Połów 2010”: Krzysztof Szeremeta

nagrania / drażniące przyjemności Krzysztof Szeremeta

Karol Mali­szew­ski o poezji Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty. Etiu­da do wier­sza „Odjazd” w reży­se­rii Jolan­ty Kowal­skiej.

Więcej

„Połów 2010”: Mariusz PARTYKA

nagrania / drażniące przyjemności Mariusz Partyka

Karol Mali­szew­ski o poezji Mariu­sza Par­ty­ki. Etiu­da do wier­sza „Ukry­te” w reży­se­rii Jolan­ty Kowal­skiej.

Więcej

Folkestone

dzwieki / RECYTACJE Filip Wyszyński

Wiersz z tomu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2010” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Asperges

dzwieki / RECYTACJE Krzysztof Szeremeta

Wiersz z tomu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2010” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

deserowa

dzwieki / RECYTACJE Bartosz Sadulski

Wiersz z tomu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2010” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

pigułka gwałtu

dzwieki / RECYTACJE Rafał Gawin

Wiersz z tomu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2010” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Cankarjevo nabrezje

dzwieki / RECYTACJE Krzysztof Dąbrowski

Wiersz z tomu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Połów 2010” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Połów 2010 okiem Romana Honeta

wywiady / o książce Roman Honet

Cza­sem tra­fia­ły się zesta­wy ory­gi­nal­ne, świad­czą­ce o goto­wo­ści, ale tak­że o zdol­no­ści do pod­ję­cia ryzy­ka przez auto­ra, zda­rza­ło się to spo­ra­dycz­nie, zresz­tą nie spo­dzie­wa­łem się odwrot­nych pro­por­cji, i to wła­śnie owe zesta­wy sta­no­wi­ły dla mnie punkt odnie­sie­nia…

Więcej

Ostatnia po przecinku

wywiady / o książce Krzysztof Szeremeta Marcin Bies

Z Mar­ci­nem Bie­sem roz­ma­wia Krzysz­tof Sze­re­me­ta.

Więcej

przestrzeń wymiany działań, eskapizm

recenzje / KOMENTARZE Bartosz Sadulski

Autor­ski komen­tarz Bar­to­sza Sadul­skie­go do wier­szy z alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010.

Więcej

Odjazd, Dojazd

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Szeremeta

Auto­ko­men­tarz Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty do wier­szy z anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010.

Więcej

ukryte, wieża myśliwych

recenzje / KOMENTARZE Mariusz Partyka

Autor­ski komen­tarz Mariu­sza Par­ty­ki do wier­szy z alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010.

Więcej

Przesilenie

recenzje / KOMENTARZE Olga Masoń-Kędzierska

Autor­ski komen­tarz Olgi Masoń-Kędzier­skiej do wier­sza z alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2010.

Więcej

Język i szaleństwo

recenzje / ESEJE Mateusz Kotwica

Recen­zja Mate­usza Kotwi­cy z książ­ki Przy­miar­ki Rafa­ła Gawi­na.

Więcej

Nieprzewidziana obecność

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Przy­miar­ki Rafa­ła Gawi­na.

Więcej