recenzje / ESEJE

Balla, czyli jak się wymykać

Maciej Robert

Recenzja Macieja Roberta z książki Świadek Vladimír Balli.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Tutaj nic nie jest oczy­wi­ste – począw­szy od same­go auto­ra (pod­pi­su­ją­ce­go się jedy­nie nazwi­skiem, któ­re przy­brał jako arty­stycz­ny pseu­do­nim), aż po recep­cję jego twór­czo­ści (kry­ty­cy mają ogrom­ny pro­blem z zakwa­li­fi­ko­wa­niem geno­lo­gicz­nym tej pro­zy) aż po układ tomu (Świa­dek to wspól­ne wyda­nie dwóch zbio­rów Bal­li, „De La Cruz” i „Obcy”, cie­ka­wi jed­nak fakt ich nie­chro­no­lo­gicz­ne­go uło­że­nia). Jed­no jest pew­ne – Bal­la czę­sto robi lite­ra­tu­rę z lite­ra­tu­ry. W Świad­ku tro­pów lite­rac­kich jest co nie­mia­ra, już choć­by w samych tytu­łach – od „Obce­go” poczy­na­jąc, na „Świad­ku” koń­cząc. Kaf­ka jest tu zresz­tą szcze­gól­nie waż­ny. W „Prze­mia­nie”, w któ­rej kaf­kow­ski Gre­gor Sam­sa, zamie­nia­jąc się w roba­ka, dosto­so­wał się wresz­cie do świa­ta, w któ­rym wszy­scy są roba­ka­mi, Bal­la wykła­da swo­ją stra­te­gię – to iro­nicz­na dekon­struk­cja lite­rac­kich wąt­ków, a tak­że odwró­ce­nie odgór­nie przy­ję­tych norm. Flir­tów z histo­rią lite­ra­tu­ry świa­to­wej jest w „Świad­ku” wię­cej – w „Squ­acie” Obło­mow Gon­cza­ro­wa zmie­nia się w Odło­mo­wa, któ­ry odkry­wa, że brak dzia­ła­nia wciąż jest naj­lep­szą filo­zo­fią życio­wą („Odło­mow obró­cił się na boku. Potem zno­wu. Całe życie tak się tyl­ko prze­wra­cał z boku na bok, ale prze­cież i świat też się tyl­ko obra­ca i krę­ci niczym komicz­ny spo­wol­nio­ny der­wisz, bez żad­nej szan­sy na osią­gnię­cie transu”), w „Śmier­ci we Vrút­kach” Gustaw von Aschen­bach, zwa­ny tak­że – nie bez powo­du – Arschen­ba­chem, umie­ra zupeł­nie gdzie indziej niż w Wene­cji, zaś boha­te­ro­wie opo­wia­da­nia „Świat jako przy­szłość albo nic” cze­ka­ją na swo­je­go Godo­ta („Możesz być pewien, że się ode­zwie. Zawsze się odzy­wał. Wciąż był w pobli­żu”), któ­ry może być Bogiem, śmier­cią, czym­kol­wiek. Bal­la czę­sto bawi się w zamia­nę zna­czeń i onto­lo­gicz­nych sta­tu­sów – żona nagle nie pozna­je swo­je­go męża, zaś wybie­ra­ją­cy się na zagra­nicz­ną fuchę murarz nie pozna­je sam sie­bie. W opo­wia­da­niach Sło­wa­ka sta­łym rekwi­zy­tem jest lustro, w któ­re patrzy się z oba­wą, że odbi­cie może być prze­ra­ża­ją­ce. Potwo­ry kry­ją się w nas, ale też cza­ją się w naszym naj­bliż­szym oto­cze­niu – ich obec­ność za tele­wi­zo­rem niko­go nie dzi­wi. Bal­la zręcz­nie żon­glu­je tro­pa­mi, gatun­ka­mi, sty­la­mi – od fan­ta­sty­ki prze­cho­dzi do maka­bre­ski wpi­sa­nej w opo­wieść szka­tuł­ko­wą, od meta­fi­zycz­nych i pro­ba­bi­li­stycz­nych roz­wa­żań prze­cho­dzi gład­ko do gro­te­ski. Trze­ba przy­znać, że ta kalej­do­sko­po­wa galo­pa­da zna­czeń sta­je się z cza­sem męczą­ca. I po raz kolej­ny oka­zu­je się, że to, co naj­prost­sze, ma w sobie naj­więk­szą siłę. U Bal­li taką pereł­ką jest kró­ciut­kie opo­wia­da­nie „Erne­sto­wi”, czy­li histo­ria o sto­icy­zmie i prag­ma­ty­zmie, z jakim przyj­mu­je się śmierć bli­skiej oso­by.


Tekst opu­bli­ko­wa­ny na blo­gu czytamcentralnie.blogspot.com. Dzię­ku­je­my za udo­stęp­nie­nie mate­ria­łu.

O autorze

Maciej Robert

Urodzony w 1977 roku w Łodzi. Poeta, dziennikarz, krytyk literacki i filmowy. Laureat wielu ogólnopolskich konkursów literackich. Publikował m.in. w „Opcjach”, „Studium”, „Frazie”, „Tyglu Kultury”, „Ha!arcie”, „Toposie” i „Gazecie Wyborczej”. Jego wiersze były tłumaczone na język angielski, chorwacki i serbski. Stypendysta Ministra Kultury. Mieszka w Łodzi.

Powiązania

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Zazdrościliśmy Polakom, kiedy spadł samolot

wywiady / o pisaniu Andrij Bondar Maciej Robert

Roz­mo­wa Macie­ja Rober­ta z Andri­jem Bon­da­rem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Pióro z celownikiem

recenzje / IMPRESJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Kil­ler Andri­ja Lub­ki.

Więcej

Bunt się nie starzeje

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

100 WIERSZY POLSKICH STOSOWNEJ DŁUGOŚCI. POCZĄTKI (mashup)

recenzje / KOMENTARZE Maciej Robert

Autor­ski komen­tarz do wier­sza Macie­ja Rober­ta będą­ce­go poetyc­ką waria­cją na temat anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Poezja ręka w rękę z komiksem

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Powrót bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

Dzwinka Matijasz: Powieść o ojczyźnie

recenzje / IMPRESJE Maciej Robert

Esej Macie­ja Rober­ta towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Powieść o ojczyź­nie Dzwin­ki Mati­jasz.

Więcej

Working Class Hero albo piąty członek The Beatles

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Teraz będzie­my spać, leżeć bez ruchu lub ubie­rze­my się na powrót Bria­na Pat­te­na.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej
O Zebranych

O Zebranych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Toma­sza Maje­ra­na, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Jaku­ba Winiar­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Hen­ry­ka Zbier­skie­go.

Więcej

O Antypodach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Mar­ka K. E. Baczew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Łuka­sza Jaro­sza, Grze­go­rza Wysoc­kie­go oraz Macie­ja Woź­nia­ka do książ­ki Anty­po­dy Sła­wo­mi­ra Elsne­ra.

Więcej

O remoncie poranka

recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert Piotr Kępiński Piotr Matywiecki

Komen­ta­rze Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Macie­ja Rober­ta, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Świadek Vladimira Balli

recenzje / ESEJE Agnieszka Jeżyk

Recen­zja Agniesz­ki Jeżyk z książ­ki Świa­dek Vla­di­mi­ra Bal­li.

Więcej

Wiosna

recenzje / KOMENTARZE Vladimír Balla

Autor­ski komen­tarz Vla­di­míra Bal­li do opo­wia­da­nia „Wio­sna” z książ­ki Świa­dek, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 czerw­ca 2011 roku.

Więcej

Świadek na procesie Kafki

recenzje / ESEJE Paweł Bernacki

Recen­zja Paw­ła Ber­nac­kie­go z książ­ki Świa­dek Vla­di­míra Bal­li.

Więcej