recenzje / IMPRESJE

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze książki Wiersze zebrane (tom 3) Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 13 lutego 2006 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

1

Czy to nie będzie naj­bar­dziej kło­po­tli­wy w odbio­rze tom? – zasta­na­wia­łem się, prze­bie­ga­jąc myśla­mi całą edy­cję dzieł zebra­nych Boh­da­na Zadu­ry. Skła­da­ją­cy się z bar­dzo dobrej, sku­pia­ją­cej naj­now­sze utwo­ry, wstęp­nej czę­ści oraz ze zde­cy­do­wa­nie słab­szych pozo­sta­łych frag­men­tów, w któ­rych prze­glą­da się jak w lustrze ostat­nie kil­ka­dzie­siąt lat pol­skiej poezji. Ale jest to lustro pokry­te kurzem, popę­ka­ne, nazna­czo­ne rów­nież nie­uda­ny­mi pró­ba­mi sca­le­nia jed­no­rod­ne­go sty­lu. Mamy tu to wszyst­ko, co wydo­by­to z roz­pro­sze­nia, z pier­wo­dru­ków i szpar­ga­łów, co wyro­kiem autor­skim ska­za­no daw­niej na zapo­mnie­nie. Mnie jed­nak towa­rzy­szy­ła radość, może nawet unie­sie­nie. Myśla­łem sobie – „oto w tych frag­men­tach widać, jak Zadu­ra poetyc­ko dora­stał, potęż­niał, stro­ił instru­men­ty swej wspa­nia­łej orkie­stry.” Cóż za lek­cja dla debiu­tan­tów! Bo widać jak na dło­ni, ileż to atra­men­tu trze­ba wylać, ile bene­dyk­tyń­skich prób zali­czyć, żeby wresz­cie uzy­skać jakąś auto­no­mię w poezji, swój wła­sny głos wyrzeź­bić, wybić na pierw­szy plan. Dla miło­śni­ków tej twór­czo­ści to zapew­ne wzru­sza­ją­ca przy­go­da i swo­iście dydak­tycz­na nie­spo­dzian­ka, warsz­ta­ty poetyc­kie na żywo i jed­no­cze­śnie lek­cja histo­rii współ­cze­snej poezji. Inni odbior­cy, ci już tak nie­za­an­ga­żo­wa­ni w tro­pie­nie niu­an­sów „zadu­ria­ni­zmu”, mogą być skon­fu­do­wa­ni przy­pad­ko­wo­ścią i sła­bo­ścią wydo­by­tych z pożół­kłych rocz­ni­ków tek­stów, mogą zasta­na­wiać się nad sen­sem ich publi­ka­cji, mogą sobie w duchu zada­wać pyta­nia w sty­lu – „Po co pozy­cję Zadu­rę osła­biać poka­zem juwe­ni­liów, prze­cięt­nych pod­ró­bek neo­kla­sy­cy­stycz­ne­go sty­lu, nota­tek lirycz­nych bez więk­sze­go zna­cze­nia dru­ko­wa­nych w gaze­tach, o któ­rych dzi­siaj już nikt nie pamię­ta. Tego się nie robi poecie za życia…”.

I w takiej atmos­fe­rze może odby­wać się czy­ta­nie trze­cie­go tomu „Wier­szy zebra­nych” Boh­da­na Zadu­ry.

2

Toteż chciał­bym sku­pić swo­ją uwa­gę na pierw­szej czę­ści tomu, na wymo­wie naj­now­sze­go tomi­ku poety, zaty­tu­ło­wa­ne­go „Kwe­stia cza­su”. Czas jest tu naj­waż­niej­szy i z nim się wypra­wia nie­sa­mo­wi­te histo­rie, ale nie­ro­ze­rwal­nie wią­że się z tym kil­ka innych kwe­stii. Takie tytu­ły jak „Kwe­stia sma­ku” czy „Kwe­stia sty­lu” też nie były­by od rze­czy. Wszak już pierw­szy wiersz doty­czy sty­lu. Podwój­no­ści sty­lu. To w ogó­le jest sza­le­nie istot­ny pro­blem tej poezji: podwój­ność gło­su. Coś kla­sycz­ne­go, ryt­micz­ne­go cią­gle się tu mie­sza z języ­kiem spro­za­izo­wa­nym, nie­mal publi­cy­stycz­nym (kie­dy to wiersz Zadu­ry chce być notat­ką z gaze­ty, kart­ką zdję­tą z muru). Cie­ka­we, że w ten spo­sób pod­su­mo­wu­je doro­bek życia ktoś, kto po boga­tym doświad­cze­niu neo­kla­sy­cy­stycz­nym prze­szedł na dru­gą stro­nę i stwo­rzył wła­sną odmia­nę wier­sza wol­ne­go. Podwój­ność gło­su, mówie­nie „na dwo­je” wyda­je się być bar­dzo waż­ną cechą ostat­nich wier­szy.

Oso­bi­sty pro­blem auto­te­licz­ny został wmie­sza­ny w dys­ku­sje este­tycz­ne. Świet­nie wmie­sza­ny w wier­szu ini­cju­ją­cym zbiór. Cho­dzi o „Poet – bar­ba­rian or intel­lec­tu­al”. Tu rzecz nazy­wa się po imie­niu i rzu­ca inte­re­su­ją­ce świa­tło na nie­gdy­siej­sze pole­mi­ki. Pro­po­no­wa­ne roz­wią­za­nie jest pro­ste. Może potrze­bu­je­my dwóch języ­ków? – zasta­na­wia się poeta. Może to kon­tek­sty wymu­sza­ją okre­ślo­ne zacho­wa­nia języ­ko­we odtwa­rza­ne w wier­szu? Ist­nie­ją więc dwa języ­ki reali­zu­ją­ce się w zależ­no­ści od spe­cy­fi­ki odbio­ru, od ocze­ki­wań i nasta­wie­nia. Jeden był­by dla bar­ba­rzyń­ców, dru­gi dla inte­lek­tu­ali­stów. Bar­ba­rzyń­ski dla inte­lek­tu­ali­stów, inte­lek­tu­al­ny dla bar­ba­rzyń­ców.

I wyobraź­my sobie teraz, że przez tę sub­tel­ną bra­mę (z napi­sa­mi wyku­ty­mi w języ­ku angiel­skim) mamy wejść do tego świa­ta, mamy czy­tać następ­ne wier­sze. I czy­ta­my nie­uf­nie, co chwi­lę mie­rząc, ile tu bar­ba­rzyń­stwa, a ile inte­lek­tu­al­nej fine­zji. Po dłuż­szej lek­tu­rze to prze­sta­je być waż­ne. I zda­je się, że auto­ro­wi o to cho­dzi­ło. O uni­ce­stwie­nie dycho­to­mii. O ujrze­nie dwóch języ­ków w sca­la­ją­cej per­spek­ty­wie jed­ne­go pod­mio­tu. Po pro­stu nie­raz bywa­my kla­sy­cy­sta­mi, a nie­raz zda­rza się nam grać rolę bar­ba­rzyń­ców. Język wszyst­ko przyj­mie. Potra­fi się roz­dwa­jać.

3

Czas jest tu naj­waż­niej­szy. Naj­bar­dziej bole­sny. Cho­ciaż moż­na odnieść wra­że­nie, że w tym świe­cie nie ma żad­nej war­to­ści abso­lut­nej, czy­li takiej, któ­rej nie dało­by się wydrwić. O tym zawsze nale­ży pamię­tać. To sta­łe tło aksjo­lo­gicz­ne tych wier­szy. Tym bar­dziej muszą poru­szać pró­by osa­dza­nia cze­goś na grun­cie powa­gi. I wyda­je mi się, że w tej książ­ce mamy z czymś takim do czy­nie­nia mimo żar­to­bli­wo­ści nie­któ­rych prze­słań i atmos­fe­ry bły­sko­tli­we­go dow­cip­ko­wa­nia. Inte­lek­tu­ali­ście chwi­la­mi głos grzęź­nie w gar­dle. Ocie­ra się o gra­ni­cę sty­lu, o osta­tecz­ną moż­li­wość iro­nicz­ne­go wysło­wie­nia. Bo za dużo śmier­ci wokół, bo ona zaczy­na doty­czyć, obej­mo­wać, ini­cjo­wać mało pod­nie­ca­ją­cy flirt. To już nie są żar­ty, cho­ciaż brzmią tak, jak­by nimi nadal były: „Po kasz­lu w lip­cu pta­sia gry­pa i co dalej? Rak płuc? Rak krta­ni? Zawsze jest jakiś wybór choć ogra­ni­czo­ny.” Toteż spo­ro wier­szy w tym tomie zaj­mu­je się warun­ka­mi owe­go ogra­ni­cze­nia, mówiąc przy oka­zji coś o wyczer­py­wa­niu się, o zaci­ska­ją­cym się krę­gu. Wła­ści­wie nie ma już żad­ne­go wybo­ru, pomy­śla­łem, czy­ta­jąc o raku, któ­ry wle­wa się w cze­ka­ją­ce nań tkan­ki, o resek­cji żołąd­ka, o prze­raź­li­wie bolą­cych kola­nach, o gło­wie peł­nej „śmie­ci śmier­ci”, wresz­cie o tym, że „świat powo­li prze­cho­dzi na dru­gą stro­nę”. To bar­dzo waż­ne, jak Boh­dan Zadu­ra, bli­ski mi czło­wiek, usi­łu­je coś powie­dzieć o osa­cze­niu ze stro­ny cza­su i mate­rii, ze stro­ny tka­nek, chrzą­stek i łęko­tek, pró­bu­je wykrztu­sić coś nie do opi­sa­nia – dła­wie­nie, skurcz, zanik, roz­pacz.

I nie wiem, czy pisze to bar­ba­rzyń­ca, czy inte­lek­tu­ali­sta, ponie­waż w świe­tle tych doznań i prze­żyć nie ma to już żad­ne­go zna­cze­nia (Zadu­ra po raz dru­gi unie­waż­nia dycho­to­mię), a ja wiem tyl­ko, że mnie to obcho­dzi, śmier­tel­nie doty­czy, że podob­nie budzę się w nocy, nie znaj­du­jąc odpo­wie­dzi. Jeże­li poka­zu­je się roz­pad, to cho­dzi też o roz­pad for­my: jakie te ostat­nie w tomi­ku wier­sze są skrom­ne, asce­tycz­ne, jak­że się już niczym nie pysz­nią, brzmią jak notat­ki pozo­sta­wio­ne na szpi­tal­nym sto­li­ku. Jeże­li poka­zu­je się roz­pacz, to oszczęd­nie, z kla­są. Roz­pacz orga­nicz­na, dła­wią­ca nie jest tym samym, czym roz­pacz lite­rac­ka, figu­ral­na, sym­bo­licz­na. Dla­te­go te sło­wa zna­czą to, co zna­czą i nie ma w nich prze­chy­le­nia w stro­nę iro­nii: „w pew­nym wieku/ wie się już/ że rozpacz/ to takie samo słowo/ jak inne”. A cho­dzi o to, żeby wyjść poza sło­wa, poka­zać gro­zę i wstrząs towa­rzy­szą­cy wycho­dze­niu.

W krę­gu tych ostat­nich notat­ni­ko­wych zapi­sów pozo­sta­ją tak­że roz­wa­ża­nia o cza­sie. Z tytu­ło­wym wier­szem wią­że się moc­no „Reduk­cja”, utwór pod­kre­śla­ją­cy fakt nie­od­wra­cal­no­ści czy też jed­no­ra­zo­wo­ści cza­su, któ­ry podob­nie „jak węgiel jak ropa” jest nie­od­na­wial­ny. W tytu­ło­wym utwo­rze wywód opie­ra się na przy­to­cze­niu i prze­wrot­nej ana­li­zie powie­dze­nia „wszyst­ko jest kwe­stią cza­su”. Nie powin­no być zatem róż­ni­cy – roz­my­śla poeta – czy cho­dzi o kil­ka minut, godzin, lat, czy o kil­ka­na­ście. Naj­bar­dziej przej­mu­ją­ca jest tu poin­ta. To tyl­ko dwa dźwię­ki, dwie syla­by: A JEST.

Sma­ko­wa­niu tej róż­ni­cy poświe­co­nych jest kil­ka­na­ście frag­men­tów wspo­mnie­nio­wych, wyra­sta­ją­cych z prze­ży­wa­nia cza­su, z odczu­wa­nia dotkli­wo­ści tego prze­ży­wa­nia. Na przy­kład „Bąblow­ni­ca” przy­wo­łu­ją­ca postać ojca i pew­ne wyda­rze­nia z dzie­ciń­stwa. Uko­ro­no­wa­niem tego wąt­ku jest suge­styw­ny poemat ona­ni­stycz­ny (tyl­ko dla chłop­ców) pt. „To o czym zaczął mówić któ­rejś nocy”. Powrót do dzie­ciń­stwa i cza­sów doj­rze­wa­nia zaowo­co­wał tek­stem, pod któ­rym pod­pi­sa­ła­by się znacz­na część umę­czo­nej doj­rze­wa­niem ludz­ko­ści, mię­to­lą­cej ręką wła­sne narzą­dy z bra­ku innych moż­li­wo­ści speł­nie­nia. Pikan­te­rii tej rela­cji doda­je fakt, że o mękach i roz­ko­szach mię­to­le­nia opo­wia­da mini­strant albo ktoś, kto nim był i w dwój­na­sób (bo doszły dogma­ty, moral­ność i pie­kło) prze­ży­wał kło­pot z nagle obja­wio­ną sek­su­al­no­ścią.

4

Trzy­na­sto­zgło­sko­wiec, któ­ry niczym ukłon w stro­nę Mic­kie­wi­cza, wypro­wa­dza z roz­pa­czy i tęt­ni w uszach jak wybuch twór­czej erup­cji, pokaz krze­py. Ukłon w stro­nę Wil­na, o któ­rym się opo­wia­da z werwą i sym­pa­tią w „Dys­ty­chach dla Euge­niu­sza Ali­san­ki”. Ten utwór oraz „Kart­ka dla Wasy­la Mach­ny” i „Dzie­sięć na kwa­drans” wska­zu­ją na natu­ral­ne tło wyda­rzeń, na te frag­men­ty z życia boha­te­ra, któ­re wciąż nio­są żywe zna­cze­nia, nie ocie­ra­jąc się o roz­pacz i poczu­cie pust­ki. Być może nawet wią­żą się z taką sfe­rą rze­czy­wi­sto­ści, któ­ra wyda­je się nie­skła­ma­na i god­na zaufa­nia, cią­gle waż­na i wia­ry­god­na. Cho­dzi o to inne życie zwa­ne „życiem lite­rac­kim”. Podró­że i wie­czo­ry autor­skie, przy­jaź­nie i związ­ki, zlo­ty i impre­zy, publi­ka­cje i dys­ku­sje. To bar­dzo inte­re­su­ją­cy wątek w poezji Boh­da­na Zadu­ry: zapi­sy­wa­nie wra­żeń aktyw­ne­go uczest­ni­ka życia lite­rac­kie­go, swo­iście kro­ni­kar­ski obo­wią­zek bio­rą­cy się z poczu­cia soli­dar­no­ści i przy­jaź­ni. Zupeł­nie inny jest ton (ser­decz­ny, bra­ter­ski, fami­liar­ny) tego typu tek­stów w porów­na­niu z „wier­sza­mi gniew­ny­mi”, wcho­dzą­cy­mi w spór z ofi­cjal­nym życiem spo­łecz­no-poli­tycz­nym. Odno­si się wra­że­nie, że waż­ni dla Zadu­ry przy­ja­cie­le poeci, pisa­rze, kry­ty­cy two­rzą coś w rodza­ju rodzi­ny. Z frag­men­tów im poświę­co­nych bije cie­pło, siła i pew­ność, a mono­lo­gi boha­te­ra two­rzą się w przy­ja­ciel­skiej prze­strze­ni wymia­ny myśli i wra­żeń, w prze­strze­ni abso­lut­ne­go poro­zu­mie­nia peł­nej alu­zji o wspól­nych przy­go­dach i prze­ży­ciach. Mnie naj­bar­dziej wzru­szył frag­ment „Dys­ty­chów…” opi­su­ją­cy zakło­po­ta­nie agno­sty­ka szu­ka­ją­ce­go obra­zu „Pani któ­ra w Ostrej świe­ci Bra­mie”. Czy­ni to po to, żeby speł­nić proś­bę Hen­ry­ka Bere­zy. Jak­że on, bied­ny, Ją pozdra­wia…

5

Jeże­li ten tomik jest przy­czyn­kiem do dys­ku­sji o poetyc­ko­ści, o jej wymia­rach i nor­mach, to waż­ną czę­ścią przed­sta­wia­nych (kształ­tem wier­szy) poglą­dów jest cząst­ka zło­żo­na z tek­stów hybry­dal­nych, sytu­ują­cych się na pogra­ni­czu poezji i pro­zy. Być może mamy do czy­nie­nia z pro­za­mi poetyc­ki­mi, a może z czymś w rodza­ju kar­tek z dzien­ni­ka poety. Przy­po­mi­na­ją mi one frag­men­ty ostat­nie­go opo­wia­da­nia ze zbio­ru „Patry­cja i chart afgań­ski”. Cho­dzi o „Roz­bieg”, któ­ry potem w cie­ka­wy spo­sób prze­po­czwa­rzył się w „Lit” (choć miał w „Aryt­mię”). Cho­dzi o pomysł mie­sza­nia sty­lów i tona­cji, o dwa języ­ki, dwa gło­sy.

W „Roz­bie­gu”, a potem w powie­ści „Lit”, pole­ga­ło to na współ­wy­stę­po­wa­niu nor­mal­nej tra­dy­cyj­nej nar­ra­cji i nar­ra­cji zryt­mi­zo­wa­nej, opar­tej na sche­ma­cie ryt­micz­nym dzie­wię­cio­zgło­skow­ca (moż­na mieć sko­ja­rze­nia z „Gre­na­die­rem-kró­lem” Andrze­ja Kijow­skie­go). Według Zadu­ry mia­ło w ten spo­sób docho­dzić do zde­rza­nia kon­wen­cjo­nal­no­ści z auten­ty­zmem. Para­doks este­tycz­ny – nie­obo­jęt­ny tak­że dla zbio­ru „Kwe­stia cza­su” – pole­gał­by na prze­ni­ka­niu się kon­wen­cjo­nal­ne­go wypo­wia­da­nia obse­sji i mito­lo­gii z natu­ral­no­ścią codzien­ne­go bana­łu. Jak to ujął autor „Roz­bie­gu”, a są to sło­wa, do któ­rych zawsze war­to wra­cać, oma­wia­jąc twór­czość Zadu­ry: „Zaba­wa lite­rac­ka chro­nić tu win­na powieść przed banal­no­ścią i jed­no­znacz­no­ścią. Nie stać nas na stwo­rze­nie meta­fi­zy­ki, nie stać rów­nież na rezy­gna­cję z niej”.

Zabaw­ne więc wyda­ły mi się te małe pro­zy i bawi­łem się nie­źle, dopó­ki nie natkną­łem się w nich na wca­le nie­skry­wa­ny ton pole­micz­ny, na iry­ta­cję, gniew, zaan­ga­żo­wa­nie. A w stro­nę „Roz­bie­gu” rzu­cił mnie pogłos ryt­micz­ny. Zda­wa­ło mi się, że sły­szę dzie­wię­cio­zgło­sko­wiec w tytu­le jed­nej z tych próz. Był tam, ale tyl­ko poło­wicz­nie: „Sza­now­ny panie pro­fe­so­rze (mam na myśli Miod­ka, Bral­czyk też być może”. Sło­wa tego tek­stu dyk­to­wa­ła iry­ta­cja doty­czą­ca naro­wów publicz­ne­go języ­ka. Wyczu­wa się tu wyraź­ną nie­chęć do języ­ko­wych mód ste­ro­wa­nych przez media. Oto podróż kazach­stań­skich Pola­ków do ojczy­zny zosta­ła w mediach nazwa­na piel­grzym­ką. Zadu­ra nie cier­pi zawłasz­cza­nia wspól­ne­go języ­ka przez reli­gij­ny patos, przez nowo­mo­wę kościel­ną zatru­wa­ją­cą – jego zda­niem – zwy­czaj­ne komu­ni­ko­wa­nie się. Te kąśli­we tek­sty w grun­cie rze­czy doty­czą publicz­ne­go roz­my­wa­nia się zna­czeń, pro­te­stu­ją prze­ciw dewa­lu­acji słów i mar­no­tra­wie­niu natu­ral­nej siły języ­ka. I tak od sło­wa do sło­wa, od sfor­mu­ło­wa­nia do sfor­mu­ło­wa­nia docho­dzi się tu do kry­ty­ki dys­kur­su medial­ne­go i stwa­rza­nej prze­zeń kul­tu­ry bycia i poro­zu­mie­wa­nia się.

W świe­tle tych utwo­rów zaczy­na się dostrze­gać nową misję współ­cze­sne­go poety. Jest nią odważ­ne, iro­nicz­ne i zło­śli­we prze­ciw­sta­wa­nie się języ­ko­wym i myślo­wym pły­ci­znom mediów. Dosta­je się też poli­ty­kom (pole­cam zna­ko­mi­ty wiersz dedy­ko­wa­ny Alek­san­dro­wi Kwa­śniew­skie­mu) i ich nie­fra­so­bli­we­mu rzu­ca­niu słów na wiatr. Zadu­ra te sło­wa chwy­ta, prze­świe­tla, nicu­je. Po mistrzow­sku obra­bia frag­ment z gaze­ty czy news z tele­wi­zo­ra, dopi­su­jąc swo­je, czy­li poetyc­ki komen­tarz wyty­ka­ją­cy fałsz, pust­kę, nie­uczci­wość bom­bar­du­ją­cych nas zewsząd komu­ni­ka­tów. I to już nie cho­dzi o sło­wa. Tak­że o zacho­wa­nia, gesty, posta­wy. Ich nija­kość trak­to­wa­na ze śmier­tel­ną powa­gą i naboż­ną czcią jest powo­dem fru­stra­cji boha­te­ra tych zło­śli­wych nota­tek, któ­ry bez żad­nych cere­mo­nii potra­fi napi­sać, że „mdli go od miło­ści w wier­szach księ­ży poetów”. I to już nie jest zaba­wa lite­rac­ka, któ­ra ma chro­nić przed banal­no­ścią i jed­no­znacz­no­ścią. To jest raczej poszu­ki­wa­nie auten­ty­zmu, wia­ry­god­ne­go wymia­ru meta­fi­zy­ki w gąsz­czu szem­ra­nych, odpu­sto­wych rytu­ałów robią­cych w Pol­sce za reli­gij­ność i meta­fi­zy­kę. Skost­nie­nie i pust­kę nale­ży ośmie­szyć, więc Zadu­ra ośmie­sza. Nie przy­po­mi­nam sobie inne­go zbio­ru tego poety, w któ­rym było­by tak wie­le frag­men­tów jaw­nie anty­kle­ry­kal­nych. W oso­bli­wy spo­sób pogłę­bia­ją one tę „śmier­tel­ną opo­wieść” o akcen­ty nie­wia­ry w ist­nie­nie dru­giej stro­ny, potę­gu­jąc tra­gizm, pod­kre­śla­jąc ludz­ką samot­ność zde­rza­ną ze świa­do­mo­ścią wiel­kiej pust­ki. Dla­te­go też razi boha­te­ra i śmie­szy język kościel­nych dostoj­ni­ków (cyta­ty z kazań pry­ma­sa Glem­pa są niczym ścia­na, na któ­rej zakwi­ta graf­fi­ti Zadu­ry), język ofi­cjal­nej, zin­sty­tu­cjo­na­li­zo­wa­nej ułu­dy i namasz­czo­nej omni­po­ten­cji. „Jak poważ­nie wie­rzyć w Boga, sko­ro wie­rzy­ło się w świę­te­go Miko­ła­ja?”

Jak widać, Zadu­rę od lat nie opusz­cza pyta­nie o moż­li­wość stwo­rze­nia nowej meta­fi­zy­ki. Zda­je się, że osta­tecz­nie doszedł do prze­ko­na­nia, iż takiej moż­li­wo­ści nie ma, zaś bez­re­flek­syj­ne tkwie­nie w pozo­sta­ło­ściach po sta­rej meta­fi­zy­ce koń­czy się uwią­dem, beł­ko­tem, ule­ga­niem łatwiź­nie świa­to­po­glą­do­wej i stad­nym odru­chom. Być może to wła­śnie jest naj­waż­niej­szym prze­sła­niem „Kwe­stii cza­su”.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Bawić się z Zadurą

recenzje / IMPRESJE Marta Mizuro

Recen­zja Mar­ty Mizu­ro towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej