recenzje / IMPRESJE

Baśń dla znużonych ludzi

Joanna Orska

Recenzja Joanny Orskiej z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Wie­le, wie­le wra­żeń, ich roz­ma­itych rodza­jów, gatun­ków i odmian stło­czy się w Two­jej bied­nej gło­wie czy­tel­ni­ku, jeże­li się­gniesz po Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Rolan­da Fir­ban­ka. Nie jestem cał­ko­wi­cie pew­na, czy wła­śnie taki stan umy­słu zagwa­ran­tu­je Ci wytchnie­nie, choć wła­śnie ku „znu­żo­nym” – a idąc tro­pem angiel­skie­go zna­cze­nia sło­wa weary – tak­że zmę­czo­nym i stra­pio­nym kie­ru­je się autor Zdep­ta­ne­go kwia­tusz­ka ze szcze­gól­nym współ­czu­ciem. Jeden z odda­nych czy­tel­ni­ków Fir­ban­ka, Wystan Hugh Auden, zwra­ca uwa­gę na fakt, że w cza­sie wytchnie­nia – cho­ciaż­by ama­tor­skiej gry w bry­dża – dokład­nie rekreu­je­my uwi­kła­nia i emo­cje zwy­kłe­go, kie­ru­ją­ce­go się „pro­fe­sjo­nal­nie” poję­tym inte­re­sem życia – z jed­ną róż­ni­cą. O róż­ni­cy tej sta­no­wi świa­do­mość zaba­wy, stwa­rza­nia pew­ne­go fik­cyj­ne­go świa­ta, któ­re­go regu­ły zobo­wią­zu­ją nas tyl­ko na niby. Według Aude­na Fir­bank stwa­rza w swo­jej pro­zie swe­go rodza­ju ama­tor­ski raj; raj dla ama­to­rów, w któ­rym zapew­ne dosko­na­le będą się czuć znu­że­ni, jeże­li tyl­ko zre­zy­gnu­ją z męczą­cej powa­gi drą­żą­ce­go ich i tra­pią­ce­go pro­fe­sjo­na­li­zmu. Gdy­by­śmy pró­bo­wa­li czy­tać wcze­sne poetyc­kie opo­wie­ści, zapre­zen­to­wa­ne w tomie Stu­dium tem­pe­ra­men­tu, z wyko­rzy­sta­niem tego klu­cza, mogli­by­śmy potrak­to­wać je jako zapro­sze­nie do zaba­wy; zaba­wy w cudow­nie lek­kim, Fir­ban­kow­skim Ede­nie.

Nie nama­wiam tu wca­le do potrak­to­wa­nia tej por­cji angiel­skich tłu­ma­czeń autor­stwa Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza i Andrze­ja Sosnow­skie­go w kate­go­riach „have a bre­ak, have a kit­kat” – cho­ciaż z dru­giej stro­ny inten­cje Fir­ban­ka nie pozo­sta­ją zbyt odle­głe od rze­czy­wi­stych moż­li­wo­ści, jakie nie­sie za sobą owa pro­po­zy­cja. Pamię­tać jed­nak nale­ży, zanim pozwo­li­my sobie na zanu­rze­nie się w sadzaw­ce łaski i roz­ko­szy, jaką nie­wąt­pli­wie Stu­dium tem­pe­ra­men­tu sta­no­wi, że raj Fir­ban­kow­ski nie pozo­sta­je rajem nie­win­nym. Podob­nie jak w isto­cie nie ma nie­win­nych zabaw. Dla­te­go wła­śnie na koniec pozwo­lę sobie posta­wić, w zgo­dzie z zasa­da­mi Fir­ban­kow­skiej ele­gan­cji, jed­ną kry­tycz­ną tezę. Tak więc: jego, wyda­wa­ło­by się, do kości bez­in­te­re­sow­na pro­za sta­no­wi mimo wszyst­ko przy­kład lite­ra­tu­ry zaan­ga­żo­wa­nej. Kreu­jąc prze­strzeń skraj­nie sztucz­ną, prze­ra­fi­no­wa­ną, chcia­ło­by się powie­dzieć prze­gię­tą, autor pró­bu­je zaan­ga­żo­wać nas w sen, któ­ry jest jed­no­cze­śnie śmiesz­ny i pięk­ny – pełen boskie­go głup­stwa. W tym śnie jed­nak pły­ną praw­dzi­we łzy, leje się praw­dzi­wa krew, zacho­dzi praw­dzi­wa śmierć. Cóż nam z tego, że są one łez, krwi i śmier­ci jedy­nie naśla­do­wa­niem? Pier­rot wygry­wa swo­ją pieśń miło­sną nader fał­szy­wie, na aż nad­to zgra­nych nutach, posłu­gu­jąc się w oczy­wi­sty spo­sób fał­szy­wym rymem; a jed­nak od przed­mio­tu swo­jej miło­ści oddzie­lo­ny jest napraw­dę. Cóż z tego, że po twa­rzy spły­wa­ją mu smu­gi tuszu? Jeże­li będzie­my bawić się w takim raju, zacznie­my nasze­go Pier­ro­ta trak­to­wać poważ­nie. Kim sta­niesz się czy­tel­ni­ku, kie­dy uwie­rzysz w tra­ge­dię róży i sło­wi­ka; kie­dy uwie­rzysz w tę tra­ge­dię jesz­cze raz, i jesz­cze raz, i jesz­cze raz? Nie potra­fię odpo­wie­dzieć na to pyta­nie. Jed­no nato­miast Ci gwa­ran­tu­ję: wcho­dząc w ten świat tak­że i Ty sta­niesz się entu­zja­stycz­nie smut­ny i śmiesz­ny zara­zem. Naj­wyż­sza więc pora nało­żyć maki­jaż.

O autorze

Joanna Orska

Urodzona w 1973 roku. Krytyk i historyk literatury. Recenzje i artykuły publikuje w "Odrze", "Nowych Książkach", "Studium". Autorka książek: Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce, Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006, Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce, Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu oraz wspólnie z Andrzejem Sosnowskim antologii Awangarda jest rewolucyjna albo nie ma jej wcale. Jest pracownikiem naukowym w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka we Wrocławiu.

Powiązania

Konceptualizm podwójnie fizyczny

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Instruktaż zwijania ciała

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Jabłoń­skiej dla moich dziew­czyn, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Módl się do zwierząt

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kon­ra­da Góry Woj­na (pie­śni lisów), któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Co sygnalizuje wąż?

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mirol­ju­ba Todo­ro­vi­cia świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem, w tłu­ma­cze­niu Kin­gi Sie­wior i Jaku­ba Korn­hau­se­ra, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 23 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Makijaż zaczyna się od demakijażu

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Joanna Orska

Roz­mo­wa Joan­ny Orskiej z Jerzym Jar­nie­wi­czem, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Poezja może mniej niż serial na Netflixie

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej książ­ki Kalen­darz majów Kon­ra­da Góry, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 14 maja 2019 roku.

Więcej

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 18

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Orska

Głos Joan­ny Orskiej w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Pozytywki i marienbadki

nagrania / między wierszami Różni autorzy

O twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go wypo­wia­da­ją się Woj­ciech Bono­wicz, Jacek Guto­row, Anna Kału­ża, Joan­na Orska, Piotr Śli­wiń­ski, Kamil Zając.

Więcej

O poezji (i krytyce) zaangażowanej

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 wrze­śnia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 18 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Podróż sentymentalna

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki W Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 27 grud­nia 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 3 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Maszyny Sosnowskiego

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dom ran Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 lute­go 2015 roku.

Więcej

O składnię wiersza polskiego

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Orska

Głos Joan­ny Orskiej w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Poeta uczony

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Szkic Joan­ny Orskiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ryt­my jesien­ne Jac­ka Łuka­sie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 lip­ca 2014 roku. 

Więcej

Była sobie raz królewna

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Farsz Mar­ci­na Sen­dec­kie­go.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Próby nowej krytyki

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Esej Joan­ny Orskiej poświę­co­ny książ­kom Stra­ty­gra­fie Joan­ny Muel­ler i Bume­rang Anny Kału­ży.

Więcej

Wspólnota niebywała

recenzje / IMPRESJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Dni i noce Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Czy wiersze mogą być trendy?

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z arku­sza Arty­ku­ły pocho­dze­nia zwie­rzę­ce­go Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

Negatywność

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Nie­pio­sen­ki Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Czy zaistniał przełom 1989 w literaturze?

debaty / ankiety i podsumowania Joanna Orska

Głos Joan­ny Orskiej w deba­cie „Bar­ba­rzyń­cy czy nie? Dwa­dzie­ścia lat po ‘prze­ło­mie’ ”.

Więcej

Pustka i czułość

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Tlen Julii Fie­dro­czuk.

Więcej

Jak może wyglądać we współczesnej poezji rozpowiadanie tajemnic

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Słyn­ne i świet­ne Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Studium temperamentu

recenzje / ESEJE Jerzy Jarniewicz

Recen­zja Jerze­go Jar­nie­wi­cza z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Płeć kursywy

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Recen­zja Tade­usza Pió­ry z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Półświatek

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Firbankowskie bibeloty

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Dehnel

Recen­zja Jac­ka Deh­ne­la towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ronal­da Fir­ban­ka Stu­dium tem­pe­ra­men­tu, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lute­go 2009 roku.

Więcej

Ronald Firbank: Literatura jako model życia

recenzje / ESEJE Julia Fiedorczuk

Recen­zja Julii Fie­dor­czuk z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

O Firbanku w siedmiu punktach

recenzje / ESEJE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Rolan­da Fir­ban­ka.

Więcej