ziemia mi porosła ognistą sierścią
w miejscu skóry mam miałki popiół
ale wiadomo co spłonie odrośnie
kręci się koło kręci karuzela
cokolwiek nastąpi nie należy panikować bowiem
sonda maszeruje po orbicie Marsa
ziemia mi porosła kadłubami rakiet
wbitymi w skórę jak igły strzykawek
trzeba poczekać aż potęgi ucichną
kręci się koło kręci karuzela
cokolwiek nastąpi nie należy panikować bowiem
łazik maszeruje po kraterach Marsa
ziemia mi porosła nagłym brakiem istot
brakiem skóry brakiem tkanek niżej
najpiękniej implodować w głąb okruchów głowy
kręci się koło kręci karuzela
cokolwiek nastąpi nie należy panikować bowiem
człowiek maszeruje ulicami Marsa
To miał być całkiem inny wiersz.
Kiedyś rozmawiałam z kumplem o muzyce. W którymś momencie z jego ust padło nazwisko Gila Scott-Herona. Nie znałam go, więc zostałam uraczona historią o melorecytowanym wierszu, w którym, wedle słów kumpla, „białas popierdala po Księżycu”. Ojej, to musi być świetne, pomyślałam. I zostałam fanką „Whitey on the Moon” od pierwszego przesłuchania. „It was inspired by some whiteys on the Moon so I wanna give credit where credit is due” ‒ mówi Gil na samym początku nagrania, po czym snuje pełną goryczy opowieść o biedzie czarnych mieszkańców USA, zderzonej z wielomilionowymi funduszami przeznaczanymi w latach 60. na amerykański program kosmiczny. Akompaniuje mu jedynie bęben, którego rytm przyciąga i hipnotyzuje.
Tekst ten jest bardzo ważny dla spoken word poetry, dla afrofuturyzmu oraz jako kontrapunkt do entuzjastycznego i czołobitnego myślenia o lotach w kosmos. Pamięć o nim jest wciąż żywa – został wykorzystany choćby w filmie Pierwszy człowiekopowiadającym historię Neila Armstronga.
Marzyło mi się napisanie wiersza-hołdu. Charyzmatycznego, wyrazistego, mocnego i wściekłego. Niestety, nie jestem Gilem Scott-Heronem, nie mam w sobie jego gniewu ani jego doświadczenia bycia czarnym Amerykaninem w XX wieku, nie mam w sobie jego zdolności do ostrej i wyrażanej wprost krytyki kapitalizmu. Dlatego wiersz ma inny wydźwięk i klimat, niż pierwotnie sobie wyobrażałam, że będzie miał, a jedynym śladem „białasa na Księżycu” jest „człowiek maszerujący ulicami Marsa”.
O autorze
Anna Adamowicz
Urodziła się w 1993 roku w Lubinie, mieszka i pracuje we Wrocławiu. Diagnostka laboratoryjna, poetka, autorka pięciu książek, z których najnowsza to Stłuc. Kręgosłup Tytanii Skrzydło. Nominowana do Nagrody Literackiej Gdynia oraz międzynarodowej Nagrody Václava Buriana. Wyróżniona Nagrodą im. Wisławy Szymborskiej. Tłumaczona na języki i obrazy.
Autorski komentarz Laury Osińskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki zmyśl[ ]zmysł, wydanej w Biurze Literackim 10 stycznia 2022 roku.
Fragmenty zapowiadające książkę Laury Osińskiej zmyśl [] zmysł w wyborze i z redakcją Anny Adamowicz, która ukaże się w Biurze Literackim 10 stycznia 2022 roku.
Rozmowa Anny Adamowicz i Patryka Kosendy towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.
Rozmowa Karoliny Kapusty z Anną Adamowicz, towrzysząca wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.
Spotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
Rozmowa Anny Adamowicz z Konradem Górą, towarzysząca wydaniu książki Kalendarz majów Konrada Góry, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 14 maja 2019 roku.
Rozmowa Dawida Mateusza z Anną Adamowicz, towarzysząca wydaniu książki Animalia, która ukazała się w Biurze Literackim 28 stycznia 2019 roku.
Recenzja Dawida Kujawy, towarzyszący wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.
Rozmowa Karoliny Kapusty z Anną Adamowicz, towrzysząca wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.
Recenzja Dawida Kujawy, towarzyszący wydaniu książki Anny Adamowicz Nebula, która ukazała się w Biurze Literackim 31 grudnia 2020 roku.