recenzje / ESEJE

Czas w probówkach

Marcin Orliński

Recenzja Marcina Orlińskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Prze­my­sław Wit­kow­ski pra­co­wał na swój debiut od wie­lu lat. I było war­to. Bo jeśli te wszyst­kie kon­kur­sy lite­rac­kie i publi­ka­cje potrak­to­wać jako nie­ustan­ne ćwi­cze­nie warsz­ta­tu, to wła­śnie nad­szedł czas zbio­ru – Pre­pa­ra­ty to doj­rza­ły, prze­my­śla­ny i dopra­co­wa­ny pro­jekt poetyc­ki, w któ­rym zda­ją się kumu­lo­wać wszyst­kie dotych­cza­so­we doświad­cze­nia lirycz­ne Wit­kow­skie­go. A jakie to doświad­cze­nia? Wyda­je mi się, że naj­moc­niej­szą stro­ną tej poezji jest wyobraź­nia. Nie bez przy­czy­ny olbrzy­mi nacisk kła­dzie poeta na język, a dzię­ki inwen­cji i nie­zwy­kłe­mu spo­so­bo­wi spla­ta­nia obra­zów czy­tel­nik otrzy­mu­je w efek­cie wła­śnie to – pre­pa­ra­ty, pół­ży­we, sen­ne obra­zy, dziw­ne nad­pro­duk­ty z pogra­ni­cza róż­nych cza­sów i miejsc.

Stra­te­gię pre­pa­ro­wa­nia tego, co minio­ne, czy­tel­nik współ­cze­snej poezji dosko­na­le zna. To linia Kar­po­wi­cza i Sosnow­skie­go. Jed­nak sama nar­ra­cja, na któ­rą decy­du­je się Wit­kow­ski, o wie­le bar­dziej przy­po­mi­na poezję Roma­na Hone­ta, któ­ry został zresz­tą redak­to­rem tomu. Ba, nie­któ­re sfor­mu­ło­wa­nia czy akcen­ty nar­ra­cyj­ne wyda­ją się żyw­cem wzię­te z tek­stów auto­ra Ser­ca. Mam na myśli nie­mal pro­gra­mo­wą enu­me­ra­cję wra­żeń, nie­ustan­ną grę świa­tła i mro­ku, zde­rza­nie tech­no­lo­gii z natu­rą, łącze­nie jakie­goś lirycz­ne­go scjen­ty­zmu z natu­ra­li­zmem, a tak­że skłon­ność do roz­ma­zy­wa­nia obra­zu i atmos­fe­rę ogól­nej sen­no­ści i absur­du.

Wit­kow­ski dołą­cza więc do gro­na tych auto­rów, dla któ­rych naj­waż­niej­sze zda­je się wypra­co­wa­nie wła­sne­go języ­ka. Dla takich bowiem poetów, jak Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki, Kry­sty­na Miło­będz­ka, Dariusz Suska, Joan­na Muel­ler, Roman Honet czy – wła­śnie ‑Prze­my­sław Wit­kow­ski poezja rodzi się dzię­ki odpo­wied­nio popro­wa­dzo­nej nar­ra­cji, a nie­ustan­na pra­ca nad kształ­tem fra­zy oka­zu­je się głów­nym zada­niem poety. Owszem, poje­dyn­cze sło­wa są waż­ne, a wier­sza nie było­by bez wer­sy­fi­ka­cji i środ­ków sty­li­stycz­nych, jed­nak tym, co zda­je się sta­no­wić o jego sile, jest spo­sób snu­cia opo­wie­ści, a może nawet – sam spo­sób mówie­nia. Wiersz oka­zu­je się miej­scem, w któ­rym się tę mowę ćwi­czy, prze­strze­nią, gdzie rze­czy­wi­stość jest pre­pa­ro­wa­na podług indy­wi­du­al­ne­go cią­gu sko­ja­rzeń, pod dyk­tat pry­wat­nych gra­ma­tyk i słow­ni­ków.

Wiersz, wg Wit­kow­skie­go, nie jest dobrym miej­scem dla żar­tów. Poeta doby­wa ze swo­jej liry wyłącz­nie tony molo­we. Ta poezja jest jak błysz­czą­ca, srebr­na paję­czy­na, bez środ­ka, bez kie­run­ku, roz­wie­szo­na mię­dzy wie­lo­ma chwi­la­mi jed­no­cze­śnie, z jed­nej stro­ny przy­kle­jo­na do miejsc z dzie­ciń­stwa, z dru­giej – osnu­ta wokół momen­tu, w któ­rym pisa­ny jest tekst. I jeże­li Wit­kow­ski decy­du­je się cza­sa­mi na zaba­wę, zawsze daje do zro­zu­mie­nia, że pisa­nie to nie igrasz­ka, a co naj­wy­żej rodzaj ner­wo­wej wyli­czan­ki, któ­ra świad­czy o bosej i bole­snej wędrów­ce po zaka­mar­kach pamię­ci. Bo prze­cież „w każ­dym kwit­nie­niu są począt­ki gni­cia” i nie wia­do­mo, „gdzie wyzna­czyć linię podzia­łu”.

O autorze

Marcin Orliński

Urodzony w 1980 roku. Poeta, krytyk literacki, publicysta. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Warszawskim i studiów doktoranckich w Instytucie Badań Literackich PAN. Redagował rubrykę „Wiersz Przekroju” w tygodniku „Przekrój” i serię wydawniczą „Biblioteka Debiutów” przy „Zeszytach Poetyckich”. Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Malowane nie działa

wywiady / o książce Marcin Orliński Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Mar­ci­na Orliń­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Lata­kia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 grud­nia 2016 roku.

Więcej

Świat w kawałkach

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go, towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Naraz Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Marcin Orliński: Jednak modernizm

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zmienne kadry

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Jerze­go Jar­nie­wi­cza Na dzień dzi­siej­szy i chwi­lę obec­ną, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Cena cukru, jesionka i kot

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Dariu­sza Sośnic­kie­go Pań­stwo P., któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorliński.pl

Więcej

Zagrywka wobec cierpienia

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Krzysz­to­fa Jawor­skie­go Do szpi­ku kości, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Kamień schron

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z ksią­żek Zima w małym mie­ście na gra­ni­cy i Przy­go­dy przy­ro­dy, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Z czego wyrosłem

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Wszyst­ko Boh­da­na Zadu­ry, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Miasto, którego nie ma

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki moja Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Przełamywanie samotności

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Esej Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Gdy­bym wie­dział. Roz­mo­wy z Ryszar­dem Kry­nic­kim Ryszar­da Kry­nic­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Pomyśleć nic

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki zbie­ra­ne Kry­sty­ny Miło­będz­kiej.

Więcej

Puste łóżko

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Po sobie Julii Szy­cho­wiak, któ­ra uka­za­ła się w „Tygo­dni­ku Powszech­nym”.

Więcej

Sto tysięcy uderzeń. O debiucie poetyckim Łukasza Jarosza

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Pomiędzy kamienicą i światem zewnętrznym

recenzje / ESEJE Marcin Orliński Tomasz Pułka

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Poeci na nowy wiek

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Cierpliwy tropiciel

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Wie­ża myśli­wych Mariu­sza Par­ty­ki.

Więcej

Miłość i żądanie śmierci

recenzje / IMPRESJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Tomasz Mrocz­ny. Sza­leń­stwo dnia Mau­ri­ce­’a Blan­cho­ta.

Więcej

In progress

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Kup kota w wor­ku Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Konkretna nadrealina

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki Po tęczy Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Preparaty

recenzje / ESEJE Konrad Góra

Recen­zja Kon­ra­da Góry z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Regulamin pracowni. O Preparatach Przemysława Witkowskiego

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Poezja jako kronika

recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski

Recen­zja Bar­to­sza Sadul­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej