Wyobraź sobie, że jesteś lekarką i trafiasz do społeczności zamieszkującej małą nadmorską wieś, w której nieznana choroba atakuje kobiety-matki. Poznajesz ludzi, którzy nie są stąd, wcześniej to miejsce miało innych mieszkańców, ale o nich masz się dopiero dowiedzieć. Poznajesz też żyjące we wsi zwierzęta, te domowe i te dzikie. Obserwujesz relacje panujące między społecznością a zwierzętami i przyrodą, ich wzajemne oddziaływanie na siebie, choć jeszcze nie do końca rozumiesz skalę tego zjawiska.
Choroby, która panuje we wsi, nie ma w książkach, musisz ją poznać samodzielnie. I mimo że kierujesz się wyłącznie racjonalnym myśleniem, tym razem nie będzie ono przydatne, tu zadziałają tylko zmysły, intuicja, emocje. To miejsce i ta społeczność będą testować zarówno twoją moralność, jak i wrażliwość na wszystko, co pozarozumowe.
Agata Dyczko buduje narrację, która tylko pozornie nosi znamiona baśniowej rzeczywistości, bo tak naprawdę zupełnie wywraca utopijną wizję mikroświata, demaskując struktury relacji opartych na hierarchii, władzy, dominacji. Tajemnice, które przenikają każdy element przestrzeni materialnej i niematerialnej, nie mają dodawać opowieści pikanterii czy pełnić funkcji inicjacyjnej (jak to bywa w realizmie magicznym). To tajemnice, które stanowią klucz do ontologii świata postrzeganego z perspektywy nieantropocentrycznej.
Choroba w tej opowieści trawi nie tylko kobiety. Choruje i umiera też krajobraz. Czy dlatego, że jest skażony obecnością człowieka? Czy może to przyroda, którą chcemy widzieć jako niewinną, zatruwa ludzkie ciała? By spróbować zrozumieć zasady organizujące tę rzeczywistość, trzeba najpierw – podobnie jak robi to bohaterka – obrać antropologiczny punkt widzenia, ale za chwilę lub jednocześnie go całkowicie odrzucić. Rzecz w tym, aby w relacjach między człowiekiem, zwierzętami i przyrodą dojrzeć międzygatunkowy transfer, który wymyka się antropocentrycznej, a co za tym idzie ‒ ograniczającej perspektywie.
Autorka Żukowa daje nam zadanie przemyślenia tego, jak tę samą przestrzeń, te same sytuacje i zjawiska, postrzega albo ‒ co bardziej adekwatne ‒ odczuwa człowiek, a jak nieludzkie zwierzę. I czy te dwie podmiotowości są w stanie się między sobą porozumieć za pomocą języka opartego na niestandardowych regułach. Czy dzięki transgatunkowej komunikacji równorzędnych partnerów (ludzi i zwierząt) uda się zrozumieć i rozwiązać problemy ludzko-zwierzęcej koegzystencji w małej nadmorskiej osadzie?
Już wielokrotnie próbowano uchwycić zwierzęco-przyrodniczy punkt widzenia w literackim medium. Wiąże się to zawsze z wieloma pułapkami, głównie z taką, że na przykład krowy mówią i tak ludzkim głosem, a dęby czy morska bryza ulegają personifikacji. Agata Dyczko próbuję znaleźć nowy literacki język, w którym antropocen nie będzie już jedyną i dominującą wersją opowieści o świecie oraz jej nieludzkich aktorach. Jestem przekonana, że jej się uda.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
O autorze
Aleksandra Grzemska
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, krytyczka literacka, redaktorka i edytorka. Adiunkt w Instytucie Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego; absolwentka edytorstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka monografii Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku (Toruń 2020), wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Współredaktorka monografii Polityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku (Szczecin 2017) i Po Czarnobylu: miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki (Kraków 2017). Sekretarz czasopisma naukowego „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. W 2024 roku w wydawnictwie Routledge ukaże się jej monografia Family and Artistic Relations in Polish Women’s Autobiographical Literature w serii: Routledge Auto/Biography Studies. Oprócz pracy naukowej prowadzi zajęcia i warsztaty redakcyjne na Studiach Pisarskich Uniwersytetu Szczecińskiego oraz redaguje prozę.
Recenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
Wciąż czcimy pomniki ciemiężycieli, zbieramy się w lasach, by śpiewać do przebranych za bóstwa plantatorów i morderców, posłuszeństwo wobec władzy i silnego wrośnięte mamy w grubą od doświadczeń skórę
Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
Fragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
Premierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.
Premierowy zestaw wierszy Jakuba Grabiaka Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.