W domach z betonu nie ma wolnych relacji
recenzje / ESEJE Aleksandra GrzemskaImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
Wyobraź sobie, że jesteś lekarką i trafiasz do społeczności zamieszkującej małą nadmorską wieś, w której nieznana choroba atakuje kobiety-matki. Poznajesz ludzi, którzy nie są stąd, wcześniej to miejsce miało innych mieszkańców, ale o nich masz się dopiero dowiedzieć. Poznajesz też żyjące we wsi zwierzęta, te domowe i te dzikie. Obserwujesz relacje panujące między społecznością a zwierzętami i przyrodą, ich wzajemne oddziaływanie na siebie, choć jeszcze nie do końca rozumiesz skalę tego zjawiska.
Choroby, która panuje we wsi, nie ma w książkach, musisz ją poznać samodzielnie. I mimo że kierujesz się wyłącznie racjonalnym myśleniem, tym razem nie będzie ono przydatne, tu zadziałają tylko zmysły, intuicja, emocje. To miejsce i ta społeczność będą testować zarówno twoją moralność, jak i wrażliwość na wszystko, co pozarozumowe.
Agata Dyczko buduje narrację, która tylko pozornie nosi znamiona baśniowej rzeczywistości, bo tak naprawdę zupełnie wywraca utopijną wizję mikroświata, demaskując struktury relacji opartych na hierarchii, władzy, dominacji. Tajemnice, które przenikają każdy element przestrzeni materialnej i niematerialnej, nie mają dodawać opowieści pikanterii czy pełnić funkcji inicjacyjnej (jak to bywa w realizmie magicznym). To tajemnice, które stanowią klucz do ontologii świata postrzeganego z perspektywy nieantropocentrycznej.
Choroba w tej opowieści trawi nie tylko kobiety. Choruje i umiera też krajobraz. Czy dlatego, że jest skażony obecnością człowieka? Czy może to przyroda, którą chcemy widzieć jako niewinną, zatruwa ludzkie ciała? By spróbować zrozumieć zasady organizujące tę rzeczywistość, trzeba najpierw – podobnie jak robi to bohaterka – obrać antropologiczny punkt widzenia, ale za chwilę lub jednocześnie go całkowicie odrzucić. Rzecz w tym, aby w relacjach między człowiekiem, zwierzętami i przyrodą dojrzeć międzygatunkowy transfer, który wymyka się antropocentrycznej, a co za tym idzie ‒ ograniczającej perspektywie.
Autorka Żukowa daje nam zadanie przemyślenia tego, jak tę samą przestrzeń, te same sytuacje i zjawiska, postrzega albo ‒ co bardziej adekwatne ‒ odczuwa człowiek, a jak nieludzkie zwierzę. I czy te dwie podmiotowości są w stanie się między sobą porozumieć za pomocą języka opartego na niestandardowych regułach. Czy dzięki transgatunkowej komunikacji równorzędnych partnerów (ludzi i zwierząt) uda się zrozumieć i rozwiązać problemy ludzko-zwierzęcej koegzystencji w małej nadmorskiej osadzie?
Już wielokrotnie próbowano uchwycić zwierzęco-przyrodniczy punkt widzenia w literackim medium. Wiąże się to zawsze z wieloma pułapkami, głównie z taką, że na przykład krowy mówią i tak ludzkim głosem, a dęby czy morska bryza ulegają personifikacji. Agata Dyczko próbuję znaleźć nowy literacki język, w którym antropocen nie będzie już jedyną i dominującą wersją opowieści o świecie oraz jej nieludzkich aktorach. Jestem przekonana, że jej się uda.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, krytyczka literacka, redaktorka i edytorka. Adiunkt w Instytucie Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego; absolwentka edytorstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka monografii Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku (Toruń 2020), wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Współredaktorka monografii Polityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku (Szczecin 2017) i Po Czarnobylu: miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki (Kraków 2017). Sekretarz czasopisma naukowego „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. W 2024 roku w wydawnictwie Routledge ukaże się jej monografia Family and Artistic Relations in Polish Women’s Autobiographical Literature w serii: Routledge Auto/Biography Studies. Oprócz pracy naukowej prowadzi zajęcia i warsztaty redakcyjne na Studiach Pisarskich Uniwersytetu Szczecińskiego oraz redaguje prozę.
Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej, towarzysząca premierze książki Obce stany Katarzyny Jakubiak, wydanej w Biurze Literackim 13 czerwca 2022 roku.
WięcejRozmowa Aleksandry Grzemskiej z Elżbietą Łapczyńską, towarzysząca wydaniu książki Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukazała się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki 2019 roku”.
WięcejPodsumowanie debaty „O poetyckich książkach trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPodsumowanie debaty „Zmiana warty”.
WięcejTomasz Pułka odpowiada na pytania Aleksandry Grzemskiej.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze e‑booka Katarzyny Jakubiak Nieostre widzenia, wydanego w Biurze Literackim 23 lutego 2016 roku.
WięcejTrzydziesty drugi odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejOsiemnasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejCzytanie z książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022 z udziałem Marcina Czerniawskiego, Agaty Dyczko, Miłosza Fleszara, Jakuba Grabiaka, Jakuba Gutkowskiego, Karoliny Krasny, Joanny Łępickiej, Ewy Tondys-Kohmann, Łukasza Wojtysk i Ameli Żywczak w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
WięcejRozmowa Iwony Bassy i Aleksandry Byrskiej, towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, wydanej w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
WięcejRozmowa Jakuba Grabiaka z Amelią Żywczak, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejRozmowa Łukasza Wojtyski z Agatą Dyczko, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejAutorska impresja Amelii Żywczak, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejAutorska impresja Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Amelii Żywczak międzymiastowie. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejPremierowa proza Agaty Dyczko Żukowo. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Jakuba Gutkowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejRozmowa Amelii Żywczak z Jakubem Gutkowskim, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2022, która ukaże się w Biurze Literackim 14 sierpnia 2023 roku.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Jakuba Gutkowskiego livestream. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejRozmowa Karoliny Krasny z Marcinem Czerniawskim, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejPremierowa proza Marcina Czerniawskiego Łobuzy. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Adama Kaczanowskiego na temat prozy Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Marcina Czerniawskiego, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Miłosza Fleszara, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejRozmowa Jakuba Gutkowskiego z Miłoszem Fleszarem, laureatem projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Miłosza Fleszara Sekstans. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejPremierowa proza Łukasza Wojtyski „Cienka granica” z tomu opowiadań Oki to pa. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022.
WięcejRozmowa Ewy Tondys-Kohmann z Łukaszem Wojtyską, laureatem projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Joanny Łępickiej Zeszyt ćwiczeń. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Joanny Łępickiej, laureatki projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejRozmowa Miłosza Fleszara z Joanną Łępicką, laureatką projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
WięcejRozmowa Agaty Dyczko z Ewą Tondys-Kohmann, laureatką projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejPremierowa proza Ewy Tondys-Kohmann Nie nazywajmy tego po imieniu. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejAutorski komentarz Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Jakuba Skurtysa na temat poezji Jakuba Grabiaka, laureata 17. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Jakuba Grabiaka Ludzie w strażackich kaskach mają dzisiaj wolne. Prezentacja w ramach projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2022”.
Więcej