recenzje / ESEJE

Dojrzeć międzygatunkowy transfer

Aleksandra Grzemska

Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Wyobraź sobie, że jesteś lekar­ką i tra­fiasz do spo­łecz­no­ści zamiesz­ku­ją­cej małą nad­mor­ską wieś, w któ­rej nie­zna­na cho­ro­ba ata­ku­je kobie­ty-mat­ki. Pozna­jesz ludzi, któ­rzy nie są stąd, wcze­śniej to miej­sce mia­ło innych miesz­kań­ców, ale o nich masz się dopie­ro dowie­dzieć. Pozna­jesz też żyją­ce we wsi zwie­rzę­ta, te domo­we i te dzi­kie. Obser­wu­jesz rela­cje panu­ją­ce mię­dzy spo­łecz­no­ścią a zwie­rzę­ta­mi i przy­ro­dą, ich wza­jem­ne oddzia­ły­wa­nie na sie­bie, choć jesz­cze nie do koń­ca rozu­miesz ska­lę tego zja­wi­ska.

Cho­ro­by, któ­ra panu­je we wsi, nie ma w książ­kach, musisz ją poznać samo­dziel­nie. I mimo że kie­ru­jesz się wyłącz­nie racjo­nal­nym myśle­niem, tym razem nie będzie ono przy­dat­ne, tu zadzia­ła­ją tyl­ko zmy­sły, intu­icja, emo­cje. To miej­sce i ta spo­łecz­ność będą testo­wać zarów­no two­ją moral­ność, jak i wraż­li­wość na wszyst­ko, co poza­ro­zu­mo­we.

Aga­ta Dycz­ko budu­je nar­ra­cję, któ­ra tyl­ko pozor­nie nosi zna­mio­na baśnio­wej rze­czy­wi­sto­ści, bo tak napraw­dę zupeł­nie wywra­ca uto­pij­ną wizję mikro­świa­ta, dema­sku­jąc struk­tu­ry rela­cji opar­tych na hie­rar­chii, wła­dzy, domi­na­cji. Tajem­ni­ce, któ­re prze­ni­ka­ją każ­dy ele­ment prze­strze­ni mate­rial­nej i nie­ma­te­rial­nej, nie mają doda­wać opo­wie­ści pikan­te­rii czy peł­nić funk­cji ini­cja­cyj­nej (jak to bywa w reali­zmie magicz­nym). To tajem­ni­ce, któ­re sta­no­wią klucz do onto­lo­gii świa­ta postrze­ga­ne­go z per­spek­ty­wy nie­an­tro­po­cen­trycz­nej.

Cho­ro­ba w tej opo­wie­ści tra­wi nie tyl­ko kobie­ty. Cho­ru­je i umie­ra też kra­jo­braz. Czy dla­te­go, że jest ska­żo­ny obec­no­ścią czło­wie­ka? Czy może to przy­ro­da, któ­rą chce­my widzieć jako nie­win­ną, zatru­wa ludz­kie cia­ła? By spró­bo­wać zro­zu­mieć zasa­dy orga­ni­zu­ją­ce tę rze­czy­wi­stość, trze­ba naj­pierw – podob­nie jak robi to boha­ter­ka – obrać antro­po­lo­gicz­ny punkt widze­nia, ale za chwi­lę lub jed­no­cze­śnie go cał­ko­wi­cie odrzu­cić. Rzecz w tym, aby w rela­cjach mię­dzy czło­wie­kiem, zwie­rzę­ta­mi i przy­ro­dą doj­rzeć mię­dzy­ga­tun­ko­wy trans­fer, któ­ry wymy­ka się antro­po­cen­trycz­nej, a co za tym idzie ‒ ogra­ni­cza­ją­cej per­spek­ty­wie.

Autor­ka Żuko­wa daje nam zada­nie prze­my­śle­nia tego, jak tę samą prze­strzeń, te same sytu­acje i zja­wi­ska, postrze­ga albo ‒ co bar­dziej ade­kwat­ne ‒ odczu­wa czło­wiek, a jak nie­ludz­kie zwie­rzę. I czy te dwie pod­mio­to­wo­ści są w sta­nie się mię­dzy sobą poro­zu­mieć za pomo­cą języ­ka opar­te­go na nie­stan­dar­do­wych regu­łach. Czy dzię­ki trans­ga­tun­ko­wej komu­ni­ka­cji rów­no­rzęd­nych part­ne­rów (ludzi i zwie­rząt) uda się zro­zu­mieć i roz­wią­zać pro­ble­my ludz­ko-zwie­rzę­cej koeg­zy­sten­cji w małej nad­mor­skiej osa­dzie?

Już wie­lo­krot­nie pró­bo­wa­no uchwy­cić zwie­rzę­co-przy­rod­ni­czy punkt widze­nia w lite­rac­kim medium. Wią­że się to zawsze z wie­lo­ma pułap­ka­mi, głów­nie z taką, że na przy­kład kro­wy mówią i tak ludz­kim gło­sem, a dęby czy mor­ska bry­za ule­ga­ją per­so­ni­fi­ka­cji. Aga­ta Dycz­ko pró­bu­ję zna­leźć nowy lite­rac­ki język, w któ­rym antro­po­cen nie będzie już jedy­ną i domi­nu­ją­cą wer­sją opo­wie­ści o świe­cie oraz jej nie­ludz­kich akto­rach. Jestem prze­ko­na­na, że jej się uda.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go.

 

O autorze

Aleksandra Grzemska

Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, krytyczka literacka, redaktorka i edytorka. Adiunkt w Instytucie Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego; absolwentka edytorstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka monografii Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku (Toruń 2020), wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Współredaktorka monografii Polityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku (Szczecin 2017) i Po Czarnobylu: miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki (Kraków 2017). Sekretarz czasopisma naukowego „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. W 2024 roku w wydawnictwie Routledge ukaże się jej monografia Family and Artistic Relations in Polish Women’s Autobiographical Literature w serii: Routledge Auto/Biography Studies. Oprócz pracy naukowej prowadzi zajęcia i warsztaty redakcyjne na Studiach Pisarskich Uniwersytetu Szczecińskiego oraz redaguje prozę.

Powiązania