recenzje / ESEJE

Dyskretne kuksańce

Marcin Sierszyński

Recenzja Marcina Sierszyńskiego towarzysząca premierze książki Ekran kontrolny Jacka Dehnela, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2009 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Minę­ły już ponad dwa lata od wyda­nia Brzy­twy oka­mgnie­nia i aż pięć od Żywo­tów rów­no­le­głych. Czy, patrząc z per­spek­ty­wy cza­su oddzie­la­ją­ce­go nas od poprzed­nich ksią­żek, może­my zacząć mówić o poezji Jac­ka Deh­ne­la ina­czej? Czy autor sam daje nam dys­kret­ne kuk­sań­ce, aby­śmy prze­sta­li powta­rzać o jego neo­kla­sy­cy­zmie albo – jak zda­rza­ło mi się sły­szeć – „manie­rycz­no­ści”? Odpo­wie­dzi na te pyta­nia znaj­du­ję wła­śnie w Ekra­nie kon­tro­l­nym, tomie poetyc­kim, któ­rym Deh­nel roz­pra­co­wu­je nowe roz­wią­za­nia, powią­za­nia i kola­że. Sta­łe obiek­ty zain­te­re­so­wań, tj. zbiór pew­nych topo­sów, nawią­zy­wa­nie do kul­tu­ry oraz do sztu­ki foto­gra­fii pozo­sta­ją na swo­im miej­scu, ich eks­plo­ata­cja wyda­je się pod­sta­wo­wym baga­żem tema­tów w jego twór­czo­ści. Na dłu­go w pamię­ci zosta­je tajem­ni­ca nie tyl­ko Gol­den Boya Alber­ta Wat­so­na, ale tak­że poetyc­kie roz­pra­co­wa­nie inspi­ro­wa­ne zdję­ciem, napę­dza­ne siłą pytań reto­rycz­nych i magią dzie­ciń­stwa. Rów­nież kunsz­tow­nie urzą­dzo­ne wier­sze pozo­sta­ją bez zmian.

Wła­śnie z dzie­ciń­stwem, pew­nym okre­sem dora­sta­nia i mło­do­ści zwią­za­na jest począt­ko­wa treść Ekra­nu kon­tro­l­ne­go. Zaczy­na­my nie­śmia­ło, nie­win­nie od „Cze­re­śni”; prze­cho­dzi­my przez pierw­sze mło­dzień­cze, już poważ­niej­sze zain­te­re­so­wa­nia, jak „Noc w Eli­zej­skiej Pra­cow­ni Inter­ne­to­wej”, gdzie popkul­tu­ra mie­sza się z kul­tu­rą wyso­ką; a koń­czy­my na tytu­ło­wym zbio­rze dwu­na­stu sone­tów, będą­cych nie­ja­ko meta­fo­rą schył­ku doj­rze­wa­nia, może i nawet całe­go życia – to tu zaczy­na­my widzieć cały świat, mając nie­wiel­ki tyl­ko na nie­go wpływ, zda­jąc sobie z tego spra­wę lub nie. „I tak sie­dzi­cie obaj w poko­ju, jak w sztolni:/ ty i lament naj­głęb­szy. I ekran kon­tro­l­ny.” Nale­ża­ło­by czy­tać książ­kę eta­pa­mi, jako zapis dora­sta­nia? Na pew­no coś w tym jest. Cho­ciaż nie ma podzia­łu na czę­ści, moż­na wyszcze­gól­nić wła­śnie trzy powyż­sze eta­py, róż­nią­ce się nie tyl­ko w war­stwie tek­stu­al­nej, ale i rów­nież języ­ko­wej, sen­su­al­nej, jak gdy­by za pomo­cą zapi­sa­nych słów poeta nagi­nał czy­tel­ni­czy umysł, aby pew­ne spra­wy pod­świa­do­mie pomi­jał, nie zwra­cał na nie uwa­gi, póki nie dobrnie do koń­ca. Wra­ca­jąc z powro­tem do czy­ta­nia zauwa­ża­my pew­ne niu­an­se, z któ­rych „dziec­ko” mogło nie zda­wać sobie spra­wy, a któ­re już „doro­sły” potra­fi popraw­nie zin­ter­pre­to­wać. Jacek Deh­nel mani­pu­lu­je odbior­cą w efek­tow­ny spo­sób, opo­wia­da histo­rię pew­ne­go dora­sta­nia, któ­ra nie może wyda­wać się obca niko­mu mają­ce­mu za sobą podob­ne doświad­cze­nia.

Jest jesz­cze jed­na rzecz, któ­ra zwra­ca uwa­gę w języ­ku poety, w jego naj­now­szym tomi­ku poetyc­kim: otóż brak w nim „zagęsz­cze­nia” archa­izmów zna­nych nam cho­ciaż­by z Brzy­twy oka­mgnie­nia, zwłasz­cza po czę­ści zaty­tu­ło­wa­nej „Zegar, czy­li mała litur­gia godzin dla nie­prak­ty­ku­ją­cych”. Autor, spad­ko­bier­ca takich twór­ców jak Eliot, Lar­kin czy Wil­de, zako­rze­nio­ny w poprzed­nim wie­ku, dosto­so­wał swój język do mowy użyt­ko­wa­nej przez (i tu się znów powtó­rzę) dora­sta­ją­cych, mło­dych ludzi. To praw­dzi­we odda­nie gło­su „bada­ne­mu” przed­mio­to­wi. Znaj­dzie­my tu takie komicz­ne wyra­że­nia jak „zaje­faj­nie”, „git”, „nara” ale rów­nież fone­tycz­nie nad­uży­wa­ne „Łilaw­ju” – i kil­ka innych, jeże­li sku­pić się tyl­ko na kon­kret­nych sło­wach, bo rów­nież kon­struk­cje całych zdań wyda­ją się mniej zawi­łe, nie­kie­dy bar­dziej bez­po­śred­nie, zwy­czaj­nie prost­sze. Cho­ciaż to ryzy­kow­ne stwier­dze­nie – Deh­nel nadal twar­do trzy­ma się form wier­sza, do któ­rych zdą­żył nas już przy­zwy­cza­ić.

W Roz­pro­szo­nych gło­sach Karol Mali­szew­ski zasta­na­wia się, czy Jac­ka Deh­ne­la nie spo­tka los Lecho­nia: „po nasto­let­niej genial­no­ści poczu­cie pust­ki, dłu­go­let­nia nie­moc”. Nowa książ­ka poety nie zwia­stu­je takich nie­po­ko­ją­cych symp­to­mów. Wręcz prze­ciw­nie, udo­wad­nia, iż Deh­nel mały­mi co praw­da krocz­ka­mi, ale wciąż idzie do przo­du – być może chce uło­żyć grunt pod wydaw­nic­two, na któ­re wszy­scy cze­ka­my: prze­ło­mo­we w twór­czo­ści auto­ra Ekra­nu kon­tro­l­ne­go. Mam nadzie­ję, że owo nadej­dzie, a póki co roz­ko­szu­ję się wier­sza­mi taki­mi jak „Skej­ci przed Saint-Denis”, „Urar­tu”, „Czer­wiec. Lipiec” czy „Pleśń (War­sza­wa Cen­tral­na)”.

O autorze

Marcin Sierszyński

Urodzony w 1990 roku w Legnicy. Poeta, recenzent literacki. Redaktor prowadzący Wywrota.pl, aktywista wrocławskiego Klubu Krytyki Politycznej. Mieszka we Wrocławiu.

Powiązania

Najlepszy debiut poetycki ostatniego ćwierćwiecza?

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Anty­po­dy Sła­wo­mi­ra Elsne­ra.

Więcej

Upokorzeni, wyblakli, wyssani, masowi. Notatki z lektury Spalania

recenzje / IMPRESJE Marcin Sierszyński

Esej Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Spa­la­nie Gze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 10 sierp­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Ten cały Brecht, on to jednak jest

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Ten cały Brecht Ber­tol­ta Brech­ta.

Więcej

3/10, 5/10, 10/10, 0/10?

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011.

Więcej

Pochwała poezji polskiej w warunkach zagrożenia

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Imię i zna­mię Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go.

Więcej

Genetycznie sensualna fantazja Honeta

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się na por­ta­lu wywrota.pl.

Więcej

Zło które nie mija. Radości Grzegorza Kwiatkowskiego

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Rado­ści Grze­go­rza Kwiat­kow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Inter-”.

Więcej

Intuicja kieruje mnie w stronę Mastersa

wywiady / o książce Grzegorz Kwiatkowski Marcin Sierszyński

Roz­mo­wa Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z Grze­go­rzem Kwiat­kow­skim o jego nowej książ­ce Rado­ści, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 stycz­nia 2014 roku.

Więcej

trzy na dziesięć, pięć na dziesięć, dziesięć na dziesięć, zero na dziesięć

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011.

Więcej

„Święto” apokryfów

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a.

Więcej

Wiersze staroświeckiej młodej pani z Krakowa. Arcyselekcja

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Seans na dnie morza Maria Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej w wybo­rze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Twarze Różewicza

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Wbrew sobie Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Ilość linijek w haśle „Karpowicz”

debaty / książki i autorzy Marcin Sierszyński

Głos Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go w deba­cie „Po co nam Dzie­ła zebra­ne Kar­po­wi­cza”.

Więcej

Rytm i forma, inne tory współczesnej poezji polskiej

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Rubry­ki strat i zysków Jac­ka Deh­ne­la, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 paź­dzier­ni­ka 2011 roku.

Więcej

Marsz przez eter

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki Radio­wid­mo Agniesz­ki Mira­hi­ny.

Więcej

Ciężko utrzymać poziom, ale jeszcze trudniej wiarygodność poetycką

debaty / wydarzenia i inicjatywy Różni autorzy

Gło­sy Julii Fie­dor­czuk, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Paw­ła Kacz­mar­skie­go, Mate­usza Kotwi­cy, Mar­ty Kuchar­skiej i Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go w deba­cie „Dożyn­ki 2008”.

Więcej

Mała, rozbita dusza

wywiady / o książce Jacek Dehnel Kuba Mikurda

Z Jac­kiem Deh­ne­lem o książ­ce Ekran kon­tro­l­ny roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Ph. Glass: Glassworks – 5. Façades

recenzje / KOMENTARZE Jacek Dehnel

Autor­ski komen­tarz Jac­ka Deh­ne­la do wier­sza Ph. Glass: Glas­sworks – 5. Faça­des, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Klasycyzm płodny czy też kuriozalny?

wywiady / o książce Jacek Dehnel Przemysław Witkowski

Elż­bie­ta Mar­tysz i Prze­my­sław Wit­kow­ski spie­ra­ją się o nową książ­kę Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny.

Więcej

Transfer wieczności w mainstream

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej

Świat zrobił się za mały

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go towa­rzy­szą­ce pre­mie­rze książ­ki Jac­ka Deh­ne­la Ekran kon­tro­l­ny, wyda­je w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2009 roku.

Więcej