Poezja na nowy wiek
nagrania / wydarzenia Różni autorzyDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejEsej Justyny Soblewskiej towarzyszący premierze antologii Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
Tytułowy najpiękniejszy tydzień spędziły w hotelu. Kochanki z opowiadania „Najpiękniejszy tydzień w naszym życiu”. Pewnego dnia niespodziewanie odwiedził bohaterkę mąż kochanki. Nie wiadomo do końca, czy wiedział o romansie żony. Rozmawiali w holu, a bohaterka cały czas nerwowo zerkała w stronę windy hotelowej, z której w każdej chwili mogła wyjść jego żona. I zdemaskować romans kobiet. To świetna, pełna napięcia scena, jednego z lepszych opowiadań tej antologii. Sporo w nim trafnych obserwacji miłosnej relacji, nie tylko między kobietami.
Choćby taki szlafrok. Kobieta zasłaniająca się szlafrokiem daje znać, że spektakl zakończony, kiosk miłosny już jest zamknięty, teraz chce być poważna. Osłonięcie się szlafrokiem jest jak zaciągnięcie kurtyny. Cristina Peri Rossi opowiada o teatrze i rekwizytach miłości szczegółowo, ale i z pewną dozą ironii. Wszystko okazuje się bardziej skomplikowane. Bohaterka chce być sama z kochanką, ale w tym związku nieuchronnie istnieje też jej mąż, nie można go zignorować. Kiedy bohaterka patrzy na porozrzucany bukiet kwiatów od męża kochanki jej myśli krążą wokół zaplątanej relacji. Całość zamyka ironiczne zdanie „To było niesprawiedliwe, w stosunku do kwiatów”.
Nie znajdziemy w tym zbiorze spójnego portretu kobiety hiszpańskiej. I dobrze. Autorki należą do różnych pokoleń. Nie są dobrze znane w Polsce. Ta książka jest jednocześnie pierwszą prezentacją wielu z nich. Kontekst historyczny jest prawie nieobecny, co nie przeszkadza, nie mamy też poczucie, że czytamy opowieści egzotyczne – podobne bohaterki moglibyśmy spotkać i w naszej literaturze. Wartością każdej antologii opowiadań jest zawsze różnorodność. A udana bywa wtedy, gdy znajdzie się w niej kilka literacko ciekawych i zapadających w pamięć tekstów. To się sprawdziło, choć są tu też opowiadania mniej udane. Takie, w których nie jesteśmy w stanie odróżnić, czy mamy do czynienia z naiwną wizją świata, czy jest wyśrubowaną ironią. Jak wtedy , gdy jedna z bohaterek mówi nagle, że poczuła się nie tylko kobietą, ale i człowiekiem. Albo takie, w których pomysł nie uniósł całości. Opowiadanie jest bardzo wymagającym gatunkiem. Krótka forma wymusza spójną konstrukcję i mocny koncept. Tak jak w opowieści kryminalnej „Matczyna miłość” o matce, która ubezwłasnowolniła niezależną córkę. Za to o wiele mniej ciekawy jest dziennik ciężarnej kobiety, który uświadamia, że czytaliśmy inne lepsze opowiadania o ciąży. Dobre i spójne jest opowiadanie „Żółw”. Rysunek dziewczynki nie pozostawia wątpliwości, że była molestowana przez ojca. Co mają robić w takiej sytuacji nauczyciele?
Najlepsze z tych opowiadań, jeśli już szukać wspólnego tematycznego mianownika, mówią o pożądaniu, tak jak wspomniany „Najpiękniejszy tydzień” czy „Ślepa miłość”. To historia o brzydkiej kobiecie, która ma niewidomego męża. I nawzajem się cicho nienawidzą. W tej sytuacji ratunkiem okazuje się kochanek, który wciąga ją w grę miłosną – kocha się z nią przed oczami niewidzącego męża. „Miłość jest kłamstwem, ale działa”. To zdanie mogłoby być mottem całej tej ciekawej antologii.
Urodziła się w 1972 roku. Krytyk literacki, dziennikarka. Pracuje w tygodniku „Polityka”. Publikowała szkice o literaturze, wywiady, felietony i recenzje książkowe m.in. w „Odrze”, „Kresach”, „Res Publice Nowej”, „Gazecie Wyborczej”, „Nowych Książkach” i „Przeglądzie Politycznym”. Współpracuje z programem „Tygodnik Kulturalny” w TVP Kultura. Zasiada w jury Środkowoeuropejskiej Nagrody Literackiej Angelus i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współautorka książki Jestem mamą (2004) i antologii opowiadań Projekt mężczyzna (2009) oraz autorka Książki o czytaniu (2012). Mieszka w Warszawie.
Debata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Edwarda Pasewicza i Tomasza Pułki do książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WięcejPort Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
WięcejRozmowa Sławomira Iwasiowa i Justyny Sobolewskiej z Katarzyną Jakubiak, towarzysząca premierze e‑booka Nieostre widzenia, wydanego w Biurze Literackim 23 lutego 2016 roku.
WięcejRecenzja Justyny Sobolewskiej z książki Imię i znamię Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WięcejRecenzja Justyny Sobolewskiej z książki Margines ale… Tadeusza Różewicza, która ukazała się w 2011 roku na łamach „Polityki”.
WięcejGłos Justyny Sobolewskiej w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejRecenzja Justyny Sobolewskiej z książki Poranek Marii i inne opowiadania Julii Fiedorczuk.
WięcejGłos Justyny Sobolewskiej w debacie „Poeci na nowy wiek”.
WięcejGłos Justyny Sobolewskiej w debacie „Książka 2008”.
WięcejKomentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
WięcejKomentarze Kacpra Bartczaka, Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Justyny Sobolewskiej, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Tomasza Majerana, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Jakuba Winiarskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Henryka Zbierskiego.
WięcejKomentarze Johna Ashbery’ego, Andrzeja Sosnowskiego, Justyny Sobolewskiej, Kuby Mikurdy oraz Adama Zdrodowskiego.
WięcejKomentarze Grzegorza Jankowicza, Grzegorza Czekańskiego, Justyny Sobolewskiej oraz Rafała Praszczałka.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
WięcejKomentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
WięcejKomentarze Julii Szychowiak, Karola Maliszewskiego, Justyny Sobolewskiej, Dagmary Sumary, Kamila Zająca.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.
WięcejFragment prozy z tomu Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek, zarejestrowany podczas spotkania „Języki obce” na festiwalu Port Wrocław 2014.
WięcejFragment prozy z tomu Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek, zarejestrowany podczas spotkania „Języki obce” na festiwalu Port Wrocław 2014.
WięcejRecenzja Magdaleny Boczkowskiej z książki Portret kobiety. W opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
WięcejRecenzja z książki Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
WięcejRecenzja Adama Kraszewskiego z książki Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.
WięcejSzkic Małgorzaty Kolankowskiej o Esther Tusquets zapowiadający książkę Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek.
WięcejSzkic Małgorzaty Kolankowskiej o Almudenie Grandes zapowiadający książkę Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek.
Więcej