recenzje / IMPRESJE

Dzwinka Matijasz: Powieść o ojczyźnie

Maciej Robert

Esej Macieja Roberta towarzyszący premierze książki Powieść o ojczyźnie Dzwinki Matijasz.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Pol­skie tłu­ma­cze­nie Powie­ści o ojczyź­nie ukra­iń­skiej pisar­ki Dzwin­ki Mati­jasz ma swo­ją pre­mie­rę 3 mar­ca 2014 roku. Dla­cze­go zwra­cam uwa­gę na datę? Przede wszyst­kim dla­te­go, że 1 mar­ca 2014 roku rosyj­ska Rada Fede­ra­cji zagło­so­wa­ła jed­no­gło­śnie za wysła­niem wojsk rosyj­skich na teren Ukra­iny. Uchwa­ła ma zostać pod­pi­sa­na w ponie­dzia­łek 3 mar­ca. Przy­po­mi­nam tę datę dla­te­go, że pierw­sze zda­nie książ­ki – powtórz­my ten tytuł – Powieść o ojczyź­nie brzmi: „Jesz­cze Kra­sna Armia przej­dzie po naszej uli­cy, zoba­czy­cie”. Piszę o tym wszyst­kim po to, by od razu na wstę­pie zazna­czyć, że wbrew tytu­ło­wi i wbrew zaska­ku­ją­cej i zło­wro­giej koin­cy­den­cji, powieść Mati­jasz nie powin­na być czy­ta­na w klu­czu poli­tycz­nym. Cho­ciaż, prze­pra­szam, jest u Mati­jasz wie­le ele­men­tów bogo­oj­czyź­nia­nych. Nie są to jed­nak orna­men­ty ze sztan­da­ru. Bóg jest instan­cją, do któ­rej w żar­li­wym, lita­nij­nym mono­lo­gu zwra­ca­ją się boha­ter­ki powie­ści. Boha­ter­ki – ponie­waż Mati­jasz roz­pi­su­je swo­ją nar­ra­cję na kil­ka kobie­cych gło­sów. Każ­dą z nich wypo­sa­ża w odmien­ne doświad­cze­nia i spo­sób ich arty­ku­la­cji, jed­nak widać wyraź­nie, że krót­ka część pierw­sza (a wła­ści­wie led­wie wstęp do cało­ści) znacz­nie odsta­je od resz­ty tek­stu. Opo­wieść małej dziew­czyn­ki (w któ­rej domy­ślać się moż­na sil­nych akcen­tów auto­bio­gra­ficz­nych) poda­na jest w mia­rę kla­sycz­nej for­mie. Odpo­wia­da to pro­sto­cie rozu­mie­nia, a cza­sa­mi uro­cze­mu zdzi­wie­niu spo­wo­do­wa­ne­mu nie­zro­zu­mie­niem świa­ta doro­słych. To wła­śnie z tej czę­ści pocho­dzi naj­pięk­niej­szy, naj­bar­dziej sym­bo­licz­ny i poetyc­ki opis zna­cze­nia, czy raczej życze­nio­we­go rozu­mie­nia ojczy­zny: „ojczy­zna to kie­dy w domu nie zamy­ka się drzwi, przy­cho­dzę i nie muszę szu­kać klu­cza, prze­cho­dzę przez próg i zamy­kam oczy, bo pach­nie tak, jak pach­nia­ło zawsze, zapa­chy nie prze­mi­ja­ją, nie sta­rze­ją się jak ludzie”.

Nie­co ide­ali­stycz­na ojczy­zna, za któ­rą tęsk­ni, i jak ją sobie wyobra­ża mała dziew­czyn­ka, jest ojczy­zną inną od tej, jak postrze­ga­ją ją pozo­sta­łe boha­ter­ki. W ich skom­pli­ko­wa­nym świe­cie, a przede wszyst­kich w ich skom­pli­ko­wa­nych cią­gach myślo­wych, pod­da­nych kapry­śne­mu toko­wi zaska­ku­ją­cych aso­cja­cji, ojczy­zna, jeśli w ogó­le zechcą kło­po­tać się taki­mi spra­wa­mi, sta­je się syno­ni­mem przy­tul­ne­go świa­ta. A raczej odwrot­nie – potrze­ba spo­ko­ju, cie­pła i zro­zu­mie­nia zesta­wio­na jest z myślą o ojczyź­nie („Kie­dy jest mi zim­no, myślę o swo­jej ojczyź­nie”). Myśl o ojczyź­nie poma­ga w momen­cie, gdy szu­ka się miej­sca, żeby się ogrzać. Choć tak napraw­dę sło­wo ojczy­zna sta­je się coraz bar­dziej roz­my­te i zmie­nia się w sło­wa kolej­ne, lepiej odda­ją­ce świat wewnętrz­ny przed­sta­wio­nych kobiet. Tymi sło­wa­mi są „dom”, „bli­skość”, „cia­ło” i – naj­waż­niej­sze z nich (choć czę­sto odno­szą­ce się do wyima­gi­no­wa­ne­go desy­gna­tu) – Ty. Wewnętrz­ne mono­lo­gi „spi­sa­ne” przez Mati­jasz są wszak­że – mimo tego, że „ja” jest w nich eks­pli­ko­wa­ne nie­mal­że ponad mia­rę – skie­ro­wa­ne do naj­bar­dziej wytę­sk­nio­ne­go, naj­bliż­sze­go, naj­waż­niej­sze­go odbior­cy. Może to być Bóg, może być męż­czy­zna, może być fan­tom. Wypo­wie­dzi poszcze­gól­nych kobiet w Powie­ści o ojczyź­nie są bowiem czymś w rodza­ju psy­cho­ana­li­tycz­nej sesji lub spo­wie­dzi. Przy czym czy­tel­nik peł­ni tu rolę spo­wied­ni­ka lub psy­cho­ana­li­ty­ka, któ­ry ma szan­sę wnik­nąć w naj­bar­dziej skry­wa­ne tajem­ni­ce ludz­kiej duszy. Czy­tel­nik musi być więc goto­wy na sta­wie­nie czo­ła stru­mie­niom świa­do­mo­ści, któ­re nie­rzad­ko dale­kie są od fabu­lar­nej kla­row­no­ści i od przy­czy­no­wo-skut­ko­wej nar­ra­cji. Cza­sa­mi moż­na wręcz odnieść wra­że­nie, że obcu­je­my z mono­lo­ga­mi osób, u któ­rych zacie­ra się gra­ni­ca mię­dzy rze­czy­wi­sto­ścią a złu­dze­niem. Jeśli czy­tel­nik zaak­cep­tu­je taki spo­sób pro­wa­dze­nia powie­ści, wnik­nie bez resz­ty w świat kobie­cej psy­chi­ki, któ­re­go odkry­wa­nie jest głów­nym tema­tem powie­ści Mati­jasz. Jeśli do tego bli­ska jest mu wyobraź­nia poetyc­ka, porwie go bez resz­ty ten nurt kłę­bią­cych się zdań. Jeśli ktoś tęsk­ni z kolei za tra­dy­cyj­ną nar­ra­cją, za fabu­lar­nym porząd­kiem i kla­sycz­ny­mi opo­wie­ścia­mi, po lek­tu­rze Powie­ści o ojczyź­nie może poczuć się nie­co zagu­bio­ny. Ale na pew­no nie zosta­nie z niczym i zawo­ła: „Z tego moż­na zro­bić kil­ka opo­wie­ści”! Ten tytuł jest już jed­nak zaję­ty. I, mimo wszyst­ko, nie do koń­ca się nada­je. Bar­dziej odpo­wied­nim tytu­łem dla powie­ści Mati­jasz było­by „Z tego moż­na zro­bić kil­ka­dzie­siąt wier­szy”. A nie mówi­łem, że Powieść o ojczyź­nie jest tytu­łem mylą­cym?

O autorze

Maciej Robert

Urodzony w 1977 roku w Łodzi. Poeta, dziennikarz, krytyk literacki i filmowy. Laureat wielu ogólnopolskich konkursów literackich. Publikował m.in. w „Opcjach”, „Studium”, „Frazie”, „Tyglu Kultury”, „Ha!arcie”, „Toposie” i „Gazecie Wyborczej”. Jego wiersze były tłumaczone na język angielski, chorwacki i serbski. Stypendysta Ministra Kultury. Mieszka w Łodzi.

Powiązania

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Zazdrościliśmy Polakom, kiedy spadł samolot

wywiady / o pisaniu Andrij Bondar Maciej Robert

Roz­mo­wa Macie­ja Rober­ta z Andri­jem Bon­da­rem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Pióro z celownikiem

recenzje / IMPRESJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Kil­ler Andri­ja Lub­ki.

Więcej

Bunt się nie starzeje

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

100 WIERSZY POLSKICH STOSOWNEJ DŁUGOŚCI. POCZĄTKI (mashup)

recenzje / KOMENTARZE Maciej Robert

Autor­ski komen­tarz do wier­sza Macie­ja Rober­ta będą­ce­go poetyc­ką waria­cją na temat anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Poezja ręka w rękę z komiksem

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Powrót bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

Balla, czyli jak się wymykać

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Świa­dek Vla­di­mír Bal­li.

Więcej

Working Class Hero albo piąty członek The Beatles

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Teraz będzie­my spać, leżeć bez ruchu lub ubie­rze­my się na powrót Bria­na Pat­te­na.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej
O Zebranych

O Zebranych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Toma­sza Maje­ra­na, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Jaku­ba Winiar­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Hen­ry­ka Zbier­skie­go.

Więcej

O Antypodach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Mar­ka K. E. Baczew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Łuka­sza Jaro­sza, Grze­go­rza Wysoc­kie­go oraz Macie­ja Woź­nia­ka do książ­ki Anty­po­dy Sła­wo­mi­ra Elsne­ra.

Więcej

O remoncie poranka

recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert Piotr Kępiński Piotr Matywiecki

Komen­ta­rze Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Macie­ja Rober­ta, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Ojczyzna wewnątrz…

recenzje / ESEJE Jarosław Czechowicz

Recen­zja Jaro­sła­wa Cze­cho­wi­cza z książ­ki Powieść o ojczyź­nie Dzwin­ki Mati­jasz.

Więcej

Wywiad Łukasza Saturczaka z Dzwinką Matijasz

wywiady / o książce Dzwinka Matijasz Łukasz Saturczak

Z Dzwin­ką Mati­jasz o książ­ce Powieść o ojczyź­nie roz­ma­wia Łukasz Satur­czak.

Więcej

Matijasz i Zadura o Powieści o ojczyźnie

recenzje / KOMENTARZE Bohdan Zadura Dzwinka Matijasz

Autor­ski komen­tarz do frag­men­tu tek­stu Powie­ści o ojczyź­nie.

Więcej