recenzje / ESEJE

„Gra w literackość” i „gra w życie”

Krzysztof Siwczyk

Recenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Inne tempo Jacka Gutorowa.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa to książ­ka ze wszech miar wyzy­wa­ją­ca. Trud­no bowiem jed­no­znacz­nie ziden­ty­fi­ko­wać poety­kę nowych wier­szy Guto­ro­wa. Cze­go tu nie ma? I tro­chę gno­micz­nych zapi­sów w sty­lu Kry­nic­kie­go, tro­chę dłuż­szych medy­ta­cji przy­po­mi­na­ją­cych Ash­be­ry­’e­go. I wresz­cie wyraź­nie obec­ny duch poezji Ste­ven­sa, tak lubia­nej przez Guto­ro­wa tłu­ma­cza. Naj­bar­dziej zasta­na­wia­ją­ca jest meto­da, za pomo­cą któ­rej Guto­row osią­ga efekt brzmie­nia ory­gi­nal­ne­go i, co tu kryć, nie­pod­ra­bial­no­ści swo­je­go cha­rak­te­ru pisma. Wyda­je mi się, że meto­da ta pole­ga na takim łącze­niu moty­wów, skąd­inąd zna­jo­mych, aby pier­wot­ne źró­dło inspi­ra­cji, w prze­strze­ni same­go wier­sza, ule­ga­ło zatar­ciu, a nawet cał­ko­wi­te­mu „wypar­ciu”. Guto­row ma bowiem co „wypie­rać”. Nie dość, że napi­sał spo­ro z naj­istot­niej­szych tek­stów kry­tycz­nych doty­czą­cych „nie­roz­po­zna­nej tra­dy­cji” wier­sza pol­skie­go (np. Urwa­ny ślad), to jesz­cze swo­ją prak­ty­ką trans­la­cyj­ną przy­spo­so­bił wie­le z tra­dy­cji wier­sza anglo­ję­zycz­ne­go (Ste­vens, Ash­be­ry). „Wyprzeć” tego rodza­ju doświad­cze­nie oko­ło­po­etyc­kie z pew­no­ścią nie jest łatwo, zwłasz­cza gdy w grę wcho­dzi wal­ka o swo­ją i tyl­ko swo­ją into­na­cję i brzmie­nie tek­stu. Wyda­je się, że Guto­row nie sili się na wykon­cy­po­wa­ną i nie­za­po­śred­ni­czo­ną ory­gi­nal­ność. Wie, że tego typu posta­wa ska­zu­je poetę na śmiesz­ność, nawet jeże­li ta śmiesz­ność jest cokol­wiek bądź hero­icz­na. Wybie­ra więc grę w róż­ne tra­dy­cje, w „inne tra­dy­cje”, przy zało­że­niu, że regu­ły tej gry są nie do koń­ca jasne. Nie­ja­sność reguł gry, moż­li­wa zmia­na i dowol­ność para­dyg­ma­tu poetyc­kie­go, któ­ry zawsze może zaist­nieć w prze­bie­gu poszcze­gól­ne­go wier­sza Guto­ro­wa, nada­je rytm tytu­ło­we­go inne­go tem­pa.

Nie­któ­re jego wier­sze są niczym kalej­do­skop, w któ­rym może­my prze­glą­dać poszcze­gól­ne obraz­ki (nie­przy­sta­ją­ce do sie­bie, zry­wa­ją­ce line­ar­ne i fabu­lar­ne nar­ra­cje całość „opo­wie­ści” wier­szem naj­czę­ściej ukła­da się tuż za linią demar­ka­cyj­ną: puen­tą. Dużo dzie­je się tam, gdzie wiersz się koń­czy. Tam otwie­ra się pole ewen­tu­al­nej spe­ku­la­cji inter­pre­ta­cyj­nej, tam wresz­cie wybrzmie­wa wyraź­ne echo elo­kwen­cji i nad-świa­do­mo­ści auto­ra tych wier­szy, któ­ry raz po raz ośmie­sza arbi­tral­ne gesty efek­tow­ne­go „koń­cze­nia” czy „zaczy­na­nia” wier­sza. Inny­mi sło­wy: Guto­row wie o pisa­niu na tyle dużo, że sam w swo­im tek­ście jest kry­ty­kiem jego moc­nych, onto­lo­gicz­nych prze­sła­nek. W Innym tem­pie odna­leźć moż­na spo­ro momen­tów, w któ­rych poeta pro­ble­ma­ty­zu­je sta­tus same­go wier­sza, jego wąt­pli­wy modus ope­ran­di powo­łu­ją­cy i uru­cha­mia­ją­cy ist­nie­nie nie­li­te­ral­nej rze­czy­wi­sto­ści. Cho­ciaż czę­sto poeta ope­ru­je nama­cal­nym kon­kre­tem, drob­ną obser­wa­cją, bły­ska­wicz­nie „pod­ci­na” jej empi­rycz­ną spraw­dzal­ność. Tym samym odważ­nie wikła się w całe pasmo nie­roz­strzy­gal­nych zagad­nień filo­zo­fii języ­ka, puła­pek modal­no­ści, któ­re czy­ha­ją na każ­dy wiersz, któ­ry twar­do pró­bu­je coś o rze­czy­wi­sto­ści orze­kać. Może się wyda­wać, że tego rodza­ju tema­tycz­na domi­nan­ta zosta­ła już sil­nie wyeks­plo­ato­wa­na przez poetów, któ­rych Guto­row tłu­ma­czył i kry­tycz­nie opi­sy­wał, rzecz jed­nak w tym, iż jego autor­ska reflek­sja nazna­czo­na jest trud­nym do spre­cy­zo­wa­nia kon­glo­me­ra­tem powa­gi i lek­ko­ści jed­no­cze­śnie. Wier­sze te czy­ta się w kli­ma­cie zde­cy­do­wa­nie „post”: post­ste­ven­sow­skim, posta­sh­be­row­skim. Nie­ko­niecz­nie nato­miast w post­mo­der­ni­stycz­nym.

Być może na tym pole­ga rze­czo­na „meto­da”: wybrać z tra­dy­cji bar­dzo okre­ślo­ne punk­ty orien­ta­cyj­nie i jed­no­cze­śnie roz­rze­dzić je w ogól­nym kli­ma­cie „lite­ra­tu­ry wyczer­pa­nia”, dając tym samym szan­sę wła­snym sło­wom dojść do gło­su. Guto­row swo­ją poezją przy­wra­ca wia­rę w ist­nie­nie rów­no­wa­gi mię­dzy dwo­ma, zasad­ni­czy­mi lęka­mi twór­czym: lękiem przed wpły­wem i lękiem przed naiw­no­ścią. Poka­zu­je, że moż­ne ist­nieć dosko­na­le zba­lan­so­wa­ny wiersz, któ­ry nie odma­wia sobie pra­wa do „gry w lite­rac­kość” i „gry w życie”. Gra w życie poja­wia się więc w momen­tach nie­co czu­łost­ko­wych retro­spek­cji, kie­dy poeta przy­spie­sza z kon­fe­sją, retar­da­cja nato­miast każ­do­ra­zo­wo pole­ga­ła­by na przy­trzy­ma­niu tej kon­fe­sji w okre­ślo­nej tra­dy­cji poezjo­wa­nia. Tym samym „inne tem­po” tej poezji ozna­czać musi inne imię media­cji mię­dzy porząd­ka­mi życia i lite­ra­tu­ry. Porząd­kiem, któ­ry tak bar­dzo zaj­mu­je Guto­ro­wa, i spo­rą gru­pę poetów pol­skich, któ­ry­mi Jacek Guto­row zaj­mo­wał się jako ese­ista.


Tekst uka­zał się po raz pierw­szy w „Gaze­cie Nagro­dy Lite­rac­kiej Gdy­nia” (nr 3 [4]), 2009. Dzię­ku­je­my redak­cji za zgo­dę na prze­druk.

O autorze

Krzysztof Siwczyk

Ur. 1977. Polski poeta, eseista i krytyk literacki, autor osiemnastu tomów poetyckich oraz licznych książek krytyczno-literackich. Debiutował w 1995 roku zbiorem wierszy Dzikie dzieci. W kolejnych latach wydał m.in. Wiersze dla palących(2001), Centrum likwidacji szkód (2008), Gody (2012) oraz trylogię Krematoria (2021-2022). Jego twórczość była tłumaczona na wiele języków, w tym niemiecki, francuski i włoski. Jest również autorem kilku książek eseistycznych –Ulotne obiekty ataku (2010) i Bezduch (2018). Laureat Nagrody Fundacji Kościelskich, Nagrody Literacka Gdynia i Nagrody Silesius. Był także finalistą francuskiej nagrody Prix de la revue NUNC oraz laureatem międzynarodowej Nagrody Václava Buriana. Ostatnio jego wiersze wybrane A Calligraphy of Days zostały wydane przez Seagull Books (Londyn). Regularnie pisuje felietony do tygodnika „Polityka” i zasiada w jury Nagrody Nike. Mieszka w Gliwicach.

Powiązania

Same dreszcze

wywiady / o książce Juliusz Pielichowski Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go z Krzysz­to­fem Siw­czy­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Krzysz­to­fa Siw­czy­ka Na prze­cię­ciu arte­rii, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 wrze­śnia 2024 roku.

Więcej

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Rację ma robactwo

debaty / ankiety i podsumowania Krzysztof Siwczyk

Odpo­wie­dzi Krzysz­to­fa Siw­czy­ka na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Kochankowie na otwartm morzu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jac­ka Deh­ne­la, Julii Fie­dor­czuk, Łuka­sza Jaro­sza, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka i Dariu­sza Sośnic­kie­go pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

W państwie środka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Bogu­sła­wa Kier­ca, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Dariu­sza Sośnic­kie­go i Toma­sza Bro­dy pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Z niedanych jestem

wywiady / o książce Kacper Bartczak Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Dzikie wrażenia kreta (poeci trzech pokoleń)

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Toma­sza Maje­ra­na, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Lite­rac­kie­go 2004.

Więcej

Dowód z tożsamości i Zdania z treścią

dzwieki / WYDARZENIA Jerzy Jarniewicz Krzysztof Siwczyk

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2003.

Więcej

Dopiero wyobraźnia wyzwoli rozum, czyniąc go faktycznie rozumnym

wywiady / o książce Krzysztof Siwczyk Tadeusz Sławek

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Tade­uszem Sław­kiem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Wil­lia­ma Blake’a Wyspa na Księ­ży­cu, w tłu­ma­cze­niu Tade­usza Sław­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 2 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Rewizyta z zaświatów na okoliczność lektury

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Wil­lia­ma Blake’a Wyspa na Księ­ży­cu, w tłu­ma­cze­niu Tade­usza Sław­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 2 mar­ca 2020 roku.

Więcej

Drugie dotknięcie i Dane dni

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Mariusz Grzebalski

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Dyskusja: O „Wojaczku wielokrotnym”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Dys­ku­sja wokół książ­ki Sta­ni­sła­wa Bere­sia i Kata­rzy­ny Bato­ro­wicz-Woło­wiec Woja­czek wie­lo­krot­ny z udzia­łem Romu­al­da Cuda­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Sta­ni­sła­wa Sro­kow­skie­go, Macie­ja M. Szcza­wiń­skie­go, Krzysz­tof Siw­czy­ka.

Więcej

Nazywacz

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Siwczyk

Szkic Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do poema­tu Pala­me­des Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 1 maja 2017 roku.

Więcej

Dyskusja „Poeci a ikonosfera współczesności”

nagrania / z fortu do portu Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki, Andrzej Sosnow­ski, Adam Wie­de­mann i Boh­dan Zadu­ra spie­ra­ją się o iko­nos­fe­rę współ­cze­sno­ści. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Dyskusja „Czy poezja może zmienić świat?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Krzysz­tof Siw­czyk, Anna Pod­cza­szy, Boh­dan Zadu­ra, Jerzy Jar­nie­wicz, Zbi­gniew Machej oraz Tomasz Bro­da o tym, czy poezja to pró­ba „dania w pysk świa­tu”, czy może jego zmia­ny?

Więcej

Dyskusja „Słowa ujemne poetycko”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Zbi­gniew Machej, Krzysz­tof Siw­czyk, Mar­cin Świe­tlic­ki i Boh­dan Zadu­ra zasta­na­wia­ją się, czy ist­nie­ją sło­wa o ujem­nym poten­cja­le poetyc­kim. Port Legni­ca 2002.

Więcej

Rodzaj przenikliwości

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Farsz Mar­cin Sen­dec­kie­go.

Więcej

Osiemdziesiąt pięć prawd o Rafale Wojaczku

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Woja­czek wie­lo­krot­ny. Wspo­mnie­nia, rela­cje, świa­dec­twa Sta­ni­sła­wa Bere­sia i Kata­rzy­ny Bato­ro­wicz-Woło­wiec.

Więcej

Półświatek

recenzje / IMPRESJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

Koszmarne mroki

recenzje / ESEJE Krzysztof Siwczyk

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Pięć opa­ko­wań Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

[Blant chwacko przyjmuje…], [Wjazd do osady smutnych religii], [I nadal żywisz urazę…]

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki Cen­trum likwi­da­cji szkód.

Więcej

O Egzotycznych ptakach i roślinach

recenzje / NOTKI I OPINIE Joanna Wajs Julia Fiedorczuk Krzysztof Siwczyk

Komen­ta­rze Julii Fie­dor­czuk, Joan­ny Wajs, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Ustaleniach z Maastricht

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Jac­ka Bie­ru­ta, Karo­la Pęche­rza i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

…jak aksjomat na granicy kilku geometrii (o poezji Kacpra Bartczaka)

recenzje / NOTKI I OPINIE Krzysztof Siwczyk

Krzysz­tof Siw­czyk o poezji Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Ludzie, których znacie, Słowa do muzyki, Bez

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki W pań­stwie środ­ka.

Więcej

Sum, Ortalion, Nadzieja – bez zaskoczeń

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki List otwar­ty.

Więcej

Cóż, Jeść, Głupi Jaś

recenzje / KOMENTARZE Krzysztof Siwczyk

Autor­ski komen­tarz Krzysz­to­fa Siw­czy­ka do wier­szy z książ­ki Dane dni.

Więcej

Zimne, wykalkulowane wiersze

dzwieki / RECYTACJE Jacek Gutorow

Wiersz z tomu Inne tem­po, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Inne pań­stwa” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Inne tempo

nagrania / między wierszami Jacek Gutorow

Z Jac­kiem Guto­ro­wem o wyda­nej w 2009 roku książ­ce roz­ma­wia­ją Mar­ta Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk. Fil­mo­wa etiu­da do wier­sza „Cre­ati­ve wri­ting” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

O ambicji oraz poezji zasłaniającej widoki

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z książ­ki Inne tem­po Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

O Innym tempie

recenzje / NOTKI I OPINIE Jarosław Borowiec Konrad Wojtyła

Komen­ta­rze Sła­wo­mi­ra Kuź­nic­kie­go, Kon­ra­da Woj­ty­ły i Jaro­sła­wa Borow­ca.

Więcej

O Centrum likwidacji szkód

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Bar­to­sza Sadul­skie­go, Mag­da­le­ny Jędru­siak, Mał­go­rza­ty (Kin­go­si) Nikla­siń­skiej oraz Łuka­sza Badu­li.

Więcej

On młody i genialny był…

recenzje / ESEJE Piotr Śliwiński

Recen­zja Pio­tra Śli­wiń­skie­go z książ­ki List otwar­ty Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej