recenzje / IMPRESJE

Hänsel und Gretel jako metoda

Aleksander Trojanowski

Impresja Aleksandra Trojanowskiego na temat poezji Moniki Bistuły, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.

Widzę masze­ru­ją­ce­go żuka, „zło­ty fio­let, sre­brzy­sta zie­leń i czerń”. Żuk idzie przez las, ale nie jest to las wyso­ko­pien­nych sosen i krze­wów, lecz las suchych igieł, opa­dłych gałą­zek, grzy­bów i pnia­ków. Kar­ma, jak poka­zu­je w swo­ich wier­szach Moni­ka Bistu­ła, to przede wszyst­kim kwe­stia per­spek­ty­wy.

Choć wyda­wa­ło­by się, że żuk idzie przed sie­bie, idzie dokądś, w rze­czy­wi­sto­ści pró­bu­je wydo­stać się na zewnątrz, zamknię­to go bowiem w urzą­dze­niu przy­po­mi­na­ją­cym sta­rą, dobrą latar­nię cza­ro­dziej­ską. Żuk – być może roz­pacz­li­wie – pró­bu­je się więc wydo­stać na zewnątrz, nas to jed­nak nie zaj­mu­je – woli­my obser­wo­wać, jak wkra­cza w nastę­pu­ją­ce po sobie tła. Żuk idzie przez las/ żuk idzie po koł­drze śpią­ce­go w poko­ju dziecka/ żuk idzie przez niebo/ żuk idzie przez sen.

Jako poet­ka, Moni­ka Bistu­ła oka­zu­je się w swo­jej meto­dzie poetyc­kiej bar­dzo kon­se­kwent­ną, seryj­ną mini­ma­list­ką. Budu­je wier­sze z małych, skon­den­so­wa­nych cało­stek, któ­re z cichym „pyk” otwie­ra­ją przed czy­tel­ni­kiem kolej­ne sce­ne­rie. To wier­sze foto­gra­ficz­ne, nie­kie­dy fil­mo­we, ale nie mogę oprzeć się wra­że­niu, że poet­ka ukła­da je z nega­ty­wów, któ­re dopie­ro w trak­cie czy­ta­nia zosta­ją gwał­tow­nie wywo­ła­ne – pyk, pyk, pyk – jeden za dru­gim.

Mamy więc do czy­nie­nia z poezją ruchu, któ­ra pro­wa­dzi czy­tel­ni­ka od jed­ne­go obra­zu do dru­gie­go. Był­by to jed­nak opis nie­peł­ny, gdy­by nie dodać, że oprócz ruchu mamy tu do czy­nie­nia z kon­se­kwent­nym prze­ni­ka­niem. Podob­nie jak żuk, któ­ry kro­czy przez kolej­ne obra­zy wier­sza „Kar­ma”, drob­ne, nie­za­leż­ne i samo­wy­star­czal­ne całost­ki, któ­re budu­ją wier­sze Bistu­ły, prze­ska­ku­ją jed­na w dru­gą, two­rząc inną, wyż­szą per­spek­ty­wę, w któ­rej wszyst­ko oka­zu­je się czę­ścią więk­szej cało­ści. To per­spek­ty­wa kar­micz­na, jak zapo­wia­da autor­ka w pierw­szym wier­szu zesta­wu, i ta idea prze­ni­ka­nia się tego, co róż­ne w ramach więk­szej wspól­nej cało­ści, prze­ni­ka wszyst­kie wier­sze.

Tu wła­śnie upa­tru­ję źró­dła głów­nej przy­jem­no­ści, na któ­rą może liczyć czy­tel­nik tego zesta­wu. To wywo­ły­wa­nie kolej­nych mikro­sy­tu­acji i obser­wo­wa­nie, jak poet­ka prze­ska­ku­je od ska­li mikro do makro, od zdję­cia na pla­ży do tęsk­no­ty, o żuka, któ­ry masze­ru­je przez las, do miło­ści.

I to wła­ści­wie mogło­by być wszyst­ko, gdy­by nie to, że ruch wier­sza ma swo­ją przy­czy­nę, któ­ra, jak myślę, nada­je tej poezji wła­ści­wy cię­żar. Pewien chi­lij­ski poeta powie­dział kie­dyś, że w cza­sie swo­ich podró­ży przez kolej­ne kra­je róż­nych kon­ty­nen­tów gubił zęby jak okrusz­ki, któ­re roz­rzu­ca­li w lesie Jaś i Mał­go­sia. Sko­ja­rze­nie było­by, być może, przy­pad­ko­we, ale od kie­dy się poja­wi­ło, nie jestem w sta­nie myśleć o kolej­nych obra­zach w wier­szach Moni­ki Bistu­ły jako o tych wła­śnie, rzu­ca­nych na zie­mię okrusz­kach chle­ba. Jak dobrze wia­do­mo, okrusz­ki nie wska­żą dro­gi do domu – są tyl­ko (i aż) ozna­ką tęsk­no­ty. Jeśli cho­dzi więc o dro­gę, to wiersz nie­uchron­nie gubi trop i pro­wa­dzi nas pro­sto do domu z pier­ni­ka. My wie­my już jed­nak dobrze, że tak napraw­dę nie ma żad­nej cza­row­ni­cy, a w domu z pier­ni­ka dopa­da nas to, co zosta­wi­li­śmy w naszym praw­dzi­wym domu.

Wier­sze Moni­ki Bistu­ły uję­ły mnie oscy­lo­wa­niem wokół tych dwóch sta­nów: foto­gra­ficz­ną lek­ko­ścią i cię­ża­rem baśni. War­to śle­dzić ziar­ni­ste obra­zy tych wier­szy, żeby zoba­czyć, jak prze­ni­ka­ją się, two­rząc – pyk, pyk, itd. – histo­rie, któ­re się­ga­ją coraz dalej.

O autorze

Aleksander Trojanowski

ur. w 1990 r. we Wrocławiu. Publikował m.in. w „Odrze” i „2miesięczniku”. Laureat „Połowu” oraz projektu „Pierwsza książka” w ramach festiwalu Stacja Literatura.

Powiązania

Która godzina, gówniarzu?

nagrania / transPort Literacki Aleksander Trojanowski Julian Tuwim Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Któ­ra godzi­na, gów­nia­rzu? Julia­na Tuwi­ma z udzia­łem Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Manikiry, plakaty, miejscowe idiotki i tutejsi kretyni

wywiady / o książce Aleksander Trojanowski Jakub Pszoniak

Roz­mo­wa Jaku­ba Pszo­nia­ka z Alek­san­drem Tro­ja­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Któ­ra godzi­na, gów­nia­rzu? Julia­na Tuwi­ma i Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Która godzina, gówniarzu (1)

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski Julian Tuwim

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Któ­ra godzi­na, gów­nia­rzu Julia­na Tuwi­ma i Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

nagrania / stacja Literatura Aleksander Trojanowski

Czy­ta­nie z książ­ki Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań z udzia­łem Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Coś nowego w poezji zastępuje bieganie po mieszkaniu

debaty / ankiety i podsumowania Aleksander Trojanowski

Głos Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go w deba­cie „Nowe języ­ki poezji”.

Więcej

Czasu jest mało

wywiady / o książce Aleksander Trojanowski Jakub Sęczyk Konrad Góra

Roz­mo­wa Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go i Jaku­ba Sęczy­ka z Kon­ra­dem Górą, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Kon­ra­da Góry Woj­na (pie­śni lisów), któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2018

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018 z udzia­łem Marii Hal­ber, Mar­ci­na Pierz­chliń­skie­go, Mar­ci­na Pod­la­skie­go, Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go i Anto­ni­ny Mał­go­rza­ty Tosiek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

O wyobcowaniu i rolnictwie

wywiady / o książce Aleksander Trojanowski Konrad Góra

Roz­mo­wa Kon­ra­da Góry z Alek­san­drem Tro­ja­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lute­go 2020 roku.

Więcej

Legia Legia lublin

recenzje / KOMENTARZE Aleksander Trojanowski

Autor­ski komen­tarz Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lute­go 2020 roku.

Więcej

Parkingi podziemne jako miasta spotkań (2)

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lute­go 2020 roku.

Więcej

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / zapowiedzi książek Aleksander Trojanowski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lute­go 2020 roku.

Więcej

Za dużo powietrza między słowami

wywiady / o pisaniu Aleksander Trojanowski Katarzyna Szaulińska

Kata­rzy­na Szau­liń­ska roz­ma­wia z Alek­san­drem Tro­ja­now­skim, lau­re­atem 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Schemat budowy wiersza dla hydraulików

recenzje / KOMENTARZE Aleksander Trojanowski

Autor­ski komen­ta­rza Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Parkingi podziemne jako miasta spotkań

utwory / premiery w sieci Aleksander Trojanowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań. Pre­zen­ta­cja lau­re­ata pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2018”.

Więcej

Nie wierzę w pisanie z dala od świata

wywiady / o pisaniu Aleksander Trojanowski Maria Halber

Alek­san­der Tro­ja­now­ski roz­ma­wia z Marią Hal­ber, lau­re­at­ką 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wiersz doraźny: Gwatemala

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Fina­ło­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Głu­sza­ka, Paw­ła Har­len­de­ra, Aglai Jan­czak, Anto­ni­ny Mał­go­rza­ty Tosiek, Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, Jaku­ba Pszo­nia­ka.

Więcej

Lata dwudzieste przechodzą w trzydzieste

recenzje / ESEJE Anna Marchewka

Recen­zja Anny Mar­chew­ski, tow­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lute­go 2020 roku.

Więcej

Wiersze do spławiania drewna

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Par­kin­gi pod­ziem­ne jako mia­sta spo­tkań Alek­san­dra Tro­ja­now­skie­go, lau­re­ata 13. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej