recenzje / KOMENTARZE

Historia jednego wiersza, czyli pamięć wielu rzeczy

Kacper Bartczak

Autorski komentarz Kacpra Bartczaka do książki Pokarm suweren, wydanej w Biurze Literackim 12 czerwca 2017 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Jestem kre­mem

kto by pomy­ślał jakie powie­trze
jakie bal­sa­my mie­nie nie­skal­ku­lo­wa­ne
kie­dy rekwi­zy­ty sztucz­ne
akty­wu­ją środ­ki sta­ją w stru­gach tego
sztucz­ne­go powie­trza

nie samym chle­bem czło­wiek
nie samym kre­mem chcia­ło­by się
jesz­cze cie­le­śnie­niem maścią
zgię­ciem wyko­na­nym z pamię­ci
to zgię­cie jest całym cia­łem
namasz­cze­niem całym

mająt­kiem pąkiem tak­że
rzut­kim oka­blo­wa­niem
nie samym chle­bem bo jesz­cze
daj­cie niech jak pro­mień będzie
niech opro­mie­nio­ny czło­wiek idzie
ema­nu­jąc wsią­ka w stru­gę mówi

prze­miesz­czo­ny w dzia­le glo­nu
idę taflą sta­ty­stycz­nej stru­gi
w sobie two­rzę nasią­ka­nie obró­co­ny
w stro­nę moco­daw­cy cenię sobie
kali­gra­fię kosme­ty­kę chle­ba
jestem prze­miesz­cze­niem


A zatem histo­ria wier­sza, jed­ne­go wier­sza z tomu. Ale cóż to jest – ten jeden wiersz? I co to jest – jego histo­ria? Bo czy nie jest tak, że żaden wiersz nie jest jeden, że jest tyl­ko chwi­lo­wo symu­lo­wa­ną pro­po­zy­cją uję­cia jakiejś wie­lo­ści? I czy nie jest tak, że histo­rią wier­sza jest on sam, a wła­ści­wie jego wyła­nia­nie się, nabie­ra­nie kon­tu­ru, jego spo­sób prze­czu­wa­nia łączeń z przy­na­leż­nym mu śro­do­wi­skiem, któ­re ten wiersz sta­ra się, jak tyl­ko może, prze­ro­bić na łącze­nia wła­sne, na jakieś wnę­trze, żeby mieć jakieś cia­ło, coś czuć, powie­dzieć coś o sobie?

Ale nawet tu jest kło­pot, bo cóż jest tym śro­do­wi­skiem? Otóż dla utwo­ru zaty­tu­ło­wa­ne­go „Jestem kre­mem” tym śro­do­wi­skiem jest prze­strzeń – języ­ko­wa, psy­chicz­na, psy­cho-poli­tycz­na, oni­rycz­na, kra­jo­wa, ale też pisar­ska, este­tycz­na – w któ­rej zna­la­złem się w ostat­nich tygo­dniach pra­cy nad tomem. Być może nale­ża­ło­by więc po pro­stu powie­dzieć, że śro­do­wi­skiem, w któ­rym odnaj­du­je się ten wiersz jest zbiór wier­szy. Albo tym śro­do­wi­skiem jest pew­na część tzw. „ja”, jakieś moje sztucz­ne „ja”, któ­re wyło­ni­ło się w związ­ku z tomem, w rela­cji z nim, jakieś nowe miej­sce we mnie. Tam­te wier­sze zna­la­zły już swo­je miej­sce, a „Jestem kre­mem” nie miał jesz­cze żad­ne­go, był prze­czu­ciem tego bra­ku.

Nie mam poję­cia o czym jest ten wiersz. Powiedz­my, że jest fan­ta­zją sub­stan­cji, któ­ra prze­sią­kła, jak krem, przez skó­rę orga­ni­zmu, orga­ni­zmu wyła­nia­ją­ce­go się ze scen tomu jako pew­nej cało­ści, a prze­sią­ka­jąc przez nie­go, nim nasią­kła, po czę­ści nim się sta­ła, uzy­ska­ła głos, ale zbyt jest onie­mia­ła, by rozu­mieć co mówi, nie posia­da wglą­du, nie posia­da się ze zdu­mie­nia. Powiedz­my więc, że „Jestem kre­mem” jest rodza­jem zapi­su z prze­sią­ka­nia, że nie­sie w sobie sygnał pocho­dzą­cy z innych wier­szy w tomie, a zatem rów­nież, w kolej­nym stop­niu odda­le­nia, sygnał pocho­dzą­cy ze śro­do­wisk, w któ­rych odnaj­dy­wa­ły się tam­te wier­sze.

A zatem, na przy­kład, cho­ciaż „Jestem kre­mem” prze­ma­wia tonem łagod­nym, to gdzieś w nim prze­cho­wu­je się wspo­mnie­nie wido­ku suną­ce­go Piotr­kow­ską tłu­mu ubra­nych na czar­no, roz­wście­czo­nych męż­czyzn, wykrzy­ku­ją­cych dziw­ne, fan­ta­stycz­ne tre­ści: „Raz sier­pem, raz mło­tem…”, „Nie dla isla­mi­za­cji Pol­ski”, „Zakaz peda­ło­wa­nia” itp., itd., etc., etc. Było to smut­ne, póź­no­je­sien­ne, nie­dziel­ne popo­łu­dnie, uli­ca sza­ra i opu­sto­sza­ła, wokół nie ma pra­wie żywe­go ducha, stoi kil­ko­ro bla­dych prze­chod­niów, bar­dzo bla­dych i bar­dzo bia­łych, a jej środ­kiem pły­nie ta fan­ta­stycz­na czar­na falan­ga. Fan­ta­stycz­na, bo choć ich gło­sy, ich cia­ła, biją­ca od nich jak od jakiś urzą­dzeń ener­gia gnie­wu i agre­sji były nama­cal­ne, to jed­nak to, co nimi powo­do­wa­ło, co poru­sza­ło ich koń­czy­na­mi i gło­wa­mi, znaj­do­wa­ło się w o wie­le mniej wymier­nej prze­strze­ni. Ta prze­strzeń mia­ła coś wspól­ne­go z ukła­da­mi ner­wo­wy­mi, z kabla­mi, odle­gły­mi ser­we­ra­mi. Tłum był pró­bą, symu­la­cją dzia­ła­nia jakiejś mecha­ni­ki, tech­ni­ki. Byli jak wyin­du­ko­wa­na ener­ge­tycz­na wiel­kość, efekt ilo­ścio­wy, skal­ku­lo­wa­ny i wyge­ne­ro­wa­ny sta­nem prze­wo­dze­nia ner­wo­we­go. Byli wyrzu­tem prze­ni­kal­no­ści zdań, sta­ty­styk i neu­ro­nów, agre­ga­ta­mi uner­wio­nych sta­ty­styk.

Być może też „Jestem kre­mem” przy­wo­łu­je – na jakimś pozio­mie, któ­ry był­by trud­ny, lecz nie nie­moż­li­wy do wyka­za­nia – widok loka­lu gastro­no­micz­ne­go o nazwie, powiedz­my, „Swoj­skie Jadło”. Wokół drew­nia­nej karcz­my cią­gnie się drew­nia­ne ogro­dze­nie. Na nim, przy­bi­te do desek, poskła­da­ne z drew­nia­nych kloc­ków wid­nie­ją nazwy solid­nych, pożyw­nych kra­jo­wych potraw. Na brud­nej od spa­lin tra­wie oddzie­la­ją­cej ogro­dze­nie od auto­stra­dy stoi wbi­ty w zie­mię dwu­me­tro­wy kru­cy­fiks, z posza­rza­łą, umę­czo­ną figu­rą Chry­stu­sa. Kru­cy­fiks wyko­na­ny jest z dokład­nie tego same­go drew­na co „fla­ki”, „bigos”, „żeber­ka”, „kar­ków­ka”, „potra­wy z gril­la”. Dostrze­że­nie toż­sa­mo­ści two­rzy­wa, z jakie­go zro­bio­na jest karcz­ma, płot, nazwy dań oraz kru­cy­fiks znacz­nie posze­rza zakres nasze­go rozu­mie­nia takie­go „obra­zu”. Oczy­wi­ście na ten zakres skła­da się jesz­cze wie­le innych ele­men­tów prze­chwy­co­nych w podró­ży. One też two­rzą ten obraz. Ale zasad­ni­cze pyta­nie jest takie: dla­cze­go nazwy potraw są z tego same­go drew­na co płot i kru­cy­fiks? Co kry­je się za tą toż­sa­mo­ścią? Czy wła­ści­ciel zajaz­du zasta­na­wiał się nad tym? A jego goście?

„Jadło” to coś wię­cej niż tyl­ko „pokarm” – to prze­strzeń napro­mie­nio­wa­na i pro­mie­niu­ją­ca, zasad­ni­czy ośro­dek prze­wo­dze­nia, któ­ry umoż­li­wia wspo­mnia­ne wcze­śniej sprzę­że­nie two­rzo­nych w języ­ku stwier­dzeń, sta­ty­styk, ukła­dów ner­wo­wych. Takim jadłem nie tyl­ko się żywi: nim się oddy­cha, nasią­ka, pro­mie­niu­je. Bo nie samym chle­bem żyje czło­wiek.

„Jestem kre­mem” jest więc też odczy­tem zapi­sów pamię­ci, wyko­ny­wa­nych przez nią „zdjęć”, cho­ciaż to są oczy­wi­ście „zdję­cia” któ­re żyją w cza­sie. Oto inny przy­kład takie­go odczy­tu. Wiersz gnie się, ugi­na, pod sta­le wra­ca­ją­cym wspo­mnie­niem, nie­moż­li­wą do wyma­za­nia oso­bli­wo­ścią, nazwą tak dru­zgo­cą­cą wszel­kie kon­struk­cje poję­cio­we i prze­strzen­ne, że cza­sem zosta­je z nich tyl­ko seria powtó­rzeń jed­nej fra­zy: „obóz dla dzie­ci… obóz dla dzie­ci… obóz dla dzie­ci…”. Ten nie­wcho­dzą­cy w związ­ki kogni­tyw­ne ele­ment wyła­nia się pośród ogól­ne­go roz­pa­du i absur­du – takie­go roz­pa­du i absur­du, któ­ry ostat­nio coraz lepiej gości się w pol­skich mia­stach. I to coś, ten nie­moż­li­wy kon­cept, wra­ca jako ele­ment sta­ły, samo­zw­rot­ny, a jed­no­cze­śnie orga­ni­zu­ją­cy nasz ogląd roz­pa­du prze­strze­ni.

„Jestem kre­mem” jest zagię­ciem, zakrzy­wie­niem, któ­re sygna­li­zu­je powsta­nie prze­strze­ni wła­snej. Wiersz jest miej­scem zawią­zy­wa­nia się pamię­ci pod wpły­wem bom­bar­du­ją­cych orga­nizm języ­ko­wy bodź­ców. Te zawiąz­ki, te „zdję­cia”, doko­nu­ją prze­su­nięć, prze­miesz­czeń w psy­chicz­nym, ner­wo­wym, emo­cjo­nal­nym sys­te­mie orga­ni­zmu ludz­kie­go. Takie zakrzy­wie­nia są for­mą samo­wie­dzy, roz­po­zna­niem sie­bie w cza­sie i prze­strze­ni. Sta­ją się żywym cia­łem jakie­goś nowe­go, wyła­nia­ją­ce­go się „ja”. Samo­wie­dza, o któ­rej tu mowa, jej „poje­dyn­czość”, nale­ży do wier­sza oraz do tego, kto chce w nim uczest­ni­czyć, na przy­kład czy­tel­ni­ka, nie tyl­ko auto­ra.

Ponad­to, cho­ciaż ist­nie­ją ele­men­ty rze­czy­wi­sto­ści, któ­re nie dają się dołą­czyć do żad­ne­go porząd­ku, jak ta nazwa „obóz dla dzie­ci”, i kpią z naszych prób budo­wa­nia prze­strze­ni, to prze­cież nie­przy­sta­wal­ność tych ele­men­tów też potrze­bu­je kon­tek­stu, w któ­rym będzie­my mogli ją dostrzec, zdać sobie spra­wę z jej oddzia­ły­wa­nia na nas, dotrzeć do niej. Tym kon­tek­stem jest wiersz jako pró­ba wyko­na­nia takie­go jed­nost­ko­we­go zakrzy­wie­nia prze­strze­ni, moment samo­wie­dzy, jed­nost­ko­wy, ale jed­no­cze­śnie dostęp­ny innym. Wiersz jako taki kon­tekst sta­ra się więc nawią­zać kon­takt z tym czymś, co usil­nie wymy­ka się wszel­kim rela­cjom.

Ale usły­szaw­szy to wszyst­ko, czy uwie­rzy­li­by­ście mi teraz, gdy­bym powie­dział, że to rów­nież wiersz ero­tycz­ny, pry­wat­ny? Czy „Jestem kre­mem” nie jest wier­szem o miło­ści? Czy dekla­ra­cja przesiąkania/nasiąkania, czy­li przej­ścia będą­ce­go pró­bą wyobra­że­nia sobie jakie­goś nowe­go spo­so­bu przy­le­ga­nia, nie jest sama w sobie, na mocy pew­nej kom­bi­na­cji tonu i gry kon­cep­tu­al­nej, wyra­zem afek­tu, związ­ku, tro­ski?

Jako symu­la­cja wie­lo­ści, wiersz skła­da się z wie­lu warstw, nakła­da się w nim na sie­bie wie­le pla­nów poj­mo­wa­nia i pamię­ta­nia. Nie do koń­ca wia­do­mo jak i kie­dy wcho­dzą one ze sobą w rela­cje. Czy nie tak wła­śnie dzie­je się z każ­dym doj­rza­łym, doro­słym, języ­ko­wym orga­ni­zmem ludz­kim? Postrze­ga­my, spo­ży­wa­my, łączy­my, odczu­wa­my, dozna­je­my lęku, obrzy­dze­nia, ale też przy­pły­wów odwa­gi, rado­ści, zachwy­tu. Orga­nizm jest zdol­ny do tej wie­lo­ści. Prze­wo­dzi­my i prze­mie­nia­my. Odmie­nia­my w sobie. Jakoś przez to wszyst­ko prze­cho­dzi­my, może nale­ża­ło­by powie­dzieć – prze­dzie­ra­my się. Prze­sią­ka­my, a prze­sią­ka­jąc zmie­nia­my struk­tu­rę tego cze­goś, przez co prze­sią­kli­śmy. Trosz­czy­my się. Cza­sem nawet kocha­my.

O autorze

Kacper Bartczak

Ur. w 1972 roku. Poeta, krytyk, tłumacz poezji, amerykanista. Wydał kilka tomów poetyckich, m.in. Wiersze organiczne (2015), za które był nominowany do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius oraz Nagrody Literackiej Nike, Pokarm suweren (2017), a także zbiór Naworadiowa (2019). Autor monografii o Johnie Ashberym (2006) oraz zbioru esejów o poezji i teorii Świat nie scalony (2009), za który otrzymał Nagrodę „Literatury na Świecie”. Tłumaczył wiersze Johna Ashbery’ego, Rae Armantrout, Charlesa Bernsteina i Petera Gizziego. Stypendysta Fundacji Fulbrighta (dwukrotny) i Fundacji im. T. Kościuszki. Wykłada literaturę amerykańską na Uniwersytecie Łódzkim. Mieszka w Łodzi.

Powiązania

Autobiografia śmierci

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Kim Hyesoon Lynn Suh

Spo­tka­nie z udzia­łem Kim Hyeso­on, Lyn­na Suh, Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czas kompost

nagrania / transPort Literacki Kacper Bartczak Resina

Czy­ta­nie z książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Uwagi wstępne do lektury „Autobiografii śmierci” Kim Hyesoon

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Auto­bio­gra­fia śmier­ci Kim Hyeso­on w tłu­ma­cze­niu Ewy Suh, Lyn­na Suha i Kata­rzy­ny Szu­ster-Tar­di, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 25 wrze­śnia 2023 roku.

Więcej

Afirmacja w splątaniu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Anny Kału­ży i Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: „Błąd w legendzie (wakacyjna przygoda)”

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

czas kompost (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Autokreacja postkonfesyjna i jej program nieczysty

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Bagaż Jerze­go Jar­nie­wi­cza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Dalej pójdzie jak z płatka

debaty / ankiety i podsumowania Kacper Bartczak

Odpo­wie­dzi Kac­pra Bart­cza­ka na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Widoki wymazy

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Wido­ki wyma­zy z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Najsłabszy opór i Zegary w pokoju matki

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek „Naj­słab­szy opór” Addy Djørup i „Zega­ry w poko­ju mat­ki” Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić z udzia­łem Addy Djørup, Tan­ji Stu­par-Tri­fu­no­vić, Kac­pra Bart­cza­ka i Bogu­sła­wy Sochań­skiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Historia jednego (lub więcej) wiersza, z trzema dygresjami i kodą

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Z niedanych jestem

wywiady / o książce Kacper Bartczak Krzysztof Siwczyk

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Siw­czy­ka z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Świat w ogniu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół książ­ki Świat w ogniu Char­le­sa Bern­ste­ina z udzia­łem Char­le­sa Bern­ste­ina, Kac­pra Bart­cza­ka, Jerze­go Jar­nie­wi­cza i Joan­ny Roszak w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Widoki wymazy

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Kac­pra Bart­cza­kaWido­ki wyma­zy, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

„Ulotne momenty performatywnego zatracenia”, czyli formy życia politycznego

wywiady / o książce Charles Bernstein Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­le­sem Bern­ste­inem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Żywiczne wtrącenia, czyli „badania zakrzywione” Charlesa Bernsteina

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Szkic Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy (2)

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Świat w ogniu: wiersze i przemowy

utwory / zapowiedzi książek Charles Bernstein Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Char­le­sa Bern­ste­ina Świat w ogniu: wier­sze i prze­mo­wy, w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Listy z wewnątrz

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Ramie­go Al-Asze­ka, Fadie­go Dżo­ma­ra, Kac­pra Bart­cza­ka i Nata­lii Malek w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Naworadiowa

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak

Czy­ta­nie z książ­ki Nawo­ra­dio­wa z udzia­łem Kac­pra Bart­cza­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Ciemna materia

nagrania / stacja Literatura Kacper Bartczak Rae Armantrout

Spo­tka­nie wokół książ­ki Ciem­na mate­ria z udzia­łem Rae Arman­tro­ut, Kac­pra Bart­cza­ka i Bar­to­sza Kraj­ki w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Substancja nie esencja

wywiady / o książce Kacper Bartczak Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Kac­prem Bart­cza­kiem towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Kacper Bartczak

Autor­ski komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Nawo­ra­dio­wa, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Naworadiowa

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Poza granicą czasu i przestrzeni

wywiady / o książce Kacper Bartczak Rae Armantrout

Roz­mo­wa z Rae Arman­tro­ut, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut w tłu­ma­cze­niu Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Ciemna materia i błona wiersza

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Esej Kac­pra Bart­cza­ka doty­czą­cy książ­ki Ciem­na mate­ria Rae Arman­tro­ut, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Intymność w wierszu

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Asja Bakić, Char­lot­te Van den Bro­eck, Llŷr Gwyn Lewis i Kac­per Bart­czak.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Llŷr Gwyn LEWIS

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Llŷr Gwyn Lewis

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Llŷr Gwyn Lewis. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Charlotte VAN DEN BROECK

wywiady / o pisaniu Charlotte Van den Broeck Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Char­lot­te Van den Bro­eck. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu „Nowe gło­sy z Euro­py”.

Więcej

Nowe głosy z Europy: Asja BAKIĆ

wywiady / o pisaniu Asja Bakić Kacper Bartczak

Roz­mo­wa Kac­pra Bart­cza­ka z Asją Bakić. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu Nowe gło­sy z Euro­py.

Więcej

Echo-sfera wiersza

wywiady / o książce Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nieistniejąca pocztówka

dzwieki / RECYTACJE Kacper Bartczak

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Pokarm suweren (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pokarm suweren (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nowe głosy z Europy 2016: Poezja

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Zapis ze spo­tka­nia autor­skie­go „Nowe gło­sy z Euro­py 2016: Poezja i Pro­za”, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Anja Golob, Juana Adcock oraz Árpád Kol­lár. Spo­tka­nie odby­ło się w ramach festi­wa­lu lite­rac­kie­go Sta­cja Lite­ra­tu­ra 21.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersz na święta: Konsubstancje

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Wiersz pocho­dzi z książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Sprawa szerszego programu

wywiady / o książce Anna Kałuża Kacper Bartczak

Z Anną Kału­żą o książ­ce Bume­rang roz­ma­wia Kac­per Bart­czak.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Raju w obrazkach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Ane­ty Kamiń­skiej, Kami­la Zają­ca i Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka o książ­ce Raj w obraz­kach D.J. Enri­gh­ta.

Więcej

Niewymuszone znaczenia

wywiady / o pisaniu Kacper Bartczak Kuba Mikurda

Z Kac­prem Bart­cza­kiem roz­ma­wia Kuba Mikur­da.

Więcej

Wymknąć się każdemu bogu

recenzje / IMPRESJE Kacper Bartczak

Recen­zja Kac­pra Bart­cza­ka z książ­ki Dowód z toż­sa­mo­ści Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

Echo-sfera wiersza

wywiady / o książce Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Roz­mo­wa Paw­ła Kacz­mar­skie­go z Kac­prem Bart­cza­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Pokarm suwe­ren, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Praca wiersza

recenzje / ESEJE Marta Koronkiewicz

Recen­zja Mar­ty Koron­kie­wicz z książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Nieistniejąca pocztówka

dzwieki / RECYTACJE Kacper Bartczak

Wiersz zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” z festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Pokarm suweren (2)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Pokarm suweren (1)

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Frag­ment książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2017 roku.

Więcej

Wiersz na święta: Konsubstancje

utwory / zapowiedzi książek Kacper Bartczak

Wiersz pocho­dzi z książ­ki Pokarm suwe­ren Kac­pra Bart­cza­ka, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

…jak aksjomat na granicy kilku geometrii (o poezji Kacpra Bartczaka)

recenzje / NOTKI I OPINIE Krzysztof Siwczyk

Krzysz­tof Siw­czyk o poezji Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Nieczyste kompozycje

recenzje / ESEJE Łukasz Żurek

Recen­zja Łuka­sza Żur­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Czas kom­post Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Prędkości obrazów i znaków. O Widokach wymazach Kacpra Bartczaka

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wido­ki wyma­zy Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Przeciw scaleniu. Krytyczne tropy

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej