recenzje / KOMENTARZE

Homer

Tadeusz Pióro

Autokomentarz Tadeusza Pióry do książki Abecadło.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Wier­sze w Abe­ca­dle wią­żą się ze sobą nawza­jem, raz moc­niej, raz sła­biej – ogra­ni­cze­nie auto­no­mii każ­de­go z nich było moim zamy­słem. Tytu­ły wier­szy zosta­ły usta­lo­ne, zanim przy­stą­pi­łem do pisa­nia książ­ki. Osta­tecz­na wer­sja „Home­ra” powsta­ła sto­sun­ko­wo póź­no, mimo iż sta­ra­łem się pisać wier­sze w porząd­ku alfa­be­tycz­nym. Wer­sji pierw­szej nie zacho­wa­łem, pew­nie dla­te­go, że poprze­dzał ją tuzin wer­sji „przed­pierw­szych”, nie mają­cych pra­wie nic wspól­ne­go z osta­tecz­ną. Poni­żej dru­ga, któ­rą napi­sa­łem co naj­mniej dwa mie­sią­ce wcze­śniej, niż „Opa­lę” (dla­te­go o tym wspo­mi­nam, że tam rów­nież poja­wia się plac Kon­sty­tu­cji).


Wła­śnie była mowa o wyobraź­ni
(któ­ra jest taka faj­na, kur­cza­ki,
no powiedz­cie, że nie jest)
jak ten alfons przy­niósł wino
i ochla­pał całe towa­rzy­stwo,
nor­mal­nie myśla­łem, że go oplu­ję,
nawet krzyk­ną­łem „Chodź tu,
to cię oplu­ję, ban­dy­to”, ale on jakoś
tak na hoke­jów­kach w dłu­gą
i zosta­li­śmy z tym winem
i z tą wodą, mówiąc o wszyst­kim
i niczym, odda­jąc kanon obo­jęt­nym
pro­sty­tut­kom na pla­cu Kon­sty­tu­cji


Wer­sja nie jest skoń­czo­na, wyco­fa­łem się. Dla porząd­ku zazna­czę, że nie wie­dzia­łem, ile „Homer” ma mieć wer­sów, zatem to, co powy­żej, nie jest sone­tem bez ostat­niej linij­ki. Naj­waż­niej­szy­mi tro­pa­mi były wyobraź­nia, oplu­wa­nie i plac Kon­sty­tu­cji, lecz splot wspo­mnień i wyobra­żeń, mniej lub bar­dziej deli­rycz­nych, posta­no­wi­łem zre­or­ga­ni­zo­wać tak, żeby wzmoc­nić ich współ­brz­mie­nie z inny­mi moty­wa­mi książ­ki. Więc zmie­ni­łem trop począt­ko­wy, ale cała resz­ta przy­pa­łę­ta­ła się po chwi­li (czę­sto tak mi się zda­rza) i musia­łem odło­żyć „Home­ra” do szu­fla­dy na dłuż­szy czas.


Każ­dy chciał to wyra­zić sty­lo­wo,
w mia­rę dow­cip­nie, bez obaw
o nie­przej­rzy­stość alu­zji do haseł
z lukru na tor­tach jubi­le­uszo­wych
i jed­no­ra­zów­kach typu Nobel:
taką masz faj­ną wyobraź­nię!
ale pod­szedł ten alfons z winem
i zapla­mił całe towa­rzy­stwo.
Zosta­li­śmy z tym winem bez sen­su,
aż zamknię­to na noc Hawa­nę.
Na pla­cu Kon­sty­tu­cji sta­ły dwie pro­sty­tut­ki
i tyl­ko jed­na była dok­to­rem filo­zo­fii
choć ta dru­ga mia­ła dwa fakul­te­ty i książ­kę
w kie­sze­ni. Opluł­bym ban­dy­tę,
tyl­ko on jakoś tak w dłu­gą na hoke­jów­kach,
mino­de­ryj­nie


Kie­dy pod­sze­dłem do „Home­ra” po raz trze­ci, nadal mia­łem w pamię­ci przy­pad­ko­wy splot wspo­mnień i zda­rzeń sprzed wie­lu lat: liba­cję w knaj­pie Hawa­na przy pla­cu Kon­sty­tu­cji, pod­czas któ­rej pija­ny facet cho­dził po loka­lu, krzy­cząc „Nie będzie Nie­miec pluł nam w twarz” i policz­ku­jąc wystra­szo­nych gości. Jeden z nich zapro­te­sto­wał mówiąc, że nie jest Niem­cem. ‑A gdzie ja ci teraz, siur­ku, Niem­ca znaj­dę? wrza­snął pro­wo­ka­tor, i policz­ko­wał dalej. Potem wyj­ście z loka­lu na opu­sto­sza­ły plac Kon­sty­tu­cji i spa­le­nie nad koszem na śmie­ci na przy­stan­ku auto­bu­so­wym książ­ki Egzy­sten­cja­lizm, wyda­nej przez PZPR-owską ofi­cy­nę Książ­ka i Wie­dza. Zbul­wer­so­wa­ło to dwie leci­we pro­sty­tut­ki, któ­re zaczę­ły prze­ko­ny­wać mnie, żebym nie nisz­czył książ­ki, bo to w koń­cu książ­ka. Zaja­dle doko­na­łem dzie­ła znisz­cze­nia, z tym, że była cie­pła, czerw­co­wa noc, po lodzie ani śla­du, na hoke­jów­kach nawet PRL-owski alfons by nie uciekł. Picie piwa „Jubi­le­uszo­we­go” w „Barze na rybach”, na pasie zie­le­ni dzie­lą­cym wzdłuż Wisło­stra­dę, w towa­rzy­stwie leci­wej pro­sty­tut­ki, któ­ra wspo­mi­na­ła swo­ją obro­nę (pra­cy dok­tor­skiej z filo­zo­fii). Jak wstrzą­śnię­ty był tą roz­mo­wą Andrzej Sosnow­ski, któ­ry wie­le lat póź­niej prze­tłu­ma­czył pierw­szą Pieśń Poun­da, będą­cą prze­kła­dem angiel­skim z łaciń­skie­go prze­kła­du Ody­sei (kil­ka wcze­snych wer­sji „Home­ra” zaczy­na­ło się zmo­dy­fi­ko­wa­nym cyta­tem z prze­kła­du Andrze­ja). Lecz łama­nie pra­wa, oraz stró­że pra­wa, ich cha­rak­te­ry­stycz­ne roz­mo­wy, krą­ży­ły wokół każ­dej pró­by kry­sta­li­za­cji.


Taką masz faj­ną wyobraź­nię!
Każ­dy chciał to wyra­zić dow­cip­nie,
sty­lo­wo, bez obaw o nie­przej­rzy­stość
alu­zji do książ­ki w kie­sze­ni płasz­czy­ka
jed­nej z pro­sty­tu­tek na pla­cu Kon­sty­tu­cji
(ta dru­ga mia­ła dwa fakul­te­ty
i zęby) lecz cie­bie już tam nie było,
naśla­do­wa­li cię entu­zja­ści w cywi­lu
bo zamknię­to na noc Hawa­nę.
Dla­te­go pro­si­łem, żebyś ich prze­słu­chał,
zaraz wró­cę z kefi­rem i rie­slin­giem
i auto­bio­gra­fią zapię­tą na ostat­ni guzik.
Nie rób­my dżun­gli z księ­gi.
Pan jest żona­ty?


O ile nam wia­do­mo, Homer nigdy nie był w Hawa­nie, podob­nie jak Ray­mond Rous­sel. Ale jest takie mia­sto na Ala­sce. Zna­czy się, Homer. Nie wiem, dla­cze­go przy­szło mi to do gło­wy, kie­dy jako pra­cow­nik nauko­wy Uni­wer­sy­te­tu War­szaw­skie­go otrzy­ma­łem list z urzę­do­wy­mi pogróż­ka­mi oraz oświad­cze­nie lustra­cyj­ne do pod­pi­su. Czyż­bym oba­wiał się zsył­ki? A może tyl­ko pro­sty­tu­owa­nia się w nowej, lustra­cyj­nej rze­czy­wi­sto­ści? Trud­no powie­dzieć, co gor­sze. Roz­my­śla­łem o tym dłu­go w noc, aż w koń­cu zaczą­łem pod­śpie­wy­wać, na melo­dię pio­sen­ki sióstr Roche „We’re Going Away to Ire­land Soon”:


Budu­je­my nowe pań­stwo wam,
Budu­je­my nowe pań­stwo, pań­stwo,
Pań, pań, pań!
Pań, pań, pań!

Budu­je­my nowe pań­stwo pań,
Bez ska­zy na duchu,
Duch, duch, duch!
Brzuch to druh!


I tak dalej, coraz niżej. To była ur-wer­sja „Home­ra”. W swo­jej wer­sji Ody­sei Joy­ce nie uwzględ­nia zemsty Ody­se­usza na zalot­ni­kach, nie podo­bał mu się ten aspekt home­ryc­kiej opo­wie­ści, lecz nie ma to związ­ku z pio­sen­ką sióstr Roche ani ich irlandz­kim tour­nee, podob­nie jak kon­cer­ny far­ma­ceu­tycz­ne Roche i Rous­sel nic tu do rze­czy nie mają. Brnie­my dalej w nie­ska­zi­tel­ność, aż na koń­cu dro­gi poja­wia się


Homer

Taką masz faj­ną wyobraź­nię!
Każ­dy chciał to wyra­zić dow­cip­nie,
sty­lo­wo, bez obaw o nie­przej­rzy­stość
alu­zji do książ­ki w kie­sze­ni futer­ka
jed­nej z pro­sty­tu­tek na pla­cu Kon­sty­tu­cji
(ta dru­ga mia­ła dwa fakul­te­ty

i zęby) lecz cie­bie już tam nie było -
pod­upa­dłeś w kry­tycz­nej chwi­li,
więc fau­te de mieux naśla­do­wa­li cię entu­zja­ści
w cywi­lu. Hawa­nę zamknię­to na noc,
w loka­lach kate­go­rii S mówio­no, ze robi­my dżun­glę
z księ­gi, ofi­cer pro­wa­dzą­cy ina­czej sobie wyobra­żał

finał naszej ody­sei, bo nic nie popra­wia hono­ru
jak myk pod koł­der­kę z „Przed­wio­śniem”
lub kole­żan­ką, lecz peł­nia kul­tu­ry
i two­ja dome­na miną się w tej aneg­do­cie.
Wra­cam do domu z piąt­ką mary­na­rzy,
ści­ga nas szat­niar­ka nie­zwy­kłej uro­dy (…)


Po pierw­szej linij­ce mamy nar­ra­cję „do utra­ty tchu”, to zna­czy tak zapi­sa­ną, żeby tyl­ko szyb­ka recy­ta­cja bądź czy­ta­nie umoż­li­wi­ły dotar­cie od począt­ku do koń­ca dwóch kolej­nych zdań bez zaczerp­nię­cia odde­chu. Ostat­nie dwa wer­sy, moc­no zryt­mi­zo­wa­ne, zapo­wia­da­ją nie lada histo­rię, być może home­ryc­ką, choć na mia­rę naszych cza­sów i oko­licz­no­ści. To, co robi­li­śmy z mary­na­rza­mi i szat­niar­ką nie wyma­ga przed­sta­wie­nia – pole­gam na two­jej faj­nej wyobraź­ni. Przy oka­zji wyobraź sobie jakąś faj­ną kon­sty­tu­cję.

Z Joan­ny d’Arc Drey­era naj­wy­raź­niej pamię­tam sce­nę oplu­wa­nia boha­ter­ki przez kościel­ne­go pro­ku­ra­to­ra, oplu­wa­nia dosłow­ne­go, z małej odle­gło­ści, sce­nę wstrzą­sa­ją­cą i obrzy­dli­wą. Pole­gam na two­jej faj­nej wyobraź­ni, więc zre­zy­gno­wa­łem z oplu­wa­nia dosłow­ne­go w „Home­rze” – ale znaj­dziesz je mię­dzy wier­sza­mi, mię­dzy Przed­wio­śniem, S, dżun­glą i księ­gą ofi­ce­ra pro­wa­dzą­ce­go. Przy oka­zji wyobraź sobie tytuł książ­ki w kie­sze­ni futer­ka tej pro­sty­tut­ki. W ten spo­sób zdo­bę­dziesz wła­dzę. „Homer” będzie twój na zawsze.

O autorze

Tadeusz Pióro

Urodzony 15 marca 1960 roku w Warszawie. Poeta, tłumacz, felietonista. W roku 1993 obronił doktorat na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley (o twórczości Jamesa Joyce'a i Ezry Pounda). Do roku 1997 wykładał na Southern Methodist University w Dallas, obecnie adiunkt anglistyki w Instytucie Anglistyki. W latach 2000-2005 felietonista kulinarny „Przekroju”, oraz miesięcznika „Pani” (w latach 2005-2013). Redaktor naczelny „Dwukropka” (2002-2003). Mieszka w Warszawie.

Powiązania

Oclone przyjemności

dzwieki / WYDARZENIA Bogusław Kierc Krzysztof Jaworski Tadeusz Pióro

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Osobne przyjemności

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Elż­bie­ty Siwec­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2008.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Moi Moskale

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go wokół anto­lo­gii Moi Moska­le pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Lament na dancingu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Dar­ka Fok­sa, Mar­ty Pod­gór­nik, Dag­ma­ry Suma­ry, Ada­ma Zdro­dow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Niewalczyk

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Tade­usza Pió­ry i Mar­ci­na Ham­ka­ły pod­czas Por­tu Lite­rac­kie­go 2004.

Więcej

Odsiecz 2002

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Ceza­re­go Doma­ru­sa, Jaro­sła­wa Jaku­bow­skie­go, Bogu­sła­wa Kier­ca, Bar­to­sza Muszyń­skie­go, Kla­ry Nowa­kow­skiej i Tade­usza Pió­ry w trak­cie Por­tu Legni­ca 2002.

Więcej

Kraina wiecznych zer i Wola i Ochota

dzwieki / WYDARZENIA Tadeusz Pióro Zbigniew Machej

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Zbi­gnie­wa Mache­ja i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Rzeczywista przyjemność

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Recen­zja Tade­usza Pió­ry anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Parce qu’en français c’est plus facile d’écrire sans style

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

12. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Wielkie święto polskiej sztuki awangardowej: o wystawie Karola Hillera

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

9. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Burzliwy romans Elizy Orzeszkowej i Fiodora Dostojewskiego

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

7. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Od psychoanalizy do literackości, czyli jak czytać „Sanatorium”

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

6. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Nagroda Nobla w dziedzinie literatury 2017. Komentarz (część II)

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

5. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Nagroda Nobla w dziedzinie literatury 2017. Komentarz (część I)

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

4. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Wpływ szkoły nowojorskiej na poezję polską minionego ćwierćwiecza

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

3. odci­nek cyklu „Cykl na nowo” Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Artysta i obywatel w twórczości Jamesa Joyce’a

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

2 odci­nek cyklu „Cykl na nowo” autor­stwa Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Dyskusja „Co to jest barbarzyństwo w poezji?”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Mitycz­ne pyta­nie o kla­sy­cy­stów i bar­ba­rzyń­ców zada­ne Dar­ko­wi Fok­so­wi, Tade­uszo­wi Pió­rze, Ada­mo­wi Wie­de­man­no­wi i Boh­da­no­wi Zadu­rze.

Więcej

Afrykańskie dzieciństwo – Cogito i basta

dzwieki / AUDYCJE Tadeusz Pióro

Tade­usz Pió­ro w audy­cji radio­wej Paw­ła Kem­py.

Więcej

Dom bez kantów

nagrania / z fortu do portu Andrzej Sosnowski Tadeusz Pióro

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Dom bez kan­tów” z Andrze­jem Sosnow­skim, Tade­uszem Pió­rą i Fan­to­ma­sem w ramach 20. festi­wa­lu lite­rac­kie­go Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Tadeusz Pióro

nagrania / między wierszami Tadeusz Pióro

Pro­gram lite­rac­ki „Poeci”, w któ­rym Woj­ciech Bono­wicz roz­ma­wia z Tade­uszem Pió­rą.

Więcej

Nowe, piękne i zadziwiające tony

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Szkic Tade­usza Pió­ry towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Kocha­jąc Hen­ry­’e­go Gre­ena w prze­kła­dzie Andrze­ja Sosnow­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Komentarz do wiersza „Dlaczego jestem frajerem”

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Pióro

Komen­tarz Tade­usza Pió­ry do wier­sza „Dla­cze­go jestem fra­je­rem” z tomu Powąz­ki, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 lute­go 2015 roku.

Więcej

„Może być krokodyl”

wywiady / o książce Kamil Nolbert Tadeusz Pióro

Roz­mo­wa Kami­la Nol­ber­ta z Tade­uszem Pió­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Powąz­ki wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Widok z przytułku dla zubożonych poetów

felietony / cykle PISARZY Tadeusz Pióro

9 odci­nek cyklu „Oso­bi­sta histo­ria języ­ka” autor­stwa Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Na jawie

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Pióro

Autor­ski komen­tarz Tade­usza Pió­ry do wier­sza „Na jawie” z książ­ki O dwa kro­ki stąd, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 listo­pa­da 2011 roku.

Więcej

Czas to biurokracja którą tworzą wszyscy

recenzje / IMPRESJE Tadeusz Pióro

Esej Tade­usza Pió­ry o książ­ce Kon­wój. Ope­ra Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Płeć kursywy

recenzje / ESEJE Tadeusz Pióro

Recen­zja Tade­usza Pió­ry z książ­ki Stu­dium tem­pe­ra­men­tu Ronal­da Fir­ban­ka.

Więcej

O Od pieśni do skowytu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Tade­usza Pió­ro, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

Towar

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Pióro

Autor­ski komen­tarz Tade­usza Pió­ry do wier­szy z książ­ki Pie­śni miło­sne, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

O Abecadle Tadeusza Pióry

recenzje / ESEJE Adam Zdrodowski

Recen­zja Ada­ma Zdro­dow­skie­go z książ­ki Abe­ca­dło Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Rozrachunek z teraźniejszością

recenzje / ESEJE Dominik Borowski

Recen­zja Domi­ni­ka Borow­skie­go z książ­ki Tade­usza Pió­ry Powąz­ki, któ­ra uka­za­ła się w  kie­lec­kim maga­zy­nie kul­tu­ral­nym „Pro­jek­tor”.

Więcej

„Nóż ma być długi i bardzo prosty”. Powązki Tadeusza Pióry

recenzje / IMPRESJE Marcin Jurzysta

Esej Mar­ci­na Jurzy­sty towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Powąz­ki Tade­usza Pió­ry, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 lute­go 2015 roku.

Więcej

„Może być krokodyl”

wywiady / o książce Kamil Nolbert Tadeusz Pióro

Roz­mo­wa Kami­la Nol­ber­ta z Tade­uszem Pió­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Powąz­ki wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Złodziej serc i snów

recenzje / ESEJE Aldona Kopkiewicz

Recen­zja Aldo­ny Kop­kie­wicz z książ­ki O dwa kro­ki stąd (1992–2011) Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O niepowtarzalnych okolicznościach

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Temat z Tadeusza Pióry (na marginesie tomu „O dwa kroki stąd. 1992- 2011”)

recenzje / NOTKI I OPINIE Jacek Gutorow

Recen­zja Jac­ka Guto­ro­wa z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Pięć tez o Tadeuszu Piórze

recenzje / ESEJE Adam Poprawa

Recen­zja Adam Popra­wy z książ­ki O dwa kro­ki stąd Tade­usza Pió­ry.

Więcej

O Abecadle Tadeusza Pióry

recenzje / ESEJE Adam Zdrodowski

Recen­zja Ada­ma Zdro­dow­skie­go z książ­ki Abe­ca­dło Tade­usza Pió­ry.

Więcej

Seksualność w wierszach Tadeusza Pióry: pozór i sztuczność

recenzje / IMPRESJE Anna Kałuża

Szkic Anny Kału­ży o wier­szach Tade­usza Pió­ry.

Więcej