recenzje / ESEJE

Ja, stróż latarnik

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa z książki Stacja wieży ciśnień Dawida Mateusza, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 26 lipca 2016 roku, a w wersji elektronicznej 17 lipca 2017 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

wszy­scy bogo­wie zamiesz­ka­li w muro­wa­nych wie­żach ciśnień,
sza­ro­wi­dzia­ni pie­ski­mi ocza­mi ‒ wyglą­da­li chy­ba jak ludzie,
czło­wie­ku.
[…]
Komu na co dzier­gać dywan, sko­ro trze­ba oko­ro­wać drze­wa na
dom?
Michał Pran­ke, „Cegły”

Uważ­ną lek­tu­rę debiu­tanc­kie­go tomu Dawi­da Mate­usza powin­ni­śmy zacząć od tytu­łu i od wier­sza, w któ­rym nastę­pu­je jego pierw­sze spro­ble­ma­ty­zo­wa­nie (choć nie jest to, para­dok­sal­nie, wiersz tytu­ło­wy). Brzmi to cokol­wiek szkol­nie, ale Sta­cja wie­ży ciśnień (2016) od począt­ku sta­wia nas w trud­nej sytu­acji, mię­dzy mło­tem rewo­lu­cji i kowa­dłem kler­ki­zmu. Histo­rycz­ne wie­że ciśnień, dziś zmie­nio­ne na ogół w sal­ki wspi­nacz­ko­we lub gale­rie, słu­ży­ły do zapew­nie­nia pra­wi­dło­we­go ciśnie­nia wody i zabez­pie­cze­nia funk­cjo­no­wa­nia sys­te­mu wodo­cią­go­we­go (ina­czej: sani­tar­ne­go). Były też powszech­nie spo­ty­ka­ne na dwor­cach kole­jo­wych, gdzie wyko­rzy­sty­wa­no je do nawad­nia­nia paro­wo­zów. Mate­uszo­wą „wie­żę” moż­na zatem inter­pre­to­wać na dwóch, uzu­peł­nia­ją­cych się pozio­mach: to z jed­nej stro­ny gest zamiesz­ka­nia w wyso­kiej wie­ży, gest alie­na­cyj­ny, wznie­sie­nia się ponad kra­węż­ni­ki, któ­ry pozwa­la na obser­wa­cję i na for­mu­ło­wa­nie z dystan­su dia­gnoz o współ­cze­sno­ści, ale para­li­żu­je dzia­ła­nie i zno­si róż­ni­cę: „zle­pio­ne ‒ tłu­ma­czę. Z wyso­ko­ści / gniaz­da wie­ży ciśnień nie róż­nią się wca­le: wyglą­da­ją jak ryby” („Sta­cja wie­ży ciśnień”, s. 24), „‒ jestem). Od kie­dy // trzy­mam boga w rącz­ce wie­ży ciśnień, jak w klat­ce” („Dogmat”, s. 26). Jeśli jed­nak nawią­zać do sys­te­mu naczyń połą­czo­nych, idei regu­la­cji, wie­ża ciśnień to rodzaj zawo­ru (wen­ty­lu bez­pie­czeń­stwa?), a tomik Mate­usza od począt­ku jawić się będzie jako świa­do­ma część sys­te­mu, któ­ry skrzy od napięć (na ten trop napro­wa­dza nas choć­by twier­dze­nie Gödla, wple­cio­ne we „Wstęp­ne usta­le­nia”). Ten sys­tem to oczy­wi­ście pole spo­łecz­no-lite­rac­kie oraz drą­żo­ne nie­co na wyrost pęk­nię­cie mię­dzy sztu­ką zaan­ga­żo­wa­ną (a ostat­nio MPPZ, czy­li mło­dą pol­ską poezją zaan­ga­żo­wa­ną) a sztu­ką z pozo­ru apo­li­tycz­ną czy raczej taką, któ­ra w peł­ni zawie­rzy­ła wypra­co­wa­nej w XX wie­ku zasa­dzie auto­no­mii i odda­ła się kler­kow­skim ide­ałom.

Załóż­my, że jed­nak osie­dla się Mate­usz w „wie­ży ciśnień” z zamia­rem moni­to­ro­wa­nia i regu­lo­wa­nia napięć ‒ zarów­no spo­łecz­nych, jak i psy­chicz­nych, któ­re wpi­sać może­my z kolei w kon­wen­cję egzy­sten­cjal­ne­go boju pod­miot lirycz­ny vs świat. Do tego docho­dzi tytu­ło­wa sta­cja, a gra­fi­ka na okład­ce (oraz kil­ka wier­szy z tomu) infor­mu­je, że cho­dzi o sta­cję radio­wą. Oprócz zawo­ru mamy zatem i prze­kaź­nik, głos w miej­sce obec­no­ści, symu­la­cję (spek­takl) zamiast rze­czy­wi­sto­ści. Do patro­na­tu Bau­dril­lar­da przy­zna­wał się zresz­tą Mate­usz w kolej­nych wywia­dach. Fale roz­cho­dzą się w ete­rze, ale to już nie Radio Luk­sem­burg ani Wol­na Euro­pa. Komu­ni­ka­ty zle­wa­ją się ze sobą, a z szu­mu z tru­dem moż­na wyło­wić zda­rze­nia histo­rycz­nie prze­ło­mo­we, oddzie­lić je od teraź­niej­szo­ści i zapo­biec ich dez­ak­tu­ali­za­cji (tego zresz­tą doty­czy ostat­ni z tek­stów).

Już to powin­no nam uświa­do­mić, że mamy do czy­nie­nia z książ­ką nie­ba­nal­ną, któ­rej autor spraw­nie poru­sza się w róż­nych reje­strach współ­cze­snej poezji i pol­sz­czy­zny, ale przy tym symp­to­ma­tycz­ną dla pew­nej gene­ra­cji twór­ców: rocz­ni­ków osiem­dzie­sią­tych i wcze­snych dzie­więć­dzie­sią­tych. Na podob­ne inspi­ra­cje wska­zy­wa­li wszy­scy recen­zen­ci, więc chy­ba zapa­no­wa­ła zgo­da: echa Kon­ra­da Góry i Tom­ka Puł­ki (któ­re­go śmierć jest jed­nym z boha­te­rów książ­ki) spo­ty­ka­ją się z dyk­cją Šala­mu­na czy Enzens­ber­ge­ra oraz tro­chę lifestyle’owym try­bem Roz­dziel­czo­ści Chle­ba. Zaan­ga­żo­wa­nie i wraż­li­wość spo­łecz­na prze­pla­ta­ją się tu z nie­wia­rą w moc spraw­czą real­ne­go dzia­ła­nia, a psy­chicz­na sza­mo­ta­ni­na, zwią­za­na z doj­rze­wa­niem i wcho­dze­niem w doro­słość (przy­po­mnij­my, że w zglo­ba­li­zo­wa­nym i pono­wo­cze­snym spo­łe­czeń­stwie gra­ni­ce się prze­su­nę­ły, a doro­słość zaczy­na się po trzy­dzie­st­ce) ze świa­do­mo­ścią powta­rzal­no­ści czy też wtór­no­ści wła­snych prze­żyć, któ­rym nie moż­na do koń­ca zaufać, a już na pew­no nie da się na nich ufun­do­wać rela­cji z czy­tel­ni­kiem. W sukurs przy­cho­dzi raz to for­ma­li­stycz­ne prze­two­rze­nie, este­tycz­ny kon­cept (jak w cyklu „Więź I”, „II” i „III”), innym razem iro­nia i zdy­stan­so­wa­nie, jesz­cze innym afek­tyw­na sztucz­ka lub obiet­ni­ca aura­tycz­ne­go powro­tu do sztu­ki, któ­ra coś zna­czy.

Boha­ter wier­szy Mate­usza ‒ książ­ko­we nazwi­sko auto­ra to wszak pseu­do­nim i inte­gral­na część poetyc­kiej kre­acji, podob­nie jak u Jako­be Mansz­taj­na ‒ stoi więc w roz­kro­ku, z wybo­ru i koniecz­no­ści. Chcąc pozo­stać kimś wię­cej niż naiw­nym świad­kiem, któ­ry będzie man­tro­wać swo­je rela­ta refe­ro, musi zdy­stan­so­wać się wobec ego­ty­zmu wła­snej pod­mio­to­wo­ści (jako uhi­sto­rycz­nio­ne­go i symu­lo­wa­ne­go kon­struk­tu) i pod­wa­żyć fak­tycz­ność zda­rzeń, ich rosz­cze­nia do sen­sow­no­ści, praw­dzi­wo­ści oraz zaszczyt­ne­go miej­sca w Histo­rii. A prze­cież wcho­dze­nie w doro­słość odby­wa się w „Sta­cji…” na tle istot­nych geo­po­li­tycz­nych kon­flik­tów, na cze­le z woj­ną w Ukra­inie.

Przejdź­my do wier­sza, któ­re­go klu­czo­wą rolę sygna­li­zo­wa­łem na począt­ku ‒ „Ligustr” (s. 8):

Od kie­dy zamiesz­ka­łem w sta­cji wie­ży ciśnień,
wycho­dzę tyl­ko po to, aby przy­ciąć ligustr.

‒ Dosta­niesz po łapach ‒ mówił ojciec ‒ o mało
nie ucią­łeś pal­ca ‒ seka­tor w jego dło­niach

lep­ki od żywi­cy, posłusz­ny i cichy jak mat­ka,

wyglą­dał znacz­nie lepiej. Ile już razy
dosta­łem po łapach za doty­ka­nie czy bra­nie
do sie­bie albo ust? Ile razy musia­łem

odno­sić, prze­pra­szać? Od kie­dy

zamiesz­ka­łem w sta­cji wie­ży ciśnień, dło­nie
mam peł­ne żywi­cy. ‒ Jak skoń­czysz, odłóż na miej­sce
‒ uci­na mat­ka.

Trzy razy pyta­łem o nazwę tej rośli­ny.

Łączy się ten utwór z poprzed­nim, otwie­ra­ją­cym tom „Kie­dy ści­na­łem jej wło­sy” oraz z kolej­nym, „Wykształ­ce­nie”, w jed­nym przy­naj­mniej aspek­cie: wszyst­kie trzy mają cha­rak­ter ini­cja­cyj­ny. W pierw­szym powra­ca­ją echa wiel­kiej poli­ty­ki, a uwię­zie­nie Julii Tymo­szen­ko skon­tra­sto­wa­ne zosta­je w kolo­kwial­nym tonie z este­tycz­nym i ero­tycz­nym pra­gnie­niem poetyc­kim („Przy­śni­łem sobie fra­zę zgrab­ną jak tyłe­czek”). Otwar­cie książ­ki tym tek­stem suge­ru­je zara­zem, że to wła­śnie ten aspekt chciał wyeks­po­no­wać Mate­usz z całe­go tomu, zacząć po wagne­row­sku i mimo wszyst­ko poli­tycz­nie. W „Ligu­strze” pod­miot przed­sta­wio­ny zosta­je już jako wyso­ce nad­wraż­li­wy i wyalie­no­wa­ny, odsu­wa­ją­cy się od świa­ta kolek­cjo­ner trau­ma­tycz­nych doświad­czeń, któ­ry z koniecz­no­ści musi zada­wać cier­pie­nie (natu­rze, świa­tu), a potem przyj­mo­wać je na sie­bie. Jesz­cze nie zdą­żył odta­jać, jesz­cze się nie w peł­ni przy­zwy­cza­ił, sko­ro podej­mu­je się opi­sa­nia tego doświad­cze­nia. A jed­nak pobrzmie­wa tu echo Lar­ki­na: ton wyco­fa­ny i pogo­dzo­ny z warun­ka­mi wła­snej poraż­ki. W trze­cim utwo­rze mamy z kolei do czy­nie­nia z testem wraż­li­wo­ści spo­łecz­nej, wyni­ka­ją­cym bez­po­śred­nio z obser­wa­cji („Widzia­łem, jak bez­dom­ny na Moście Dęb­nic­kim roz­kła­da ręce”). Pod­miot sta­je się jed­nak szyb­ko nośni­kiem nega­tyw­nych afek­tów: „wszy­scy byli­ście pijani// i pięk­ni, a ja żar­łem nienawiść// z obu waszych rąk, gdy wybie­ga­łem wnie­bo­wzię­ty w sam śro­dek zwia­sto­wa­nia podej­rza­nych panie­nek” (s. 9), i osta­tecz­nie roz­cza­ro­wa­ny „tru­chłem idei” odda­je się w arcy­po­etyc­kiej kon­tem­pla­cji śmier­ci: „I nadal patrzę// jak ta sama inten­syw­na nie­obec­ność dyk­tu­je tęt­no ‒” (s. 10). Pobrzmie­wa to zresz­tą cha­rak­te­ry­stycz­ną dla wcze­snych wier­szy Góry figu­rą spoj­rze­nia sple­cio­ne­go z nie­obec­no­ścią, jak w „Szklar­skich” czy „W fabry­ce”.  Te tek­sty two­rzą swo­isty tryp­tyk, któ­ry wygry­wa trzy róż­ne obli­cza boha­te­ra książ­ki Mate­usza: widza/słuchacza, ucie­ki­nie­ra i uczest­ni­ka.

Wróć­my jed­nak do „Ligu­stra” i do jego bły­sko­tli­wych przejść: seka­tor w rękach ojca, posłusz­ny i cichy jak mat­ka, powra­ca na innym pozio­mie we fra­zie „mat­ka uci­na”, a czyn­ność przy­ci­na­nia gałę­zi prze­nie­sio­na zosta­je na wyż­sze pole seman­tycz­ne – w prze­rwa­nie dia­lo­gu, w komu­ni­ka­cyj­ny impas. Obraz rodzin­nej trój­cy z pozo­ru nie ma w sobie nic wyjąt­ko­we­go: ojciec wyda­je pole­ce­nie syno­wi i cho­dzi tyl­ko o przy­cię­cie żywo­pło­tu. A jed­nak to pole­ce­nie ura­sta w wier­szu do ran­gi rytu­ału, jak wie­lo­krot­nie uka­zy­wa­ne w nowo­cze­snej sztu­ce polo­wa­nie, gdy zabi­cie zwie­rzę­cia sta­wa­ło się tra­ge­dią dla chłop­ca, ale też wyma­ga­ne było do udo­wod­nie­nia jego męsko­ści. Tutaj nie mamy zwie­rzę­cia, mamy ligustr, któ­re­go opra­wie­nie wyma­ga spraw­ne­go posłu­gi­wa­nia się seka­to­rem, a seka­tor to u Mate­usza broń jak każ­da inna. Moż­na powie­dzieć, że to nad­wraż­li­wa emo-nar­ra­cja chłop­ca, któ­ry nie radzi sobie z pro­sty­mi czyn­no­ścia­mi i pod­sta­wo­wy­mi narzę­dzia­mi (swo­ją dro­gą ogro­do­wy seka­tor zawsze wywo­ły­wał we mnie podob­ne, mor­tu­al­ne prze­my­śle­nia). Ale „rodzin­na trój­ca” z „Ligu­stra” to zara­zem obraz pew­nej pato­lo­gii, patriar­chal­nej domi­na­cji, osta­tecz­nej wła­dzy rodzi­ców nad dzieć­mi (posia­da­nia ich) oraz prze­mo­cy jako meto­dy wycho­waw­czej, to ist­ny „zestaw do besz­tań”, by przy­po­mnieć nagra­dza­ny tom Ada­ma Plusz­ki. Doty­ka­niu i bra­niu do ust (sma­ko­wa­niu? Chy­ba jed­nak tak, trze­ba porzu­cić ero­tycz­ny kon­tekst, cho­ciaż psy­cho­ana­li­za wpra­sza się fron­to­wy­mi drzwia­mi) jako pod­sta­wo­wym dla dziec­ka spo­so­bom pozna­wa­nia świa­ta, kon­fron­to­wa­nia się z tym, co rze­czy­wi­ste, prze­ciw­sta­wio­ne zosta­je zwra­ca­nie, odda­wa­nie i odci­na­nie. Moż­na wycią­gnąć dalej idą­cy wnio­sek: ów odcię­ty pod­miot, któ­ry zamiesz­kał w wie­ży ciśnień, któ­ry spo­ty­ka się ze świa­tem przez fale radio­we lub w rytu­al­nej czyn­no­ści mor­do­wa­nia, jest wyni­kiem prze­pro­wa­dzo­ne­go nie­wła­ści­wie, choć pew­nie w dobrej wie­rze, pro­ce­su socja­li­za­cji, wyni­kiem edu­ka­cji, któ­rą zafun­do­wa­ła mu w takiej posta­ci rodzi­na.

Klam­ra wier­sza rów­nież jest tu dosko­na­le wywa­żo­na: akt eska­pi­stycz­ny, uciecz­ki do wie­ży ciśnień, oka­zu­je się osta­tecz­nie jesz­cze bar­dziej uwi­kła­ny w prze­moc i w sam świat ‒ wszak „dłonie/ mam peł­ne żywi­cy”, albo ina­czej: i ja mam krew na rękach (nic mi nie wia­do­mo, żeby aku­rat ligustr miał prze­wo­dy żywicz­ne, ale to nad­uży­cie bota­nicz­ne moż­na uspra­wie­dli­wić kon­tek­stem meta­fo­rycz­nym ‒ żywi­ca kono­tu­je zawsze w poezji ranę, klej, ale też poten­cjal­nie bursz­tyn, a przez brzmie­nie rów­nież akcen­tu­je aspekt pocho­dze­nia od tego, co żywi lub żyje). W ska­li całe­go tomu mecha­nizm przywłaszczania/posiadania i odcinania/odrzucania, funk­cjo­nu­ją­cy już na pozio­mie skła­dnio­wym (niech jego wykład­nią będzie wszech­obec­na prze­rzut­nia), sygno­wać zaczy­na rela­cje mię­dzy­ludz­kie i wresz­cie prze­kła­da się też na makro­po­li­ty­kę, któ­rej ele­men­tem oka­zu­je się post­ko­lo­nial­na, póź­no­ka­pi­ta­li­stycz­na woj­na na Ukra­inie. Mate­usz pisze o codzien­nej, zwy­czaj­nej czyn­no­ści przy­ci­na­nia liści, ale jej obraz naj­pierw ura­sta do ran­gi rytu­ału, potem nazna­cza rela­cje rodzin­ne, pro­ces dora­sta­nia, kształ­to­wa­nia się pod­mio­to­wo­ści, by wresz­cie zmu­sić do posta­wie­nia pytań o naszą rela­cję ze świa­tem i odpo­wie­dzial­ność za nie­go, wszyst­ko zaś łączy się z kon­tek­stem żywo-pło­tu, a więc i o(d)grodzenia. Nie są to pyta­nia wyłącz­nie poli­tycz­ne (w kon­tek­ście wier­szy oka­la­ją­cych), ale i etycz­ne. Zwróć­my uwa­gę: przed­mio­tem namy­słu nie jest sam pro­ces odci­na­nia, choć tak zosta­je to roze­gra­ne na płasz­czyź­nie wyobraź­nio­wej, a raczej pro­ces poznaw­czy. Od ranie­nia inne­go, obce­go, nie­na­zwa­ne­go boha­ter prze­cho­dzi do aktu wie­dzy ‒ pozna­je nazwę rośli­ny, któ­rą przy­cho­dzi mu oka­le­czać (a może nie? Może nie uzy­sku­je odpo­wie­dzi od mat­ki i szu­ka dalej na wła­sną rękę?). Posu­nę się do pew­nej nad­in­ter­pre­ta­cji, ale ta puen­ta pobrzmie­wa mi biblij­nym echem: „trzy razy pyta­łem”, jak­by każ­de pyta­nie powta­rza­ło akt zapar­cia się Pio­tra, jak­by każ­da nie­uzy­ska­na odpo­wiedź była odwró­ce­niem wzro­ku od poczy­nio­nej prze­mo­cy (ligustr to wszak krzew oliw­ko­wa­ty). A prze­cież pod­miot chce wziąć odpo­wie­dzial­ność, prze­tłu­ma­czyć z obce­go, wydo­być z cie­nia nazwę, bo tyl­ko na tym opie­rać się może jego poetyc­ki gest: na nazy­wa­niu, odkry­wa­niu imion.

Jest w Sta­cji wie­ży ciśnień wie­le napraw­dę bły­sko­tli­wych wier­szy (choć to nie­wiel­ki tomik), bar­dzo sta­ran­nie zapla­no­wa­nych, roz­pi­sa­nych w prze­pla­ta­ją­cych się figu­rach, w powra­ca­ją­cych obra­zach lub meta­fo­rach (np. „Insty­tut wydaw­ni­czy” wywo­łu­je „Hymn pierw­szy”, któ­ry prze­ka­zu­je paję­czą meta­fo­rę „tka­nia sier­ści” „Kolę­dzie”). Mate­usz cze­kał dłu­go na ten debiut, przy­go­to­wy­wał go skru­pu­lat­nie, żeby przy­pad­kiem nie wyprze­dzić staw­ki i nie skoń­czyć wyłącz­nie jako obie­cu­ją­cy mło­dy poeta. Tom został gre­mial­nie prze­czy­ta­ny przez mło­dych lub aspi­ru­ją­cych kry­ty­ków (tyl­ko pozaz­dro­ścić). Autor udzie­lił kil­ku wywia­dów, m.in. niżej pod­pi­sa­ne­mu, włą­czył się wier­sza­mi w pro­jekt Zebra­ło się śli­ny, a mar­ke­tin­go­we wspar­cie Biu­ra Lite­rac­kie­go tym razem nie zawio­dło. Moż­na mówić, że prze­śli­zgnął się po naszym poetyc­kim nie­bie lotem kome­ty – byle tyl­ko zdo­łał wró­cić z kolej­nym, rów­nie moc­nym tomem.

Gdy jed­nak spo­ty­kam się ze stwier­dze­nia­mi o nega­tyw­nie nace­cho­wa­nej łat­ce poety zaan­ga­żo­wa­ne­go, któ­rej nie moż­na mu na szczę­ście przy­piąć, lub z powszech­nie powta­rza­ną opi­nią, że prze­cież wca­le ten Mate­usz nie jest taki zaan­ga­żo­wa­ny, bo pisze świet­ne ero­ty­ki, i o dziew­czy­nach, i o doj­rze­wa­niu pisze, i jesz­cze tak kunsz­tow­nie, dosta­ję pal­pi­ta­cji. Poeta daje nam na tacy tomik opa­trzo­ny mot­tem z lewi­co­we­go auto­ra o histo­rycz­no-obiek­ty­wi­stycz­nym nasta­wie­niu, czy­li Han­sa Magnu­sa Enzens­ber­ge­ra (jeśli ktoś nie pamię­ta, niech przej­rzy jego Pro­ces histo­rycz­ny i wyda­ne w tym samym roku ese­je Poli­ti­sche Bro­sa­men), zaczy­na tek­stem prze­ciw­sta­wia­ją­cym for­mal­ny aspekt wier­szo­wa­nia nie poli­ty­ce, lecz naiw­nej agit­ce („wiersz wol­ny jak war­ko­cze Julii Tymo­szen­ko”!, co swo­ją dro­gą ura­to­wa­ło­by war­szaw­ską anto­lo­gię War­ko­cza­mi przed nie­jed­nym zarzu­tem), „Bru­ga­tą” spła­ca dług wobec Kon­ra­da Góry, koń­czy zaś „Pol­ską” i swo­istym bonu­sem: komen­ta­rzem „Moni­ka”, w któ­rym opo­wia­da o inspi­ra­cji rela­cja­mi z Don­ba­su, oraz ulot­no­ścią doświad­cze­nia histo­rycz­ne­go (zapo­śred­ni­czo­ne­go dziś przez media cyfro­we). Mło­da kry­ty­ka pisze zaś: nie taki dia­beł strasz­ny, jak go Maja Staś­ko z Dawi­dem Kuja­wą nama­lo­wa­li. Nie, dia­beł nie taki strasz­ny, a kate­go­ria poli­tycz­no­ści – choć nie jest jedy­ną kate­go­rią, a cza­sem nawet nie jest kate­go­rią klu­czo­wą, bo ukry­cie drą­ży poszcze­gól­ne inter­pre­ta­cje – narzu­ca się w tym tomie nie mniej, niż narzu­ca­ła się w Requ­iem dla Sad­da­ma Husaj­na… czy w możesz_czuć_się_bezpiecznie.

Jeśli napraw­dę doszu­ki­wać się w książ­ce Dawi­da Mate­usza jakie­goś dia­bła, cho­chli­ka wła­ści­wie, to będzie nim dwu­znacz­na rela­cja mię­dzy tym, co rze­czy­wi­ste, a tym, co wykre­owa­ne, mię­dzy real­nym doświad­cze­niem a jego pro­te­zą. Eks­po­nu­jąc i unie­waż­nia­jąc tę rela­cję, poeta wcho­dzi na zawsze nie­bez­piecz­ny grunt: mię­dzy kry­ty­ką Spek­ta­klu i stri­ce kapi­ta­li­stycz­ne­go mecha­ni­zmu uto­wa­ro­wie­nia prze­żyć a repro­du­ko­wa­niem tych mecha­ni­zmów. „Bły­ska­wicz­ny dostęp”, któ­ry łudzi nas z okład­ki bia­ły­mi lite­ra­mi, to ersatz i Mate­usz dosko­na­le zda­je sobie z tego spra­wę, pisząc tomik prze­zna­czo­ny raczej do chłod­nej, zdy­stan­so­wa­nej lek­tu­ry, z dale­ka od skan­do­wa­nia i wie­ców, co nie zna­czy, że z dale­ka od klu­czo­wych kwe­stii poli­tycz­nych i prób prze­kro­cze­nia wewnętrz­ne­go kler­ka. Dia­beł tkwi jak zawsze w szcze­gó­łach, a nimi oka­zu­je się tu legi­ty­mi­zu­ją­ca auten­tycz­ność, o któ­rą roz­bi­ja­ją raz po raz kolej­ni recen­zen­ci. Nie posą­dzał­bym o potrze­bę auten­tycz­no­ści czy wia­ry­god­no­ści kogoś, kto two­rzy swo­je alter ego i kto w całym tomie regu­lar­nie roz­pra­wia się z roz­my­tą dziś i nady­ma­ną kate­go­rią doświad­cze­nia jako pod­le­ga­ją­cą zbyt łatwej mani­pu­la­cji. Ani doświad­cze­nie poko­le­nio­we, z całą Wiel­ką Histo­rią w tle i zma­ga­nia­mi rocz­ni­ków osiem­dzie­sią­tych z cza­sem trans­for­ma­cji, ani oso­bi­ste, z sze­re­giem wyso­ce kon­wen­cjo­nal­nych prze­two­rzeń i wynu­rzeń, nie są w „Sta­cji…” dane wprost i nikt nie doma­ga się, żeby w nie uwie­rzyć lub się nimi prze­jąć [1]. To nie świa­dek histo­rii do nas mówi, ale śle­dzą­cy YouTube’a, iro­nicz­ny i nie­co zbla­zo­wa­ny nihi­li­sta; to nie Romeo zgłę­bia wnę­trze swo­jej Julii (Tymo­szen­ko), ale ktoś, kto prze­czy­tał, obej­rzał, a pew­nie i nie raz obśmiał Szek­spi­ra. (Nad)świadomość kon­stru­owa­nia prze­żyć i nada­wa­nia ich w eter idzie jed­nak w tym tomie w parze z pyta­nia­mi natu­ry poli­tycz­nej: czym jest woj­na w zde­te­ry­to­ria­li­zo­wa­nym świe­cie glo­bal­ne­go kapi­ta­łu? Jak budo­wać wspól­no­tę, jeśli na ogół jest to wspól­no­ta afek­tów nega­tyw­nych? Co może poeta w cza­sie burzy? Jaki język, jakie pro­ce­du­ry i jakie sło­wa mogą wymknąć się glo­bal­nej redy­stry­bu­cji dóbr?

„We śnie// żyję wewnątrz jabł­ka ‒ czy­ja jest ręka,/ któ­ra je obie­ra?” („Swe­ethe­art Come”, s. 28) ‒ pyta nas pod­miot w kon­tek­ście prze­ży­cia miło­sne­go, ale to pyta­nie może­my eks­tra­po­lo­wać, bo spro­wa­dza się ono do fun­da­men­tal­nej, filo­zo­ficz­nej rela­cji mię­dzy wnę­trzem i zewnę­trzem. Żyjąc we wnę­trzu jabł­ka, w sta­cji wie­ży ciśnień, w dobrze pro­spe­ru­ją­cym, kul­tu­ro­wym i eko­no­micz­nym cen­trum glo­bu, we śnie, wła­snej poetyc­kiej mega­lo­ma­nii lub w pofrag­men­to­wa­nych, pry­wat­nych świa­tach, łatwo zapo­mnieć, że ktoś wła­śnie zry­wa jabł­ko, sprze­da­je je, obie­ra i zja­da. Pewien poeta popeł­nił już przed laty wiersz o jabł­ku, a wła­ści­wie o nie­moż­no­ści wyj­ścia poza gra­ni­ce wła­sne­go świa­ta i języ­ka: „W koszycz­ku jabłusz­ko, w jabłusz­ku roba­czek,/ A na tym robacz­ku zie­lo­ny kubra­czek”, i było to na dłu­go, nim „ja-/-błcarz” Góry zacza­dził się na pły­cie tar­go­wi­ska. Mate­usz prze­su­wa jed­nak celow­nik na tezę z mot­ta: „odrzuć książ­kę i czy­taj”, lub też ‒ jak prze­twa­rzał ten impe­ra­tyw Kopyt w „Przy­szłość jest jasna” ‒ „po prze­czy­ta­niu tego wier­sza tańcz i śpie­waj”. Nie zmie­nia to fak­tu, że dwie kwe­stie łączą się w jego książ­ce: łań­cuch posiadanie–przywiązanie–więź spla­ta się z łań­cu­chem zewnętrzne–uwewnętrzniane–wewnętrzne (jak np. połknię­ty pają­czek-strach z „Hym­nu pierw­sze­go”, jak zara­zem przy­swo­jo­na i odrzu­co­na książ­ka).

Jeśli chcę zatem rewa­lo­ry­zo­wać kwe­stię poli­tycz­no­ści tomu Dawi­da Mate­usza, odzy­skać ją z tych nie­przy­chyl­nych inter­pre­ta­cji, któ­re naj­chęt­niej przy­zna­ły­by w duchu Pio­tra Śli­wiń­skie­go, „że to przede wszyst­kim taki ład­ny i praw­dzi­wy wiersz” (wybacz Pio­trze), to klu­czo­we oka­żą się wła­śnie rela­cja mię­dzy wnę­trzem i zewnę­trzem oraz spo­so­by jej kon­stru­owa­nia i prze­pra­co­wy­wa­nia. Zada­ne bowiem mimo­cho­dem w Sta­cji wie­ży ciśnień, z grun­tu poli­tycz­ne pyta­nie doty­czy tego, jak być wewnątrz (kon­flik­tu, wyda­rze­nia, zmia­ny, ale i samej codzien­no­ści), będąc zara­zem na zewnątrz (jako ktoś uprzy­wi­le­jo­wa­ny inte­lek­tu­al­nie i eko­no­micz­nie, zdol­ny do wyab­stra­ho­wa­nia się z sytu­acji, pod­da­ją­cy wła­sne dzia­ła­nia cią­głej ana­li­zie, a wresz­cie: sta­ro­świec­ko cele­bru­ją­cy naj­bar­dziej auto­te­licz­ny i auto­no­micz­ny z try­bów języ­ko­wych, jakim jest poezja)? Jeśli lite­ra­tu­ra ‒ jak twier­dzi autor tomu ‒ rodzi się z oso­bi­ste­go prze­ży­cia, to jed­no­cze­śnie ‒ jak zauwa­ża w innym miej­scu ‒ nie on mówi w tych wier­szach, a dystans mię­dzy nim i kre­acją pod­mio­tu oraz mię­dzy samym pod­mio­tem a świa­tem przed­sta­wio­nym nie tyl­ko umoż­li­wia pisa­nie (jest opóź­nie­niem i maską), ale też pozwa­la nego­cjo­wać warun­ki lek­tu­ry z czy­tel­ni­ka­mi, spra­gnio­ny­mi egzy­sten­cjal­nej powtór­ki ze Sta­chu­ry, este­tycz­nej z Sosnow­skie­go lub poli­tycz­nej z Góry. W wyso­kim mrów­kow­cu naszej mło­dej poezji zamiesz­kał dia­beł i usiadł na lewo od kró­la. Czy mógł gdzie indziej? Pew­nie tak, ale za bar­dzo inte­re­so­wa­ła go kwe­stia rela­cji mię­dzy języ­kiem i dzia­ła­niem oraz porząd­kiem skła­dnio­wym a porząd­kiem spo­łecz­nym (związ­ków, rodzin, państw), żeby poczuć się tam kom­for­to­wo. Po latach liter­ne­to­we­go byto­wa­nia i po zamiesz­czo­nym w anto­lo­gii Połów 2013 zesta­wie wier­szy cze­ka­no na poetyc­ką pereł­kę. Jest bli­sko.



Przy­pi­sy:
[1] Odpo­wia­dam tym samym na tekst Klau­dii Mucy Wiersz i jego waż­ność (pole­mi­ki, inter­pre­ta­cje), któ­ry uwa­żam za jedy­ny dotąd powsta­ły, z któ­rym pole­mi­zo­wać moż­na i war­to [opi­nia z wrze­śnia 2016, nie aktu­ali­zo­wa­na].

 

Recen­zja uka­za­ła się pier­wot­nie w „Opcjach 1.1” 2016, nr 17–18: http://opcje.net.pl/jakub-skurtys-ja-stroz-latarnik-dawid-mateusz-stacja-wiezy-cisnien/. Dzię­ku­je­my redak­cji i auto­ro­wi za zgo­dę na prze­druk.

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„a ja żarłem nienawiść z obu waszych rąk”

recenzje / ESEJE Rafał Różewicz

Recen­zja Rafa­ła Róże­wi­cza z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Kilka wolt

wywiady / o książce Dawid Mateusz Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Wiersz i jego ważność (polemiki, interpretacje)

recenzje / ESEJE Klaudia Muca

Recen­zja Klau­dii Mucy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2015 roku.

Więcej

Brugata

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Komen­tarz Dawi­da Mate­usza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2016 roku.

Więcej

Ligustr

utwory / zapowiedzi książek Dawid Mateusz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Perspektywy

utwory / zapowiedzi książek Dawid Mateusz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej