
Zalążek mitologii miejskiej
recenzje / ESEJE Eliza KąckaImpresja Elizy Kąckiej na temat prozy Wojciecha Świerczka, wyróżnionego w ramach projektu „Pracownie otwarte prozą 2023”.
WięcejImpresja Elizy Kąckiej na temat prozy Aleksandry Paduch, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownia przed debiutem prozą 2024”.
Wyjątkowość próz Aleksandry Paduch bierze się z połączenia ciekawego konceptu z intensywnością języka. A nie jest to mariaż, co często się udaje. Bywa, że wyrazisty, „dyscyplinujący” całość pomysł otamowuje kreatywność językową, usztywnia styl. Nie tym razem. Paduch pisze przejmująco, a historia rodzinna, którą rozpisuje na sto całostek (od setnej po pierwszą) okazuje się studium relacji z sobą i światem: studium żarcia, zjadania i trawienia – tak w sensie literalnym, jak metaforycznym. Studium czasem abiektalnym, zawsze mocnym w konkretności obrazowania i celności zdań. Jedzenie staje się tu budulcem świata i opresją, nagrodą i karą. pułapką, która – raz nastawiona w dzieciństwie – idzie za nami, zawsze gotowa, by dorwać nas w kryzysowym momencie. Zapisana przez Paduch metafora żuczka toczącego własną kulkę okazuje się mocnym obrazem człowieczego losu i kondycji narratorki. A może i kondycji ludzkiej, po prostu.
Urodzona w 1982 roku. Absolwentka polonistyki i międzyuczelnianych studiów humanistycznych. Współredaktorka antologii poezji najnowszej Poeci i poetki przekraczają granice (FA-art, 2011). Opublikowała książkę Stanisław Brzozowski wobec Cypriana Norwida (Warszawa 2012). W maju ukaże się jej debiut prozatorski - Elizje (wyd. Lokator). Stypendystka MNiSW, finalistka Nagród Naukowych „Polityki”. Doktor nauk humanistycznych (Nagroda Główna w Konkursie im. Inki Brodzkiej, 2016). Asystentka na Wydziale Polonistyki UW. Członkini Zarządu Głównego TLiAM. Recenzentka i czytelniczka literatury najnowszej. Występowała w Tygodniku Kulturalnym.