waskriesienie. kłamiemy Mariam, że święcimy. jest chleb, roztopiona
sól.
plujemy w milczeniu. matka już nie załamuje dłoni.
Praskowia czyści prześcieradła, taki Pan wspaniały, a kto sprząta, ten
sprząta.
ojciec opowiada o przekrzywionym obrazie w kaplicy, przez to jego
jagnięta rozbiegły się i poprzecinały boki.
II.
siadamy z Praskowią na schodach. niby międzyrzecza, my ryby.
skrywam się pod jej fartuchem, nadgarstki wędrują ku kościom policzkowym.
drapią, mokną, znowu drapią. gratia plena, nie ma naturalnych
rumieńców.
Wiersz ten jest przykładem oddawania „kadrów” (tak nazywam scenki rodzajowe, które buduję w swoim umyśle). Ta scena-wiersz jest jednak prostsza w odbiorze, gdyż przez cały czas widzimy jeden obraz, z bardziej „dostępną” dla odbiorcy symboliką. Tytuł to przykład językowej gry z czytelnikiem – „magdalenki” mogą być jak u Prousta generatorem wspomnień (sam wiersz ma wymiar retrospektywny, co można odczuć oglądając jak gdyby z pewnego dystansu cały obraz) lub też czymś błahym i miałkim w zestawieniu z późniejszą dedykacją /Marii Magdalenie/ – „magdalenki” jako bohaterki wiersza pojmujące w prosty i nieco filuterny sposób religię są paradoksalnie „bliżej” istoty religijności samej w sobie. Podzielony na dwie części wiersz przedstawia młode dziewczęta – Rosjanki, którym tradycja i religia wyznacza rytm codziennego funkcjonowania. Choć wykonują machinalnie (a nawet dość niechętnie) zakorzenione zwyczaje (symbol „chleba i roztopionej soli”), to widzą w tym bluźnierstwo („kłamstwo wobec Mariam”). Praskowia – kobieta zdroworozsądkowa, pełni tutaj rolę doświadczonej i starszej wiekiem „przewodniczki”. Ojciec zaś to archetypiczny „patriarcha”, który naucza, przestrzega i wymierza kary. Jego opowieść o obrazie i rozproszonym stadzie jagniąt to aluzja do tego, jaka kara (symboliczne „przecięte boki”) grozi jagniętom-kobietom za odwrócenie się od potęgi tradycji i religii. W końcowej części tekstu widać Praskowię i siedzącą z nią jedną z dziewczyn-jagniąt, która płacze po opowieści ojca (podświadomie odczuwa piętno religii, choć nie umie przyczyn tego smutku jednoznacznie zdefiniować, bo reprezentuje lud prosty, a nawet prymitywny). Kobiety te stają się „magdalenkami”, grzeszącymi w drobnych sprawach ofiarami o wpojonym, prostym, ale i pięknym poczuciu religii i obrzędowości.
O autorze
Martyna Buliżańska
Urodzona w 1994 roku. W 2010 roku opublikowała zestaw wierszy w antologii Poetyckie debiuty 2010 w ramach projektu „Połów”, którego jest laureatką. Za debiutancki tom moja jest ta ziemia otrzymała Wrocławską Nagrodę Poetycką Silesius 2014 oraz Złoty Środek Poezji (2014). Mieszka na Kujawach.
Martyna Buliżańska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku, a w wersji elektronicznej 14 listopada 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
Spotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Kacper Bartczak, Martyna Buliżańska, Roman Honet, Szymon Słomczyński i Maciej Jakubowiak.
Komentarz Martyny Buliżańskiej do wiersza „John Maus wordplay” z tomu wizyjna, który ukazał się nakładem Biura Literackiego 26 czerwca 2017 roku.
Rozmowa Romana Honeta z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
Rozmowa Magdy Szczubret z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
Martyna Buliżańska odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku, a w wersji elektronicznej 14 listopada 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
Recenzja Krzysztofa Sztafy z książki moja jest ta ziemia Martyny Buliżańskiej, która ukazała się 13 października 2014 roku na stronie Literatki.com.
Recenzja Radosława Wiśniewskiego z książki moja jest ta ziemia Martyny Buliżańskiej, która ukazała się 19 maja 2014 roku na blogu jurodiwy-pietruch.
Esej Patrycji Wojkowskiej towarzyszący premierze książki moja jest ta ziemia Martyny Buliżańskiej, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
Rozmowa Romana Honeta z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
Rozmowa Magdy Szczubret z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
Recenzja Radosława Wiśniewskiego z książki moja jest ta ziemia Martyny Buliżańskiej, która ukazała się 19 maja 2014 roku na blogu jurodiwy-pietruch.