Czytać bez litości
recenzje / IMPRESJE Leszek SzarugaEsej Leszka Szarugi towarzyszący premierze książki Wniebowstąpienie Ziemi Zuzanny Ginczanki w wyborze Tadeusza Dąbrowskiego.
WięcejFragment posłowia Leszka Szarugi z książki Kolaże Herta Müller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 18 kwietnia 2013 roku.
Jeśli pojęcie „literatura zaangażowana” ma jeszcze jakiś sens, to właśnie ten sens ocala twórczość autorki Sercątka – sytuując się tam, gdzie jest „wewnętrznie najbardziej zraniona”, Müller poświadcza sobą prawdę tego, co pisze. Ta literatura jest świadkiem i świadectwem jednocześnie, zaś świat tu kreowany – pozornie związany z hic et nunc – z realistycznej opowieści niepostrzeżenie przeistacza się w przypowieść aktualną zawsze i wszędzie. Przeraźliwa i obezwładniająca realność rumuńskiego „realnego socjalizmu” przenika tkankę „normalnego świata”, w którym jest opowiadana.
Jeśli miałbym wskazać na najbardziej poruszające zjawisko współczesnej literatury niemieckojęzycznej, bez wahania wskazałbym na to właśnie pisarstwo. Pochodząca z kręgu mniejszości niemieckiej w Rumunii autorka związana była przed decyzją wyjazdu do RFN z Aktionsgruppe Banat tworzoną m.in. przez takich pisarzy, jak: Richard Wagner, Anemone Latzina, Ernest Wichner czy William Tatok. Wszyscy oni w swej ojczyźnie (bo tak zapewne traktowali Rumunię, na której ziemiach osadnictwo niemieckie trwało od XII wieku) poddani zostali mniej lub bardziej wyszukanym represjom i szykanom – ręka Securitate jeszcze w latach 80. ubiegłego stulecia potrafiła ich dosięgnąć nawet w Berlinie Zachodnim. O tyle to istotne, że w wielowiekowej tradycji mniejszości niemieckiej na tych obszarach dopiero w drugiej połowie XX wieku ukształtował się znaczący ruch literacki, który w krytyce zachodnioniemieckiej zyskał nawet miano „piątej literatury niemieckojęzycznej” (obok tej, która uprawiana była w obu państwach niemieckich, w Austrii oraz w Szwajcarii). Kreatywna aktywność tej formacji literackiej stanowiła od lat 60. po koniec lat 80. jedno z najbardziej interesujących zjawisk literatury niemieckojęzycznej.
Herta Müller stanowi tego zjawiska przypadek najbardziej wyrazisty. I znów: gdybym miał wskazywać literackie korzenie tego pisarstwa – wskazałbym przede wszystkim na twórczość Franza Kafki, z tym wszakże zastrzeżeniem, iż jeśli pisarstwo autora Procesu uznać należy za efekt katastroficznego przeczucia, to już w utworach Müller mamy do czynienia z zapisem katastrofy realnej. Można, rzecz jasna, zredukować tę twórczość do wymiaru świadectwa – tak też dzieje się w wielu jej odczytaniach, dla których istotną treścią tych tekstów jest ich warstwa fabularno-wydarzeniowa. Rzecz w tym jednak, że tę ich treść kształtuje maestria narracyjna, kunszt językowy, z którymi tłumaczki szczęśliwie dla polskich czytelników radzą sobie znakomicie. Styl opowieści autorki Nizin określić można jako zimny tok sprawozdawczy. Opisując otaczającą rzeczywistość, narratorka potrafi jednak dokonać zastanawiającego w swej wymowie przejścia od świata natury do świata radykalnie wynaturzonej cywilizacji totalitaryzmu: „Nawet rośliny nie istniały po prostu dla siebie. Żywe płoty z tuj lub jodeł rosły wokół domów władzy. Również tam były zawsze zielone. Strzegły czegoś, co dla większości ludzi w kraju było nie do zniesienia. Przeszły z szeregu roślin na stronę państwa”.
(właść. Aleksander Wirpsza) Urodzony 28 lutego 1946 roku w Krakowie. Poeta, prozaik, eseista, tłumacz i krytyk literacki. Współtwórca Nowej Fali. Jest redaktorem „Przeglądu Politycznego” i miesięcznika „Nowaja Polsza”. Laureat Nagrody Kościelskich (1986) oraz nagrody literackiej paryskiej Kultury (1999). Mieszka w Warszawie.
Esej Leszka Szarugi towarzyszący premierze książki Wniebowstąpienie Ziemi Zuzanny Ginczanki w wyborze Tadeusza Dąbrowskiego.
WięcejRecenzja Leszka Szarugi z książki Mój zielony osioł. Opowiadania, wiersze, słuchowiska Ilse Aichinger.
WięcejRecenzja Leszka Szarugi z książki zbierane, gubione Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejRecenzja Leszka Szarugi z książki Ten cały Brecht Bertolta Brechta.
WięcejRecenzja Leszka Szarugi z książki Nigdy samotniej i inne wiersze (1912–1955) Gottfrieda Benna.
WięcejGłos Leszka Szarugi w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejRecenzja Leszka Szarugi z tomu Nawrócenie Maxa Jacoba Piotra Matywieckiego.
WięcejRecenzja Przemysława Koniuszego z książki Kolaże Herty Müller, która ukazała się 12 czerwca 2013 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.
WięcejRecenzja Jowity Marzec z książki Kolaże Herty Müller.
WięcejRecenzja Andrzeja Kopackiego z książki Kolaże Herty Müller.
Więcej