recenzje / IMPRESJE

Koronka Kompensacji i Kwef Koincydencji (Elizejski Spleen d’Or)

Marta Podgórnik

nie dla mnie wydział sławy i prozy uniwersytetu warszawki, posada w resorcie, kumulacja w totolotku, nagroda literacka x-y, skoki na bungee, miłość tych kilku panów oraz pań

Uświa­da­miam to sobie tyl­ko dzię­ki tej podró­ży, ina­czej niż przez żywą obec­ność nie moż­na tego poznać. Czy wiesz, że jestem teraz wła­ści­wie pełen ufno­ści, mamy jesz­cze do omó­wie­nia pew­ne rze­czy strasz­ne, ale potem wypły­nie­my może jed­nak na czy­ste wody.
(F. Kaf­ka)

Cho­dzi­ło o alter­na­ty­wę: moja pierw­sza wer­sja – moja dru­ga wer­sja, i odno­śnie tej się wypo­wia­dam powy­żej: że mia­no­wi­cie zosta­ję przy pierw­szej. Pani wer­sja swo­ją funk­cję jak naj­bar­dziej speł­ni­ła.
(D. Bie­lic­ki)

I

eeech, cięż­ki jest dziś los samot­ne­go post­mo­der­ni­sty nawró­co­ne­go na kla­sy­cyzm, zwłasz­cza, gdy przy­cho­dzi takie­mu żyć na gór­nym ślą­sku (a gór­ny śląsk nie wie­rzy łzom!), przy hipo­te­tycz­nym nie-szu­mie wierzb; raz po nie­raz on, par­ty­zan­cik praw­do­po­do­bień­stwa, musi na polo­wym ołta­rzu idei poświę­cać sym­pa­tie, zmy­sły, pla­ny, okru­szek sła­wy, zalą­żek roman­su, chwi­le podej­rza­nej emfa­zy, złud­ne nadzie­je, całe para­fra­zy swej lite­ral­nej egzy­sten­cji

[ jest w tym, czym nas kar­misz, nie­uko­cha­ny świe­cie, któ­ry się prze­bie­rasz w te same do zerzy­ga­nia sur­du­ci­ki i blond perucz­ki – doza tru­ci­zny, lep­kiej, pre­cy­zyj­nie wymie­rzo­na, by nie­co uśpić, nie­co uskrzy­dlić… cyku­ta twa jed­nak (czy inny tam ołów) odkła­da się nam gdzieś tam, by w koń­cu, w kry­tycz­nej puen­cie, una­ocz­nić w wykre­sie uby­tek wnę­trza w całej roz­cią­gło­ści, zim­nej feerii okru­cień­stwa auto­im­mu­no­lo­gicz­nych roz­po­znań. ]

sierp­nie i wrze­śnie przy­no­szą wię­cej wyda­rzeń i zmian, niż jest się w sta­nie objąć i upo­rząd­ko­wać, cze­mu nie sprzy­ja zresz­tą towa­rzy­szą­ca tym mie­sią­com para­dok­sal­na aura, kom­po­nu­ją­ca pozor­nie nijak z sobą nie złą­czo­ne ele­men­ty rze­czy­wi­sto­ści w cią­gi, rzą­dzą­ce się swe­go rodza­ju logi­ka­mi nie­szczę­ścia.

wyglą­da na to, że wpierw z hukiem roz­paść się muszą jeden po dru­gim ukon­sty­tu­owa­ne (zda­je się, że jesz­cze w okre­sie spoj­rze­wa­nia) kano­ny / for­mu­ły postrze­ga­nia i inter­pre­ta­cji, by ich miej­sce mógł zająć uprosz­czo­ny, za to funk­cjo­nal­ny, ogląd.

tak więc, spo­ro zasła­nia­ją­cych hory­zont men­tal­nych komi­nów roz­sy­pa­ło mi się w ostat­nich tygo­dniach – po pro­stu efek­tem domi­na, odsła­nia­jąc rów­nin­ną cokol­wiek, ale mimo wszyst­ko mniej posęp­ną od uprzed­nio mi przed­sta­wio­nej, rze­czy­wi­stość. (auto­ra­mi tej dekon­struk­cji są oczy­wi­ście bliź­ni, któ­rych jak wia­do­mo w kwe­stii pozba­wia­nia nas jakich­kol­wiek złu­dzeń i jakiej­kol­wiek (jeśli ktoś ją miał?) pew­no­ści, nie spo­sób prze­ce­nić).

II

aż trud­no uwie­rzyć, że to już dzie­sią­ta edy­cja ogól­no­pol­skie­go kon­kur­su poetyc­kie­go im. jac­ka bie­re­zi­na. tym trud­niej, gdy się star­to­wa­ło w jego dru­giej edy­cji, a jest się wszak wciąż bar­dzo mło­dą poet­ką, co to naj­lep­sze (powiedz­my, że wier­sze) ma przed sobą… spo­ro róż­nych myśli, wspo­mnień przy­plą­ta­ło mi się przy oka­zji pra­cy nad nowym wyda­niem „prób nego­cja­cji”(i „para­di­so”). zupeł­nie od nowa i jak­że ina­czej czy­tam dziś pierw­szą książ­kę; z żad­nym tam roz­rzew­nie­niem czy zaże­no­wa­niem – czy­tam poszcze­gól­ne tek­sty, czy­tam całą tę histo­rię, i odkry­wam sobie jej kar­ty. jak wpa­so­wu­je się w roz­po­zna­wal­ne dziś kon­tek­sty, w prze­strzeń moich doświad­czeń, jak się ma do następ­nych ksią­żek, jakie z zawar­tych w niej horo­sko­pów spraw­dza­ły się przez te kil­ka lat na mnie i we mnie i co mnie – jako poet­kę i jako kobie­tę – łączy, a co róż­ni od tam­tej (i każ­dej innej) sie­dem­na­sto­let­niej debiu­tant­ki… no, powiedz­my sobie: ofe­lią to ja raczej nie bywa­łam, do ger­tru­dy z kolei tro­chę mi wciąż bra­ku­je…

nie tak daw­no (w lutym tego roku) mia­łam przy­jem­ność odbyć w łodzi spo­tka­nie autor­skie (bar­dzo inten­syw­ne, przy oka­zji dzię­ku­ję tam obec­nym!); potem poszli­śmy do tego same­go pubu, i usie­dli­śmy przy tym samym sto­li­ku, co osiem lat wcze­śniej, po mojej nagro­dzie. węż­sza o swo­je pla­ny i ocze­ki­wa­nia (by nie rzec: marze­nia), szer­sza o kil­ka doświad­czeń, przede wszyst­kim – o doświad­cze­nie przy­jaź­ni (trze­ba było kil­ku lat by to sło­wo nabra­ło mocy), poczu­łam się nagle jak­by na wciąż nie­do­mknię­tych waliz­kach, jak­bym nigdy po tam­tym fina­le bie­re­zi­na nie wyje­cha­ła z łodzi, nie wró­ci­ła do domu. jak­by wte­dy zapa­dła we mnie jakaś magicz­na zapad­ka, lek­ko klam­ka, jak­by daro­wa­no mi życie w miej­sce inne­go życia, któ­re zosta­wa­ło za mną, jak potem hotel świa­to­wit, piotr­kow­ska, dwo­rzec łódź fabrycz­na…

III

a tu ‘forum’ przy­sta­ni pyta: „kie­dy i jak debiu­to­wać?” (i każ­de­mu nasu­wa się oczy­wi­ste dopeł­nie­nie tego zesta­wu opre­syj­ne­go numer sie­dem dopy­ta­niem: „a po co?”). z punk­tu widze­nia ‘koniunk­tu­ry lite­rac­kiej’ (zawsze marzy­łam, żeby wywo­łać podob­nie absur­dal­ny byt dla jakie­goś tek­stu!), potrzeb­ny jest jeden debiut poetyc­ki na trzy-czte­ry deka­dy, bo gra­ni­ce per­cep­cji ‘gaze­ty wybiór­czej’ i ‘neu­eswer­ka’ w tej mate­rii i tak pęka­ją w kolo­ro­wych szwach (pro­za­icy mają inną tary­fę, lecz trud­no im zazdro­ścić – w świe­cie, gdzie już ani ilość, ani jakość nie robi niko­mu (niko­mu dosłow­nie) róż­ni­cy, medial­na niszo­wość grze­bie domnie­ma­ne talen­ty, nie wypy­cha­jąc im bynaj­mniej kie­sze­ni, może jedy­nie w żyły pom­pu­jąc litra­mi, zwie­zio­ny z pobli­skiej, czy­li każ­dej, sta­cji paliw – kan­dy­zo­wa­ny pro­pan, butan & hel…).

nie ule­ga wąt­pli­wo­ści, że pp. wszel­kiej maści zdrap­ko­wie i pocha­rat­ki, odby­wa­ją wła­śnie bal. niech żyje! dola­tu­ją­ce do gli­wic strzęp­ki wypa­sio­nych melo­dii, frag­men­ty kul­to­wych dia­lo­gów i plot­ki z blo­gów, nic mi nie powie­dzą i tak, ponad to, że war­sza­wa nie jest jak dla mnie, jak nie dla mnie jest euro­pa i świat. nie dla mnie wydział sła­wy i pro­zy uni­wer­sy­te­tu war­szaw­ki, posa­da w resor­cie, kumu­la­cja w toto­lot­ku, nagro­da lite­rac­ka x‑y, sko­ki na bun­gee, miłość tych kil­ku panów oraz pań

(zresz­tą nale­ża­ło­by im z tego miej­sca podzię­ko­wać, co niniej­szym czy­nię! – ponie­waż złu­dze­nia, któ­re cho­mi­ko­wa­łam od lat, tak czy siak nie były pięk­ne; a jeśli towa­rzy­szy­ła im jaka­kol­wiek pew­ność, to ta opar­ta na dła­wią­cym prze­czu­ciu zbli­ża­ją­ce­go się momen­tu kry­tycz­ne­go).

na jało­wym bie­gu, noca­mi, nie zwa­ża­jąc na nad­ci­śnie­nie i zanik życia towa­rzy­sko-rodzin­ne­go, krzy­wiąc się wewnętrz­nie – jed­nak, że mor­sko­gwar­dzist­ka! – łykam po har­cer­sku (choć nigdy har­cer­ką nie byłam, a sam moduł mnie mier­zi), kolej­ne i kolej­ne lite­rac­kie tek­sty fun­do­wa­ne na tapi­ce­ro­wa­nym gory­czą tap­cza­nie fru­stra­cji, z żało­śnie łatwą ruty­ną. pięk­nie, dopraw­dy cud­nie wybrzmie­wa w tej poezji osta­tecz­na reduk­cja – o sens.

wszę­dzie bez­czel­ne, tanie fra­zy, mor­ska pian­ka na wynos, pozo­ranc­two, i strasz­nie gło­śny wrzask, i hie­rar­chie z wenus i mar­sa, i pseu­do­eru­dy­cyj­ne pogwar­ki, i cza­so­pi­śmien­ni­cza maka­bra, i wszyst­kie ład­ne i mądre, wszy­scy mądrzy i ład­ni, & so hap­py toge­ther, w week­en­do­wej galak­ty­ce kwan­ty­fi­ka­to­ra.

(już nawet sam, pomoc­ny zwy­kle w tak cięż­kich chwi­lach, kazik sta­szew­ski roz­kła­da ręce, pyta­jąc reto­rycz­nie: Czy to nor­mal­ne? Czy tak się teraz dzie­je? / Że pro­sto w oczy moje mi się śmie­jesz? / Czy to nor­mal­ne? Czy cza­sy tak sta­no­wią? / Że w moim domu na mój dywan plu­ją?)

w dodat­ku „(…) ata­wi­stycz­nie uwa­run­ko­wa­na kul­ty­wa­cja pro­ce­dur zwią­za­nych z przy­zna­wa­niem, odbie­ra­niem i komen­to­wa­niem przy­zna­wa­nia jakich­kol­wiek „nagród lite­rac­kich”, to w naszym, naj­lep­szym z moż­li­wych, kra­ju, fraj­da porów­ny­wal­na chy­ba tyl­ko z nagry­wa­niem i odtwa­rza­niem w sys­te­mie VHS sej­mo­wych gło­so­wań w kwe­stii rapor­tów sej­mo­wych komi­sji. (…)”

* * *
Seno­ra! (i to napi­sze­my duży­mi lite­ra­mi na drzwiach komi­sa­ria­tu), w tym leży wła­śnie wyja­śnie­nie spra­wy. Tyl­ko sła­bi dążą do kom­pen­sa­cyj­ne­go pusze­nia się na tere­nie, gdzie ich goto­wość lite­rac­ka robi z nich na chwi­lę ludzi „sil­nych i twar­dych” (…) Nie raz jest się auto­bio­gra­fem lub pisa­rzem pane­gi­ry­ków (poema­ty na rzecz boha­te­ra-mnie, czy też poli­tycz­ne­go boha­te­ra, to wła­ści­wie jed­no i to samo)
(…). (julio cor­ta­zar)

* * *
nie wiem, czy to fatal­na aura zaokien­na, czy zaże­no­wa­nie wła­snym sen­ty­men­tal­nym beł­ko­tem indo­len­cji, czy eli­zej­ski sple­en, lecz bar­dziej mnie dziś od debiu­tów wszel­kich zaj­mu­je zagad­nie­nie jak i kie­dy z hono­rem zakoń­czyć (te cyr­ki).

IV

„Sza­now­ni Pań­stwo, po świe­cie krą­ży list pro­te­sta­cyj­ny wobec skan­da­licz­ne­go (jak się go okre­śla) arty­ku­łu, któ­ry uka­zał się po śmier­ci Jacqu­esa Derr­ri­dy w New York Time­s’ie. Dosta­łam tę wia­do­mość od Hay­de­na Whi­te­’a z proś­bą o prze­sła­nie dalej. Ewa Domań­ska” (…)

„Dear Hay­den, I’m sure you’ve seen the scur­ri­lo­us and disre­spect­ful obi­tu­ary for Der­ri­da that the NY Tii­mes publi­shed today (in case you have not, here is the link and it is pasted below: http://www.nytimes.com/2004/10/10/obituaries/10derrida.html ). We are shoc­ked, and very con­cer­ned that this may be just the begin­ning of a flo­od of igno­rant and vicio­us asses­sments of Der­ri­da­’s life and work in the popu­lar press, and else­whe­re. ( … ) Sin­ce­re­ly, Sam Weber (Nor­th­we­stern) Ken Rein­hard (UCLA)”

V

„(…) pomi­nąw­szy detal, prze­łknąw­szy non­sza­lan­cję kon­sta­ta­cyj­ne­go subiek­ty­wi­zmu, daw­szy sobie spo­kój z cine­ma veri­te i całym ste­kiem bzdur, przy­po­mniaw­szy sobie zeszło­so­bot­ni rachu­nek z ‘cot­ton clu­bu’ zapła­co­ny w przy­pły­wie roz­rzut­nej pew­no­ści co do bra­ku jutra, kar­tą kre­dy­to­wą… odrzu­cam „oto” przed­sta­wio­nej iro­nii, wybie­ram róg sali, chwiej­ne stop­nie, oraz koszyk. (…)”

VI

(„Kto cudze śle­dzi błę­dy / o wła­sne ten nie stoi…”)

zatem z cie­ka­wo­ścią prze­śle­dzi­łam dys­ku­sję nt. debiu­to­wa­nia, przy­sta­ni, biu­ra lite­rac­kie­go i życia w ogó­le, na ‘forum’ „nie­szu­fla­dy”. p. radek wiśniew­ski pyta tam (oraz twier­dzi) m.in.* : No gdzie są te przy­tła­cza­ją­ce masy zna­ko­mi­tych debiu­tów w ostat­nich kil­ku latach BL, któ­ry­mi BL dekla­su­je resz­tę? Gdzie. No może się mylę ale staj­nia jak to się obraź­li­wie mówi za kuli­sa­mi BL to konie spraw­dzo­ne, nie­ry­zy­kow­ne, pew­nia­ki.

(*co do innych poru­sza­nych prze­zeń spraw: nt. kon­cep­cji i realiów „otwar­cia” biu­ra lite­rac­kie­go pisa­łam w I‑ej wie­ży ciśnień, nt. „kon­kur­su na debiut” /nieszczęsnego/ tak­że; nie chcę się zatem powta­rzać)

aż chcia­ło­by się, za danu­sią rinn, zaśpie­wać – gdzie te orły, soko­ły… ? „przy­tła­cza­ją­cych mas zna­ko­mi­tych debiu­tów” (nie?) życzy­ła­bym naj­gor­szym wro­gom lite­ra­tu­ry. biu­ro lite­rac­kie nigdy nie pre­ten­do­wa­ło, o ile wiem, do roli kra­jo­we­go położ­ni­ka mło­dych talen­tów. w biu­rze lite­rac­kim nie zna­my (he he, my, towa­rzy­sze!) dyk­ta­tu­ry pary­te­tu (nie­ob­cej nie­ste­ty w dużych wydaw­nic­twach); że artur bursz­ta wyda­je książ­ki, któ­re ma ocho­tę (i prze­czu­cie, że inte­res;) wydać, nie­waż­ne czy to debiu­ty, prze­kła­dy, anto­lo­gie czy wzno­wie­nia – to wła­śnie jest, moim zda­niem, nor­mal­ne podej­ście do spra­wy, zwłasz­cza, że (dzia­ła­ją­ce od dzie­się­ciu lat) biu­ro lite­rac­kie nie jest od niko­go zależ­ne i w tym (oraz praw­nym) sen­sie nie jest insty­tu­cją uży­tecz­no­ści publicz­nej… (och, jak­by mi tak kto wje­chał do mojej fir­my i zaczął nauczać, jak zarzą­dzać, księ­go­wać, lub co gor­sza – jak i któ­re reali­zo­wać zle­ce­nia! to znów się kazik powy­żej cyto­wa­ny przy­po­mi­na…)

VII

spo­tka­łam się nie­daw­no z opi­nią, że pod­gór­nik nie będzie ach­ma­to­wą. wszyst­kich (czwo­ro? pię­cio­ro?) zain­te­re­so­wa­nych (upra­wia­jąc tym samym kary­god­ną pry­wa­tę w felie­to­nie) uspo­ka­jam: oczy­wi­ście, że nie! tak jak nie była wojacz­kiem w spód­ni­cy ani ład­nym kwiat­kiem wyro­słym na gro­bie ślą­skiej szko­ły poezji życia. tak jak nie debiu­to­wa­ła wier­sza­mi z klu­czem u szyi, jej poezja nie obfi­tu­je (sic!) w nie­uświa­do­mio­ne fascy­na­cje akwa­tycz­ne, innym obli­czem poezji mar­ty pod­gó­nik nie jest dada­izm, ani nie wie­dzieć czym uza­sad­nio­ny eks­klu­zy­wizm, w dodat­ku utwo­ry jej wca­le nie podej­mu­ją typo­we­go dla rocz­ni­ków 70. tema­tu kon­sump­cji, nie są rela­cją z rze­czy­wi­sto­ści ani pośpiesz­ną notat­ką peł­ną świe­żych emo­cji. nie pla­gia­to­wa­ła – ani kla­sy­ków, ani pio­se­nek sprzed 20 lat, i nie sno­bu­je się na zna­jo­mość z „pana­mi wza­jem sobie świad­czą­cy­mi”, nie poczu­wa się też do roli dru­go­rzęd­nej pisar­ki i trze­cio­rzęd­nej kry­tycz­ki, a pisa­nie wier­szy nie budzi w niej cno­tli­wych odru­chów. podob­nie nie pre­ten­du­je do mia­na ostat­niej spra­wie­dli­wej w por­cie. ufff… mało ci jesz­cze??

VIII

Deci­da­tion & devo­tion
Tur­ning all the night time into the day
And after all the vio­len­ce and double talk
The­re­’s just a song in the tro­uble and the stri­fe
You do the walk, you do the walk of life

(pocie­sza się naiw­nie pusz­cza­jąc na cały regu­la­tor dire stra­its)

IX

lecz nie­zrów­na­ny jakub winiar­ski prze­gląd­nął w mię­dzy­cza­sie zno­wu pra­sę lite­rac­ką (tym razem – m.in. sym­pa­tycz­ne skąd­inąd cza­so­pi­smo „kur­sy­wa”): W dzia­le ese­istycz­no-recen­zenc­kim wyróż­nia się tekst Agniesz­ki Zawal­skiej „O Mar­cie Pod­gór­nik, Dłu­gim maju i toa­le­tach dam­skich”, zakoń­czo­ny uwa­gą: „Tak czy ina­czej dłu­go wycze­ki­wa­ny przez nie­któ­rych Dłu­gi maj podo­bał mi się znacz­nie bar­dziej niż jego autor­ka o ustach zło­wro­go pocią­gnię­tych zbyt ciem­ną szmin­ką. Na plot­ki bym z nią nie poszła, sukien­ki bym jej nie poży­czy­ła, ale po kolej­ną jej książ­kę się­gnę.” Sko­men­to­wać to moż­na wer­sem (wier­szem, bo to cały wiersz pt. „Moja twarz w tysiącu innych twa­rzy (artyst­ki scen pol­skich coraz bar­dziej zde­spe­ro­wa­ne)”) Nata­lii Stan­kie­wicz: „sprze­dam krew, w żyły wtło­czę kmi­nek”. W recen­zji Zawal­skiej i wer­sie (wier­szu) Stan­kie­wicz w oczy rzu­ca się podob­na ilość rado­ści auto­rek. Rado­ści z pisa­nia (i bycia dru­ko­wa­nym).

sko­men­to­wać to moż­na per­skim afo­ry­zmem: Kro­wa nie zdech­nie od prze­kleństw kru­ka, / bo cóż jej złe­go się sta­nie? / Pokra­cze nad nią, dzio­bem postu­ka (…) lub też – sen­ten­cją z La Roche­fo­ucauld: Są ludzie wstręt­ni, mimo swych zalet, i są mili, mimo swych wad, ale – po co?

X

czło­wiek inte­li­gent­ny sam sobie wystar­cza, i gwiż­dże na wszyst­ko żało­śnie, jak wiatr wśród cmen­ta­rza. – rze­cze poet­ka. wła­ści­wie ma rację. im szyb­ciej to do niej dotrze, tym dla niej lepiej. a jed­nak tym­cza­sem wyda jej się, że dal­sze igno­ro­wa­nie trwa­ją­cej wokół napier­da­lan­ki, nie licu­je z mor­sko­gwar­dyj­skim hono­rem, ani roz­sąd­kiem, że nie spo­sób dłu­żej uda­wać, że pada deszcz, kie­dy plu­je się nam, nie tyle na nasz wła­sny dywan, co pod nogi, na buty, i w koń­cu -

pisząc wie­żę ciśnień przy­ła­pu­ję się na tym, że nie czu­ję już tej zło­ści, któ­ra pozwo­li­ła­by roz­grze­szyć jaką­kol­wiek for­mę par­ty­cy­pa­cji w owej przy­droż­nej napier­da­lan­ce. a może po pro­stu ręce mi opa­dły już zbyt doszczęt­nie. mię­dzy wer­sa­mi trans­u­je żal, to fakt, ale on jest jak roz­pły­nię­te lody. jak frag­ment listu wysy­ła­ne­go już tyl­ko dla porząd­ku, jak To jezio­ro, Korzo­nek. Meta na Raci­bor­skiej. Ta łód­ka. Tam­ten dłu­gi maj. „Nie szum­cie wierz­by”. Tam­ten tur­niej tań­ca towa­rzy­skie­go w Jazz Clu­bie. Bal­kon w Wiśle. „Spe­cy­fi­ka zbro­jo­ne­go szkła”, i „jede­na­ście zero sie­dem dzie­więć­dzie­siąt czte­ry”… (….maleń­ka! to nie to, że świat roz­pa­da się na two­ich oczach, to pozy­tyw­na dez­in­te­gra­cja! wyj­dziesz z tego jak nowa. pozy­skasz peł­ną jasność w inte­re­su­ją­cych cię tema­tach…)

złość to recen­zja, któ­rej doma­ga się więk­sza część świa­ta. żal jest jak brow­ning kali­ber 38, do któ­re­go nabo­je kole­dzy scho­wa­li przed tobą w szo­pie za gara­żem, pod skrzyn­ką z narzę­dzia­mi.

za moc­ne sło­wa? pre­ten­sjo­nal­na naiw­ność? czy może zno­wu ta moja pate­tycz­na egzal­ta­cja? (dowie­my się wkrót­ce, nie­praw­daż, moi dro­dzy nie­oce­nie­ni?). tak czy owak, pro­szę o wyba­cze­nie in spe. moje poczu­cie humo­ru zosta­ło na jakiejś bocz­ni­cy, gdzie pozwo­lo­no nam się wypróż­nić i zapa­lić. czu­ję zmę­cze­nie, a nie mam alter­na­ty­wy wobec rysu­ją­cej się w ciem­nych paste­lach per­spek­ty­wy usta­nia na tej absur­dal­nej aka­de­mii chuj­ni & pada­ki, do koń­ca. pocie­szam się jedy­nie nadzie­ją na este­tycz­ny orgazm, gdy jej finał oka­że się pięk­nie żało­sny wprost pro­por­cjo­nal­nie do prze­bie­gu.

XI

„(…) że też z jakichś powo­dów nie mogę być dziś ani nigdy bli­sko tych, któ­rych kocham naj­bar­dziej , że nie spę­dzam z nimi codzien­no­ści; spę­dzam ją, jak­kol­wiek to gór­no­lot­nie wam brzmi, na czy­ta­niu i pisa­niu, przy czym czy­ta­nie jest wiel­ką pocie­chą, nawet gdy trze­ba czy­tać kawał­ki męt­ne i nie­smacz­ne; w czy­ta­niu jesz­cze dostrze­gam nadzie­ję. lecz cokol­wiek napi­szę, to jak­bym cały czas mówił pod wiatr. a już druk swo­ich słów przy­wo­dzi naj­bar­dziej na myśl rzy­ga­nie po nawietrz­nej, na wąskim ostrzu sztor­mu. jesz­cze jeden tekst, jesz­cze jeden festi­wal, jesz­cze raz mi zagra­ją, zatań­czę im jesz­cze.”

na wszel­ki wypa­dek – już ser­decz­nie pozdra­wiam

O autorze

Marta Podgórnik

Ur. w 1979 r., poetka, krytyczka literacka, redaktorka. Laureatka Nagrody im. Jacka Bierezina (1996), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nominowana do Paszportu „Polityki” (2001), laureatka Nagrody Literackiej Gdynia (2012) za zbiór Rezydencja surykatek. Za tomik Zawsze nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej (2016) oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2016). W 2017 r. wydała nakładem Biura Literackiego tom Zimna książka, który również nominowany był do tych samych nagród. Książka Mordercze ballady przyniosła autorce Nagrodę Poetycką im. Wisławy Szymborskiej oraz nominację do Nagrody Literackiej Nike. Mieszka w Gliwicach.

Powiązania

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Wysokoprocentowe ze średniej półki

debaty / ankiety i podsumowania Marta Podgórnik

Odpo­wie­dzi Mar­ty Pod­gór­nik na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Rozbiórka

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Urszu­li Kozioł, Ryszar­da Kry­nic­kie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Pio­tra Som­me­ra, Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Tade­uszy Pió­ry, Dar­ka Fok­sa, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go, Dariu­sza Suski, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik i Jac­ka Deh­ne­la pod­czas Por­tu Wro­cław 2007.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nie uciekam od rzeczywistości, staram się ją widzieć jasno, choć trudno, żeby w zachwyceniu

wywiady / o książce Bohdan Zadura Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Puste try­bu­ny, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 14 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Książki z Biura: Odcinek 10 Przepowieść w ścinkach

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Dzie­sią­ty odci­nek cyklu Książ­ki z Biu­ra. Nagra­nie zre­ali­zo­wa­no w ramach pro­jek­tu Kar­to­te­ka 25.

Więcej

Lament na dancingu

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Dar­ka Fok­sa, Mar­ty Pod­gór­nik, Dag­ma­ry Suma­ry, Ada­ma Zdro­dow­skie­go i Tade­usza Pió­ry pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2005

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Domi­ni­ka Bie­lic­kie­go, Mar­ci­na Jago­dziń­skie­go, Łuka­sza Jaro­sza, Szcze­pa­na Kopy­ta, Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka, Mariu­sza Grze­bal­skie­go i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Wro­cław 2005.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Poetki z Wysp

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Lavi­nii Gre­en­law, Carol Rumens, Julii Fie­dor­czuk, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jerze­go Jar­nie­wi­cza pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Klasyk na luzie, ale jednak klasyk

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Boh­da­na Zadu­ry Sek­cja zabójstw, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 16 wrze­śnia 2020 roku.

Więcej

Śliczni chłopcy, garbate wampiry

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Niny Manel z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Prequel

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­cy wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Przepowieść w ścinkach

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Nie zawsze przemoc przychodzi z zewnątrz

wywiady / o książce Marta Podgórnik Nina Manel

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Niną Manel towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Trans­par­ty Niny Manel, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 5 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Wiersze i opowiadania doraźne 2019

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2019, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2019 roku.

Więcej

Wiersz dla Maćka Meleckiego; Huczne ostatki; Groński cytuje Marcjalisa

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Mordercze rozmowy

wywiady / o książce Artur Burszta Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Henry Lee

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Sonet drogi i Paradiso

dzwieki / WYDARZENIA Darek Foks Marta Podgórnik

Zapis całe­go potka­nia autor­skie­go Dar­ka Fok­sa i Mar­ty Pod­gór­nik pod­czas Por­tu Legni­ca 2000.

Więcej

Mordercze ballady (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Dyskusja: O „Kup kota w worku”

dzwieki / DYSKUSJE Różni autorzy

Zapis dys­ku­sji wokół książ­ki Tade­usza Róże­wi­cza Kup kota w wor­ku z udzia­łem Mar­ty Pod­gó­nik, Karo­la Pęche­rza, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Koncept longplej

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Prze­strze­nie reszt­ko­we Grze­go­rza Smo­liń­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Chciałbym żebyś miał ślad (*)

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Bir­nam Krzysz­to­fa Scho­dow­skie­go, lau­re­ata 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Poezja z nagrodami: Rezydencja surykatek

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej w for­mie elek­tro­nicz­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Laudacja na Wybrzeżu

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Literatura na wysypisku kultury

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Lite­ra­tu­ra na wysy­pi­sku kul­tu­ry” z udzia­łem Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Mar­ty Pod­gór­nik, Rober­ta Rybic­kie­go i Mar­ty Koron­kie­wicz w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Stan czuwania

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Impre­sja Mar­ty Pod­gór­nik na temat zesta­wu wier­szy Niech żyją wszy­skie ukła­dy sen­so­rycz­ne Niny Manel, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Kamyczki w ogródku (zimna książka, ciepła rozmowa)

wywiady / o książce Marta Podgórnik Piotr Czerski

Roz­mo­wa Pio­tra Czer­skie­go z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Konieczna równowaga

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do Zim­nej książ­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Klasyka gatunku

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Zawsze, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Marta Podgórnik

nagrania / między wierszami Marta Podgórnik

Pierw­szy odci­nek pro­gra­mu „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Zimna książka (2)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Dom na Peryhelium

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Dwa do jeden, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Dro­bia­zgo­wa eks­plo­zja” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2006.

Więcej

Zimna książka (1)

utwory / zapowiedzi książek Marta Podgórnik

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy Zim­ną książ­kę Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 maja 2017 roku.

Więcej

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Kuby Kira­gi „4 wier­sze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Paw­ła Biliń­skie­go „Cie­płe miej­sca”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Szczerze wyznam Pani Krytyk, iż po prostu kocham wszystko

wywiady / o książce Marta Podgórnik Paweł Konnak

Roz­mo­wa Paw­ła „Kon­jo” Kon­na­ka z Mar­tą Pod­gór­nik.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej.

Więcej

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Rober­ta Jóź­wi­ka „Tyl­ko psy i sate­li­ty”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

żenujący klasycyzm

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

Odsiecz

nagrania / z fortu do portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Odsiecz” z Roma­nem Hone­tem, Mar­tą Pod­gór­nik i Fili­pem Zawa­dą w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Przechodzę lekkim tangiem do pytania…

wywiady / o książce Różni autorzy

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go z lau­re­ata­mi 10. edy­cji pro­jek­tu Połów, auto­ra­mi e‑booka Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Rozmowa z laureatami 10. edycji Połowu

wywiady / o książce Dariusz Sośnicki Marta Podgórnik

Lau­re­aci 10. edy­cji pro­jek­tu Połów odpo­wia­da­ją na pyta­nia Mar­ty Pod­gór­nik i Dariu­sza Sośnic­kie­go, redak­to­rów alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2014–2015, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 listo­pa­da 2015 roku.

Więcej

Orkiestra (czyta Marta Podgórnik)

dzwieki / RECYTACJE Ewa Lipska Marta Podgórnik

Wiersz w wyko­na­niu Mar­ty Pod­gór­nik, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Tram­waj” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2007.

Więcej

Ile odpowiedzi, tyle trafień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Szkic Mar­ty Pod­gór­nik towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Komentarz do wiersza [Nino, niech będzie Rota]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do wier­sza „[Nino, niech będzie Rota]” z książ­ki Zawsze, któ­ra uka­za­ła się 2 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Bohaterki rodzą się zmęczone

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Zawsze roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

słowem; bez popisów

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Papier­skie­go.

Więcej

„Prywatne perpetuum mobile”. O wierszach Oliwii Betcher

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik, współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Oli­wii Bet­cher.

Więcej

Echolalia czy iluminacja?

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Recen­zja Mar­ty Pod­gór­nik z książ­ki Glos­so­la­lia Kata­rzy­ny Fetliń­skiej.

Więcej

Swoimi słowami

wywiady / o pisaniu Katarzyna Fetlińska Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Fetliń­skiej z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go w 2012 roku.

Więcej

Połów

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik Roman Honet

Redak­tor według mnie nie powi­nien ogry­wać żad­nej roli. Ma być czy­tel­ni­kiem. Sam tak trak­to­wa­łem auto­rów, któ­rzy tra­fi­li do mnie w Poło­wie.

Więcej

Jeszcze poczekajmy, jeszcze się nie śpieszmy

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Mar­ta Pod­gór­nik współ­re­dak­tor­ka anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Jaku­ba Głu­sza­ka, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej i Adria­na Sin­kow­skie­go.

Więcej

Marta Podgórnik o wyborze wierszy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do książ­ki Seans na dnie morza Marii Paw­li­kow­skiej-Jasno­rzew­skiej wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 stycz­nia 2012 roku.

Więcej

Legendarny autobus

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Panie Ludwi­ku, co też Pan naro­bił, wsia­da­jąc kie­dyś w ten legen­dar­ny auto­bus ze swo­imi pod­opiecz­ny­mi! Wie­lu z nich już nigdy nie patrzy­ło na życie pro­zą.

Więcej

Translacja

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Autor­ski kome­natrz Mar­ty Pod­gor­nik do wier­sza „Trans­la­cja” z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 17 lute­go 2011 roku.

Więcej

Lunch z Benem i Dżej Lo

wywiady / o książce Joanna Mueller Marta Podgórnik

Z Mar­tą Pod­gór­nik o książ­ce Rezy­den­cja sury­ka­tek roz­ma­wia Joan­na Muel­ler.

Więcej

Wszystkie radiostacje

recenzje / NOTKI I OPINIE Marta Podgórnik

Czy­tam te tek­sty z rzad­ko odczu­wa­ną satys­fak­cją – oto zre­ali­zo­wa­ny kon­se­kwent­nie pro­jekt. W przy­pad­ku debiu­tu – rzecz co naj­mniej wyjąt­ko­wa. Tak iść za języ­kiem, któ­ry wyda­je się zim­ny i pozba­wio­ny głę­bi, jak audy­cje z ruskiej radio­sta­cji…

Więcej

To nie jest kółko literackie

wywiady / o pisaniu Marcin Bies Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Mar­ty Pod­gór­nik z Mar­ci­nem Bie­sem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu przez Biu­ro Lite­rac­kie w serii Połów 2009 arku­sza poetyc­kie­go Atra­pizm.

Więcej

Wokół „Kup kota w worku (work in progress)”

debaty / książki i autorzy Różni autorzy

Deba­ta „Wokół ‘Kup kota w wor­ku (work in pro­gress”) z udzia­łem Karo­la Pęche­rza, Mar­ty Pod­gór­nik, Bar­to­sza Sadul­skie­go i Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Oddziale otwartym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Brzo­ski, Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Mar­ty Pod­gór­nik oraz Jaku­ba Winiar­skie­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Dobrych manierach

recenzje / NOTKI I OPINIE Jerzy Jarniewicz Julia Szychowiak Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Mar­ty Pod­gór­nik, Jerze­go Jar­nie­wi­cza.

Więcej

O Pieśniach Muniny Schwartz vel Adabisi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Fran­ka L. Vigo­dy, Mar­ty Pod­gór­nik i Edwar­da Pase­wi­cza.

Więcej

Dichterliebe. Papierowy Księżyc

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pan­na Dal­lo­way opu­ści­ła kil­ka przy­jęć, jak wia­do­mo, by w zaci­szu swe­go kosz­mar­ne­go poko­iku nad skle­pi­kiem z narzę­dzia­mi ćwi­czyć krocz­ki, geści­ki i póz­ki. Gra­mo­fon wibro­wał boską Ellą, a panień­ską paka­me­rę wypeł­niał blask ryko­sze­tu…

Więcej

Jaskółka pozytywnej dezintegracji (fragmenty)

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik

Wiersz, jak pięk­nie piszesz, „opo­wia­da pewien zbiór histo­rii”. Jest ukła­dem otwar­tym. Ukła­dy sprze­da­wa­ne jako zamknię­te, zapro­jek­to­wa­ne jako samo­wy­star­czal­ne, nie mają racji bytu w rozu­mia­nej prze­ze mnie lite­ra­tu­rze; to lipa.

Więcej

Dziesięć lat w 7 paragrafach* wieża ciśnień 7

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Pomy­śla­łam, że sko­ro sió­dem­ka to szczę­śli­wa licz­ba, a Rade­me­nes był napraw­dę mądrym kotem, w przeded­niu świąt wiel­kiej nocy, przed­wio­śniem, wypo­wiem życze­nia w for­mie oko­licz­no­ścio­wych aneg­do­tek…

Więcej

Ponieważnienie Ckliwy Paradoks Profesji

recenzje / IMPRESJE Marta Podgórnik

Czyż­by więc moje życie nabra­ło roz­pę­du? Och nie, nic z tych rze­czy, może jedy­nie sta­ję się, naresz­cie, nie­co bar­dziej uważ­na? Reflek­syj­na zgo­ła?

Więcej

Wojaczka czytałam bez namiętności…

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik

Hoł­du­ję poglą­do­wi, że sztu­ka ma przede wszyst­kim wywo­ły­wać wzru­sze­nie, a mnie wier­sze wymie­nio­nych auto­rów wzru­szy­ły i to na tyle, że zaczę­łam sama pisać. Wzru­sze­nie to dla mnie pod­sta­wo­wa kate­go­ria oce­ny, doty­czy to wszyst­kich dzie­dzin sztu­ki, któ­rą w tym sen­sie trak­tu­ję użyt­ko­wo…

Więcej

Nie opowiadam już historyjek

wywiady / o pisaniu Adam Wiedemann Marta Podgórnik

Kla­sycz­nie­je­my? I kto to mówi! Pew­nie, że kla­sycz­nie­je­my, bo się sta­rze­je­my. Mnie coraz mniej rze­czy doko­ła prze­szka­dza, w zasa­dzie jeże­li coś mnie nie doty­ka bez­po­śred­nio, to niech sobie będzie. Nie pod­ję­ła­bym się urzą­dze­nia ide­al­nej rze­czy­wi­sto­ści, gdzie nie ma wojen i wszy­scy czy­ta­ją dobrą poezję…

Więcej

Opole w wodzie, wkrótce w polsacie, [nieprawda, że mi już na niczym nie zależy], [prawda, że mi już na niczym nie zależy]

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik do wier­szy „Opo­le w wodzie”, „wkrót­ce w pol­sa­cie”, „[nie­praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” i „[praw­da, że mi już na niczym nie zale­ży]” z książ­ki Dłu­gi maj, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

paradiso, luxemburg i inne wiersze, drobne poprawki, podłożona melodia

recenzje / KOMENTARZE Marta Podgórnik

Jeże­li będą Pań­stwo kie­dyś w Gli­wi­cach, zapra­szam do baru Zie­lo­na Gęś na Raci­bor­skiej.

Więcej

przeglądarka

dzwieki / RECYTACJE Marta Podgórnik

Wiersz z tomu Para­di­so, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia pre­mie­ro­wym na festi­wa­lu Port Legni­ca 2000.

Więcej

„Literatura piękna jest” albo o sztuce wybierania wierszy

recenzje / ESEJE Juliusz Pielichowski

Recen­zja Juliu­sza Pie­li­chow­skie­go, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Prze­po­wieść w ścin­kach, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 27 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

„Struktura małego systemu”. O miłości w poezji Marty Podgórnik

recenzje / ESEJE Monika Glosowitz

Esej Moni­ki Glo­so­witz o poezji Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Zawsze Marty Podgórnik

recenzje / IMPRESJE Przemysław Koniuszy

Recen­zja Prze­my­sła­wa Koniu­sze­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Gorycz „zawsze”

recenzje / ESEJE Marek Olszewski

Recen­zja Mar­ka Olszew­skie­go z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się w cza­so­pi­śmie „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Wieczne teraz

recenzje / ESEJE Michał Siedlecki

Recen­zja Micha­ła Sie­dlec­kie­go z książ­ki Mar­ty Pod­gór­nik Zawsze, któ­ra uka­za­ła się w kie­lec­kim maga­zy­nie kul­tu­ral­nym Pro­jek­tor.

Więcej

Przegryzanie formy

recenzje / ESEJE Olga Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej z książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się 27 kwiet­nia 2015 roku w por­ta­lu Xiegarnia.pl.

Więcej

Mikser Podgórnik

recenzje / ESEJE Marcin Orliński

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła na stro­nie marcinorlinski.pl.

Więcej

Ludzie na wiadukcie

recenzje / IMPRESJE Przemysław Rojek

Esej Prze­my­sła­wa Roj­ka towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zawsze Mar­ty Pod­gór­nik, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 2 mar­ca 2015 roku.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Anna Kałuża

Recen­zja Anny Kału­ży z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Miło było Cię poznać

recenzje / IMPRESJE Michał Czaja

Esej Micha­ła Czai towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nic o mnie nie wiesz Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Szóste opakowanie

recenzje / ESEJE Maciej Woźniak

Recen­zja Macie­ja Woź­nia­ka z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

Królowa poezji

recenzje / ESEJE Joanna Orska

Recen­zja Joan­ny Orskiej z książ­ki Rezy­den­cja sury­ka­tek Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Pięciu opakowaniach

recenzje / NOTKI I OPINIE

Komen­ta­rze Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Karo­la Mali­szew­skie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Igo­ra Stok­fi­szew­skie­go, Joan­ny Orskiej, Anna Myślak.

Więcej

Ciche wnioski

recenzje / ESEJE Grzegorz Tomicki

Recen­zja Grze­go­rza Tomic­kie­go z książ­ki Opium i Lament Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej