Poezja na nowy wiek
nagrania / wydarzenia Różni autorzyDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejKomentarz Jacka Gutorowa do książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana, wydanej w Biurze Literackim 8 listopada 2012 roku.
1.
Skomentować któryś z wierszy Leśmiana? Sam nie wiem. One same komentują się najlepiej, to znaczy bez planu, w trybie przypadku i doskoku, bez teleologicznych i teologicznych zapędów. Leśmianowskie metafory i obrazy to luźne wiązania, których nie łączy nic poza pewnością rzeczy. Poranek rzeczywistości, taki chociażby, jaki mamy w wierszu „Przed świtem”, jednym z najwspanialszych wierszy Leśmiana (w pierwszym odruchu to o nim chciałem pisać). Poranek wszystkiego, co jest faktem, a zarazem poranek rozpadu na fakty.
2.
Wiersze Leśmiana to taki rodzaj poezji, w którym wszystko odpowiada wszystkiemu, za wszystko, przed wszystkim. Językowe eksplozje, krwotoki, kleksy. Mocne, nasycone odcienie słów. Zadziorność spółgłosek i leniwe owalności samogłosek. System naczyń połączonych. Koronkowa robota, przez którą prześwieca światło. Albo lita skała, za którą nie ma nic, albo jest wszystko (niepotrzebne skreślić).
3.
Jedną z pomocnych formuł odnajdziemy w krótkim wierszu zaczynającym się od słów „Oto słońce przenika światłem bór daleki” (z tomu Łąka). Jeśli wiersz „Przed świtem” opisuje stawanie się rzeczywistości, to ten drobiazg zajmuje się czasem powidoków, kiedy rzeczy zaszły, ale pozostawiły łunę przypadkowych znaków. W tym momencie – w chwili zachodu słońca i w kilka chwil po nim – Leśmianowski imperatyw nabiera cech manifestu estetycznego, egzystencjalnego i, proszę wybaczyć, metafizycznego:
Zastać na nikłym trwaniu i sprawdzić naocznie
To właśnie, co już drzewa widziały przede mną.
Oczywiście jest to łże-manifest. Jeżeli coś tu zostało zamanifestowane, to chyba tylko nietrwałość sceny.
4.
Formuła, która mnie tutaj interesuje i wypełnia całą dostępną nam jako czytelnikom Leśmiana przestrzeń logiczną, zamyka się w dwóch słowach. Nikłe trwanie. Niepełne, niezakończone, ułomne, kalekie toczenie się egzystencji rzeczy i ludzi. Kulejąca, ale zarazem niewyczerpana mowa. Reszta, która pozostała i nie znika. Nieszczelność. Chropowatość. Zadziorność (na pewno odmienna od zadziorności, którą ostatnio Piotr Śliwiński w cudacznym szkicu przypisał poezji Adama Zagajewskiego, z pewnością najbardziej obłego z obłych poetów). Poziom przetrwania, w niektórych wierszach wegetacji. Zarazem świat zjawiający się z animuszem, pełną parą, jak najbardziej galore i bez zastrzeżeń. Poziom poezji jako doświadczenia, a nie kontemplacji (Zagajewski) czy pseudo-obiektywnych formuł (Miłosz).
5.
Nikłe trwanie. Warto przeżuć tę frazę, wgryźć się w jej materię, wyczuć jej ledwie słyszalny puls. Przyzwyczailiśmy się – również w ramach zachodniej metafizyki czy choćby dając posłuch postulatom tak zwanej polskiej szkoły poezji – że świadomość, egzystencja, rzeczywistość to pewne niezmienne, stabilne jakości, pakiet danych dający się zamykać w języku. Mało kto posuwa się do zakwestionowania tych założeń, sprawdzenia ich genealogii (choć w pewien sposób, głównie za sprawą wiecznie żywego języka i jego gier, świadomość sama się kwestionuje, podrzuca sobie erraty, uaktualnienia i ulepszone wersje). Inaczej u Leśmiana, gdzie nic nie jest do końca dane. Wszystko jest ułomne i kalekie, nawet zieleń kostrzewy czy światło o poranku. Nie ma mowy o pełni egzystencji czy rzeczywistości. Życie ociera się o śmierć, świat ociera się o fikcję, przedmioty ścierają się z nieistnieniem. A język stale się przeciera i rozszczelnia, nie pozwalając na żadne grande finale, żadną sumę czy kulminację.
6.
Leśmian był tego świadom. Świadczy o tym choćby jego fascynacja pisarstwem Bergsona i ciekawy szkic poświęcony francuskiemu myślicielowi („Z rozmyślań o Bergsonie”). Świadectwem najważniejszym pozostaje jednak sama poezja. Przypomnijmy sobie choćby Leśmianowskich „oddaleńców” (tytuł cyklu z debiutanckiego tomu) czy fantastyczne „postacie” z Napoju cienistego. Chimery, hybrydy, istoty nie do końca ludzkie, zwierzoczłekoupiory, stwory wyjęte z fantastycznego bestiarium czy też może z jakiegoś fantazmatu teorii ewolucji, nieprzypisane do żadnego szczebla jej historii i hierarchii, zawieszone w fikcyjnym, poza-ewolucyjnym obłoku życia, które przetrwało, choć nie jest najsilniejsze. Przypomnijmy sobie „pieśni kalekujące”, w których życie i śmierć są garbate („Garbaty żywot miał istnie/ I śmierć ma istnie garbatą”, „Garbus”). Przypomnijmy sobie opisy roślinnej wegetacji; ślepej, nieświadomej, ale przecież żywej, choć żywej nie do końca, a każdym razie nie do takiego końca, jaki zwykliśmy przypisywać tak zwanemu „pełnemu życiu”. Leśmianowskie uniwersum (również uniwersum znaków) jest celowo niedorozwinięte i dlatego tacy poeci imperialnej świadomości jak Zagajewski czy Miłosz mają w stosunku do niego (poety i świata przedstawionego) zastrzeżenia. Imperialna świadomość nie jest w stanie zaakceptować idei „nikłego trwania” (rozumianego jako ułomne trwanie rozszczelnionego „ja”). Ale też nie dla takiego czytelnika pisał Leśmian. Aby czytać Leśmiana, należy zrobić krok do tyłu, w przestrzeń nieoswojoną, otwartą na przestrzał, niepodporządkowaną żadnemu systemowi znaków.
7.
Być może wszystko sprowadza się do tego, że nikłe trwanie jest pewnym faktem. Cokolwiek byśmy o nim myśleli lub nie myśleli. W wierszach Leśmiana fakt ten odnajduje wyjątkowy wyraz. Wsłuchiwać się w jego brzmienie, śledzić jego mutacje, dać się ponieść jego prądom, zamarzać bądź tajać „z” nim i „w” nim, udzielać sobie dyspensy od świata zakreślonego mocnymi konturami – to właściwie jedyny komentarz, na jaki mnie w tym miejscu stać.
Urodzony 12 września 1970 roku w Grodkowie. Poeta, krytyk, tłumacz. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Laureat Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1998), Fundacji Kultury (2003) oraz Nagrody im. Ludwika Frydego (2003). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Literackiej Gdynia oraz Nagrody Mediów Publicznych Cogito za opublikowany w 2008 roku tom Inne tempo. Mieszka w Opolu.
Debata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Julii Hartwig i Jacka Gutorowa podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejZapis całego spotkania z udziałem Julii Fiedorczuk, Jacka Gutorowa i Dariusza Sośnickiego podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Simona Armitage’a, Glyna Maxwella, Jacka Gutorowa, Jerzego Jarniewicza i Pawła Marcinkiewicza w trakcie festiwalu Port Legnica 2003.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Jacka Gutorowa i Tomasza Majerana podczas Portu Legnica 2001.
WięcejO twórczości Andrzeja Sosnowskiego wypowiadają się Wojciech Bonowicz, Jacek Gutorow, Anna Kałuża, Joanna Orska, Piotr Śliwiński, Kamil Zając.
WięcejEsej Jacka Gutorowa na temat poezji Seamusa Heaneya, towarzyszący wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejRozmowa Jacka Gutorowa z Simonem Armitage’em, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukaże się nakładem Biura Literackiego 15 października 2018 roku.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa książki Spóźniony śpiewak Williama Carlosa Williamsa w przekładzie Julii Hartwig, wydanej w Biurze Literackim w 5 stycznia 2009 roku, a w wersji elektronicznej 10 kwietnia 2019 roku.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa towarzysząca premierze książki Po tęczy Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 17 września 2007 roku, a w wersji elektronicznej 12 lutego 2018 roku.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa książki Nad rzeką Esther Kinsky w tłumaczeniu Sławy Lisieckiej, wydanej przez Biuro Literackie 25 września 2017 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Northeast z Jackiem Gutorowem.
WięcejWiersz z tomu Inne tempo, zarejestrowany podczas spotkania „Inne państwa” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejZ Jackiem Gutorowem o wydanej w 2009 roku książce rozmawiają Marta Podgórnik i Krzysztof Siwczyk. Filmowa etiuda do wiersza „Creative writing” w reżyserii Anny Jadowskiej.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Życie na Korei Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejSzkic Jacka Gutorowa towarzyszący premierze książki Kochając Henry’ego Greena w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się 27 kwietnia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejEsej Jacka Gutorowa towarzyszący premierze książki Pod słońce było Filipa Zawady, wydanej w Biurze Literackim 31 grudnia 2014 roku.
WięcejEsej Jacka Gutorowa towarzyszący premierze książki Spóźniony owoc radiofonizacji Dariusza Sośnickiego, wydanej w Biurze Literackim 3 listopada 2014 roku.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książek Kolejowe dzieci Seamusa Heaney’a oraz Zapisy rozmów. Wywiady z poetami brytyjskimi Piotra Sommera.
WięcejEsej Jacka Gutorowa towarzyszący premierze książki Dzieła zebrane, tom 2 Tymoteusza Karpowicza.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Zuch Edmunda White’a.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki O dwa kroki stąd Tadeusza Pióry.
WięcejGłos Jacka Gutorowa w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejGłos Jacka Gutorowa w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki
Recenzja Jacka Gutorowa z książki Radiowidmo Agnieszki Mirahiny.
WięcejAutorski komentarz Jacka Gutorowa do książki Nad brzegiem rzeki.
WięcejRozmowa Pawła Kaczmarskiego z Jackiem Gutorowem o książce Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 3 grudnia 2009 roku.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Studium temperamentu Rolanda Firbanka.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Państwo P. Dariusza Sośnickiego.
WięcejGłos Jacka Gutorowa w debacie „Książka 2008”.
WięcejKomentarze Bogusława Kierca, Jacka Gutorowa, Jacka Łukasiewicza, Andrzeja Zawady.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Jacka Gutorowa, Adama Wiedemanna, Piotra Śliwińskiego, Piotra Bogaleckiego.
WięcejKomentarze Jacka Gutorowa, Karola Maliszewskiego i Bogusława Kierca.
WięcejKomentarze Jacka Gutorowa, Pawła Mackiewicza, Kuby Mikurdy, Igi Noszczyk, Grzegorza Jankowicza.
WięcejNota Jacka Gutorowa o książce Gdzie koniec tęczy nie dotyka ziemi Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa towarzysząca premierze dwutomowej edycji Szkiców, recenzji, felietonów Bohdana Zadury, wydanej w Biurze Literackim 4 czerwca 2007 roku.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki O krok od nich Piotra Sommera.
WięcejRecenzja Jacka Gutorowa z książki Pełne morze Wojciecha Bonowicza.
WięcejKomentarza Jacka Gutorowa, Jarosława Borowca, Dariusza Sośnickiego, Mariana Stali, Piotra Kępińskiego i Kuby Mikurdy.
WięcejAutorski komentarz Jacka Gutorowa do wierszy z książki Nad brzegiem rzeki (1990–2010).
WięcejRozmowa Katarzyny Northeast z Jackiem Gutorowem.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana w wyborze Jacka Gutorowa, wydanej 8 listopada 2012 roku w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Przemysława Koniuszego z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Lesmiana w wyborze Jacka Gutorowa, która ukazała się 12 grudnia 2012 roku na stronie Biblioteka Młodego Człowieka.
WięcejRecenzja Jowity Marzec z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana.
WięcejRecenzja Patrycji Wojkowskiej z książki Z tamtej strony ciszy Bolesława Leśmiana w wyborze Jacka Gutorowa.
WięcejRecenzja Jakuba Skurtysa z ksiażki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WięcejRecenzja Marcina Jaworskiego z książki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WięcejRecenzja Marcina Jurzysty z książki Księga zakładek Jacka Gutorowa.
WięcejRecenzja Pawła Mackiewicza z książki Urwany ślad Jacka Gutorowa.
WięcejKomentarze Zdzisława Jaskuły, Andrzeja Nowaka, Mieczysława Orskiego, Piotra Śliwińskiego, Adama Wiedemanna oraz Konrada Wojtyły.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Inne tempo Jacka Gutorowa.
WięcejRecenzja Krzysztofa Siwczyka z książki Inne tempo Jacka Gutorowa.
WięcejKomentarze Sławomira Kuźnickiego, Konrada Wojtyły i Jarosława Borowca.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Bogusława Kierca i Pawła Mackiewicza.
Więcej