Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna MuellerTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
gdy umierają twórcy ich pozy
idą do ziemi ale sznurki od nich
jeszcze długo wystają z litery
obrysowującej rilkeańskie usta śmierci
o kolorze dźwięku i fakturze blasku
Tymoteusz Karpowicz, „guignol”
Pociąganie za sznurki pamięci grozi tym, że pozornie pozbawione znaczeń zdarzenia nabiorą rangi symbolu. Pociągam i przypominam sobie swoją całkiem niedawną (majowe targi książki w Warszawie) rozmowę z Eugeniuszem Tkaczyszynem-Dyckim, który opowiedział mi o karygodnym przeoczeniu pewnego leksykonu (autora hasła i tytułu książki na szczęście nie poznałam), gdzie w nagłówku hasła „Tymoteusz Karpowicz” znalazł się zapis treści następującej: „1921-?”. Ten uderzający znak zapytania, sugerujący, że poeta wprawdzie na pewno już umarł, tylko nikt nie wie kiedy, domagał się (równie mocno jak Dycki żądał tego ode mnie) tekstowej reakcji, czegoś w rodzaju „Kwestionariusza Karpowiczowskiego” Zbigniewa Macheja, gdzie każdy cichy pytajnik zyskuje moc gniewnego wykrzyknika. Dzisiaj, gdy ta reakcja nie ma już sensu – Tymoteusz Karpowicz zmarł w Chicago w środę 29 czerwca 2005 roku – omyłkowy znak zapytania wciąż rzuca się w oczy rażącym zawieszeniem. To zawieszenie dawało się szczególnie mocno odczuć w sposobie, w jaki wiadomość o śmierci poety została przyjęta (czy raczej – jak nie została przyjęta) w Polsce. Milczały o niej serwisy informacyjne i niemal wszystkie czasopisma codzienne. Krótka notka ukazała się na 15 stronie piątkowej „Gazety Wyborczej” i ani jednym wierszem nie wybiegała poza sąsiednią ramkę, traktującą o nagrodzie dla Adama Zagajewskiego… w postaci prawa do bezpłatnego pięcioletniego zamieszkania w zamku Leuk lub okolicy. Aż korci, żeby – parafrazując poemat Macheja – zapytać: „ile linijek miał jego nekrolog i czy w ogóle ukazał się w Gazecie?” (przypominam, o czym i Wyborcza nie zapomniała się zająknąć, że tom Słoje zadrzewne Karpowicza był nominowany w 2000 roku do Nagrody Nike tegoż pisma właśnie). Kiedy przypadkowo spotkany znajomy zapytał mnie piątkowym rankiem, czy już wiem, że On umarł, potraktowałam tę wiadomość jako kolejną rundę Karpowiczowskiej gry w nieistnienie albo fatalną pomyłkę następnego żenującego leksykonu. Wyszukiwarka, którą dopadłam w pracy, zdawała się potwierdzać, że to wszystko tylko chochlik albo żart: połączone ze sobą słowa „Tymoteusz Karpowicz” i „zmarł” nie doczekały się żadnego trafnego wybrania. Zajrzałam zatem na strony Biura Literackiego (kojarząc, że środowisko wrocławskie będzie złe wieści znało najwcześniej) i owszem, znalazłam tam świeży link do Karpowicza, ale był to po prostu jego tekst o metaforze otwartej u Krystyny Miłobędzkiej. Ani słowa o śmierci, zatem żyje – odetchnęłam z ulgą. Dla porządku kliknęłam jeszcze na standardowe „wiersze poety na stronie biura”. Informacja nie zdziwiła mnie wcale: „nie znaleziono”. I dopiero kolejne wyszukania przygniotły zawieszenie pytajnika odważnikiem daty. Wystarczyło zajrzeć na nieszufladę, gdzie informacja o śmierci pojawiła się już wieczorem poprzedniego dnia (nie mam w domu internetu, więc nie mogłam się dowiedzieć), a także do własnej skrzynki, w której każdy ze znajomych mi mnichów lub postulantów Zakonu Odwróconego Światła wpisywał słowo do zbiorowego nekrologu Mistrza. „śmierć porywa tylko zaimek z wiecznego zdania” – mawiał Karpowiczowski Kierkegaard II. Tak więc swój zaimek i ja w to zdanie wpisałam.
Podobno w tajemniczym chicagowskim warsztacie Karpowicza znajduje się (prócz stosów pudeł z fiszkami, na których poeta spisywał wszystkie użyte w pisanej polszczyźnie słowa) olbrzymi rękopis pisanego przed śmiercią tomu pod tytułem Wielkie cienie małych czarnoksiężników. Wierni czytelnicy będą teraz niecierpliwie czekać, aż ta – niewątpliwie czarna – księga ujrzy światło dzienne, do tego czasu jednak powinni rozwiązać samą przestrzeń gry oświetlenia i zacienienia, którą dla literatury polskiej Karpowicz otworzył już pierwszymi tomami – Żywymi wymiarami (1948), Gorzkimi źródłami (1957) i Kamienną muzyką (1958) – i którą domknął tomem Rozwiązywanie przestrzeni (pomieszczonym także we fragmentach w Słojach zadrzewnych). W tej pośmiertnej chwili tytuł tajemniczego rękopisu staje się znakiem nie mniej symbolicznym niż omylny pytajnik. Mitopoetyckie odwrócenie domaga się odpowiedzi: dlaczego mali czarnoksiężnicy (domyślcie się, o których poetów mi chodzi) rzucają tak wielkie cienie, natomiast ci najwięksi zostawiają po sobie ślad tak nikły i nieśmiały? Być może rozwiązanie kryje się w przestrzeni płócien ukochanego malarza Karpowicza – Georges’a de La Toura, a także w wierszach, które temu zapomnianemu malarzowi poświęcił poeta? W utworze „non omnis moriar”, przedrukowanym na okładce Słojów zadrzewnych w dziwnym przepleceniu z wersami biografii, poeta wzywa XVII-wiecznego twórcę:
kiedy będę umierał chciałbym
by de la tour nachylił się
nade mną ze swoją świecą
niech ona rozjaśni tę część mojej
twarzy która była prawdziwa
lecz nikt nie mógł jej dojrzeć
w ciemnościach (…)
Nawet w domniemanej chwili agonii nie należy tracić z oczu ziemskiej gry światłocienia (pewnie dlatego jedno ze słynnych zdań ostatnich brzmi: „Więcej światła!”). Nawet wtedy nie przestaje boleć oskarżenie, że ciemność mowy twórcy zasłoniła, zakłamała jego prawdziwą twarz (ile razy od wydania książek Znaki równania [1960], W imię znaczenia [1962] i Trudny las [1964] ten zarzut musiał słyszeć autor, skoro pobrzmiewa on jak refren także w przedśmiertnym słowie?). Nawet ostatnie odwrócenie się umierającego do ściany jest podświadomym powtórzeniem ruchu, z jakim po publikacji Odwróconego światła (1972) zareagowała na pisanie Karpowicza dotąd przychylna mu i liczna publiczność. Wierni wyznawcy wiedzieli od razu, że nieubłagana jak wiatyk świeca de La Toura została zapalona już wtedy, gdy autor oślepiająco mrocznego dzieła teoretycznego Poezja niemożliwa. Modele Leśmianowskiej wyobraźni (1973) ośmielił się jednoznacznie stwierdzić: piękno zawsze musi być bolesne i heretyckie, sztuka – utopijna i niemożliwa, a język poetycki – porażająco okrutny i obcy. Te radykalne, „bogobójcze” stwierdzenia, potwierdzone coraz bardziej hermetycznymi wierszami i manifestami w rodzaju eseju „Sztuka niemożliwa” („Odra” 1976 nr 12), zbiegły się w czasie z wyjazdem Karpowicza za granicę, jak się okazało – na stałe. Krajowa publiczność, pamiętająca mało lub właśnie zbyt pamiętliwa (bo jakże można zapomnieć słowa poety w rodzaju: „Zbyt często odbiorcy oskarżają sztukę o niejasność, zapominając przedtem otworzyć siebie na światło”), z ulgą przyjęła wycofanie się czarnoksiężnika w jego prywatny mrok. A czarnoksiężnik? Już wtedy dostatecznie dobrze poznał się na własnym umieraniu, by wpisać wątek dalszego ciągu biografii w osnowę finału „non omnis moriar”:
(…) i niech szepnie
nie zginając wbrew einsteinowi
promienia pokazującego mi drogę
ku pierwszemu z krzyży:
„ciemności kryją ziemię
i lud we śnie leży na boku
który musisz mu zostawić
w ten sposób cały
nie umrzesz tylko na wskroś zginiesz
Teraz, gdy umarł, pozostaje nam pisaniem o Nim zapalać kolejne świece – przeczytałam w mailu od jednego ze znajomych wyznawców Mistrza Mowy Polskiej. Z drugim posprzeczałam się o to, czy kiedyś w historii polskiej poezji wyrównają się hierarchie i cienie ostatnich czarnoksiężników staną się pierwszymi. Trzeci kazał mi mówić o poecie prościej (bo do codziennej gazety), a ja zrozumiałam, że prościej mówić o tej sztuce niemożliwej po prostu nie potrafię. Inny jeszcze bliski czytelnik zapytał o wartość przywierających do Tymoteusza Karpowicza etykietek: „lingwista”, „ostatni modernista”, „autor eksperymentalny”, „filozof języka”, „niezrozumiały i hermetyczny”, „ciemny poeta”. Każda z tych żałobnych rozmów zarysowała przede mną granicę wyznaczoną datą 29 czerwca 2005 roku, jednak linia ta, z pozoru wyrazista, jak wszystkie Karpowiczowskie granice została skażona rozmyciem. Symboliczna środowa data zaślubiła ze sobą bowiem śmierć Ojca i narodziny Dziecka, a język, doprowadzony do kresu, zstąpił w wymarzoną przez poetę przestrzeń prenatalności, w adamowe przedzero mowy. „Nic, co skończone, gotowe, nie poruszyło mnie. – zwierzał się Karpowicz Wandzie Sorgente. – Poruszały mnie natomiast zawsze wszelkiego rodzaju narodziny. (…) Może dlatego nie mogłem uwolnić się od motywu kołyski”. Według odwróconej logiki poety trumna staje się oto kołyską, a biografia – erą. W pozbawionym znaczeń znaku zawiera się symbol:
w ostatnim wywiadzie na ziemi podał rok urodzenia: tysiąc
dziewięćset dwadzieścia jeden
ale w niebie/piekle/czyśćcu to wszystko zmienił i do księgi
wieczystej wpisał: zero zero zero zero: nagle lekko stało się
bez liczb
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej