Poezja na nowy wiek
nagrania / wydarzenia Różni autorzyDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
Z czytającymi nowe książki bywa podobnie jak z turystami oglądającymi obrazy w muzeach, widziane wcześniej na fotografiach: wychwytują przede wszystkim to, do czego zdążyli już przyzwyczaić oko i biorą pod uwagę to, co dobrze już poznali. Podobnie rzecz ma się z artystami. Mark Twain w swojej książce Prostaczkowie za granicą pisze o takich, którzy nie wyobrażają sobie zmiany konwencji przedstawienia: „Być może żadnemu artyście nie przyjdzie nawet na myśl, że Ostatnią wieczerzę można przedstawić inaczej” (przeł. Andrzej Keyha). Być może czasem trudno dostrzec, że coś zostało przedstawione inaczej; w tym przypadku wcale nie chodzi mi o złudną zmianę kontekstu, nad którą tyle razy debatowali interpretatorzy słynnego tekstu Johna Bartha. Nie idzie mi więc ani o modernistyczną nowość, ani postmodernistyczne przemieszczenie. Już raczej o użycie utrwalonych, znanych sposobów ekspresji, które stają się chwytami zjednującymi sobie czytelniczą przyjaźń, ale które zostają niezauważalnie wyprowadzone poza dotychczasowy obszar interpretacji, mimo, że swobodnie mogą funkcjonować w ramach tych kodów, które już je określiły.
Mówimy, że Grzebalski opowiada historie, podgląda życie innych ludzi, swój podmiot utrzymuje na skraju świata, w izolacji i w oddaleniu; że jego wiersze są zarazem liryczne, jak i autotematyczne, pozwalają na lektury różnego rodzaju: dosłowne, symboliczne, metaforyczne, etc. A nawet, że świat, jaki opisuje, układa się we wzór ambiwalentnych, a zarazem skrajnych emocji: wstrętu, poniżenia i względnej radości, uspokojenia. W Niepiosenkach jest to szczególnie wyraziste i mocno zaakcentowane zwłaszcza poprzez figury ognia, światła, zapadania w sen. Dlatego trudno byłoby powiedzieć, czy to książka o końcu czy o nowym rozdaniu. Paradoks mówienia i pragnienia wycofania się z mowy – znany skądinąd – także nie określa tej książki, nawet w części.
Oczywiście możemy utrzymywać w ramach modelu modernistyczno-postmodernistycznego wiersze Grzebalskiego i innych, którzy działają bardziej dyskretnie, subtelnie i dlatego niewiele symptomów wskazuje, że poza ten model wychodzą. Wszystkie te perspektywy są najzupełniej słuszne, każda z nich coś innego umieszcza na pierwszym planie, niemniej jednak należy przemyśleć możliwość wyjść poza nie wszystkie, nie do końca z nadzieją na szybką i pozytywną odpowiedź.
Bo być może jest tak, że osławiona przezroczystość języka autora Negatywu jest czymś jeszcze innym oprócz referencjalnej zdolności zwracania uwagi na przedmioty, sensy, emocje, etc., którą zawdzięcza zredukowaniu dekoracyjności, i pozbyciu się ornamentu poetyckich figur? Być może chodzi tu bardziej o przejrzystość użycia konwencji niż języka. Chodzi mi o to, że czasami tacy poeci, którzy nie działają ofensywnie, skuteczniej „rozmontowują” różne konwencje i przekonania na temat wiersza niż tzw. nowatorzy. W gruncie rzeczy mówię bardziej intuicyjnie niż krytycznie, w gruncie rzeczy robię tak dlatego, że już nie potrafię powtarzać słów o końcu poezji, kryzysie wiersza, katastroficznym obrazie świata, autotematyczności i lirycznej sprawozdawczości. Mam wrażenie, że Niepiosenki celują poza te wszystkie oznaczone już gesty pisarskie, choć robią to na inne sposoby niż tradycjonaliści i nowatorzy.
Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.
Debata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Anny Kałuży i Zuzanny Sali z Kacprem Bartczakiem, towarzysząca premierze książki Czas kompost Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 28 sierpnia 2023 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Kiry Pietrek Czeski zeszyt, wydanej w Biurze Literackim 23 sierpnia 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Widoki wymazy Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 19 kwietnia 2021 roku.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książek Kroniki ukrytej prawdy Pere’a Caldersa, Sroga zima Raymonda Queneau i Biblia i inne historie Pétera Nádasa z udziałem Anny Sawickiej, Elżbiety Sobolewskiej, Anny Wasilewskiej, Anny Kałuży i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRecenzja Anny Kałuży, towarzysząca premierze książki Zabawne i zbawienne Adama Kaczanowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 20 stycznia 2020 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejGłos Anny Kałuży w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejO twórczości Andrzeja Sosnowskiego wypowiadają się Wojciech Bonowicz, Jacek Gutorow, Anna Kałuża, Joanna Orska, Piotr Śliwiński, Kamil Zając.
WięcejEsej Anny Kałuży książki Ciemna materia Rae Armantrout w tłumaczeniu Kacpra Bartczaka, wydanej w Biurze Literackim 3 września 2018 roku.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Edwarda Pasewicza i Tomasza Pułki do książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WięcejKomentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Nic o mnie nie wiesz Marty Podgórnik, która ukazała się w styczniu 2013 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży towarzysząca premierze książki Nudelman Justyny Bargielskiej, wydanej w Biurze Literackim 7 lipca 2014 roku.
WięcejRecenzja Anna Kałuży z książki Imię i znamię Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Echa Wojciecha Bonowicza.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Bach for my baby Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Na dzień dzisiejszy i chwilę obecną Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Dwie poważne damy. W letnim domku Jane Bowles w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Skądinąd (1977–2007) Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejZ Anną Kałużą o książce Bumerang rozmawia Kacper Bartczak.
WięcejEsej Anny Kałuży o książce China shipping Justyny Bargielskiej.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Rzeczywiste i nierzeczywiste staje się jednym ciałem Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Makijaż Jerzego Jarniewicza.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Piosenka o zależnościach i uzależnieniach Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego.
WięcejSzkic Anny Kałuży o wierszach Tadeusza Pióry.
WięcejGłos Anny Kałuży w debacie „Książka 2008”.
WięcejKomentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
WięcejKomentarze Grzegorza Hetmana, Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Wojciecha Wilczyka.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego, Julii Szychowiak, Kamila Zająca, Bartosza Sadulskiego.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Jacka Gutorowa, Adama Wiedemanna, Piotra Śliwińskiego, Piotra Bogaleckiego.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Bogusława Kierca i Pawła Mackiewicza.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Julii Fiedorczuk, Tomasza Fijałkowskiego, Pawła Mackiewicza.
WięcejKomentarze Tomasza Fijałkowskiego, Anny Kałuży, Rafała Derdy, Łukasza Jarosza.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Tomasza Ważnego, Anny Kałuży i Łukasza Jarosza.
WięcejKomentarze Anny Kałuży i Mariusza Grzebalskiego.
WięcejKomentarze Anny Kałuży i Bartłomieja Majzla.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Bio Julii Fiedorczuk.
WięcejRecenzja Konrada Wojtyły z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
WięcejRecenzja Pawła Kaczmarskiego z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
WięcejRecenzja Tomasza Pawlusa z książki Bumerang Anny Kałuży, która ukazała się w 2010 roku na stronie „artPapier”.
WięcejEsej Joanny Orskiej poświęcony książkom Stratygrafie Joanny Mueller i Bumerang Anny Kałuży.
WięcejRecenzja Michała Gustowskiego z książki Bumerang Anny Kałuży.
Więcej