recenzje / ESEJE

Metamorfozy i wyobraźnia przeciwko poczuciu braku

Anna Cieplak

Impresja Anny Cieplak na temat prozy Magdaleny Genow, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2023”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Repro­duk­cja rela­cji i wycho­dze­nie z ich sche­ma­tu to temat powie­ści Zło­dziej­ka matek. Mag­da Genow mie­rzy się z poję­ciem „prze­mia­ny”, nad­pro­du­ko­wa­nym przez popu­lar­ne porad­ni­ki.  Zosta­wia z pyta­niem, co kry­je się pod powierzch­nią meta­mor­fo­zy i po niej zosta­je w nas samych. A tak­że, czy zmia­na jest moż­li­wa, kie­dy świat pędzi do przo­du, a my wciąż jeste­śmy zanu­rze­ni w prze­szło­ści, choć powierz­chow­nie obec­ni w tu i teraz.

Pro­ble­my głów­nej boha­ter­ki (Emmy) dosko­na­le wyostrza­ją współ­cze­sną nie­zdol­ność do two­rze­nia sta­bil­nych wię­zi. Dyna­mi­ka więk­szo­ści jej rela­cji zaczy­na się od pro­jek­cji, a koń­czy na roz­cza­ro­wa­niu. Sym­bio­tycz­ne ukła­dy, w jakie wcho­dzi boha­ter­ka, mają bowiem wspól­ną regu­łę. Emma jest w sta­nie poko­chać i zna­leźć sobie mat­kę w każ­dym, kto się nawi­nie i oka­że jej zain­te­re­so­wa­nie. Co cie­ka­we, Genow w swo­jej nar­ra­cji nie idzie w stro­nę naskór­ko­we­go psy­cho­lo­gi­zo­wa­nia, lecz wcią­ga nas w opis intym­ne­go świa­ta Emmy poprzez jej język i uważ­ne obser­wa­cje świa­ta wewnętrz­ne­go, któ­ry rezo­nu­je z tym zewnętrz­nym. To świat jest pełen niu­an­sów, meta­for i spo­strze­żeń wykra­cza­ją­cych dale­ce poza głów­ny pro­blem boha­ter­ki, jakim jest poczu­cie pust­ki i nie­pew­no­ści o przy­szłość, wywo­ła­ne przez oso­bi­ste doświad­cze­nia z dzie­ciń­stwa.

Pomię­dzy reali­zmem dnia codzien­ne­go Genow roz­cią­ga pla­stycz­ne kra­jo­bra­zy, w któ­rych spo­ty­ka­ją się rze­czy nie­zwy­kłe ze zwy­czaj­ny­mi. Tak jak­by uciecz­ka do świa­ta wyobraź­ni – nie tyl­ko języ­ka, ale i obra­zu – od naj­młod­szych lat była dla Emmy furt­ką do obro­ny przed poczu­ciem nie­waż­no­ści i bra­ku wpły­wu. Kie­dyś – uciecz­ką od mat­ki, teraz –od wypa­lo­nych rela­cji z mężem, wyco­fa­nej przy­ja­ciół­ki czy nachal­nej teścio­wej. Emma jed­nak nie jest sama – ma dzie­ci. Rów­no­cze­śnie nie jest ste­reo­ty­po­wą „mat­ką pol­ską”, tyl­ko real­nie odnaj­du­je we wła­snym mode­lu wycho­waw­czym inne war­to­ści niż te, któ­re mogła poznać sama.

Struk­tu­ra książ­ki zor­ga­ni­zo­wa­na jest na splo­tach fabu­lar­nych, wrzu­ca­ją­cych nas naprze­mien­nie w chwi­lę obec­ną i okres dora­sta­nia w latach 90. Genow opi­su­je  minio­ne wyda­rze­nia, jak­by roz­gry­wa­ły się w danym momen­cie. Spra­wia­ją przez to wra­że­nie nie tyle retro­spek­cji, co odru­cho­wych fla­sh­bac­ków Emmy, od któ­rych cięż­ko się odciąć. Są w niej na tyle głę­bo­ko zako­rze­nio­ne i nama­cal­ne, że nie czuć w nich dystan­su zwią­za­ne­go z oce­ną. Po pro­stu się dzie­ją, anga­żu­jąc przy tym emo­cjo­nal­nie czy­tel­nicz­kę. Kie­dy Emma cofa się w cza­sie, wra­ca natu­ral­na sce­no­gra­fia i uczu­cia z tam­te­go okre­su. One nie znik­nę­ły, ale da się je już ina­czej masko­wać w doro­słym życiu.

Moż­na tę książ­kę czy­tać na wie­lu pozio­mach, bo prze­my­ca cały sze­reg współ­cze­snych nie­po­ko­jów: od dzie­cio­fo­bii (wspo­mi­na o niej w wywia­dzie autor­ka), poprzez kry­zys kli­ma­tycz­ny i nad­mier­ną kon­sump­cję. Wyraź­nie zary­so­wu­je się tak­że jako opo­wieść o  kobie­cie, któ­ra awan­so­wa­ła do kla­sy śred­niej i jest z tego sta­nu rze­czy zado­wo­lo­na. W tle psy­cho­lo­gicz­nych dyle­ma­tów wybi­ja­ją się prze­mia­ny aspi­ra­cji i sty­lu życia, któ­re sygna­li­zu­ją, że zewnętrz­ny świat boha­ter­ki wyda­je się już zupeł­nie inny. W dzie­ciń­stwie cho­dzi­ła głod­na, a teraz może być wege­ta­rian­ką z powo­du wła­snych prze­ko­nań i war­to­ści. Nigdy nie była nad morzem, a teraz jeź­dzi na wcza­sy all inc­lu­si­ve, gdzie ma wyrzu­ty sumie­nia z powo­du słom­ki w drin­ku. Gdy była małą dziew­czyn­ką, nie dosta­wa­ła pod­sta­wo­wej uwa­gi, a teraz zama­wia zabaw­ki roz­wo­jo­we dla dzie­ci w duchu świa­do­mej kon­sump­cji, a jej mąż ma apli­ka­cje do przy­tu­la­nia dzie­ci. Czyż nie jest świet­nie?

Jest w tej powie­ści szcze­rość, któ­re spra­wia, że trud­no nie empa­ty­zo­wać z Emmą, choć boha­ter­ka uwew­nętrz­nia w sobie i to, co draż­ni na co dzień. Chce się podą­żać za jej zma­ga­nia­mi i sła­bo­ścia­mi. Zło­dziej­ka matek daje szan­sę na zro­zu­mie­nie współ­cze­snych prze­mian oby­cza­jo­wych – igno­ro­wa­nych lub nie­moż­li­wych do dostrze­że­nia ze wzglę­du na pręd­kość. Nie zaciem­nia rze­czy­wi­sto­ści, ale daje do niej praw­dzi­wy wgląd.

O autorze

Anna Cieplak

Urodzona w 1988 roku w Dąbrowie Górniczej. Pisarka, koordynatorka projektów kulturalnych, animatorka kultury, aktywistka miejska. W latach 2008–2019 związana z Krytyką Polityczną. Dwukrotnie nominowana do Nagrody Literackiej Nike. Laureatka Nagrody Conrada i Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza za powieść Ma być czysto (2016). Na motywach tej powieści powstał film Ostatni komers.

Powiązania

Szczeliny widzenia

recenzje / IMPRESJE Anna Cieplak

Impre­sja Anny Cie­plak na temat pro­zy Edy­ty Ołdak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Krainy wyobrażone i sieci

recenzje / ESEJE Anna Cieplak

Impre­sja Anny Cie­plak na temat pro­zy Macie­ja Wnu­ka, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Ciało, które zmienia język

recenzje / ESEJE Anna Cieplak

Impre­sja Anny Cie­plak na temat pro­zy Mał­go­rza­ty Kośli, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Historia o dziewczynie spod znaku sera

recenzje / ESEJE Anna Cieplak

Impre­sja Anny Cie­plak na temat pro­zy Alek­san­dry Kasprzak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2023

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023 z udzia­łem Karo­la Brzo­zow­skie­go, Mag­da­le­ny Genow, Alek­san­dry Górec­kiej, Julii Jan­kow­skiej, Alek­san­dry Kasprzak, Mał­go­rza­ty Kośli, Edyt Ołdak, Kami­la Pli­cha, Macie­ja Wnu­ka i Łuka­sza Woź­nia­ka w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Matka, mantra, matematyka

recenzje / ESEJE Karolina Kurando

Recen­zja Karo­li­ny Kuran­do, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się 1 lip­ca 2024 roku.

Więcej

O krok od porcelany

recenzje / ESEJE Agnieszka Waligóra

Recen­zja Agniesz­ki Wali­gó­ry, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się 1 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Grzebanie w ziemi, słuchanie kamieni

wywiady / o pisaniu Kamil Plich Łukasz Woźniak

Roz­mo­wa Kami­la Pli­cha z Łuka­szem Woź­nia­kiem, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Żuk w pudełku

wywiady / o pisaniu Edyta Ołdak Małgorzata Kośla

Roz­mo­wa Mał­go­rza­ty Kośli z Edy­tą Ołdak, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Szczeliny widzenia

recenzje / IMPRESJE Anna Cieplak

Impre­sja Anny Cie­plak na temat pro­zy Edy­ty Ołdak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Neuroprzekaźnik musów. O „Umalmu” Łukasza Woźniaka

recenzje / IMPRESJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Łuka­sza Woź­nia­ka, lau­re­ata 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Ceremonie na trapezie

utwory / premiera w sieci z Połowu Edyta Ołdak

Pre­mie­ro­wa pro­za Edy­ty Ołdak Cere­mo­nie na tra­pe­zie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Umalmu

utwory / premiera w sieci z Połowu Łukasz Woźniak

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Łuka­sza Woź­nia­ka z tomu Umal­mu. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Złodziejka matek

utwory / premiera w sieci z Połowu Magdalena Genow

Pre­mie­ro­wa pro­za Mag­da­le­ny Genow Zło­dziej­ka matek. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

gatunki anadromiczne

utwory / premiera w sieci z Połowu Karol Brzozowski

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Karo­la Brzo­zow­skie­go z tomu gatun­ki ana­dro­micz­ne. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Pod prąd, w nieważkość. O „gatunkach anadromicznych” Karola Brzozowskiego

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Karo­la Brzo­zow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Kiedy patrzę na kogoś zastanawiam się, jakim był dzieckiem

wywiady / o pisaniu Maciej Wnuk Magdalena Genow

Roz­mo­wa Macie­ja Wnu­ka z Mag­da­le­ną Genow, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Milczenie w tle

wywiady / o pisaniu Karol Brzozowski Łukasz Woźniak

Roz­mo­wa Łuka­sza Woź­nia­ka z Karo­lem Brzo­zow­skim, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Krainy wyobrażone i sieci

recenzje / ESEJE Anna Cieplak

Impre­sja Anny Cie­plak na temat pro­zy Macie­ja Wnu­ka, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Miejsca odległe

utwory / premiera w sieci z Połowu Maciej Wnuk

Pre­mie­ro­wa pro­za Macie­ja Wnu­ka Miej­sca odle­głe. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Zaglądać ciągle w inne światy

wywiady / o pisaniu Aleksandra Kasprzak Maciej Wnuk

Roz­mo­wa Oli Kasprzak z Macie­jem Wnu­kiem, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Ciało, które zmienia język

recenzje / ESEJE Anna Cieplak

Impre­sja Anny Cie­plak na temat pro­zy Mał­go­rza­ty Kośli, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Blade Runner 2023. O „państwach miastach i okolicach” Kamila Plicha

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Kami­la Pli­cha, lau­re­ata 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Fantazje są nieskończone

wywiady / o pisaniu Magdalena Genow Małgorzata Kośla

Roz­mo­wa Mag­da­le­ny Genow z Mał­go­rza­tą Koślą, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Poezja rzutu kijem

wywiady / o pisaniu Julia Jankowska Kamil Plich

Roz­mo­wa Julii Jan­kow­skiej z Kami­lem Pli­chem, lau­re­atem pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

mokre wilgotne (fragment)

utwory / premiera w sieci z Połowu Małgorzata Kośla

Pre­mie­ro­wa pro­za Mał­go­rza­ty Kośli mokre wil­got­ne. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

państwa miasta i okolice

utwory / premiera w sieci z Połowu Kamil Plich

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Kami­la Pli­cha pań­stwa mia­sta i oko­li­ce. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Moja reakcja na. O „bezoarach” Julii Jankowskiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Julii Jan­kow­skiej, lau­re­at­ki 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Skutkiem ubocznym jest generowanie głębi

wywiady / o pisaniu Aleksandra Górecka Julia Jankowska

Roz­mo­wa Alek­san­dry Górec­kiej z Julią Jan­kow­ską, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

bezoary

utwory / premiera w sieci z Połowu Julia Jankowska

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Julii Jan­kow­skiej z tomu bez­oary. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

Życie w Polsce to niezły content

wywiady / o pisaniu Aleksandra Kasprzak Edyta Ołdak

Roz­mo­wa Edy­ty Ołdak z Alek­san­drą Kasprzak, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Wydrąż mi rodzinę w serze (fragmenty)

utwory / premiery w sieci Aleksandra Kasprzak

Pre­mie­ro­wa pro­za Alek­san­dry Kasprzak Wydrąż mi rodzi­nę w serze. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Pro­za­tor­skie debiu­ty 2023”.

Więcej

Turbuj te kółka, turlaj! O „Regule trzech” Aleksandry Góreckiej

recenzje / ESEJE Joanna Mueller

Impre­sja Joan­ny Muel­ler na temat poezji Alek­san­dry Górec­kiej, lau­re­at­ki 18. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Zbieranie, mierzenie, poruszanie ziemią

utwory / premiera w sieci z Połowu Aleksandra Górecka

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Alek­san­dry Górec­kiej Zbie­ra­nie, mie­rze­nie, poru­sza­nie zie­mią. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej

W tym escape roomie można się rozgościć

wywiady / o pisaniu Aleksandra Górecka Karol Brzozowski

Roz­mo­wa Karo­la Brzo­zow­skie­go z Alek­san­drą Górec­ką, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2023”.

Więcej