Rozmowy na koniec: odcinek 33 Joanna Mueller
nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Joanna MuellerTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejAutorskie komentarze Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzyszące wydaniu książki Waruj, która ukazała się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
Na progu mojej mowy zatrzymam cię,
zanim przejdziesz. Zanim, tokując,
przerwiesz. To jest granica, do której
dałam sobie klarować. Prawić protekcjonały,
usypiać połajanką. Daninę płaciłam większą.
Dama – transakcja wiązana. Pan mógł,
więc się o mnie upomniał u drugiego objaśniepana.
Lecz odtąd się już nie da działać polubownie. Choćby
naszym żywiołem dotąd nie był sprzeciw. To jest.
Domestic noir. Płochliwe pach! Czy słyszysz? Ja też.
Nadchodzą korne furie. Drą się, które dygały. Prą rysy
na wykuszach. To drżą posady w Niżnych Potulicach.
To tętno tłuczonych stłumień. Co grzęzło w gardle,
wychodzi na jaw. Na widnych zboczach plenią się czystki.
Joanna Mueller
Straż graniczna w Morzu Własnym
Kiedy w połowie 2016 roku zaczynałam myśleć nad koncepcją mojego nowego tomu – a miałam wtedy napisanych zaledwie parę wierszy i jeszcze nie wiedziałam, że stworzę książkę poetycko-graficzną wraz z Joanną Łańcucką – przeczuwałam, że będzie to rodzaj oratorium splecionego z różnorodnych głosów kobiet. Intuicyjnie wiedziałam, że tom, który zaczął się od absolutnego wyciszenia kobiecej narracji w wierszu „Muta” (pierwszym chronologicznie, a zarazem otwierającym Waruj), znajdzie później kontrapunkty w postaci podgłaśnianych szeptów, potężniejących pieśni solistek i chórzystek, manifestacyjnego skandowania, magicznych zamawiań, a wreszcie niekontrolowanego wrzasku.
„Myto” – tekst/komiks, który wybrałyśmy z moją współautorką do omówienia na łamach biBLioteki – dla mnie osobiście stanowi odwrócenie gwałtownego wyciszenia z utworu/obrazu otwierającego tom. Widać to już w brzmieniowym podobieństwie obu tytułów. „Myto” jest opłatą pobieraną przez podmiotkę tego wiersza za odebranie głosu bohaterce zwanej Mutą (a także innym „wymutowanym” kobietom). Dokonuje się tu rodzaj relacyjnej transakcji, której siostrzana ekonomia rządzi całą książką, a którą starałam się oddać w wierszu finalnym „asie-niteczki”:
kiedy będziesz się zwijać do węzłowych spraw
zbudzi mnie naciąg nici wplątanej między palce
a gdy mój głos uwięźnie w echach labiryntu
wątek z twojej dłoni wyrówna dech osnowy
żeby jedna z nas miała własny pokój na czmychach
real drugiej siostry musi być radikal
(…)
No dobrze, wiemy już, że symboliczna siostra – zabierając w „Myto” głos w sprawie – pobiera opłatę za głos odebrany drugiej siostrze. Jednak kto jej go zabrał i kto się teraz musi wypłacić? Wprawdzie nie zapisałam tytułu wiersza z hasztagiem, ale chyba dość jasne jest, jakie masowe kobiece krzywdy – które dotąd „grzęzły w gardłach” – „wychodzą na jaw” w brzmieniu „myto” i w skandowanym w drugiej strofie „ja też”. Taka krzywda pobrzmiewa w milczeniu Muty, którą mężczyzna ucisza zdaniem: „a teraz pójdziesz do domu i nie powiesz o tym nikomu”. W „Mycie” tamtej groźbie odpowiada inna, zawarta w słowach: „Domestic noir. Płochliwe pach!” (kto czytał książki z nurtu domestic noir, ten wie, czyja strzelba wypali w dramacie; ja sama w trakcie pisania wiersza przygotowywałam tematyczny numeru „Wakatu” zatytułowany „Siła kobiet” i z tej okazji kilka takich kryminałów przeczytałam).
Oczywiście, choć pobawiłam się w wierszu stylistyką gatunkową – a Joasia Łańcucka w swoim komiksie zabawę kontynuowała (i tak stworzyła jedną z moich ulubionych graficznych opowieści w tej książce!) – to jednak krwawa odwetowość z ducha domestic noir nie jest tym, o co mi najbardziej w „Mycie” chodziło. Owszem, druga zwrotka – gdzie „korne furie” rozpętują piekło czystek, dyganie przechodzi w darcie się, a posady zaczynają drżeć w Niżnych Potulicach – może przypominać dystopijną rzeczywistość opisaną w „Sile” Naomi Alderman (to kolejna inspiracja, która wpłynęła na mój wiersz), ale dla mnie osobiście ważniejsze jest to, co w sposób cichy i mniej spektakularny odbywa się w pierwszej zwrotce.
O ile bowiem druga część „Myta” opisuje masowy ruch oskarżeń sprawców przez ofiary – i lawinową siłę tego hasztagowego zrywu (stąd perspektywa „my”), o tyle pierwsza część tekstu rozgrywa się między pojedynczym „ja” a pojedynczym „ty”. Jednostkowy jest również kontekst spotkania: kobieta zatrzymuje mężczyznę na granicy, którą tyle razy już przekraczano bezrefleksyjnie i bezkarnie („bo można”), a jednak tym razem ona stawia weto: „Na progu mojej mowy zatrzymam cię,/ zanim przejdziesz”. A w dodatku wymusza myto – ona, która dotąd była raczej przedmiotem niż podmiotką przetargów („Dama – transakcja wiązana. Pan mógł,/ więc się o mnie upomniał u drugiego objaśniepana”). „Zobaczyłam” ten ruch zatrzymania męskiego tokowania na granicy kobiecej mowy, kiedy przeczytałam o aplikacji Woman Interrupted, która liczy, ile słów wypowiedziała kobieta, zanim przerwał jej mężczyzna. Asia Łańcucka z kolei w niezwykle sugestywny sposób narysowała ów gest „stop” w postaci otwartej dłoni z ostrzegawczym napisem: „To jest granica, do której dałam sobie klarować”.
Wzrusza mnie – czy raczej umacnia – ta komiksowa dłoń do dzisiaj, nie tylko dlatego, że przypomina mi rękę Fatimy symbolizującą siłę kobiet w powieści Alderman, ale też ze względu na wydarzenia w klasie mojej siedmioletniej córki, które miały miejsce niedługo po zilustrowaniu przez Asię „Myta”. Otóż kiedy koledzy mojej córki zaczęli przekraczać prywatne granice dziewczynek (przytulali je, gdy tego nie chciały, popychali, napastowali je słownie itd.), mądra pani wychowawczyni nauczyła dzieci, że w sytuacji takiej natarczywości należy – prócz jednoznacznego powiedzenia „stop!” lub „nie!” – zdecydowanym ruchem wyciągnąć przed siebie wyprostowaną rękę z otwartą dłonią (nie pięścią!), a to na pewno zadziała. I zadziałało. Jest lepiej.
Cieszę się, że żyję w świecie, w którym dziewczynki coraz częściej są uczone wyciągania przed siebie dłoni i wyznaczania w ten sposób własnych granic w ciele i języku. Pewnie gdybym ja sama została nauczona zawczasu tej umiejętności, nie napisałabym „Myta”. Ale jeśli ten tekst ma pomóc odzyskać głos chociaż jednej Mucie – być jej „strażą graniczną w Morzu Własnym”, jak to ujął dzisiaj mój pływający w Bałtyku syn – to myślę, że było warto przeżyć to i owo, by ten wiersz – i tę książkę – napisać.
Joanna Łańcucka
Coraz głośniejsza rewolucja
Gdy pierwszy raz czytałam wiersz „Myto”, od razu zwrócił moją uwagę wers: „To jest granica, do której dałam sobie klarować”. Przeczytałam go kilka razy, powtórzyłam w głowie i pomyślałam: co by było, gdybym powiedziała to na głos.
Było to zadziwiające doświadczenie – powiedzieć te słowa do siebie i jednocześnie do tych wszystkich, którym nie zaprzeczyłam, choć wszystko się we mnie buntowało, których słuchałam cicho, mimo że myślałam coś zupełnie przeciwnego, którym dałam się przekonać, że robię źle, choć czułam, że robię dobrze.
Nie znaczy to, że nigdy nie broniłam swojego zdania i że nie mówiłam tego, co myślę. Starałam się to robić, walczyłam o swoje, ale zawsze miałam poczucie, że tak naprawdę nie mam do tego prawa. Szczególnie trudno mi było nie zgadzać się z mężczyznami – najpierw w rodzinie, potem na studiach czy w kręgach towarzyskich. To wreszcie przenosiło się na korne słuchanie tych, którzy zarządzali i rządzili – z pozycji profesora, współpracownika i pracodawcy, polityka, autorytetu. Niemal zawsze mężczyźni, niemal zawsze ex cathedra. Nie zdawałam sobie wtedy sprawy z tego, że inny świat jest możliwy. Świat, w którym słowo kobiety, moje słowo, mogłoby być równe słowu mężczyzny. Ale tak wiele rzeczy, które wydawały mi się kiedyś oczywiste, teraz przestają nimi być, a dla mojej córki staną się – mam nadzieję – wręcz absurdalne.
„To jest granica, do której dałam sobie klarować” – powtórzyłam kilka razy głośno. I poczułam, że mówiąc te słowa, daję sobie prawo do tego, by mówić głośno; że nie zgadzam się, by zaprzeczać, gdy chcę zaprzeczyć, głośno mówić o moich przekonaniach, odważnie wyrażać swoje poglądy. Bez lęku, że „objaśniepan” wszystko mi należycie objaśni; bez konieczności zgadzania się i przyjmowania cudzej wizji świata.
Granica, którą postawiła w swoim wierszu Joasia, stała się i moją, a to jedno zdanie uświadomiło mi, że nikt nie ma prawa tej granicy przekroczyć. Dlatego w centrum pierwszej planszy komiksu znajduje się dłoń w uniwersalnym geście mówiącym „stop”. W jej wnętrzu widnieje wycięty/wyryty napis „To jest granica, do której dałam sobie klarować”. Odwołałam się tutaj do stylistyki XIX-wiecznych rycin, zadając pytania: kto mówi, a kto słucha, kto powinien słuchać, a kto ma prawo perorować, na ile i od jak dawna blokują nas gorsety i gorsy zastanych reguł gry?
Druga strofa eksploduje piękną serią krótkich fraz: „To jest./ Domestic noir. Płochliwe pach! Czy słyszysz? Ja też./ Nadchodzą korne furie. Drą się, które dygały. Prą rysy/ na wykuszach. To drżą posady w Niżnych Potulicach”. Zilustrowałam to poprzez dynamiczne, gęste kadry drugiej planszy. Coś wybucha, skądś unosi się dym, gospodyni domowa nasłuchuje zza szczelnie zasłoniętych zazdrostek, te, które dygały na XIX-wiecznych rycinach – zaczynają wrzeszczeć, a Niżne Potulice stają na głowie. Głos wydziera się z gardła i nieprzypadkowo używam tu słowa „wydziera”, bo czyni to z wysiłkiem i nie jest to łatwy proces. Ale jest to proces, który wciąż trwa, i to jest piękna, coraz głośniejsza rewolucja.
Urodziła się w 1978 r w Skierniewicach. Studiowała na ASP im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Maluje, rysuje, pisze. Autorka krótkich form komiksowych oraz ilustracji i grafik okładkowych – głównie do wydawnictw poetyckich. Współpracowała z czasopismami literackimi, oraz z kwartalnikiem „Przekrój”, tworząc minikomiksy do wierszy. Współautorka (wraz z poetką Joanną Mueller) poemiksu pt. Waruj (Biuro Literackie, 2019 r.), nominowanego do Nagrody Silesius oraz Nagrody im. W. Szymborskiej. W 2013 r. wydała powieść pt. Stara Słaboniowa i Spiekładuchy, pisze również opowiadania grozy. Mieszka w Warszawie.
Urodzona w 1979 roku. Poetka, eseistka, redaktorka. Wydała tomy poetyckie: Somnambóle fantomowe (2003), Zagniazdowniki/Gniazdowniki (2007, nominacja do Nagrody Literackiej Gdynia), Wylinki (2010), intima thule (2015, nominacje do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy i do Silesiusa), wspólnie z Joanną Łańcucką Waruj (2019, nominacje do Silesiusa i Nagrody im. W. Szymborskiej) oraz Hista & her sista (2021, nominacja do Silesiusa), dwie książki eseistyczne: Stratygrafie (2010, nagroda Warszawska Premiera Literacka) i Powlekać rosnące(2013) oraz zbiór wierszy dla dzieci Piraci dobrej roboty (2017). Redaktorka książek: Solistki. Antologia poezji kobiet (1989–2009) (2009, razem z Marią Cyranowicz i Justyną Radczyńską) oraz Warkoczami. Antologia nowej poezji (2016, wraz z Beatą Gulą i Sylwią Głuszak). Członkini grupy feministyczno-artystycznej Wspólny Pokój. Mieszka w Warszawie.
Trzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Aleksandrą Kasprzak, towarzysząca premierze książki Wydrąż mi rodzinę w serze, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2024 roku.
WięcejCzytanie z książki „Niewidka i Zobaczysko” z udziałem Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Łukasza Woźniaka, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Karola Brzozowskiego, laureata projektu „Połów. Poetyckie debiuty 2023”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Kamila Plicha, laureata 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Julii Jankowskiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat poezji Aleksandry Góreckiej, laureatki 18. edycji Połowu poetyckiego.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller, towarzyszący premierze książki trule, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Katarzyną Szaulińską, towarzysząca premierze książki Kryptodom Katarzyny Szaulińskiej, wydanej w Biurze Literackim 16 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejFragmenty książki trule Joanny Mueller, która ukaże się w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRozmowa Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, towarzysząca towarzysząca premierze kamishibajki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, towarzyszący premierze książki Niewidka i Zobaczysko, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?”.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejCzytanie z książki Romantyczność. Współczesne ballady i romanse inspirowane twórczością Adama Mickiewicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, która ukaże się w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejTrzynasty odcinek z cyklu „Rozmowy na torach” w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejCzytanie z książki Hista & her sista z udziałem Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejOdpowiedzi Joanny Mueller na pytania Tadeusza Sławka w „Kwestionariuszu 2022”.
Więcej17. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej16. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej15. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książki Amerykańska Szkoła Pisania Elizabeth Bishop z udziałem Juliusza Pielichowskiego, Marcina Szustra, Jerzego Jarniewicz i Joanny Mueller w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej14. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bogusławą Sochańską, towarzysząca premierze książki Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2021 roku.
Więcej13. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej12. odcinek cyklu odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
Więcej11. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejSpotkanie wokół książek Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał i Sekcja zabójstw z udziałem Konrada Góry, Marty Podgórnik, Bohdana Zadury, Joanny Mueller i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
Więcej10. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Berek wierszem”.
Więcej9. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejDziewiąty odcinek cyklu Książki z Biura. Nagranie zrealizowano w ramach projektu Kartoteka 25.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Addą Djørup, towarzysząca premierze książki Najsłabszy opór, wydanej w Biurze Literackim 17 maja 2021 roku.
WięcejRozmowa Katarzyny Szaulińskiej z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej8. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Mueller Hista & her sista, która ukaże się w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
Więcej7. odcinek cyklu „Kartoteka 25: Debiuty” Joanny Mueller
Więcej6. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej5. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej4. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej3. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
Więcej2. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejRecenzja Joanny Mueller, towarzysząca wydaniu książki Katarzyny Szwedy Bosorka, która ukazała się w Biurze Literackim 9 listopada 2020 roku.
Więcej1. odcinek cyklu Kartoteka 25: Debiuty.
WięcejSpotkanie wokół książek Santarém Elizabeth Bishop, Samotność przestrzeni Emily Dickinson i Nie gódź się Patti Smith z udziałem Tadeusza Sławka, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Mueller oraz Juliusza Pielichowskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Ludzie ze Stacji”.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Bianką Rolando, towarzysząca wydaniu książki Stelle, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 11 marca 2019 roku.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejRozmowa Joanny Mueller i Juliusza Pielichowskiego, towarzysząca wydaniu książki Santarém (wiersze i trzy małe prozy) Elizabeth Bishop w przekładzie Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 5 listopada 2018 roku.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPozakonkursowy zestaw „Wierszy doraźnych 2018” autorstwa Jakuba Kornhausera, Zbigniewa Macheja, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Przemysława Owczarka, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Z analogowych remisji Lucjusza Blancjusza Patryka Kosendy, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejImpresja Joanny Mueller na temat zestawu wierszy Poza geometrią Macieja Konarskiego, laureata 12. edycji „Połowu”.
WięcejRozmowa Marii Liczner z Joanną Mueller, towarzysząca premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki Piraci dobrej roboty, wydanej nakładem Biura Literackiego 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu intima thule, zarejestrowany podczas spotkania „Poeci na nowy wiek” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Nowe sytuacje w Trybie żeńskim” z Joanną Mueller w ramach 19. festiwalu literackiego Port Wrocław 2014.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Piraci dobrej roboty Joanny Mueller z ilustracjami autorstwa Marianny Sztymy, która ukaże się w Biurze Literackim 23 października 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu Intima thule Joanny Mueller.
WięcejZapis spotkania autorskiego z laureatami konkursu „Nakręć wiersz” w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze książki Zimowe królestwo, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze książki Siedem przygód Rozalii Grozy, wydanej w Biurze Literackim 9 lutego 2017 roku.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Szymonem Żuchowskim, towarzysząca premierze książki Tropizmy w przekładzie Szymona Żuchowskiego, wydanej w Biurze Literackim 1 listopada 2016 roku.
WięcejRecenzja Joanny Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejRozmowa Klaudii Mucy z Joanną Mueller.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Joanny Mueller Kuter do bazy! – o poezji Macieja Taranka.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jakubem Głuszakiem, towarzysząca premierze książki 21 wierszy miłosnych, wydanej w Biurze Literackim 12 lipca 2016 roku.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Poeci na nowy wiek” z Justyną Bargielską, Joanną Mueller i Julią Szychowiak w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jeszcze jedna dyskusja o parytetach”.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”.
WięcejDziewiąty odcinek programu literackiego „Poeci”, w którym Wojciech Bonowicz rozmawia z Joanną Mueller.
WięcejDzieci zadają pytania autorom i autorkom książki Sposoby na zaśnięcie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 13 lipca 2015 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nakarmić kamień Bronki Nowickiej, która ukazała się 29 czerwca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Joanny Mueller z Jerzym Jarniewiczem towarzysząca premierze książki Woda na Marsie, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 25 maja 2015 roku.
WięcejSzkic Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Przedszkolny sen Marianki Jacka Podsiadły, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 20 kwietnia 2015 roku.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Zawsze rozmawia Joanna Mueller.
WięcejAutorski komentarz Jonanny Mueller do wiersza „dąsy, musy, winy” z książki intima thule, która ukazała się 12 stycznia 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejZ Joanną Mueller o książce intima thule rozmawia Przemysław Rojek
WięcejWybór Joanny Mueller autokomentarzy Andrzeja Falkiewicza z książki ta chwila, która ukazała się nakładem Biura Literackiego w serii Proza 19 grudnia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do szkicu „Prenatal w powidoku (kolekta)”.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Powlekać rosnące rozmawia Anita Jarzyna.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Jaka Pol(s)ka”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejZ Szymonem Słomczyńskim o książce Nadjeżdża rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „10 lat Portu i Biura we Wrocławiu”.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Warszafka płonie, która ukazała się 4 kwietnia 2013 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o wierszach Szymona Słomczyńskiego.
WięcejJoanna Mueller, współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012 o wierszach Seweryna Górczaka.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Joanny Mueller opublikowany w 2012 roku na łamach „Wakatu”.
WięcejJoanna Mueller współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Katarzyny Kaczmarek, Macieja Taranka i Joanny Żabnickiej.
WięcejRecenzja Joanna Mueller z książki Seans na dnie morza Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w wyborze Marty Podgórnik.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Po co nam Dzieła zebrane Karpowicza”.
WięcejZ Jackiem Dehnelem o książce Rubryki strat i zysków rozmawia Joanna Mueller.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Czy Nobel zasłużył na Różewicza?”.
WięcejZ Martą Podgórnik o książce Rezydencja surykatek rozmawia Joanna Mueller.
WięcejZ Joanną Mueller o książce Wylinki rozmawia Monika Glosowitz.
WięcejAutorski komentarz Joanny Mueller do wiersza „krymu mir, cry & crime” z książki Wylinki, wydanej w Biurze Literackim 18 listopada 2010 roku.
WięcejEsej Joanny Mueller towarzyszący premierze książki Stratygrafie.
WięcejEsej Joanny Mueller o Tymoteuszu Karpowiczu.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejEsej Joanny Mueller o książce ZOOM Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejGłos Joanny Mueller w debacie „Książka 2008”.
WięcejEsej Joanny Mueller o twórczości Krystyny Miłobędzkiej.
WięcejSpotkanie wokół książki „Waruj Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej z udziałem Joanny Mueller, Joanny Łańcuckiej, Anny Adamowicz oraz Dawida Mateusza w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Sylwii Głuszak z Joanną Łańcucką i Joanną Mueller, towarzysząca wydaniu książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Joanny Łańcuckiej & Joanny Mueller Waruj, która ukaże się w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRecenzja Katarzyny Szopy, towarzysząca premierze książki trule Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 9 października 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Roszak, towarzysząca premierze książki Niewidka i Zobaczysko Joanny Mueller i Joanny Łańcuckiej, wydanej w Biurze Literackim 10 lipca 2023 roku.
WięcejRecenzja Moniki Glosowitz towarzysząca premierze książki Joanny Mueller Hista & her sista, wydanej w Biurze Literackim 3 maja 2021 roku.
WięcejRecenzja Anny Kałuży książki Waruj Joanny Łańcuckiej i Joanny Mueller, wydanej w Biurze Literackim 16 września 2019 roku.
WięcejRozmowa Karoliny Sałdeckiej z Joanną Mueller.
WięcejRecenzja Michała Tabaczyńskiego z książki Joanny Mueller intima thule, która ukazała się w czasopiśmie „Fabularie”.
WięcejEsej Katarzyny Szopy towarzyszący premierze książki intuma thule Joanny Mueller, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 12 stycznia 2015 roku.
WięcejRecenzja Pauliny Małochleb z książki Powlekać rosnące (apokryfy prenatalne) Joanny Mueller, która ukazała się w 2014 roku w „Nowych Książkach”.
WięcejEsej Anity Jarzyny towarzyszący premierze książki Powlekać rosnące Joanny Mueller.
WięcejRecenzja Moniki Bolach z książki Wylinki, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Wyspy. Kwartalnik Literacki”.
WięcejRecenzja Jarosława Borowca z książki Stratygrafie Joanny Mueller, która ukazała się w marcu 2011 roku na łamach „Nowych Książek”.
WięcejRecenzja Anny Kałuży z książki Wylinki Joanny Mueller.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
Więcej