pamięć niczyja, ciało moje
nagrania / transPort Literacki Malina Midera Roman HonetCzytanie z książki pamięć niczyja, ciało moje z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
WięcejRoman Honet współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Kamila Brewińskiego, Macieja Burdy, Szymona Domagały-Jakucia i Grzegorza Jędrka.
Kamil Brewiński – impulsywny, odległy od wyrachowania, a w rezultacie: nieczekający na poklask. Jego wiersze – zdarza się – fantastyczny cyrk, czasem przeogromny, gdzie rozgrywają się karkołomne akrobacje, gdzie „osad to równie dobrze kolec powietrza”, gdzie w końcu „woda, niebo i morze w małym, kruchym soplu”, ale Brewiński nie potrzebuje klakierów, nie nagania sobie publiczności, nie kłania się jej i nie wręcza jej lizaków na zachętę. Zapisuje: „tak długo się staramy / coś o sobie powiedzieć – tu pomysł się kończy, / a zaczyna poezja.”. Tak zawsze ścierały się: poezja i wiedza, tak ujawniony rozdźwięk między usiłowaniem a talentem całkowicie mnie przekonuje.
Brewiński ma świadomość, że może być: „kilkadziesiąt sposobów powiedzenia – jestem”, lecz zaraz potem mówi się: „dziękuję”. Znacząca bliskość frazy Šalamuna: „Żywi jesteśmy tylko na chwilę. Dopóki lakier schnie”. Oczywiście: nie o śmierć tu chodzi, lecz o zestaw kostiumów i ról, które przygotowano, żeby nas osaczyć, unieruchomić, zmumifikować za życia. Żeby nas wytresować. Nauczyć. Problem wiedzy w wierszach Kamila Brewińskiego – moim zdaniem niezmiernie interesujący: oznacza narzucenie formy i zastygnięcie w miejscu, podczas gdy cały świat tego poety przesycony jest dynamiką, w efekcie: symbolizuje wykluczenie – nieistotne, czy dokonane świadomie czy pod wpływem mechanizmów społecznych: „nauczyła się bawić nauczyła śpiewać // wita Pana serdecznie nauczyła się / więc nie ma już nikogo na jej miejsce w mieście”.
„kobiety mi podobne powierzają palce / mężczyźni im podobni powierzają serca / i rodzą się w nas dzieci – spacje spacje spacje / zimne jak Firefox oddane jak Opera” – tak kończy się wiersz Brewińskiego pt. „Ctrl +”. Niewykluczone, że nie czytałem lepszego utworu o sieci, o internautach – poważnym temacie, długo już otwartym, ale dotychczas nieprzekonująco wypełnionym. Może udźwigną go właśnie tacy poeci jak Kamil Brewiński, który – paradoksalnie – wolałby zapewne niczego nie dźwigać, nie nauczać, nie perorować, ale po prostu żyć, na przykład ot tak: „a pogoda jest piękna tańczę se pod ziemią / na bani manichejczyk leciutko jak dzwon”.
Maciej Burda w cyklu „Wiersze dla ufo. Zwiastun” humorystycznie i równocześnie z nostalgią naszkicował życie mieszkańców blokowiska, być może położonego w zaniedbanym zakątku większego miasta, być może w niewielkim miasteczku. Mieszkający tam bohaterowie: Marek, Elwira, Irek, Arizona, ksiądz, żule, przebywają zawieszeni w prowincjonalnym bezczasie. Wtłoczeni w ramy egzystencji, wyznaczone przez rytualizm powszechnych czynności, pragną je choćby na moment odkształcić, tworzą więc olśniewający mit: o przybyciu UFO. Obcy pewnego dnia, niebawem, pojawią się na szkolnym boisku, może pod blokiem czy sklepem monopolowym, i to zstąpienie z kosmicznego wymiaru uwzniośli rytm ziemskiej powtarzalności. Póki co go znieczula i nadaje mu sens. Przejmujący sens każdej prowincji, czyli uporczywe przekonanie, że wbrew faktom, wbrew obecnemu kształtowi rzeczywistości – nadal jest na co czekać. Właśnie tu: czekać i wierzyć, że zjawią się, że wylądują, wejdą między nas i wprowadzą poruszenie w szarą powszedniość. Skoro nie chcą do nas przyjść zwykli ludzie, czekamy na kosmitów – poruszająca metafora samotności czy milczący sprzeciw po odrzuceniu? Jak dla mnie – jedno w drugim.
Warto podkreślić czułość i równocześnie trud, towarzyszące poszukiwaniom garstki osiedlowych desperatów. Popatrzmy: „Marek z Irkiem dostali magnetofon / całą noc nagrywali głosy / dochodziły z różnych miejsc / z kosza, z szafki // rano chodzili pod blokiem i pytali / czy ktoś jeszcze zna te głosy / czy słyszał”/ Albo: „reszta zasnęła pod sklepem / tylko Irek zrobił sobie teleskop z butelki / a trampkami szurał powitalny napis”. Całe to zwracanie się ku obcym odbywa się za pomocą zwyczajnych rekwizytów i szczerość tego gestu człowieczej bezradności – pokazujące, że to nie działanie zostało uświęcone, ale cel – szczególnie mnie ujmuje w wierszach Macieja Burdy. Podwórkowi ufolodzy nie zawsze mogą liczyć na zrozumienie: „Irek pokazywał Arizonie teleskopy / lunety, mapy nieba […]czasem coś narysował: skafander, gwiazdę // Arizona nie interesowała się / siedziała smutna / zakochana w gladiatorze z siódemki / który poszedł w chuj”. Nie ma więc: ani kosmitów, ani słowa od człowieka. Zwłaszcza że obcy w wierszach Macieja Burdy mają swoje upodobania. Nie różnią się zbytnio od ludzkich, stąd zapewne pojawia się rozgoryczone stwierdzenie: „więc czekaliśmy, ale obcy nie przylecieli / zajęci gdzie indziej, na dalekich, nowych osiedlach”. Być może właśnie to pokazuje Maciej Burda: nie przepaść między nami a kosmosem, ale odmienność, która rozdziela nas samych.
Szymon Domagała-Jakuć – jego niestrudzone wędrowanie, podróż odbywająca się w przyspieszonym tempie, równocześnie w wielu kierunkach i relacje z niej: opisywanie pobytów w kolejnych systemach wartości i systemach obłudy, religiach i mitach, kobietach. Także: szamotanie się, zwłaszcza w zamkniętych i dusznych przestrzeniach „zaślinionego miasta”, gdzie „słońce nie świeci, chwyta rejony nawykłe do ciemności, do strachu, groszowych psychomanipulacji”. Ów obłąkańczy pęd czasem wyzwala doszczętnie nieoczekiwane obrazy: „Kocham Kutno, na Łódź choruję. Choroba ta ma zapach rozpłatanego gołębia”, ale nie pozbawia poety ostrości spojrzenia. Wtedy bezlitośnie uwypukla to, co na ogół zwykło się ukrywać przed ludzkim – a może: mieszczańskim (w imię higieny, porządku obyczajów, trwałości przesądów) – wzrokiem: brud, ubóstwo, a w końcu – prawdę: „Nadzieja ma 28 lat, dwoje dzieci i podbite oko. / Nosi na skup puszki po piwie w torbie Peek&Cloppenburg. Jej szlak śmierdzi”.
Religijność – intrygujący wątek w wierszach Szymona Domagały-Jakucia. Ta, o której należy sądzić, że może być osobista, na pół mistycznie nakazuje mu wyznać: „Jeśli jestem łotrem z prawej strony, Zbawiciel pomoże mi napisać brakujące Słowo”, ale też na pół szyderczo stwierdzić: „Zbawiciel ma twarz Megan Follows.”. Bluźniercze gesty wykonywane w zamierzeniu uchwycenia oddalającego się stwórcy, czy wprost: sprowokowania go? Całkiem możliwe. Natomiast ta, którą poeta obserwuje, skłania go do żarliwych i dramatycznie brzmiących stwierdzeń: „Rzym karmi się przygaszoną żywicą, od lewa się żegna z prawdziwym Bogiem, / chce przeżyć na plecach narodu, który co niedzielę zjada swojego Boga / i prawa ustala kopytami osłów.”
Szymon Domagała-Jakuć potrafi mówić równocześnie ironicznie i odważnie: „Jan Paweł II dopiero po śmierci stał się człowiekiem prawdziwie posągowym. / Papież-człowiek. Papież-kalendarz”. Akurat tu wygasają słowa, które mógłby wykrzyknąć w furii naprawiacz religii czy kontestator moralności, a zaczyna się zimne szacowanie rzeczywistości. Zresztą: Szymon Domagała-Jakuć kwestiami moralnymi zajmuje się dość precyzyjnie, na przykład pod względem topografii: „w Polsce, kraju ludzi moralnych i obsranych trawników” oraz polityki: „panie prezydencie zabrakło mi drobnych na lewatywę / lekarz zakazał wlewać do trzewi łzę / wydalać kątem oka jak przyjdą z kamerą”. Ten ostatni fragment znalazł się w wierszu pod znaczącym tytułem „Prezydent lot” i – czego można było oczekiwać, a co czas wyraźnie pokazał – pod wieloma względami okazał się trafny.
Zdarza się, że Szymon Domagała-Jakuć ścisza głos i wymykają mu się zwroty konfesyjne: „dom ma być cichy spadający w górę” lub erotyczne: „droga do miłości wiedzie przez nasieniowód aż do kapliczki w migdałkach”. Według mnie – bez względu na to, czy przez tego poetę przemawia gniew czy spokój – warto go posłuchać.
Grzegorz Jędrek utrzymuje przede wszystkim wzmożoną czułość wobec rzeczywistości. W jego wierszach rzuca się w oczy proces intensywnego i równocześnie niebywale subtelnego przyswajania świata. W efekcie na zapisy o charakterze stricte poznawczym, obudowane – może dla dyskretnego, ale zamierzonego nadwerężenia powagi fundamentalnych pytań – akcentem nieznacznie mitologizującym (jak choćby ten: Teraz my wróciliśmy. Po nas przyszła woda. / Czy to my mówimy językiem wody? Tak, to my. / Jest nas niewielu. Tak, to my. / Czy możemy być? Czy ośmielimy się być? // Jak ci, którzy znają mowę wiatru. I wciąż żyją”) nakładają się często fragmenty o charakterze iluminacyjnym: „I osłonisz mi prześwietlone oczy, / kiedy mnie spieni światło.”. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że w wierszach Grzegorza Jędrka można znaleźć sporo śladów obecności lirycznej ekstazy: tej autentycznej i czystej, nie afektowanej.
Ale – w krótkim zarysie: mam wrażenie, że to, wobec czego pisze Grzegorz Jędrek, nie zawsze jest gotowe: czasem albo nie zdąża za słowem, albo przed nim umyka. Niekiedy sam poeta, wyposażony w ponadprzeciętne zdolności mimetyczne i rozległą erudycję, zdaje się nadmiernie im ulegać, co zrodziło choćby dość monumentalne tytuły: „Parmenides”, „Z płótna Bacona”, „Gorgiasz”. Żeby raz wskazać, a nie czepiać się – wolę, gdy ta wspomniana już czułość zostaje przepuszczona przez zmysły niż przetarta przez intelekt. Kiedy poeta staje się uważniejszy wobec świata i zaczyna mu się przyglądać odrobinę sensualnie, natychmiast zbliżają się do siebie: słowo i świat. Wtedy głos Grzegorza Jędrka nabiera właściwej mocy, wybrzmiewa suwerennie i przekonująco: „Dorośli się pokłócą o maszynę Singera, / zacerują głowy na myśl, że teraz ich kolej. // Nigdy nie gotowi, choć wiedzą jak powoli /spływa z nich energia, którą wzięli młodsi. // Łętowska płaczka śpiewa pieśń o wnijściu / w ziemię. Czuję się tu jak złodziej, obcy // katatonik.”. Skądinąd: za katatonika nigdy bym Jędrka nie uznał: instrumentalizacja, dynamika przekazu, w końcu – rozpiętość tematyczna jego wierszy mogłyby wskazywać na szereg odmiennych określeń, nieporównywalnie żywszych.
Przyciągająca mnie kwestia: gwałtowne zmiany tonacji w liryce Grzegorza Jędrka. Z podziwem odnoszę się do poety, który jednym gestem, nagle, potrafi przejść od śpiewanych po cichu, zdawałoby się, słów kołysanki, do niepokojącego szumu, świadczącego o istnieniu świata zdeformowanego, zakłóconego przez to, co nie jest naskórkowe, co w zwykłym świetle nie mieści się w polu widzenia. Spójrzmy na modelowy przykład tej umiejętności: „Śpij już, bo wiesz, że dziś nie czeka cię dobry sen / a w nim ludzie i w ich żołądkach plastikowe lustra”.
„Mówią, że nocami wsłuchujesz się w piosenki / – wdzierają się, mącą w głowie – jest wtedy tak dobrze. // I nie ma nic, czego nie nauczono cię trzymać: / dziecka, jej brzydkich blond włosów, życia i agonii” – czekam z ciekawością, co jeszcze pokaże nam autor tak pięknych zapisów.
Urodził się w 1974 roku. Poeta, wydał tomy: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), „serce” (2002), baw się (2008), moja (wiersze wybrane, 2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017), redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), Połów. Poetyckie debiuty, współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990 –2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015 za tom świat był mój. Tłumaczony na wiele języków obcych, ostatnio ukazał się wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Світ належав мені (przeł. Iurii Zavadskyi, Tarnopol 2019) i serbskim Svet je bio mój (przeł. Biserka Rajčić, Belgrad 2021).
Czytanie z książki pamięć niczyja, ciało moje z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu TransPort Literacki 29. Muzyka Malina Midera.
WięcejTrzydziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 29.
WięcejDebata w Salonie Polityki wokół antologii Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Przemysława Suchaneckiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.
WięcejDwudziesty trzeci odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejCzytanie z książki żal, może on z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Romana Honeta, Marty Podgórnik i Krzysztof Siwczyk podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta, towarzyszący premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejRozmowa Zuzanny Sali z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę żal, może on Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejFragmenty zapowiadające książkę żal, może on Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejCzytanie z książki Pamięć rozmawia z wiatrem z udziałem Romana Honeta w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Mueller, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejFragment zapowiadający książkę Pamięć rozmawia z wiatrem Romana Honeta, która wkrótce ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejZapis rozmowy Romana Honeta z Robertem Rybickim, opublikowanej w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejRoman Honet odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki świat był mój, wydanej w Biurze Literackim 28 kwietnia 2014 roku, a w wersji elektronicznej 5 grudnia 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.
WięcejWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejProgram telewizyjny „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Romanem Honetem.
WięcejSpotkanie autorskie w ramach festiwalu Stacja Literatura 22, w którym udział wzięli Kacper Bartczak, Martyna Buliżańska, Roman Honet, Szymon Słomczyński i Maciej Jakubowiak.
WięcejSpotkanie autorskie „Tribute to John Ashbery” w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Joanną Roszak, towarzysząca premierze książki Przyszli niedokonani, wydanej nakładem Biura Literackiego 5 lutego 2018 roku.
WięcejRozmowa Jakuba Winiarskiego z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki ciche psy, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 sierpnia 2017 roku.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta w ramach cyklu „Historia jednego tekstu”, towarzyszący premierze książki ciche psy, wydanej w Biurze Literackim 21 sierpnia 2017 roku.
WięcejWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejWiersz z książki baw się. Klip zrealizowany w ramach konkursu „Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WięcejFragment zapowiadający książkę Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 4 września 2017 roku.
WięcejFragment książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w Biurze Literackim 5 września 2017 roku.
WięcejPoemat pochodzi z książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w przyszłym roku w Biurze Literackim.
WięcejZ Romanem Honetem o książce baw się rozmawia Grzegorz Czekański.
WięcejKomentarz Romana Honeta do wierszy „otworzyłem sen nie mój” i „lato 1991. golden boy” z tomu baw się, który ukazał się nakładem Biura Literackie 9 czerwca 2008 roku.
WięcejWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania „Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejJoanna Orska, Agnieszka Wolny-Hamkało i Radosław Wiśniewski o czwartym tomie poetyckim Romana Honeta; rozmowa z Autorem oraz klip do wiersza „Korona” w reżyserii Anny Jadowskiej.
WięcejWiersz z książki baw się (2008). Klip zrealizowany w ramach konkursu „Etiuda z wierszem” dla studentów wrocławskiej ASP.
WięcejPort Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
WięcejRecenzja Romana Honeta z książki Dialog w ciemności Władysława Sebyły w wyborze Wojciecha Bonowicza.
WięcejPołów 2011. Fragment eseju Romana Honeta Nie łączyć, nie dzielić – o poezji Szymona Domagały-Jakucia.
WięcejZapis spotkania autorskiego „Odsiecz” z Romanem Honetem, Martą Podgórnik i Filipem Zawadą w ramach 20. edycji festiwalu Port Literacki 2015.
WięcejKomentarze Marty Podgórnik, Katarzyny Fetlińskiej, Anny Kałuży, Romana Honeta do wierszy z książki Julii Szychowiak Naraz, wydanej w Biurze Literackim 4 kwietnia 2016 roku.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Romanem Honetem, towarzysząca premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackiem 8 marca 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”, towarzyszący premierze książki rozmowa trwa dalej, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2016 roku.
WięcejNiepublikowany wiersz Romana Honeta.
WięcejWiersz z tomu świat był mój, zarejestrowany podczas spotkania „Odsiecz” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejFragment zapowiadający książkę rozmowa trwa dalej Romana Honeta.
WięcejFragment zapowiadający książkę rozmowa trwa dalej Romana Honeta.
WięcejWiersz z książki baw się (2008).
WięcejWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania „Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejWiersz z tomu baw się, zarejestrowany podczas spotkania „Moje likwidacje” na festiwalu Port Wrocław 2009.
WięcejKomentarz Romana Honeta do wiersza „nikt nie zaśnie ” z tomu świat był mój.
WięcejZ Romanem Honetem o książce świat był mój rozmawia Konrad Wojtyła.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Martyną Buliżańską, towarzysząca premierze książki Moja jest ta ziemia, wydanej w Biurze Literackim 26 września 2013 roku.
WięcejZ Maciejem Kulisem o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Macieja Kulisa.
WięcejZ Patrykiem Czarkowskim o książce Połów. Poetyckie debiuty 2012 rozmawia Roman Honet.
WięcejRoman Honet, współredaktor antologii Połów. Poetyckie debiuty 2012, o twórczości Patryka Czarkowskiego.
WięcejRedaktor według mnie nie powinien ogrywać żadnej roli. Ma być czytelnikiem. Sam tak traktowałem autorów, którzy trafili do mnie w Połowie.
WięcejEsej Romana Honeta towarzyszący premierze książki Dialog w ciemności Władysława Sebyły w wyborze Wojciecha Bonowicza.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta do wiersza „dla mgły, dla pustyni” z książki piate królestwo, wydanej nakładem Biura Literackiego 27 stycznia 2013 roku.
WięcejAutorski komentarz Romana Honeta do wiersza „ptak już nigdy” z książki piąte królestwo.
WięcejZ Romanem Honetem o książce piąte królestwo rozmawia Konrad Wojtyła.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejBohater Elsnera przypomina człowieka znajdującego się na skraju wyczerpania, zatem jeśli miała tu miejsce konfrontacja, to właśnie jego zmuszono do kapitulacji. Do życia utajonego: na dnie, w piwnicy…
WięcejPoeta, który mówi swoją prawdę, nie ma potrzeby oglądania się wstecz, nie prowadzi go konieczność konfrontowania swojego komunikatu wobec innego.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejZ Julią Szychowiak rozmawia Roman Honet
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Tomaszem Pułką, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim 8 kwietnia 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Jackiem Dehnelem, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydane w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejRozmowa Romana Honeta z Justyną Bargielską, towarzysząca premierze antologii Poeci na nowy wiek, wydanej w Biurze Literackim w 2010 roku.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejWydaje mi się, że w wierszach Kulbackiej szczególnie ważne jest nieprzerwane zachowywanie czujności, tyle że powody tego stanu – odwrotnie niż w poprzednim wypadku – przeniosły się z ludzi, (którzy, ilekroć by się w liryce Kulbackiej nie spotkali, niemal zawsze krzyczą, przeklinają, narzekają) na rzeczy martwe i dlatego teraz nawet w zetknięciu z nimi trzeba zdać się na obsesyjną ostrożność…
WięcejBuliżańska pisze nonszalancko, ale to typ nonszalancji, który odnosi się nie do ignorancji, ale do wariacji powstałych dzięki jakości wykonania.
WięcejKrzysztof Dąbrowski ujął mnie swoją zachłannością na życie. Na świat. Przenikająca pazerność. Żarliwość. Nieoczekiwane, błahe zdarzenie, przypadkowy epizod potęguje głębię tego nienasycenia.
WięcejCzasem trafiały się zestawy oryginalne, świadczące o gotowości, ale także o zdolności do podjęcia ryzyka przez autora, zdarzało się to sporadycznie, zresztą nie spodziewałem się odwrotnych proporcji, i to właśnie owe zestawy stanowiły dla mnie punkt odniesienia…
WięcejDaleko – to miara z naszego świata, mogłyby doskonale widnieć na niej dokładniejsze i wymierniejsze stopnie, ale tu nie chodzi o rachunek, ale o wysłanie pewnego sygnału: możliwość ostatecznego zniweczenia – może bezpowrotnej śmierci, może rozstania na zawsze – zostaje wykluczona.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt „Połów 2010”.
WięcejKierowało mną wyłącznie przekonanie, że wiersze przywołanych autorów, to, co wnieśli oraz wnieść mogą do liryki polskiej, domaga się – z racji mojej roli w całym projekcie – zdecydowanej reakcji.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2009. Wśród wyróżnionych: Waldemar Jocher, Małgorzata Lebda, Joanna Lech, Dawid Majer, Agnieszka Mirahina, Teresa Radziewicz, Bianka Rolando, Anna Wieser.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2008. Wśród wyróżnionych: Szymon Bira, Marcin Czerkasow, Sławomir Elsner, Konrad Góra, Iwona Kacperska, Izabela Kawczyńska, Grzegorz Kwiatkowski, Monika Mosiewicz, Kamila Pawluś, Bohdan Sławiński.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2007. Wśród wyróżnionych: Kamila Janiak, Przemysław Owczarek, Marcin Perkowski, Jakub Przybyłowski, Jarosław Spuła, Julia Szychowiak i Marek Wojciechowski.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2006.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2005. Wśród wyróżnionych: Magdalena Komoń, Bartosz Konstrat, Szczepan Kopyt, Piotr Kuśmirek, Piotr Mierzwa, Artur Nowaczewski, Dariusz Pado, Justyna Radczyńska, Dagmara Sumara, Anna A. Tomaszewska, Adam Zdrodowski.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2004. Wśród wyróżnionych: Jacek Dehnel, Tomasz Gerszberg, Tomasz Jamroziński, Roman Kaźmierski, Joanna Wajs.
WięcejGłos Romana Honeta w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2003 (Justyna Bargielska, Juliusz Gabryel, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joanna Mueller, Robert Rybicki, Radosław Wiśniewski), towarzyszące projektowi „Poeci na nowy wiek”.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2002. Wśród wyróżnionych: Jacek Bierut, Ryszard Chłopek, Grzegorz Giedrys, Małgorzata Jurczak, Tobiasz Melanowski, Anna Piekara, Paweł Sarna, Marcin Siwek.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2001. Wśród wyróżnionych: Marcin Cecko, Agnieszka Kuciak, Paweł Lekszycki, Piotr Macierzyński, Marcin Ożóg, Edward Pasewicz, Michał Sobol, Małgorzata Sochoń.
WięcejPrezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2000. Wśród wyróżnionych: Wojciech Brzoska, Julia Fiedorczuk, Krzysztof Gedroyć, Anna Podczaszy, Adam Pluszka.
WięcejPodsumowanie debaty „Poeci na nowy wiek”.
WięcejJeśli istnieje coś takiego, jak poezja roczników 70., to można być nawet królową angielską, ale lepiej się z tym nie obnosić, żeby nie wzbudzać zainteresowania psychiatrów. Ale ja tam nie wiem, czy istnieje…
WięcejNatychmiastowe rozstrzygnięcia w pisaniu czasem są dla mnie równocześnie tak ostateczne, że stoję wobec konieczności uznania ich za nienaruszalne, choć powstały za moją przyczyną.
WięcejKomentarze Joanny Mueller, Konrada Wojtyły, Macieja Milacha, Bartosza Sadulskiego, Jakuba Momry, Bartłomieja Majzla.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejWiersz z antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2011” na festiwalu Port Wrocław 2012.
WięcejRecenzja Marcina Sierszyńskiego z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2011.
WięcejRecenzja Marcina Sierszyńskiego z książki Połów. Poetyckie debiuty 2011.
WięcejZ Katarzyną Fetlińską rozmawia Maciej Taranek.
WięcejEsej Macieja Topolskiego towarzyszący premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2011.
WięcejMarta Podgórnik współredaktorka antologii Połów. Poetyckie debiuty 2011 o twórczości Jakuba Głuszaka, Katarzyny Fetlińskiej i Adriana Sinkowskiego.
WięcejWydaje mi się, że w wierszach Kulbackiej szczególnie ważne jest nieprzerwane zachowywanie czujności, tyle że powody tego stanu – odwrotnie niż w poprzednim wypadku – przeniosły się z ludzi, (którzy, ilekroć by się w liryce Kulbackiej nie spotkali, niemal zawsze krzyczą, przeklinają, narzekają) na rzeczy martwe i dlatego teraz nawet w zetknięciu z nimi trzeba zdać się na obsesyjną ostrożność…
WięcejBuliżańska pisze nonszalancko, ale to typ nonszalancji, który odnosi się nie do ignorancji, ale do wariacji powstałych dzięki jakości wykonania.
WięcejZ Krzysztofem Dąbrowskim rozmawia Magda Szczubret.
WięcejKrzysztof Dąbrowski ujął mnie swoją zachłannością na życie. Na świat. Przenikająca pazerność. Żarliwość. Nieoczekiwane, błahe zdarzenie, przypadkowy epizod potęguje głębię tego nienasycenia.
WięcejDaleko – to miara z naszego świata, mogłyby doskonale widnieć na niej dokładniejsze i wymierniejsze stopnie, ale tu nie chodzi o rachunek, ale o wysłanie pewnego sygnału: możliwość ostatecznego zniweczenia – może bezpowrotnej śmierci, może rozstania na zawsze – zostaje wykluczona.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt „Połów 2010”.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki pamięć niczyja, ciało moje Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 15 kwietnia 2024 roku.
WięcejRecenzja Przemysława Rojka, towarzysząca premierze książki żal, może on Romana Honeta, wydanej w Biurze Literackim 17 października 2022 roku.
WięcejPoemat pochodzi z książki Ciche psy Romana Honeta, która ukaże się w przyszłym roku w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Katarzyny Kędzierskiej z książki Romana Honeta świat był mój.
WięcejRecenzja Jerzego Madejskiego z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała we wrześniu 2014 roku się w miesięczniku „Nowe Książki”.
WięcejRecenzja Krzysztofa Sztafy z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 9 lipca 2014 roku na stronie Literatki.com.
WięcejRecenzja Roksany Obuchowskiej z książki świat był mój Romana Honeta, która ukazała się 12 listopada 2014 roku na na stronie internetowej DOKiS: Dolnośląska Kultura i Sztuka.
WięcejRecenzja Dominika Borowskiego z książki świat był mój Romana honeta, która ukazała się w lipcu 2014 roku w Kieleckim Magazynie Kulturalnym „Projektor”.
WięcejRecenzja Marianny Kijanowskiej z książki alicja Romana Honeta.
WięcejRecenzja Marcina Sierszyńskiego z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się na portalu wywrota.pl.
WięcejRecenzja Jacka Mączki z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się w 2011 roku w kwartalniku „Fraza”.
WięcejRecenzja Moniki Kocot z książki piąte królestwo Romana Honeta, która ukazała się w 2011 roku w kwartalniku „Fraza”.
WięcejEsej Magdaleny Rabizo-Birek towarzyszący premierze książki świat był mój Romana Honeta.
WięcejRecenzja Magdaleny Bartnik z piątego królestwa Romana Honeta.
WięcejRecenzja Andrzeja Franaszka z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki moja Romana Honeta.
WięcejAutorski komentarz Piotra Śliwińskiego do książki piąte królestwo Romana Honeta, wydanej nakładem Biura Literackiego 20 stycznia 2011 roku.
WięcejRecenzja Michała Larka z książki piąte królestwo Romana Honeta.
WięcejRecenzja Pawła Kaczmarskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejRecenzja Marcina Jurzysty z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejRecenzja Marty Baron z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Aliny Świeściak z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Sylwii Omiotek z książki baw się Romana Honeta.
WięcejRecenzja Przemysława Owczarka z książki baw się Romana Honeta.
Więcej