recenzje / ESEJE

Niepokalanie początku

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Czy do lek­tu­ry popo­ło­wo­wych alma­na­chów trze­ba kogoś zachę­cać? Chy­ba nie, bo jest to już mar­ka roz­po­zna­wal­na i cenio­na w mło­do­li­te­rac­kim śro­do­wi­sku poetyc­kim. Odpu­ść­my sobie w takim razie te for­mal­no­ści. Jest to też tekst dość nie­wdzięcz­ny, bo ani nie wypa­da recen­zo­wać mery­to­rycz­nie dopie­ro zapo­wia­da­ją­cych się auto­rów, ani też nie ma na to miej­sca. Gdy­by przyj­rzeć się poszcze­gól­nym gło­som, lau­da­cjom na ich temat i spró­bo­wać je jakoś osa­dzić w moż­li­wych świa­tach, sama ta recen­zja roz­ro­sła­by się w coś znacz­nie dłuż­sze­go niż wszyst­kie lau­da­cje z tomu razem wzię­te. Zacznij­my więc może tak, że Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020 to wyjąt­ko­wo skon­den­so­wa­ny i skrom­ny arkusz, bo zawie­ra wier­sze tyl­ko sze­ścior­ga auto­rów i auto­rek. Jak już moż­na było zaob­ser­wo­wać w Stro­niu pod­czas Sta­cji Lite­ra­tu­ra, ta szóst­ka dosko­na­le się bro­ni oraz uzu­peł­nia – i w samych tek­stach, i na sce­nie. Choć przy­wy­kłem do dłuż­szych alma­na­chów i pre­zen­ta­cji robio­nych z więk­szym roz­ma­chem, to powiedz­my, że rozu­miem tę decy­zję wydaw­cy. Zwy­kle było bowiem tak, że ktoś z Poło­wu debiu­to­wał póź­niej w Biu­rze Lite­rac­kim (albo kil­ka osób), ktoś tra­fiał po roku lub dwóch do innych wydaw­nictw, a ktoś prze­pa­dał na czas dłuż­szy, zmu­szo­ny od nowa popra­co­wać nad swo­im języ­kiem. Z tymi debiu­ta­mi z pew­no­ścią tak nie będzie i na książ­ki całej szóst­ki pocze­ka­my góra dwa lata, może nie­ko­niecz­nie w BL, ale na pew­no w ramach kolek­ty­wów i innych źró­deł pole­ca­nia sobie cie­ka­wych, dobrze zapo­wia­da­ją­cych się gło­sów. Szko­da mi oczy­wi­ście wszyst­kich, któ­rzy się do tej szóst­ki wów­czas nie zała­pa­li, bo poprzecz­ka – nawet na tle innych alma­na­chów z pozo­sta­łych lat – była zawie­szo­na nie­zwy­kle wyso­ko.

Prze­wa­ża­ją oczy­wi­ście ludzie mło­dzi (dwu­dzie­sto­lat­ko­wie nawet), bo na takich zwy­kle „sta­wia” Biu­ro. Spo­śród tego gro­na naj­star­szy jest Tomasz Gro­mad­ka, podob­no czło­wiek zni­kąd, mało zna­ny wcze­śniej w śro­do­wi­sku poetyc­kim (cho­ciaż publi­ko­wał, m.in. w „Heli­kop­te­rze”), za to koja­rzo­ny z dzia­ła­nia­mi dra­ma­tur­gicz­ny­mi i ani­ma­cją kul­tu­ry. Jego język jest naj­bar­dziej zaska­ku­ją­cy, nie­prze­wi­dy­wal­ny, wła­ści­wie wręcz nie­obli­czal­ny. Opie­ra się na skła­dnio­wych potknię­ciach i celo­wych ana­ko­lu­tach, któ­re two­rzą wra­że­nie niby swo­bod­nej, ale w rze­czy­wi­sto­ści nie­by­wa­le skon­den­so­wa­nej pie­śni dzia­dow­skiej. Gro­mad­ka wpi­su­je się w falę ludo­we­go popu­li­zmu w duchu lewi­co­wym i mate­ria­li­stycz­nym, odzy­ski­wa­nia chłop­skich korze­ni jako czę­ści odzy­ski­wa­nia histo­rii Pol­ski. W zamiesz­czo­nej w alma­na­chu lau­da­cji Dawid Mate­usz – wraz z Joan­ną Muel­ler odpo­wie­dzial­ny za ten Połów – zaczy­na od pyta­nia, skąd w ogó­le wziął się Gro­mad­ka, i feno­me­nu auto­ra szu­ka wła­śnie w fak­tach socjo­lo­gicz­nych zwią­za­nych z dra­ma­tur­gią i per­for­man­sem. Ja bym poszu­kał chy­ba bar­dziej poetyc­kie­go źró­dła i powie­dział, że Gro­mad­ka wziął się z tego same­go miej­sca, z któ­re­go przy­szedł do nas Kon­rad Góra, choć ich języ­ki są prze­cież odmien­ne. To miej­sce to po pro­stu fizycz­na pra­ca oraz doświad­cza­nie szorst­ko­ści i bez­ce­re­mo­nial­no­ści świa­ta w kon­tak­cie z wła­snym cia­łem. Dzię­ki temu te wystu­dio­wa­ne kon­struk­cje wier­szo­we nie spra­wia­ją wra­że­nia gier toż­sa­mo­ścio­wych, w któ­rych pod­miot – wbrew wszyst­kie­mu i wszyst­kim, w spo­sób tro­chę hip­ster­ski, jak choć­by u Mać­ka Bobu­li – sta­ra się przy­znać do swo­ich korze­ni i odkryć swo­je chłop­skie dzie­dzic­two. Kie­dy więc Gro­mad­ka dekla­ru­je w pierw­szym wier­szu: „nie syn robot­ni­ka ale niedoszły/ samo­bój­ca a w oczach swoich/ wier­szyn nie syn chłop­ki a doszły/ samo­jeb­ca a w oczach swych/ gno­jek nie wnuk elek­try­ka a nie­do­szły (…)” i tak dalej, to może nie dowia­du­je­my się o nim nicze­go esen­cjal­ne­go, nicze­go stric­te toż­sa­mo­ścio­we­go, ale zosta­je­my zapro­sze­ni „w babę i dzia­da”, w ponu­rą grę na kar­to­fli­skach, na któ­rych Maciej Pła­za, Kac­per Pobłoc­ki i Radek Rak do spół­ki hara­ta­ją w gałę. To tam odby­wa się „nasze dzia­do­stwo ciem­nych bied­nych upa­dłych okien/ nasze babuń­stwo ciem­ne­go bied­ne­go upa­dłe­go nieba/ nasze cio­tec­two ciem­nie­nia bied­nie­nia upa­da­nia w samych sie­bie” („drze­wa”). Ta „niż­sza poli­tycz­ność”, o któ­rej wspo­mi­na redak­tor, to to samo pasmo ener­gii, któ­re u Góry w Sile niż­szej (full hasiok) wyno­si­ło warzy­wa i owo­ce ze śmiet­ni­ków i robi­ło z tego wiersz – to anar­chi­stycz­na wola dzia­ła­nia wbrew sys­te­mom praw­nym i języ­ko­wym. Sza­nu­ję to, choć w prze­ci­wień­stwie do Góry Gro­mad­ka chy­ba jesz­cze nie dogryzł się do kość­ca pol­sz­czy­zny. Szu­kam więc jed­nej fra­zy, meta­li­te­rac­kiej figu­ry wyobraź­ni, i chy­ba nie była­by to nawet fra­za, tyl­ko jed­no sło­wo: „wier­szyn”. Tomasz Gro­mad­ka to pierw­szo­rzęd­ny wier­szyn.

Układ auto­rów w alma­na­chu jest jak zawsze alfa­be­tycz­ny, więc duże­go pola manew­ru nie pozo­sta­wia. Gro­mad­ka jest dru­gi w kolej­no­ści, bo trud­no wyprze­dzić w alfa­be­cie Sarę Akram – poet­kę o wyraź­nie lubel­skich ten­den­cjach, dobrze rezo­nu­ją­cą z tam­tej­szy­mi zain­te­re­so­wa­nia­mi cyber­ne­tycz­no­ścią i mar­gi­nal­no­ścią potrans­for­ma­cyj­ne­go życia poko­le­nia Y i Z. Dawid Mate­usz pisze o prze­ocze­niu przez kry­ty­kę „lubel­skiej szko­ły wier­sza pol­skie­go” i tro­chę się z tych kry­ty­ków naśmie­wa (bo może, bo prze­cież sam kry­ty­kiem nie jest), ale zapew­niam, że rzecz ta nie zosta­ła prze­oczo­na. Wszy­scy dosko­na­le zda­ją sobie spra­wę, że mło­de poko­le­nie z połu­dnio­we­go wscho­du Pol­ski inte­re­su­je się podob­nym eta­pem moder­ni­za­cji i cyfry­za­cji nasze­go spo­łe­czeń­stwa – to nie zaśpiew usta­wia ich języ­ki, ale wspól­ne zain­te­re­so­wa­nia i słow­nik, któ­ry w glo­bal­nej wio­sce wyzna­cza lubel­skiej szko­le i jej patro­nom (choć­by czę­ści Roz­dziel­czo­ści Chle­ba) spe­cy­ficz­ne miej­sce arier­gar­dy wir­tu­al­no­ści. Pod­czas gdy jakiś rwą­cy nurt naj­now­szej poezji pro­wa­dzi przez kata­stro­ficz­ne nowe mate­ria­li­zmy, oni zaj­mu­ją się raczej czymś, co nazwał­bym poety­ką inter­fej­sów: sty­ków pomię­dzy okien­ka­mi Wor­da, cza­tów, forów, inter­ne­to­wych idio­mów i blo­ko­wej gawę­dy o zawsze mar­gi­ne­so­wej toż­sa­mo­ści. W tym sen­sie lubel­ska „akce­le­ra­cja”, taka z reklam Dura­cel­la, ale w gro­te­sko­wej kon­wen­cji, gdzie prze­bodź­co­wa­ny kró­li­czek wpa­da nagle w beto­no­wą ścia­nę i robi się maka­brycz­nie – a wła­śnie o takiej akce­le­ra­cji trak­tu­ją wier­sze Akram – jest zawsze nie w czas, jak­by na zacią­gnię­tym hamul­cu. To świat zdo­mi­no­wa­ny przez social media, zapo­śred­ni­czo­ny w nich, ale też celo­wo udziw­nia­ny przez poet­kę, uzu­peł­nia­ny o bra­ku­ją­cy mu w rze­czy­wi­sto­ści ele­ment bizar­ny: „pik­se­li­za­cja wody wie­dzie wzdłuż linii nurtu/ ludzie zro­bie­ni na podo­bień­stwo botów nio­są kamienie/ owi­nię­te watą cukrową/ mój news­fe­ed pełen jest duchów”. Wszy­scy to tro­chę zna­my, bo to prze­cież o nas. A ten ostat­ni, zła­ma­ny wers uznał­bym za nośną meta­li­te­rac­ką figu­rę poezji Akram, roz­gry­wa­nej gdzieś „mię­dzy kodem a zim­nym ogniem tre­ści”, w kolej­nych despe­rac­kich „sko­kach w algo­rytm”. Ani to immer­sja, ani alie­na­cja. To taka lubel­ska pik­se­li­za­cja.

Karo­li­na Kapu­sta w zesta­wie „wykwit” ogry­wa raka – wła­sne­go, ale też chy­ba raka po pro­stu – jako for­mę poże­ra­ją­cej życie naro­śli. Wybie­ra do tego cie­ka­wie kon­tra­stu­ją­ce ze sobą narzę­dzia: dzie­cię­cą bal­la­do­wość, jak­by koły­san­ko­wość Cze­cho­wi­cza, w któ­rej naj­de­li­kat­niej­sze ele­men­ty zosta­ją jesz­cze bar­dziej zmięk­czo­ne i pod­da­ne dzia­ła­niu lito­ty, i pre­cy­zję nauko­we­go dystan­su, rodzaj anty­emo­cjo­nal­ne­go stu­dio­wa­nia samej sie­bie jako kli­nicz­ne­go przy­pad­ku cho­ro­by. Rymy mają się tu zapla­tać i być pro­ste, ma się poja­wić głos chó­ru albo raczej echa, uzu­peł­nia­ją­ce­go i prze­drzeź­nia­ją­ce­go ten szpi­tal­ny mono­dram. Powsta­je więc poli­log, w któ­rym „ja”, toż­sa­mo­ścio­wo uwi­kła­ne w cho­ro­bę, jest tyl­ko jed­nym z warian­tów, jak­by chwi­lo­wych przy­sta­ni dla wier­sza jako mala­dycz­nej koły­ski. Jest w tej poezji jakiś ele­ment, któ­ry przy­po­mi­na mi też o Miło­będz­kiej – o jej zaba­wach i grach dzie­cię­cych dla teatru z Sia­ła baba mak: „Ona ma skó­rę poszarzałą/ obce ma cia­ło”, „nie ma mąki/ biel i chrząst­ki”, „kto utu­li i ukoi kto ból a kto noc od win unie­win­ni” (tu by się aż chcia­ło prze­czy­tać: „kto utu­li i ukoi kto ból a kto noc co boli”). Nie wszyst­kie te wier­sze do mnie tra­fia­ją, bo chy­ba ten koły­san­ko­wy dryl to nie jest moja baj­ka, choć widzę for­mal­ną myśl prze­wod­nią i kon­se­kwen­cję, któ­ra nie pozwa­la Kapu­ście puścić wier­sza samo­pas, w bez­pro­duk­tyw­ne lirycz­nie roz­ter­ki. Wybrał­bym zatem dla sie­bie tek­sty bar­dziej skon­den­so­wa­ne, jak­by obraz­ki pro­zy poetyc­kiej, np. „a kie­dy zedrzesz sobie gar­dło”: „dooko­ła tak gło­śno że nic już nie mówię. nie zabierzesz/ brzo­zy do lasu. nie wsa­dzisz sosny kupio­nej na parkingu/ z powro­tem w zie­mię żeby korze­nia­mi mogła liczyć mrówki// dooko­ła tak/ ja już nic” oraz „moje wenflo­ny mia­ły skrzy­dła”: „zmar­ła waż­ka. wybla­kła ważka/ pękła larwa/ ści­chła pod butem/ ofia­ro­wa­nie czy wypalanie/ skrzep ostygł w mięk­kim zgię­ciu łok­cia”. To jest poezja ści­śnię­te­go gar­dła, nie­po­zwa­la­nia sobie na roz­pacz, cza­ro­wa­nia, że prze­cież się uda­ło.

Zupeł­nie ina­czej cza­ru­je Julek Rosiń­ski – efekt okrut­ne­go gene­tycz­ne­go eks­pe­ry­men­tu lite­rac­kie­go na lice­ali­stach, prze­pro­wa­dzo­ne­go swe­go cza­su przez ich nauczy­ciel­kę Ewę Kret­kow­ską. Rosiń­ski jest czę­ścią tej hodow­li (obiekt nr dwa: Zofia Kil­jań­ska, Połów 2021) i dowo­dem na to, że nawet w dobie odbi­ja­nia się począt­ku­ją­cych twór­ców od naj­waż­niej­szych wydaw­ców, wie­lo­let­nie­go szli­fo­wa­nia poetyk i prze­strze­lo­nych debiu­tów samiz­da­to­wych może­my liczyć na mło­dych, genial­nych twór­ców. Ale żeby nie dmu­chać tego balo­ni­ka, bo mam wra­że­nie, że przez ostat­nie dwa lata mło­da kry­ty­ka i tak napom­po­wa­ła go do gra­nic, powiedz­my tyl­ko, że o jed­nym z wier­szy z anto­lo­gii („stresz­cze­nie świę­ta”) z peł­nym uzna­niem pisał rze­tel­nie Łukasz Żurek na łamach „KON­TEN­Tu”, poka­zu­jąc, z jaką swo­bo­dą i płyn­no­ścią wędru­je u Rosiń­skie­go wyobraź­nia. Wszyst­ko jest niby zawie­szo­ne na pew­nym kon­cep­cie, na jakimś led­wie wyczu­wal­nym ste­la­żu (cza­sem tytu­ło­wym, cza­sem zary­so­wa­nym w pierw­szych wer­sach), ale w rze­czy­wi­sto­ści kolej­ne sko­ja­rze­nia prze­cho­dzą w sie­bie, uru­cha­mia­ją nowe obra­zy i cał­kiem nie­zo­bo­wią­zu­ją­co wpra­wia­ją w ruch nie­zna­ne dotąd reje­stry i pola seman­tycz­ne. Ten ste­laż spra­wia, że wiersz się nie ury­wa, że nie tra­ci­my z nim kon­tak­tu, i pozo­sta­je komu­ni­ka­tyw­ny mimo zaska­ki­wa­nia czy­tel­nicz­ki na każ­dym zakrę­cie. Bo chy­ba wła­śnie te zakrę­ty są moc­ną stro­ną Rosiń­skie­go – mło­dy poeta two­rzy tak, jak kie­dyś życzy­li sobie Som­mer z Zadu­rą. Cho­dzi­ło o to, żeby dać mu tam, gdzie go nie ma. I wła­śnie tam nas nie ma – tam, gdzie „dra­bi­na w próż­ni: stopień/ po stop­niu, do same­go koń­ca”, i skąd „ska­ka­li aniołowie,/ gdy się tyl­ko dowie­dzie­li, że Bóg nie ist­nie­je”. Nie potra­fię wybrać jed­ne­go wier­sza, ale wiem, co sta­no­wi o sile Rosiń­skie­go jako rodzi­mej hybry­dy Toma­ža Šala­mu­na, Rafa­ła Waw­rzyń­czy­ka i Grze­go­rza Het­ma­na – puen­ta. Zamiast przy­ci­skać, przy­du­szać wiersz, i tak dość mean­drycz­ny, ale nie­stro­nią­cy od cięż­ka­wych momen­tów (te tro­py reli­gij­ne, te powro­ty do szkol­nych lek­tur), Rosiń­ski zdej­mu­je wów­czas z nie­go cały cię­żar: „moż­na raz tak, raz tak”, „recy­tu­jąc skład kie­sze­ni, z pamię­ci, bo umiem”, „tłu­ma­czy­łem mu to dłu­go, aż uwie­rzył” („w wyrwie” to jest w ogó­le świet­ny wiersz), „do roz­sy­pa­nych owo­ców śpie­wa­ły ptaki,/ kobie­ty w rytm fugi rusza­ły biodrami/ o tak”. O tak, tak to się robi, raz tak, raz tak, gięt­ko giba­jąc się na rusz­to­wa­niu swo­ich dwu­dzie­stu lat, zakre­śla­jąc przed czy­tel­nicz­ką tyl­ko pole moż­li­wo­ści.

Zuzię Strehl i Ninę Voy­ta­lę alfa­bet zosta­wił na koniec. W przy­pad­ku tej pierw­szej zno­wu mamy do czy­nie­nia z lau­da­cją, z któ­rej nie­wie­le wyni­ka, nie bar­dzo pomo­że więc w lek­tu­rze i raczej nie nakie­ru­je nas na goto­we roz­wią­za­nia. Dawid Mate­usz podzi­wia ska­lę talen­tu i doj­rza­łość, ale wła­ści­wie jedy­na kwe­stia kry­tycz­na, jaką sta­wia, doty­czy ryzy­ka takiej toż­sa­mo­ścio­wej, auto­bio­gra­ficz­nej poety­ki, przy­po­mi­na­ją­cej nam Pod­gór­nik i tro­chę Wojacz­ka. To podob­ny poziom bru­tal­ne­go, szorst­kie­go odczu­wa­nia rze­czy­wi­sto­ści, któ­ra przy­no­si tyl­ko kolej­ne kon­fron­ta­cje, roz­cza­ro­wa­nia i poczu­cie opre­sji. Klucz do poezji Strehl jest rze­czy­wi­ście na tę przy­naj­mniej chwi­lę toż­sa­mo­ścio­wy, femi­ni­stycz­ny, zaan­ga­żo­wa­ny: mam dwa­dzie­ścia lat, jestem les­bij­ką i mam swo­je pro­ble­my ze zdro­wiem psy­chicz­nym. Ale dopie­ro od tego punk­tu zaczy­na się pra­ca wier­sza – po pierw­sze: nie ma mnie jako les­bij­ki w prze­strze­ni publicz­nej (wiersz pusty „krót­ka roz­pra­wa o widocz­no­ści les­bi­jek w prze­strze­ni publicz­nej”), po dru­gie: wciąż spo­ty­kam się z nie­na­wi­ścią i bez­po­śred­nim zagro­że­niem zdro­wia, a mój kra­kow­ski sple­en wca­le nie jest przez to kra­kow­ski i deka­denc­ki, tyl­ko bru­tal­ny i szorst­ki. W takich fra­zach, jak: „smród kamie­ni­cy i peta palo­ne­go przez gru­ba­sa sto­ją­ce­go na zakręcie// oble­pił pysk kawał­kiem skó­ry znak zakolanówki/ wszy­scy wie­my że mu się nale­żę bar­dziej niż zba­wie­nie”, „mor­da w kubeł powiedz/ jak sma­ku­je bipo­lar disor­der”, „ścia­nę wyli­za­no z moich odbić”, „wszyst­kie moje les­by sprze­dam do por­no” „ogar­nij swo­ją losz­kę bo nie będziesz mia­ła losz­ki”, wyczu­wa­my cały czas pod­bi­ja­ną staw­kę prak­tyk zawłasz­cza­ją­cych i dys­cy­pli­nu­ją­cych. Boha­ter­ka Strehl zapew­ne chcia­ła­by napi­sać coś naiw­nie roman­tycz­ne­go, ale dosko­na­le zda­je sobie spra­wę z tego, że może – dosłow­nie – zamknąć mor­dę albo dostać w mor­dę. Klu­czo­we pyta­nie: „odwo­ła­li parady/ czy mogę być les­bą mimo odwo­ła­nia?” ma więc w sobie ten iro­nicz­ny dystans, któ­ry poma­ga poet­ce obro­nić się przed wszech­obec­ną prze­mo­cą i zawłasz­cze­niem, ale też pozwa­la pro­ble­ma­ty­zo­wać kwe­stie spo­łecz­ne, posta­wić pyta­nie o repre­zen­ta­cję i jej gra­ni­ce (podob­nie jak „ach ten chło­piec naro­do­wiec raj­cu­je mnie jego raca”). Ist­nie­je w tym świe­cie, oprócz tłu­mio­ne­go, repre­sjo­no­wa­ne­go pożą­da­nia, pewien poetyc­ki nad­da­tek, jak­by sko­tło­wa­na i skun­dlo­na lirycz­ność, któ­ra nie może zabrać gło­su, bo zamiast niej mówi „wkurw”: „wiem jak pach­nie rzepak/ bo jecha­łam pocią­giem”, „zapo­mnia­łam gdzie miesz­kał pies pazu­rem piszą­cy lita­nie”, „od ostat­nie­go spotkania/ bada­łam dźwię­kosz­czel­ność miast/ i wraż­li­wość na związki/ spo­tka­ne w tram­wa­jach”, „porzu­co­ne na przy­stan­ku popra­wia­my skarpetki/ wyżu­te gumy kle­imy po wnę­trzach ławek”. Ten ostat­ni dys­tych zbie­ra dla mnie naj­waż­niej­sze ele­men­ty poety­ki Strehl, zmie­nia­jąc gest przy­kle­ja­nia wyżu­tej gumy w meta­li­te­rac­ką figu­rę kon­te­sta­cji i upodmio­to­wie­nia – takie śla­dy zosta­wia­ją po sobie te wier­sze, pozor­nie nie­wi­docz­ne, ale trud­ne do wyczysz­cze­nia.

W zesta­wie „Found Foota­ge” Nina Voy­ta­la dzia­ła z kolei w zupeł­nej toż­sa­mo­ścio­wej kontrze – kon­fron­tu­je nas z wizyj­ną (i momen­ta­mi wizjo­ner­ską) poety­ką wojen­ne­go prze­sy­tu oraz świa­do­mo­ścią, że „nie­ła­two uru­cha­miać powta­rzal­ną fra­zę roz­pię­ta jak masyw/ nie­miec­kie­go nie­ba”. Dawid Mate­usz zno­wu naśmie­wa się z kry­ty­ków, któ­rzy wkrót­ce będą sobie wyszar­py­wać tę liry­kę i cią­gnąć ją w swo­je stro­ny, ale to tro­chę śmiech z bez­rad­no­ści. Autor lau­da­cji chciał napi­sać dobrze i rów­nie bez­kom­pro­mi­so­wo, jak sama poet­ka, ale u Voy­ta­li nie tyl­ko Puł­ka spo­ty­ka się z Mal­col­mem X i nie tyl­ko kotłu­je się tam cała tra­dy­cja anglo­sa­skiej lite­ra­tu­ry, z prze­wa­gą Ame­ry­ka­nów, takie­go Pyn­cho­na choć­by (Adam Kacza­now­ski będzie miał uży­wa­nie). Przede wszyst­kim kon­fron­tu­je się to z jakąś rodzi­mą dewo­cyj­no­ścią i orna­men­ta­cyj­no­ścią, z kolo­nial­ną pod­le­gło­ścią i ame­ry­kań­skim impe­ria­li­zmem. Tak jak­by poet­ka odczu­wa­ła typo­wo baro­ko­wy lęk przed pust­ką, któ­ry zmu­sza ją do emi­to­wa­nia tre­ści i zagłę­bia­nia się w ruch kosmicz­ne­go śmie­cia, we flow odpad­ków i komu­ni­ka­tów, pro­wa­dzo­nych w ser­ce czar­nej dziu­ry przez kiczo­wa­te­go gołąb­ka poko­ju. To taka kosmicz­na cepe­lia, wspar­ta angiel­ski­mi tro­pa­mi i eru­dy­cją autor­ki, od cza­su do cza­su bom­bar­do­wa­na z dro­nów jak Irak. Do cze­go to słu­ży? Choć­by do tego, żeby wyobra­zić sobie, jak wyglą­da­ła­by rakie­ta wyno­szą­ca na orbi­tę sta­tek kosmicz­ny w rodzi­mym wyda­niu. A jak by się nazy­wa­ła? Nie­po­ka­la­na? Baran­ku­bo­ży? A kto ją by bło­go­sła­wił i z któ­rej para­fii? A za ile grób na księ­ży­cu? A chrzest za ile? „Trój­ca czy tria­da?” – pyta w „Cru­sh­bomb 2020” Voy­ta­la. No wła­śnie, któ­re? A jeśli od tego nic nie­zna­czą­ce­go, nie­zo­bo­wią­zu­ją­ce­go pyta­nia zale­ży cała futu­ro­lo­gicz­na cele­bra? Jeśli z tej odpo­wie­dzi wynik­nie potem koniecz­ność wybo­ru mię­dzy kosmicz­nym prze­myt­ni­kiem Hanem Solo i gwiezd­nym piel­grzy­mem Karo­lem Zdu­chem­two­im? A jeśli ten pierw­szy to „małe wik­to­rie pły­nów po ozię­błych obie­gach i grun­tow­nym zwia­dzie”, a dru­gi jak „gru­dzień kładł nam całun// tkał osob­ne słoń­ca”? W sumie dobrze, że to wła­śnie Voy­ta­la zamy­ka ten alma­nach, bo zamy­ka go podró­żą w nie­zna­ne, wystrza­łem rakie­ty bojo­wej (wszyst­kich rakiet ziemia–powietrze), za któ­rą cią­gnie się zdro­wa, pol­ska i prza­śna sło­ma: „ ̴ «i była cisza w pędz­le­niu galaktyk»/ i zgor­ły pulsary/ w manu­skryp­tach pod­bi­tych Lucy­fer zwyciężał/ wśród Mau­rów z NASA już krą­żył”. Jak w pew­nym mądrym fil­mie pada­ło: see you [soon], spa­ce cow­boy.

Cały ten alma­nach jest tro­chę fami­liar­ny i tak też sta­ra­łem się o nim napi­sać. Dla nie­któ­rych czy­tel­ni­ków to pew­nie za wie­le – pre­zen­ta­cja wier­szy i dys­ku­sja o nich scho­dzi na dru­gi plan, a w samej książ­ce ustę­pu­je pokle­py­wa­niu po ple­cach i spe­cy­ficz­nej for­mie lau­da­cyj­nej, któ­rą zapro­po­no­wał Dawid Mate­usz. Trud­no mu się dzi­wić – nie jest, nie był i nie chce być kry­ty­kiem, więc od począt­ku robi wszyst­ko, żeby się od tej nie­zręcz­nej funk­cji uwol­nić. Pisze o poszcze­gól­nych auto­rach i autor­kach jako kole­ga poeta, nie­co star­szy, ale w sumie zaprzy­jaź­nio­ny z nimi i życzą­cy im jak naj­le­piej. Zamiast wda­wać się w mery­to­rycz­ną dys­ku­sję, zapi­su­je domy­sły i żar­ty oraz dzie­li się wie­dzą „zza kulis”. Z Jul­kiem Rosiń­skim pogra w pił­kę i – zamiast o wier­szach – poroz­ma­wia o skła­dach Juven­tu­su Turyn, z Niną Voy­ta­lą zała­pie się na kosmicz­ny flow, Sarze Akram wymy­śli meta­fo­rę spi­na­ją­cą, Karo­li­nę Kapu­stę przed­sta­wi według pod­kra­dzio­ne­go Barań­cza­ko­wi hasła „chi­rur­gicz­nej pre­cy­zji”, a Zuzę Strehl upew­ni, że jest świet­nie roku­ją­cą pisar­ką.

Nie pamię­tam jesz­cze takich lau­da­cji, w któ­rych pro­wa­dzą­cy pra­cow­nię i sam Połów był­by tak zży­ty z poszcze­gól­ny­mi oso­ba­mi i tak nie­zdol­ny do spoj­rze­nia na te pro­po­zy­cje z dystan­su. Ale tro­chę tę stra­te­gię rozu­miem – bo zamiast pisać ogól­ni­ko­we far­ma­zo­ny o tym, jak dzia­ła­ją wier­sze, nad któ­ry­mi prze­cież sam czu­wał warsz­ta­to­wo, uru­cha­mia­jąc je w róż­ne stro­ny i testu­jąc wraz z uczest­ni­ka­mi róż­ne warian­ty, pisze o spe­cy­ficz­nej sytu­acji komu­ni­ka­cyj­nej, któ­ra jest rów­nież sytu­acją stric­te poetyc­ką. W tym sen­sie Mate­usz jest nie tyle redak­to­rem tomu i auto­rem kry­tycz­nych not, ile dobrym dusz­kiem całe­go pro­jek­tu, kimś, kto wło­żył weń tro­chę tacie­rzyń­skiej miło­ści, cał­ko­wi­cie wol­nej od poetyc­kiej rywa­li­za­cji mię­dzy poko­le­nia­mi i od ten­den­cji do wycho­wy­wa­nia sobie następ­ców. Ta stra­te­gia może ziry­to­wać czy­tel­nicz­ki, któ­re ocze­ku­ją rze­tel­nej, mery­to­rycz­nej ana­li­zy lub kry­tycz­nych meta­for, otwie­ra­ją­cych (choć na ogół nie­ste­ty domy­ka­ją­cych) lek­tu­rę.

Wróć­my na koniec do pew­nej pró­by przede­fi­nio­wa­nia nasze­go myśle­nia o poezji, któ­re w „Pod grą” pod­ję­ła swe­go cza­su Anna Kału­ża (2015). Zda­niem kry­tycz­ki trze­ba o wier­szu pomy­śleć nie tyl­ko sze­rzej niż jak o tek­ście w książ­ce, ale wła­ści­wie zupeł­nie ina­czej, z uwzględ­nie­niem kon­tek­stu komu­ni­ka­cyj­ne­go, w któ­rym wiersz ten zabie­ra głos. I z Poło­wem 2020 jest tro­chę tak, że wła­śnie w lau­da­cjach ów kon­tekst pozna­je­my – spo­tkań na cza­tach, wide­ocza­tach i samym festi­wa­lu, wspól­no­ty i kolek­tyw­nej pra­cy warsz­ta­to­wej oraz nie­na­chal­nej wizji roz­wo­ju poezji i kie­run­ków, któ­re widział­by dla niej redak­tor, a pew­nie też całe wydaw­nic­two, bo o ile znam Artu­ra Bursz­tę i Joan­nę Muel­ler, to taka kolek­tyw­no-afir­ma­tyw­na wizja bycia w polu lite­rac­kim jest im znacz­nie bliż­sza niż agon i stro­sze­nie pawich ogo­nów. Ja te star­cia lubię, ale rze­czy­wi­ście nie­trud­no zauwa­żyć, że cała szóst­ka gra tym razem do jed­nej bram­ki, choć w cał­kiem odmien­nych sty­lach.

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2020

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020 z udzia­łem Sary Akram, Tom­ka Gro­mad­ki, Karo­li­ny Kapu­sty, Jul­ka Rosiń­skie­go, Zuzan­ny Strehl i Niny Voy­ta­li w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Polska poezja przed debiutem – rozeznanie

recenzje / ESEJE Anna Mochalska

Recen­zja Anny Mochal­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Narowisty koń poezji polskiej

wywiady / o książce Anna Adamowicz Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz i Patry­ka Kosen­dy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Blair Witch Voytala

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Found Foota­ge Niny Voy­ta­li, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

sama sobie dziadersem

wywiady / o pisaniu Nina Voytala Zuzanna Strehl

Roz­mo­wa Zuzan­ny Strehl z Niną Woj­ta­lą, lau­re­at­ką 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

wszystkie moje lesby sprzedam do porno

utwory / premiera w sieci z Połowu Zuzanna Strehl

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Zuzan­ny Strehl wszyst­kie moje les­by sprze­dam do por­no. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2020”.

Więcej

Z perspektywy czasu przypomina mi głośno ujadającego szczeniaczka

wywiady / o pisaniu Karolina Kapusta Zuzanna Strehl

Roz­mo­wa Karo­li­ny Kapu­sty z Zuzan­ną Strehl, lau­re­at­ką 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

oglądając martwą naturę

recenzje / KOMENTARZE Julek Rosiński

Autor­ski komen­tarz Julia­na Rosiń­skie­go, lau­re­ata 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Alessandro Del Piero otwiera Cyc Gada i myśli sobie, jakie to jest dobre

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Wie­że Julia­na Rosiń­skie­go, lau­re­ata 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Z wieży spada się do skutku

wywiady / o pisaniu Julek Rosiński Nina Voytala

Roz­mo­wa Niny Woy­ta­li z Julia­nem Rosiń­skim, lau­re­atem 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Biorę całe bogactwo wykwitu

wywiady / o pisaniu Karolina Kapusta Sara Akram

Roz­mo­wa Sary Akram z Karo­li­ną Kapu­stą, lau­re­at­ką 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Chirurgiczna precyzja

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Wykwit Karo­li­ny Kapu­sty, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

moje wenflony miały skrzydła

recenzje / KOMENTARZE Karolina Kapusta

Autor­ski komen­tarz Karo­li­ny Kapu­sty, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Relacje ważniejsze od poezji i lewicy

wywiady / o pisaniu Julek Rosiński Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Jul­ka Rosiń­skie­go z Toma­szem Gro­mad­ką, lau­re­atem 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

POWRÓT DO DOMU

recenzje / KOMENTARZE Tomek Gromadka

Autor­ski komen­tarz Toma­sza Gro­mad­ki, lau­re­ata 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Niższa polityczność

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Komu­nizm, gów­no i może cie kocham Toma­sza Gro­mad­ki, lau­re­at­ki 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Komunizm, gówno i może cie kocham

utwory / premiera w sieci z Połowu Tomek Gromadka

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Toma­sza Gro­mad­ki Komu­nizm, gów­no i może cie kocham. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2020”.

Więcej

Mistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu

utwory / premiera w sieci z Połowu Sara Akram

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Sary Akram Mistrz Wor­da opa­no­wu­je pod­sta­wo­we kom­pe­ten­cje soszja­lu. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2020”.

Więcej

Pętla „for” do pętli „while”: my jeszcze sobie porozmawiamy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Mistrz Wor­da opa­no­wu­je pod­sta­wo­we kom­pe­ten­cje soszja­lu Sary Akram, lau­re­at­ki 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wiersze nie służą mi do niczego

wywiady / o pisaniu Sara Akram Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Toma­sza Gro­mad­ki z Sarą Akram, lau­re­at­ką 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej