recenzje / ESEJE

(Nie)przeźroczyste ciała

Anka Czytankowa

Recenzja z książki Portret kobiety w opowiadaniach dziesięciu hiszpańskich autorek w wyborze i przekładzie Małgorzaty Kolankowskiej.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Por­tret kobie­ty uło­żo­ny z opo­wia­dań dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek, wyda­je się zna­jo­my. Boha­ter­ki bywa­ją zabor­czy­mi mat­ka­mi, opie­kuń­czy­mi cór­ka­mi i żona­mi, bywa­ją rów­nież namięt­ny­mi, acz nie­speł­nio­ny­mi kochan­ka­mi. Mar­twią się swo­ją brzy­do­tą i upły­wa­ją­cym cza­sem, potra­fią zako­chać się w gło­sie ze słu­chaw­ki tele­fo­nicz­nej albo w księ­dzu. W sumie nic nad­zwy­czaj­ne­go. Nawet wabie­nie męż­czyzn w nie­cnych celach czy oglą­da­nie miesz­kań na wyna­jem dla zaba­wy mogło­by przy­da­rzyć się tysiąc­om kobiet na całym świe­cie. Nie jest to zarzut, wręcz prze­ciw­nie – siłą tego zbio­ru jest uni­wer­sal­ność, któ­ra pozwa­la z łatwo­ścią zaakli­ma­ty­zo­wać się w świe­cie Hisz­pa­nek.

Co dodat­ko­wo wyróż­nia Por­tret kobie­ty to wyrów­na­ny, wyso­ki poziom. Nie wiem, czy w Pol­sce uda­ło­by się zna­leźć dzie­sięć współ­cze­snych auto­rek, któ­rych tek­sty były­by rów­nie uda­ne. War­to pod­kre­ślić, że pisar­ki repre­zen­tu­ją róż­ne poko­le­nia – naj­star­sza, Esther Tusqu­ets, uro­dzi­ła się w 1936 r., naj­młod­sza, Yanet Aco­sta, w 1975 r. Ewen­tu­al­ne róż­ni­ce poko­le­nio­we bynaj­mniej nie zaszko­dzi­ły cało­ści; anto­lo­gia jest róż­no­rod­na, a zara­zem spój­na (mały wyłom sta­no­wi „Żółw” Ber­ty Mar­sé z męskim nar­ra­to­rem). Gale­ria por­tre­to­wa obej­mu­je dziew­czyn­ki i pod­lot­ki, kobie­ty doj­rza­łe i sta­rusz­ki, o fizjo­no­miach odma­lo­wa­nych w sto­no­wa­nych bar­wach, za to wyra­zi­stą kre­ską. Są tu twa­rze zatro­ska­ne, roz­ma­rzo­ne i stę­sk­nio­ne, są też prze­kor­ne i tajem­ni­cze – na nudę nie moż­na narze­kać.

I nawet jeśli nie wszyst­kie opo­wie­ści przy­pa­dły mi do gustu, Por­tret kobie­ty uwa­żam za rzecz bar­dzo dobrą. Jest w tym świe­żość, inna per­spek­ty­wa i lek­kość, co w sumie daje satys­fak­cjo­nu­ją­cą lek­tu­rę. Być może nie do koń­ca przy­jem­ną, co suge­ru­je tak­że foto­gra­fia na okład­ce, ale nie pomniej­sza to w żad­nym stop­niu war­to­ści zbio­ru. Publi­ka­cja tym bar­dziej cen­na, że ofe­ru­je szan­sę na kon­takt z lite­ra­tu­rą hisz­pań­ską, któ­ra wciąż nie jest u nas zbyt dobrze zna­na, zwłasz­cza w kobie­cym wyda­niu (może za wyjąt­kiem Mari­ny May­oral i Rosy Mon­te­ro). Zde­cy­do­wa­nie war­to prze­czy­tać.


Recen­zja uka­za­ła się na blo­gu Czy­tan­ki Anki. Dzię­ku­je­my Autor­ce za wyra­że­nie zgo­dy na prze­druk.

O autorze

Anka Czytankowa

Prowadzi bloga Czytanki Anki (http://czytankianki.blogspot.com/). Z wykształcenia lingwistka, z zamiłowania czytelniczka i widz teatralny. Hołduje zasadzie, że dzień bez czytania to dzień stracony.

Powiązania

Henry Green Kochając

recenzje / ESEJE Anka Czytankowa

Recen­zja z powie­ście Henry’ego Gre­ena Kocha­jąc, któ­ra uka­za­ła się na blo­gu Czy­tan­ki Anki.

Więcej

Na zielonej Ukrainie

recenzje / ESEJE Anka Czytankowa

Recen­zja z ksią­żek Lub­czyk na pod­da­szu Natal­ki Śnia­dan­ko oraz Powieść o ojczyź­nie Dzwin­ki Mati­jasz.

Więcej

Szaleniec z Placu Wolności

recenzje / ESEJE Anka Czytankowa

Recen­zja z książ­ki Sza­le­niec z Pla­cu Wol­no­ści Hasa­na Bla­si­ma.

Więcej

Ten paskudny Nowy Jork

recenzje / ESEJE Anka Czytankowa

Recen­zja z książ­ki Hotel de Dre­am Edmun­da Whi­te­’a, któ­ra uka­za­ła się w sierp­niu 2013 roku na blo­gu Czy­tan­ki Anki.

Więcej

As you like darling (fragment)

dzwieki / RECYTACJE Carme Riera

Frag­ment pro­zy z tomu Por­tret kobie­ty w opo­wia­da­niach dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Języ­ki obce” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Przezroczyste ciała (fragment)

dzwieki / RECYTACJE Marina Mayoral

Frag­ment pro­zy z tomu Por­tret kobie­ty w opo­wia­da­niach dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Języ­ki obce” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Być kobietą, być kobietą…

recenzje / ESEJE Magdalena Boczkowska

Recen­zja Mag­da­le­ny Bocz­kow­skiej z książ­ki Por­tret kobie­ty. W opo­wia­da­niach dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek w wybo­rze i prze­kła­dzie Mał­go­rza­ty Kolan­kow­skiej.

Więcej

Portret kobiety

recenzje / ESEJE Adam Kraszewski

Recen­zja Ada­ma Kra­szew­skie­go z książ­ki Por­tret kobie­ty w opo­wia­da­niach dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek w wybo­rze i prze­kła­dzie Mał­go­rza­ty Kolan­kow­skiej.

Więcej

Miłość jest kłamstwem, ale działa

recenzje / IMPRESJE Justyna Sobolewska

Esej Justy­ny Soblew­skiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze anto­lo­gii Por­tret kobie­ty w opo­wia­da­niach dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek w wybo­rze i prze­kła­dzie Mał­go­rza­ty Kolan­kow­skiej.

Więcej

Esther Tusquets

recenzje / IMPRESJE Małgorzata Kolankowska

Szkic Mał­go­rza­ty Kolan­kow­skiej o Esther Tusqu­ets zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Por­tret kobie­ty w opo­wia­da­niach dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek.

Więcej

Almudena Grandes

recenzje / IMPRESJE Małgorzata Kolankowska

Szkic Mał­go­rza­ty Kolan­kow­skiej o Almu­de­nie Gran­des zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Por­tret kobie­ty w opo­wia­da­niach dzie­się­ciu hisz­pań­skich auto­rek.

Więcej