recenzje / ESEJE

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego, towarzysząca premierze książki Credo Tadeusza Różewicza w opracowaniu Jana Stolarczyka, która ukazała się w Biurze Literackim 29 stycznia 2020 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

1.

„Piszą­cy wier­sze mimo wszyst­ko” – pomy­śla­łem, czy­ta­jąc kolej­ny wiersz Róże­wi­cza wypeł­nio­ny scep­ty­cy­zmem wobec poezji i obo­wiąz­ków z nią zwią­za­nych. Tak pomy­śla­łem o reto­rycz­nej figu­rze, ale i żywym czło­wie­ku, jego codzien­nych spa­ce­rach, w oko­li­cach Par­ku Połu­dnio­we­go i uli­cy Janu­szo­wic­kiej, w poszu­ki­wa­niu „natchnie­nia”, z któ­rym moż­na było­by się zaraz pokłó­cić, któ­re moż­na by w gorz­ki bądź kaba­re­to­wy spo­sób prze­ni­co­wać. Z jed­nej stro­ny czy­tam w Appen­di­xie (Sza­ra stre­fa) wyzna­nie nawią­zu­ją­ce do zaży­ło­ści z Leopol­dem Staf­fem, a raczej już jego duchem: „Jeśli genus irri­ta­ble poeta­rum będzie się uśmie­chał, to może świat nie zakoń­czy swe­go ist­nie­nia jękiem, wyciem i szczekaniem”[1], a z dru­giej stro­ny poja­wia się sub­tel­ne zaprze­cze­nie wcze­śniej wyra­żo­nej nadziei: „za tą bramą/ nie będzie historii/ ani dobra ani poezji// a co będzie/ nie­zna­jo­my panie?// będą kamienie”[2]. I ten roz­dź­więk towa­rzy­szył mi przy lek­tu­rze Cre­da, nowe­go wybo­ru wier­szy Tade­usza Róże­wi­cza, doko­na­ne­go przez Jana Sto­lar­czy­ka. Poczu­cie nie­usta­ją­ce­go napię­cia mię­dzy chę­cią afir­mo­wa­nia poetyc­kie­go gestu a potrze­bą iro­ni­zo­wa­nia na jego temat, nego­wa­nia jego istot­ne­go sen­su. Oto ciem­na ener­gia, któ­rej obec­no­ści doświad­cza­łem przy czy­ta­niu. W tym Róże­wicz jest cią­gle żywy, żywot­ny, współ­cze­sny, wła­śnie jako świa­dek wiecz­nie sta­ją­ce­go się koń­ca poezji, pro­ce­su pisa­nia pod­le­ga­ją­ce­go temu mrocz­ne­mu cie­nio­wi i jed­no­cze­śnie mu zaprze­cza­ją­ce­go. Ta szar­pa­ni­na jest wciąż płod­na i na swój spo­sób nowo­cze­sna.

(…………………………)
w paź­dzier­ni­ku roku 2000
byłem na Tar­gach Książ­ki we Frank­fur­cie
(Frank­furt am Main)
ośmiu­set wydaw­ców
a może osiem tysię­cy wydaw­ców
wysta­wi­ło sto tysię­cy nowych tytu­łów
milion ksią­żek
poja­wił się tam nie tyl­ko
„papież lite­ra­tu­ry i kry­ty­ki nie­miec­kiej”
pię­ciu­set poetów (płci oboj­ga)
czy­ta­ło swo­je wier­sze
ja ja lesen macht schöon
(schre­iben macht haßlich)
ale naj­więk­szy suk­ces odniósł
Borys Jel­cyn ze swo­im best­sel­le­rem
szam­pa­nem wód­ką i kawiorem[3]

I zaraz kart­kę dalej „Deszcz w Kra­ko­wie” koń­czą­cy się sło­wa­mi: „dobra­noc moi mili/ dobranoc/ żywi i umar­li poeci/ dobra­noc poezjo”[4].

Zatem, dobra­noc.

2.

Halo, chwi­lę! Pora się obu­dzić. Prze­cież tego frag­men­tu nie ma w Cre­dzie. Jest jed­nak „Nożyk pro­fe­so­ra”, poemat poda­ny w cało­ści, bez żad­nych skró­tów. Naj­dłuż­szy tekst w całym zbio­rze, a więc wyjąt­ko­wo waż­ny w nowym ukła­dzie Róże­wi­czow­skie­go prze­sła­nia. A ja wła­śnie z książ­ki, w któ­rej po raz pierw­szy poka­za­no go świa­tu, wybie­ram inne frag­men­ty, skrom­ne i obok nie­go umiesz­czo­ne. Zostaw­my frag­men­ty, przy­pa­trz­my się cało­ści, pamię­taj­my o prze­sła­niu. W pierw­szej chwi­li jawi się nastę­pu­ją­co: poezja nie ma wła­snych celów. Albo ina­czej – stra­ci­ła je po dro­dze przez tysiąc­le­cia, wyzby­ła się. Sta­ry poeta odrzu­ca jej uzur­pa­cje, nad­uży­cia, prze­kom­bi­no­wa­nie, nad­pro­gra­mo­we stro­je­nie się w zbęd­ne sza­ty. Zosta­je świa­dec­two. Doku­men­tal­ny zapis tego, co prze­ży­ło się z inny­mi ludź­mi. Pośród ludzi. Jeże­li ktoś w nowym wybo­rze wier­szy Róże­wi­cza rzu­ca ostry snop świa­tła na Nożyk pro­fe­so­ra, to daje nam pra­wo do takie­go czy­ta­nia, do takich wra­żeń. „Hania ode­szła”, „Po latach sie­dzi­my z Mie­czy­sła­wem”, „Przy­je­cha­łem do Ustronia/ w lip­cu roku 2000 z Wrocławia”[5], i tak dalej. Mono­ton­ne mam­ro­ta­nie, wyli­cza­nie rze­czy bole­śnie ele­men­tar­nych, zwy­kłych, żmud­ne opi­sy­wa­nie jedy­ne­go przed­mio­tu, jaki pozo­stał, zardze­wia­łe­go, znisz­czo­ne­go noży­ka. On wyda­je się pew­ny, trwa­ły, nie­pod­le­ga­ją­cy prze­kła­ma­niom poezji. Jak­by sam był poezją. Obiekt pamię­ci. Obiekt arty­stycz­ny. Obiekt koniecz­ny. „Wła­ści­wie po co napi­sa­łem o nim wiersz…” – to echo, któ­re sam sobie wyobra­żam.

A napi­sał po to, żeby przy oka­zji, jak­by mimo­cho­dem, pod­su­mo­wać pew­ną epo­kę w dzie­jach ludz­ko­ści z punk­tu widze­nia poje­dyn­cze­go czło­wie­ka i ota­cza­ją­cych go rze­czy drob­nych. Epo­kę tę okre­śla się jako „żela­zną” i cytu­je się frag­men­ty Prze­mianOwi­diu­sza (w prze­kła­dzie Anny Kamień­skiej), znaj­du­jąc para­le­le mię­dzy mitycz­nym „wie­kiem żela­znym” a wie­kiem XX. Motyw „żela­za”, sym­bo­lu zła i okru­cień­stwa, prze­wi­ja się przez cały poemat: „ucie­kły wstyd praw­da uczciwość/ na ich miej­sce weszły/ zdra­da pod­stęp oszu­stwo przemoc/ i zbrod­ni­cza chęć posiadania…”[6] – taką defi­ni­cję cza­sów „okrut­ne­go żela­za” znaj­dzie­my u Owi­diu­sza. Nato­miast u Róże­wi­cza sym­bo­lem para­dok­sal­ne­go pomie­sza­nia w czło­wie­ku dobra i zła, wiel­ko­ści i pod­ło­ści sta­je się wyko­na­ny w obo­zie nożyk, do dzi­siaj leżą­cy na biur­ku przy­ja­cie­la, pro­fe­so­ra Mie­czy­sła­wa Poręb­skie­go. Leży tam mię­dzy papie­ra­mi i „upior­nie” kon­tra­stu­je z tym, co go ota­cza. Z Matej­ką, Roda­kow­skim, Kan­to­rem, Jare­mian­ką, Ster­nem, Sza­pocz­ni­kow, Brzo­zow­skim, Nowo­siel­skim. Z refe­ra­ta­mi i wykła­da­mi, z filo­zo­fią, logi­ką i misty­ką. Z naj­więk­szy­mi doko­na­nia­mi czło­wie­ka, ze wzlo­ta­mi w sfe­ry ducha sąsia­du­je rdze­wie­ją­cy nożyk zro­bio­ny z obrę­czy od becz­ki w obo­zie zagła­dy. Przy­po­mi­na o tym, co w ludz­kiej natu­rze ciem­ne i brud­ne, o tym, kim się było, i co robi­ło pośród ludzi codzien­nie prze­ra­bia­nych na mydło.

 

Róże­wicz dorzu­ca kolej­ny eks­po­nat do zbio­rów muzeum swej pamię­ci. Za gru­bą szy­bą  nożyk pokry­ty rdzą. Ta rdza ma wymiar meta­fi­zycz­ny. Zapo­mi­na­nie jest cechą umoż­li­wia­ją­cą dal­sze trwa­nie, bez­re­flek­syj­ną wege­ta­cję. Prze­wod­nik po muzeum zbrod­ni chce wstrzą­sać, budzić, wyry­wać z nie­pa­mię­ci. Wal­czy z „rdzą” wszel­ki­mi dostęp­ny­mi środ­ka­mi. Nie waha się przed uży­ciem tak zwa­ne­go zaan­ga­żo­wa­ne­go wier­sza publi­cy­stycz­ne­go, wymie­rzo­ne­go w faszy­stów, rasi­stów, fun­da­men­ta­li­stów. Rdze­wie­ją­ce na bocz­ni­cach histo­rii „skła­dy towa­ro­we Zła” znów mogą ruszyć, ożyć.

(.….….….….….….….….…..)
Robi­gus pra­wie nie­zna­ny
demon rdzy – z dru­gie­go rzę­du bogów –
poże­ra tory szy­ny
paro­wo­zy

pió­ro rdze­wie­je
odla­tu­je koły­sze się wzno­si
nad zie­mię skow­ron­kiem
rdza­wa
plam­ka na błę­ki­cie
osy­pu­je się
przy­pa­da do ziemi[7]

3.

A jed­nak Jan Sto­lar­czyk wybo­rem tytu­łu chce skie­ro­wać naszą uwa­gę na inny poemat, na „Cre­do”, z mot­tem z Heideg­ge­ra celo­wo i trium­fal­nie nie­prze­tłu­ma­czo­nym; jak­by mia­ło grzmieć i chrzę­ścić kate­go­rycz­ną niem­czy­zną trak­tu­ją­ca o zło­cie, o praw­dzi­wej i fał­szy­wej war­to­ści. I to „zło­to” powta­rza się potem wie­lo­krot­nie, przy­po­mi­na­jąc ana­lo­gicz­ną obse­sję Ezry Poun­da. Róże­wicz kie­dyś nazwał go zdraj­cą, ale potem obda­rzył mia­nem „jed­ne­go z Ojców kościo­ła poezji”[8]. Potrak­to­wał jako wręcz mode­lo­wy przy­kład poety zaan­ga­żo­wa­ne­go, nie­na­wi­dzą­ce­go „złota/ ban­ków gieł­dy lichwy”[9], poety zgu­bio­ne­go przez ide­olo­gicz­ne zacie­trze­wie­nie, „wście­kłe uja­da­nie”. Praw­da o nim, czy­stość jego gło­su, genial­ność wier­szy dotar­ła do świa­do­mo­ści Róże­wi­cza o wie­le póź­niej: „kie­dy prze­stał szczekać/ wsłu­cha­łem się w ciszę/ usły­sza­łem głos poety/ tego same­go człowieka”[10]. Poun­da – jego zda­niem – znisz­czy­ła histo­ria, „Klio z ryl­cem w dło­ni” prze­mie­ni­ła go w świ­nię. Ten przy­kład potwier­dza jego pogląd, że zbyt­nie uwi­kła­nie w rze­czy­wi­stość i jej poli­tycz­no-ide­olo­gicz­ną stro­nę nie­zbyt słu­ży poetom. Tyle tyl­ko że nisz­czą­ca ich histo­ria była nie­gdyś „Nauczy­ciel­ką Życia”, zaś współ­cze­śnie jawi się jako „bur­del­ma­ma i ciot­ka medial­nych rewolucji”[11]. To kolej­ny w tych utwo­rach zja­dli­wy pseu­do­nim zde­gra­do­wa­nej, nija­kiej rze­czy­wi­sto­ści, o któ­rej nawet porząd­ne­go wier­sza nie da się napi­sać.

To, co uwie­ra­ło Poun­da, było zale­d­wie począt­kiem roz­wi­ja­ją­ce­go się fał­szu kul­tu­ry opar­tej na pie­nią­dzu, wyzy­sku, rywa­li­za­cji i prze­mo­cy. Pound wie­le prze­czu­wał, Róże­wicz już wię­cej widzi. I naj­gor­sze dla nie­go jest to, że czę­ścią prze­my­słu fał­szu, pro­du­ku­ją­ce­go erza­ce w miej­sce tego, co kie­dyś było rze­czą i rze­czy­wi­sto­ścią, czę­ścią tej glo­bal­nej ope­ra­cji jest rów­nież poezja, aktyw­nie bio­rą­ca udział w pro­ce­de­rze. Stąd jego tęsk­no­ta za tym, co kie­dyś wyzna­cza­ło kla­sę tek­stu i sto­ją­ce­go za nim świa­ta, stąd sza­cu­nek dla bied­nych, zapo­mnia­nych i wyklu­czo­nych poetów, sym­bo­li­zu­ją­cych nie­gdy­siej­szą nie­pod­le­głość arty­sty i sztu­ki.

(.….….….….….….….….….….….….…)
Pro­du­cen­ci śmier­ci popro­mien­nej
che­micz­nej i bio­lo­gicz­nej
pro­du­cen­ci stra­chu
Spon­so­rzy kul­tu­ry wyso­kiej
wrzu­ca­ją do cylin­dra
albo dają „w łapę” (podaj łapę)
„ulu­bień­com bogów” co to
nie chcą umrzeć mło­do
twór­com kul­tu­ry i nauki
męczen­ni­kom sztu­ki
wci­ska­ją na gło­wę lau­ry
wci­ska­ją nagro­dy mis­skom
matro­nom panien­kom sta­tyst­kom
bur­del-mamom kur­we­na­liom
jak mawiał Wit­ka­cy
wci­ska­ją za pod­wiąz­kę do maj­tek
mię­dzy cyc­ki w szpar­kę
w zęby mię­dzy war­gi
nagro­dy nagro­dy nagro­dy oska­ry ekra­ny
roz­dzia­wia­ją ludzie pro­ści gęby
ogło­si­li w Nowym Jor­ku
dzień King-Kon­ga
dzień poezji dzień mole­sto­wa­nia
wyssa­li z nas duszę rozum
przez rok cały rok okrą­gły
obo­wią­zu­je strój karnawałowy[12]

W każ­dej chwi­li moż­na zacząć od nowa, omi­ja­jąc roz­ra­sta­ją­ce się bagno wszech­ogar­nia­ją­cej kapi­ta­li­stycz­nej korup­cji. Ta nadzie­ja jest pod­sta­wą uto­pii, któ­rej – jak się zda­je – Róże­wicz ufał do koń­ca. Dla­te­go teraz Jan Sto­lar­czyk wybi­ja ją na plan pierw­szy i wska­zu­je na myśl, że zawsze moż­na prze­ciw­sta­wić się pro­gra­mo­wej „uciecz­ce” świa­ta, a raczej, jak chce poeta, jego „kra­dzie­ży”. W miej­sce tak rozu­mia­nej „trwa­łej rze­czy­wi­sto­ści” ktoś umie­ścił fal­sy­fi­kat, atra­pę, „świat fałszywy/ ocie­ka­ją­cy zło­tem krwią ropą”[13].

A teraz naj­waż­niej­szy postu­lat: „w takim świecie/ zostać poszu­ki­wa­czem poezji”[14]. Zostań nim, mło­dy poeto, gdy już odro­bisz zada­nie domo­we wcze­śniej suge­ro­wa­ne przez sta­re­go mistrza, a pole­ga­ją­ce na odtwo­rze­niu wła­snej twa­rzy i „podzie­le­niu się jej zmien­nym wyra­zem” oraz „opi­sa­niu człowieka/ któ­re­go miną­łeś wczoraj”[15]. I nawet jeże­li sam Róże­wicz spie­ra się z sen­sow­no­ścią utoż­sa­mia­nia poezji i praw­dy, to prze­cież „Cre­do” koń­czy obra­zem wyraź­nie pod­kre­śla­ją­cym rolę poety, trud pisa­nia, te momen­ty, któ­re doty­czą chwy­ta­nia w puste dło­nie praw­dy o życiu i świe­cie: „pochy­lo­ny nad mętną/ gnu­śną peł­ną odchodów/ rze­ką życia i śmierci/ pró­bu­ję (…) budzę się z grud­ką bło­ta w zaci­śnię­tej dło­ni”. Poza wia­rę w rze­czy­wi­stość i jakąś praw­dę o niej nie da się wyjść. Czyż­by?

4.

Wybór Jana Sto­lar­czy­ka prze­su­wa akcen­ty w innej jesz­cze kwe­stii. I czy­ni to jak­by wbrew Róże­wi­czo­wi. A raczej wbrew przy­kle­jo­nej twór­cy „mate­ria­li­stycz­nej” ety­kie­cie. Cho­dzi o stop­nio­we nasy­ca­nie „mate­ria­li­zmu” i „ate­izmu” tre­ścia­mi meta­fi­zycz­ny­mi. To, co ludz­kie, pro­ste, zwy­czaj­ne znaj­du­je w tym wybo­rze, w tak spro­fi­lo­wa­nym kształ­cie prze­sła­nia, sprzy­mie­rzeń­ca w posta­ci cze­goś już pra­wie reli­gij­ne­go. Oczy­wi­ście nie ma w tym osten­ta­cji i prze­sa­dy, bo jest prze­cież sub­tel­na gra­ni­ca mię­dzy wia­rą a jej pozo­ra­mi, A jed­nak…

Dys­kret­nie porów­naj­my wcze­sną wypo­wiedź Róże­wi­cza z trze­ma ostat­ni­mi utwo­ra­mi nowe­go wybo­ru, jego nie­gdy­siej­sze prze­ko­na­nie doty­czą­ce świa­do­me­go odci­na­nia się od meta­fi­zy­ki z osta­tecz­ną zgo­dą na umiesz­cze­nie jej w hory­zon­cie egzy­sten­cji.

To pierw­sze:

Źró­dła meta­fi­zycz­ne, któ­re kar­mi­ły poezję od jej począt­ków, prze­sta­ły bić dla mnie. Źró­dła este­tycz­ne rów­nież wyschły. Doświad­cze­nie histo­rycz­ne, któ­re wynio­słem z woj­ny, oku­pa­cji, bez­po­śred­nie­go zetknię­cia się hitle­ry­zmem, faszy­zmem, to doświad­cze­nie pcha­ło mnie w kie­run­ku mate­ria­li­zmu, reali­zmu, socja­li­zmu, a nie w kie­run­ku meta­fi­zy­ki. Wnio­ski, któ­re wycią­gną­łem z tego doświad­cze­nia, kształ­to­wa­ły rów­nież moją twór­czość poetyc­ką. Koniecz­ność wyrze­cze­nia. Pępo­wi­na, któ­ra łączy­ła poezję z meta­fi­zy­ką, zosta­ła przecięta[16].

Teraz to dru­gie:

(……………………)
szedł za Chry­stu­sem
naśla­do­wał Chry­stu­sa

szedł polną dro­gą z inny­mi
ucznia­mi głod­ni rwa­li
doj­rza­łe kło­sy
łuska­li ziar­no jedli
z dło­ni
łuska­li ziar­no pal­ca­mi
pró­bo­wa­łem ich dogo­nić
i zna­la­złem się nagle w świe­tle
w kra­inie mło­do­ści
ziem­skim raju odna­la­złem
oczy i usta
mojej dziew­czy­ny i cha­bry
i obłoki[17]

Oto frag­ment wyrwa­ny z poema­tu „Nauka cho­dze­nia”, któ­ry wraz z dwo­ma krót­ki­mi liry­ka­mi, wypa­tru­ją­cy­mi – mimo wszyst­ko – escha­to­lo­gicz­nej nadziei, koń­czy tak pomy­śla­ne cre­do Róże­wi­cza. A w poema­cie mowa o tym, że trze­ba zacząć od nowa i że to zawsze jest moż­li­we przy pew­nym natę­że­niu woli. To „od nowa” może dla każ­de­go zna­czyć zupeł­nie coś inne­go. W tym przy­pad­ku cho­dzi o życie i poezję. Sta­ry poeta prze­no­si się duchem do celi cze­ka­ją­ce­go na egze­ku­cję pasto­ra Die­tri­cha Bon­ho­ef­fe­ra, utoż­sa­mia­jąc się nie tyl­ko z roz­ter­ka­mi nie­miec­kie­go kapła­na, ale tak­że z jego wia­rą. Wia­rą nie­spo­dzie­wa­nie współ­cze­sną, roz­dar­tą, trud­ną, wręcz kore­spon­du­ją­cą z gno­styc­ki­mi here­zja­mi.

W tym ducho­wym teatrze wszyst­ko jest moż­li­we. Bon­ho­ef­fer gorącz­ko­wo tłu­ma­czy Róże­wi­czo­wi, że ten może stać się dziec­kiem, któ­re dopie­ro doj­dzie do pierw­sze­go kro­ku, pierw­sze­go sło­wa i pierw­szej myśli. I po dro­dze, trud­nej i cięż­kiej, wca­le nie musi obra­żać się na Boga, a wła­ści­wie dotkli­wą pust­kę po Nim, gdyż owa pust­ka jest jak naj­bar­dziej celo­wa. Dzię­ki niej moż­li­we jest ujaw­nie­nie się praw­dzi­we­go czło­wie­czeń­stwa, skom­pli­ko­wa­nej praw­dy o czło­wie­ku, któ­ry, jeśli ma taką potrze­bę, wypra­co­wu­je sobie sam – mniej czy bar­dziej kon­so­la­cyj­ną – ideę obec­no­ści Boga.

To spo­re osią­gnię­cie redak­to­ra: zosta­wić mnie, czy­tel­ni­ka, z koń­co­wym obra­zem Róże­wi­cza utoż­sa­mia­ją­ce­go się z Bon­ho­ef­fe­row­ską tezą, z prze­ko­na­niem o tym, że „że Bóg odszedł z tego świata/ nie umarł!/ trze­ba się z tym zgodzić/ że jest się dorosłym/ że trze­ba żyć/ bez Ojca”[18].

Przy­pi­sy:
[1] T. Róże­wicz, Sza­ra stre­fa, Wro­cław 2002, s. 90.
[2] T. Róże­wicz, Nożyk pro­fe­so­ra, Wro­cław 2001, s. 32.
[3] Tam­że, s. 38.
[4] Tam­że, s. 41.
[5] T. Róże­wicz, Cre­do, Wro­cław 2020, s. 72, 67, 83.
[6] Tam­że, s. 82.
[7] Tam­że, s. 63‒64.
[8] T. Róże­wicz, Poezja, t. 4, Wro­cław 2006, s. 337.
[9] Tam­że.
[10] Tam­że, s. 339.
[11] Tam­że, s. 340.
[12] T. Róże­wicz, Cre­do, Wro­cław 2020, s. 56‒57.
[13] Tam­że, s. 60.
[14] Tam­że.
[15] Tam­że, s. 21.
[16] T. Róże­wicz, Do źró­deł. Wypo­wiedź z roku 1965, któ­rą cytu­ję za: T. Róże­wicz, Nie­po­kój. For­men der Unru­he, Wro­cław 1999, s. 370.
[17] T. Róże­wicz, Cre­do, Wro­cław 2020, s. 90‒91.
[18] Tam­że, s. 87.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Od Be do Zet

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Tak i Nie

wywiady / o pisaniu Tadeusz Różewicz Witold Zalewski

Roz­mo­wa Witol­da Zalew­skie­go* z Tade­uszem Róże­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Historia wiersza „Zwierciadło”

recenzje / KOMENTARZE Tadeusz Różewicz

Histo­ria wier­sza „Zwier­cia­dło” Tade­usza Róże­wi­cza – od ręko­pi­sów do wer­sji osta­tecz­nej.

Więcej

Credo

utwory / zapowiedzi książek Tadeusz Różewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Tade­usza Róże­wi­cza Cre­do w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej