recenzje / NOTKI I OPINIE

O Bez stempla

Adam Wiedemann

Anna Kałuża

Jacek Gutorow

Piotr Śliwiński

Komentarze Anny Kałuży, Jacka Gutorowa, Adama Wiedemanna, Piotra Śliwińskiego, Piotra Bogaleckiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Ponie­waż wszyst­ko lub pra­wie wszyst­ko w podej­ściu do poezji róż­ni Pio­tra Kępiń­skie­go i mnie, jego zasad­ni­cze tezy kry­tycz­no­li­te­rac­kie sły­szę szcze­gól­nie wyra­zi­ście. Mia­ła­bym ocho­tę z wie­lo­ma pole­mi­zo­wać, wejść w otwar­ty spór, pokłó­cić się o inter­pre­ta­cje i waż­ność nie­któ­rych auto­rów w pol­skiej poezji. Naj­więk­szej jed­nak pikan­te­rii książ­ce doda­je posta­wa jej auto­ra, któ­ry, pisząc o poezji, czu­je się przede wszyst­kim poetą i pró­bu­je udo­wod­nić, że opi­sy kry­tycz­no­li­te­rac­kie, komen­ta­rze i glos­sy do wier­szy nie są im tak bar­dzo potrzeb­ne, a cza­sa­mi wręcz szko­dli­we. Raso­wy kry­tyk tak się nie zacho­wu­je! Trak­tu­ję więc pisa­nie Kępiń­skie­go jak dywer­syj­ne dzia­ła­nia i wypo­wie­dze­nie woj­ny kry­ty­kom.

Anna Kału­ża


Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go. Przy­znam, że daw­no nie czy­ta­łem książ­ki kry­tycz­no­li­te­rac­kiej, któ­ra była­by napi­sa­na z takim ner­wem i zaan­ga­żo­wa­niem. Kępiń­ski nie tyl­ko czy­ta wier­sze – a czy­ni to wdzięcz­nie i inte­li­gent­nie. On je prze­ży­wa: wyru­sza z nimi w podróż, przy­mie­rza do wła­snych prze­żyć i doświad­czeń, odnaj­du­je w nich klu­cze do wie­lu sytu­acji, któ­re wyda­wa­ły­by się nie mieć z poezją nic wspól­ne­go (mały bazar w Kuź­ni­cy Bia­ło­stoc­kiej, amster­dam­ski kata­ry­niarz wycią­ga­ją­cy z kie­sze­ni jakieś papie­ry). Inter­pre­tu­je wier­sze jak­by oddy­chał – sam zresz­tą zwra­ca się ku tym poetom, któ­rzy „piszą jak­by oddy­cha­li”, jak brzmi tytuł jed­ne­go ze szki­ców. W efek­cie otrzy­mu­je­my kry­ty­kę żywą i zawsze w ruchu, bo kolej­ne lek­tu­ry nakła­da­ją się na kolej­ne frag­men­ty egzy­sten­cji, ta zaś nie daje się unie­ru­cho­mić w żad­nej for­mu­le, w żad­nym zaklę­ciu. Ujmu­je spo­sób, w jaki Piotr Kępiń­ski już w punk­cie wyj­ścia odrzu­ca wsze­la­kie kry­tycz­no­li­te­rac­kie kate­go­ry­za­cje („stem­ple”) i nie ule­ga poku­som wiel­kich syn­tez czy pro­gra­mów. Lek­tu­ra jego tek­stów to doświad­cze­nie wyjąt­ko­wo­ści każ­de­go auto­ra i indy­wi­du­al­ne­go cha­rak­te­ru każ­de­go wier­sza. W tych bły­sko­tli­wie napi­sa­nych szki­cach odnaj­dzie­my nie tyl­ko wyja­śnie­nie wier­sza – choć to odnaj­dzie­my rów­nież – lecz tak­że zachę­tę do kolej­nych lek­tur i odkry­wa­nia poezji po swo­je­mu. A moż­na wie­rzyć Kępiń­skie­mu: jest co odkry­wać, jest po co wra­cać do wier­szy, któ­re wyda­ją nam się dobrze zna­ne. Miłej lek­tu­ry.

Jacek Guto­row


Tom powstał z roz­myśl­nym pomi­nię­ciem bie­żą­cych metod badaw­czych – nie­ja­ko obok głów­ne­go (jeśli taki rze­czy­wi­ście ist­nie­je) nur­tu lite­ra­tu­ro­znaw­cze­go. Autor mówi „przy­szłym kry­ty­kom”: „Nie znaj­dzie­cie tutaj przy­pi­sów ani uni­wer­sy­tec­kich tre­ści. To rzecz o moich auto­rach i o moich lite­rac­kich fascy­na­cjach”. Tak rozu­mia­na, jest lek­tu­rą, któ­rej towa­rzysz duże napię­cie emo­cjo­nal­ne. Ten, któ­ry poezję lubi i ma ocho­tę obja­śniać, swo­ją książ­kę kie­ru­je do tych, któ­rzy mają podob­ny sto­su­nek do lite­ra­tu­ry. I chcą słu­chać. Nie ma wąt­pli­wo­ści: poezja jest waż­ną czę­ścią życia ducho­we­go Pio­tra Kępiń­skie­go.

Adam Wie­de­mann


Kępiń­ski jest otwar­ty zarów­no na intu­icję, impuls, suge­stię, jak i wie­dzę pły­ną­cą z fak­tu, że prze­cież jest współ­twór­cą, bene­fi­cjen­tem, ofia­rą huma­ni­sty­ki współ­cze­snej, że ma za sobą stu­dia polo­ni­stycz­ne i dłu­gie lata prak­ty­ko­wa­nia w roz­ma­itych, tak­że książ­ko­wych cza­so­pi­smach. Zatem jego „czy­ta­nie bez przy­pi­sów” zda­je się bar­dzo świa­do­mym wybo­rem, tyle że, powta­rzam, wybo­rem sie­bie osob­ne­go, nie zaś sie­bie jako przy­wód­cy wyima­gi­no­wa­nej rebe­lii prze­ciw­ko sys­te­mo­wi kry­ty­ki lite­rac­kiej.

Piotr Śli­wiń­ski


Choć autor Bez stem­pla nie mówi tego wprost, wie dosko­na­le, że tam, gdzie pra­gnie się rozu­mieć poezję jako „czy­stą”, prę­dzej czy póź­niej poja­wi się pewien cha­rak­te­ry­stycz­ny postu­lat, naj­do­słow­niej wyra­żo­ny przez roman­ty­ków jenaj­skich: „Poezję kry­ty­ko­wać moż­na tyl­ko przez poezję”. Tak więc, gdy pró­bu­je mówić o pięk­nie, nie robi tego tak, jak mogli­by­śmy spo­dzie­wać się po kry­ty­ku lite­rac­kim. Robi to – zgod­nie zresz­tą z samym sobą, auto­rem sze­ściu tomów wier­szy – jak poeta: pisząc tek­sty, któ­rych głów­nym celem nie jest opi­sy­wa­nie pięk­na (było­by ono według Kępiń­skie­go jego „zepsu­ciem” – wobec cze­go „Nic tu po opo­wia­da­czach poezji?”, s. 74), ale jego kre­owa­nie.

Piotr Boga­lec­ki

O autorach i autorkach

Adam Wiedemann

Poeta, prozaik, eseista, tłumacz. Publikował m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Kresach”, „Nowym Wieku”, „Czasie Kultury”. Był stałym felietonistą w „Res Publice Nowej” i „Przekroju”. W 2008 r. otrzymał Nagrodę Literacką Gdynia. Laureat Nagrody im. Kościelskich (1999), trzykrotnie nominowany do nagrody Nike. Mieszka w Warszawie.

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Jacek Gutorow

Urodzony 12 września 1970 roku w Grodkowie. Poeta, krytyk, tłumacz. Pracuje w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Opolskiego. Laureat Nagrody im. Kazimiery Iłłakowiczówny (1998), Fundacji Kultury (2003) oraz Nagrody im. Ludwika Frydego (2003). Nominowany do Nagrody Literackiej Nike, Nagrody Literackiej Gdynia oraz Nagrody Mediów Publicznych Cogito za opublikowany w 2008 roku tom Inne tempo. Mieszka w Opolu.

Piotr Śliwiński

profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kierownik Zakładu Poetyki i Krytyki Literackiej UAM. Krytyk literacki, redaktor, badacz polskiej poezji współczesnej. Autor i współautor książek, m.in. Awangarda przedwojenna, Kraków 2004; Po całości. Szkice, punkty, Poznań 2016 ‒ razem z K. Hoffmannem i M. Jaworskim, a także redaktor blisko dwudziestu książek na temat poezji współczesnej (ostatnio Jakieś rozwiązania. Szkice o poezji (nie tylko) najnowszej, Poznań 2016).

Powiązania