Rozmowy z Kanonu: odcinek 12 Jan Škrob
nagrania / nowy europejski kanon literacki Grzegorz Jankowicz Jan ŠkrobDwunasty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
Kto pilniej czyta wiersze? Kto jeszcze wiedzie życie zogniskowane w jednym, jasno określonym celu? Kto się tak doszczętnie poezją zaprzątnął, tracąc z perspektywy wielkie podróże i wielkie pieniądze? Czyją mapę Polski tworzą literackie konkursy i festiwale? Kto chodzi ze schyloną głową, mrucząc do siebie cudze wiersze – dziwną, śpiewną mantrę? Kto prowadzi morderczą korespondencję z setkami piszących dziatek? Kto się opiekuje tymi duszyczkami błądzącymi w poszukiwaniu domu, punktu zaczepienia, koła ratunkowego? To Maszyna do czytania – Karol Maliszewski, któremu należy się złoty medal, pomnik, wielkie podróże i wielkie pieniądze. To tu. Bo w niebiesiech ma już swój stoliczek z lampką. Karol Maliszewski to nie tylko poeta i krytyk, ale także socjolog poezji, psycholog poezji, mizantrop poezji. Jej dobry duch. Przenika rynek wydawniczy – jego mechanizmy zna od wewnątrz. Nastawia ucho na skargi i jękolenia zawiedzionych. Pilnie wsłuchuje się w zachwyty tych, którym się powiodło. Jest odważny i pisze, co myśli, nie oglądając się na mody i środowiskowe animozje. Stara się otworzyć wiersz delikatnie, żeby nie uronić niczego z jego tajemnicy. Tylko on mógł napisać Po debiucie – książkę, która daje świadectwo jego uczestnictwa w tym wszystkim, która odpowiada na szereg pytań, zadawanych przez początkujących adeptów tej tajemnej sztuki. Która naświetla wahania, a czasem bezradność krytyka. To ważna i potrzebna książka. Napisana z czułością dla wierszy i pokorą. Uwzględniająca zasady nieoznaczoności poezji.
Agnieszka Wolny-Hamkało
Przed gmachem literatury stoi strażnik. Do strażnika przychodzi poeta i prosi go o zgodę na wejście. Strażnik powiada, że na razie to niemożliwe. Poeta pisze kolejne wiersze, pokazuje je strażnikowi i pyta, czy będzie mu wolno wejść później. Być może tak – mówi strażnik – ale teraz nie.
Karol Maliszewski wcielił się w niewdzięczną rolę odźwiernego, który ocenia papiery młodych. Ale jego książka nie opowiada jedynie o uciążliwej pracy z często niedoskonałymi tekstami. Po debiucie to skrupulatna analiza doświadczenia, które towarzyszy każdemu poecie decydującemu się na pierwszą publikację. To również opowieść o literackiej działalności Maliszewskiego, o jego skomplikowanych związkach z pokoleniem brulionu. To prywatna historia poety i krytyka towarzyszącego, którego pokolenie minęło bokiem.
Młodzi wysyłają mu swoje teksty, proszą o oceny, a on niestrudzenie im odpowiada, cierpli-wie układa wyważone opinie… I jak niegdyś, gdy pisał o poetach swojego pokolenia, robi to z pasją i energią debiutanta.
Grzegorz Jankowicz
Karol Maliszewski popełnił książkę, która spokojnie mogłaby nosić tytuł Poezja w weekend. Bo czego tutaj nie ma? Po debiucie jest mapą najważniejszych języków, struktur i głosów polskiej poezji najnowszej. Jest krytyczną syntezą, ale też poradnikiem dla debiutantów, anonimowych poetów proszących „Pana od krytyki” o prawdę, krytykę i opinię, a krytyk niczym kwiaty na Boże Ciało rzuca wyroki bez odwołania: „drukowalne” lub „niedrukowalne”. Jeśliby poezję polską porównać do klubu piłkarskiego, to Maliszewski byłby i dyrektorem sportowym, i skautem, pewnie też masażystą tych najmłodszych dusz, dla których jest ostatnim Mohikaninem młodocianej literatury. Dobrze pamiętam, jak sam miesiącami rozgorączkowany czekałem na opinię Pana Karola, opinię, która była napisana w sposób natchniony i pozornie pośpieszny, tak samo jak napisana jest ta książka. I z miejsca powinna się stać Biblią młodzieży marzącej o Parnasach i przejściu do historii literatury, bo Maliszewski wybije te marzenia z głowy w sposób subtelny i dowcipny, jednocześnie podając w pigułce najważniejsze nazwiska, kierunki i tytuły, które znać należy, nim siądzie się do pisania. Ale najważniejszy jest Sosnowski. Karol Maliszewski nawet w programie nauczania języka polskiego dla podstawówki (tak, w książce są i programy nauczania) umieszcza Andrzeja Sosnowskiego, zapewne czyni to w natchnieniu, które podyktowało mu całą książkę, tłumaczącą poezję w sposób poetycki i zrozumiały zarazem. No, w końcu Bóg stworzył Karola Maliszewskiego, bo sam nie jest w stanie czytać wszystkiego.
Bartosz Sadulski
Karol Maliszewski, człowiek orkiestra polskiej literatury, czołowy napastnik reprezentacji poetów, krytyk, prozaik i żywy dowód na to, że małe ojczyzny mają się świetnie i że nawet w Nowej Rudzie można trzymać rękę na pulsie tego, co dzieje się w polskiej poezji współczesnej. Maliszewski to chyba jedyna osoba, która jest w stanie ogarnąć i tak szeroko opisać kondycję dobijającej się do sławy literackiej młodzieży. Jego nowa książką to bardzo osobista, często przetykana anegdotami i „pikantnymi szczegółami” poetyckiego „zaplecza” analiza sytuacji debiutanta na literackim rynku. Maliszewski zaczyna od swoich pierwszych kroków, stawianych wraz Krzyśkiem Śliwką w Kłodzkim MDK‑u czy w „Radarze”, żeby potem przyglądnąć się głośnym debiutom początku lat 90. (Sosnowski, Świetlicki), opisać swoje towarzyszenie działaniu „Nowego Nurtu” i dojść do „internetowej” młodzieży z Nieszuflady. Nie skupia się jednak jedynie na „pierwszej lidze”, szuka też ścieżek, które zostały zapomniane, zgubione, odnajduje osoby, które „się zapowiadały” i zniknęły, i pisze też o tym, co dopiero wyjdzie, a już od dawna ma w swojej skrzynce mailowej. Pamiętam, jak sam kilka lat temu wysyłałem mu jakiś buńczuczny mail okraszony próbkami moich wtedy dosyć nieporadnych tekstów, których dziś solidnie się wstydzę. Maliszewski był chyba jedyną osobą, która dostrzegła w nich jakąś zapowiedź czegoś lepszego w przyszłości i potraktowała mnie poważnie. Korespondowałem z nim i do dziś koresponduję (a przecież nie tylko ja, lecz również wielu, wielu innych debiutantów i debiutantek), bo wiem, że to jeden z nielicznych, którzy czytają młodych autorów nie z musu, ale z prawdziwej pasji. Każdy jego esej to litry potu, każda analiza to jego rozstrój żołądka, to emocjonalne pisanie poety o innym poecie, który jakoś go dotknął czy zaintrygował. Do tego w bonusie: erudycja, ciekawostki zza literackich kulisów i analiza tego, co ciebie, drogi człowieku, stawiający w poezji pierwsze kroki, czeka w ogrodzie koncentracyjnym polskiej poezji współczesnej. Absolutne „musiszmieć” dla literackich debiutantów.
Przemysław Witkowski
Urodzona 24 lutego 1979 roku we Wrocławiu. Poetka, publicystka. Współpracuje m.in. z „Gazetą Wyborczą”, „Polityką” i „Lampą”. Mieszka we Wrocławiu.
Ur. 1986. Poeta, dziennikarz. Autor arkusza poetyckiego artykuły pochodzenia zwierzęcego (2009) oraz tomów wierszy post (2012) oraz tarapaty (2016). Za pierwszy z nich był nominowany w 2013 roku do Nagrody Literackiej Silesius w kategorii „debiut”. Wiersze publikował między innymi w Lampie, Odrze, Gazecie Wyborczej, Chimerze i antologii Połów. Poetyckie debiuty 2010. Autor przewodników po Malcie i Bornholmie. Mieszka we Wrocławiu.
Urodzony w 1978 roku. Krytyk, filozof literatury i tłumacz. Redaktor serii krytycznoliterackiej „Punkt Krytyczny” czasopisma „Studium”. Wykładał literaturę polską na Uniwersytecie Indiana w Bloomington. Współpracownik Centre for Advanced Studies in the Humanities UJ. Prowadził audycję „Czytelnia” w TVP Kultura. Jest wiceprezesem i redaktorem w Fundacji Korporacja Ha!Art. Redaktor działu kultura „Tygodnika Powszechnego”. Juror Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej „Silesius”. Dyrektor wykonawczy Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada. Mieszka w Krakowie.
Urodzony we Wrocławiu. Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Wrocławskim, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Jego teksty publikowały m.in. „Odra”, „Tygodnik Powszechny”, „Tygiel Kultury”, „Krytyka Polityczna”, „Gazeta Wyborcza” i „Twórczość”. W 2008 roku finalista Konkursu im. Jacka Bierezina, a w 2009 r. nominowany do nagrody kulturalnej "Gazety Wyborczej" wARTo. Stale współpracuje z czasopismem literacko-artystycznym „Rita Baum”, magazynem „Ha!art” i „Krytyką Polityczną”. Od 2008 r. współredaguje "młodoliteracki" dział miesięcznika „Odra” (8. Arkusz Odry). Mieszka we Wrocławiu.
Dwunasty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Marcina Biesa, Martyny Buliżańskiej, Krzysztofa Dąbrowskiego, Rafała Gawina, Martyny Kulbackiej, Mariusza Partyki, Bartosza Sadulskiego, Krzysztofa Szeremety, Filipa Wyszyńskiego i Dominika Żyburtowicza podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Dehnela, Agnieszki Mirahiny i Przemysława Witkowskiego podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejJedenasty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Justyny Bargielskiej, Magdaleny Bielskiej, Jacka Dehnela, Sławomira Elsnera, Julii Fiedorczuk, Konrada Góry, Łukasza Jarosza, Bartosza Konstrata, Szczepana Kopyta, Joanny Lech, Agnieszki Mirahiny, Joanny Mueller, Edwarda Pasewicza, Anny Podczaszy, Tomasza Pułki, Bianki Rolando, Roberta Rybickiego, Pawła Sarny, Julii Szychowiak, Joanny Wajs, Przemysława Witkowskiego i Indigo Tree podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejDziewiąty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejDziesiąty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejSpotkanie z udziałem Charlotte Van Den Broeck, Radmili Petrović, Jana Škroba oraz Grzegorza Jankowicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejÓsmy odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejCzytanie z książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego z udziałem Grzegorza Jankowicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejDziewiętnasty odcinek z cyklu „Rozmowy na koniec” w ramach festiwalu TransPort Literacki 28. Muzyka Resina.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Grzegorza Jankowicza, Andrzeja Sosnowskiego i Anny Wasilewskiej podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejSiódmy odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejSzósty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejTrzeci odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejPiąty odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejFragment posłowia Grzegorza Jankowicza do książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego, wydanej w Biurze Literackim 15 maja 2023 roku.
WięcejZapis całego spotkania z udziałem Agnieszki Mirahiny, Michała Piętniewicza, Przemysława Witkowskiego i Jakuba Wojciechowskiego podczas Portu Wrocław 2009.
WięcejDrugi odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejSpotkanie z udziałem Claudiu Komartina, Aleša Štegear, Mai Urban, Miłosza Biedrzyckiego i Grzegorza Jankowicza w ramach festiwalu TransPort Literacki 27. Muzyka Hubert Zemler.
WięcejPierwszy odcinek z cyklu „Rozmowy z Kanonu”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Czy próbujesz zmienić świat swoim pisaniem?” autorstwa Artura Burszty i Grzegorza Jankowicza.
WięcejOdpowiedzi Agnieszki Wolny-Hamkało na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Bartłomieja Majzla, Marty Podgórnik, Marcina Sendeckiego i Agnieszki Wolny-Hamkało podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
WięcejGłos Grzegorza Jankowicza w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejZapis dyskusji wokół książki Tadeusza Różewicza Kup kota w worku z udziałem Marty Podgónik, Karola Pęcherza, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WięcejRozmowa Agnieszki Wolny-Hamkało z Brianem Pattenem, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejSzkic Grzegorza Jankowicza towarzyszący wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego, towarzysząc premierze książki Zimowe królestwo Philipa Larkina, wydanej w Biurze Literackim 23 stycznia 2017 roku.
WięcejRozmowa Bartosza Sadulskiego z Anną Wasilewską, towarzysząca premierze książki Morze Karaluchów, wydanej w przekładzie Anny Wasilewskiej i Haliny Kralowej w Biurze Literackim 28 listopada 2016 roku.
WięcejPrezentacja antologii Leszka Engelkinga Maść przeciw poezji. Przekłady z poezji czeskiej. Książkę komentują Grzegorz Jankowicz, Bohdan Zadura oraz tłumacz. Wiersze Jaroslava Vrchlickiego „Śpiąca Praga” i „Venus Verticordia” we własnej aranżacji muzycznej wykonuje Sambor Dudziński.
WięcejWiersz z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2009” na festiwalu Port Wrocław.
WięcejKarol Maliszewski o poezji Bartosza Sadulskiego. Etiuda do wiersza „Przestrzeń wymiany działań” w reżyserii Jolanty Kowalskiej.
WięcejWiersz z tomu Połów. Poetyckie debiuty 2010, zarejestrowany podczas spotkania „Połów 2010” na festiwalu Port Wrocław 2010.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z książki Wniebowstąpienie Ziemi Zuzanny Ginczanki, która ukazała się 5 marca 2014 roku w portalu książki.onet.pl.
WięcejRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki Radości Grzegorza Kwiatkowskiego, która ukazała się w Ósmym Arkuszu Odry.
WięcejEsej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Stare śpiewki Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki moja Romana Honeta.
WięcejRecenzja Grzegorza Jankowicza z książki Rozbiórka Magdaleny Rybak.
WięcejGłos Grzegorza Jankowicza w debacie „Kto w Odsieczy”.
WięcejEsej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Tomasz Mroczny Szaleństwo dnia Maurice’a Blanchota.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Zapisy rozmów. Wywiady z poetami brytyjskimi Piotra Sommera.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z antologii Poeci na nowy wiek przygotowanej przez Romana Honeta.
WięcejGłos Agnieszki Wolny-Hamkało w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WięcejGłos Grzegorza Jankowicza w debacie „Być poetą dzisiaj”.
WięcejElżbieta Martysz i Przemysław Witkowski spierają się o nową książkę Jacka Dehnela Ekran kontrolny.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z książki Doba hotelowa Bartłomieja Majzla.
WięcejAutorski komentarz Bartosza Sadulskiego do wiersza z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego.
WięcejGłos Przemysława Witkowskiego w debacie „Poeci na nowy wiek”.
WięcejGłos Bartosza Sadulskiego w debacie „Poeci na nowy wiek”.
WięcejRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
WięcejEsej Grzegorza Jankowicza towarzyszący premierze książki Pozytywki i marienbadki (1987–2007) Andrzeja Sosnowskiego.
Więcej
Podsumowanie debaty „Dożynki 2008”.
WięcejGłosy Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Mateusza Kotwicy, Marty Kucharskiej i Marcina Sierszyńskiego w debacie „Dożynki 2008”.
WięcejGłos Bartosza Sadulskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
WięcejGłosy Artura Burszty, Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Pawła Kaczmarskiego, Adama Poprawy, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
WięcejRecenzja Grzegorza Jankowicza z książki Dni i noce Piotra Sommera.
WięcejAutorski komentarz Bartosza Sadulskiego do wierszy z almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2010.
WięcejNota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejAutorski komentarz Przemysława Witkowskiego do wierszy z książki Lekkie czasy ciężkich chorób.
WięcejBartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejPodsumowanie debaty „Książka 2008”.
WięcejGłos Bartosza Sadulskiego w debacie „Książka 2008”.
WięcejGłos Agnieszki Wolny-Hamkało w debacie „Książka 2008”.
WięcejGłos Grzegorza Jankowicza w debacie „Książka 2008”.
WięcejWprowadzenie do debaty „Książka 2008”
WięcejKomentarze Piotra Czerniawskiego, Grzegorza Jankowicza, Anny Kałuży, Bogusława Kierca, Karola Maliszewskiego, Edwarda Pasewicza, Tomasza Pułki, Justyny Sobolewskiej i Konrada Wojtyły.
WięcejDebata „Wokół ‘Kup kota w worku (work in progress”) z udziałem Karola Pęcherza, Marty Podgórnik, Bartosza Sadulskiego i Przemysława Witkowskiego.
WięcejKomentarze Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Tadeusza Pióro, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Marcina Biesa, Tomasza Fijałkowskiego, Michała Piętniewicza, Adama Zdrodowskiego, Przemysława Witkowskiego.
WięcejKomentarze Kacpra Bartczaka, Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Justyny Sobolewskiej, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Tomasza Majerana, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Jakuba Winiarskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Henryka Zbierskiego.
WięcejGłos Przemysława Witkowskiego w debacie „Co nam po klasykach? Larkin, Roussel, Stevens – czyli kanonizowanie”.
WięcejGłos Bartosza Sadulskiego w debacie „Co nam po klasykach? Larkin, Roussel, Stevens – czyli kanonizowanie”.
WięcejKomentarze Mariusza Grzebalskiego, Grzegorza Jankowicza, Marka K. E. Baczewskiego, Macieja Roberta, Łukasza Jarosza, Grzegorza Wysockiego oraz Macieja Woźniaka do książki Antypody Sławomira Elsnera.
WięcejKomentarze Bartosza Sadulskiego, Magdaleny Jędrusiak, Małgorzaty (Kingosi) Niklasińskiej oraz Łukasza Baduli.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejKomentarze Grzegorza Jankowicza, Grzegorza Czekańskiego, Justyny Sobolewskiej oraz Rafała Praszczałka.
WięcejKomentarze Karola Maliszewskiego, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Tomasza Fijałkowskiego, Bartosza Sadulskiego.
WięcejKomentarze Anny Kałuży, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego, Julii Szychowiak, Kamila Zająca, Bartosza Sadulskiego.
WięcejKomentarze Dariusza Sośnickiego, Justyny Sobolewskiej, Julii Fiedorczuk, Grzegorza Jankowicza.
WięcejKomentarze Dariusza Sośnickiego, Grzegorza Jankowicza, Adama Zdrodowskiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Bogusława Kierca, Pawła Mackiewicza.
WięcejKomentarze Wojciecha Bonowicza, Piotra Kępińskiego, Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Sosnowskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Jacka Gutorowa, Pawła Mackiewicza, Kuby Mikurdy, Igi Noszczyk, Grzegorza Jankowicza.
WięcejKomentarze Bohdana Zadury, Agnieszki Wolny-Hamkało, Ingi Iwasiów, Pawła Lekszyckiego, Mariusza Grzebalskiego, Macieja Roberta, Marcina Orlińskiego, Artura Nowaczewskiego, Grzegorza Tomickiego, Piotra Kępińskiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Jacka Bieruta, Karola Pęcherza i Krzysztofa Siwczyka.
WięcejKomentarze Adama Grzelca, Romana Kaźmierskiego i Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Agnieszką Wolny-Hamkało, towarzysząca premierze książki Ani mi się śni, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2005 roku.
WięcejRecenzja Grzegorza Jankowicza z książki Taxi Andrzeja Sosnowskiego.
WięcejAutorski komentarz Agnieszki Wolny-Hamkało do wierszy z książki Gospel, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
WięcejRecenzja Agaty Pyzik z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego, która ukazała się w miesięczniku „Lampa”.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Grzegorza Czekańskiego z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejLaudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Bartosza Sadulskiego.
WięcejRecenzja Karola Maliszewskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WięcejRecenzja Przemysława Owczarka z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WięcejRecenzja Konrada Góry z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WięcejRecenzja Bartosza Sadulskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WięcejRecenzja Marcina Orlińskiego z książki Preparaty Przemysława Witkowskiego.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z arkusza Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
WięcejRecenzja Przemysława Witkowskiego z książki Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
WięcejNota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejBartosz Sadulski o wierszach z książki Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejNota Adama Wiedemanna o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejRecenzja Radosława Wiśniewskiego z arkusza Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejNota Bogusława Kierca o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejNota Karola Maliszewskiego o wierszach Przemysława Witkowskiego.
Więcej