Konceptualizm podwójnie fizyczny
recenzje / ESEJE Joanna OrskaRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
Zebrało się śliny, antologia przygotowana przez Martę Koronkiewicz i Pawła Kaczmarskiego, zawiera przegląd wierszy jedenastu poetek i poetów (Tomasza Bąka, Szymona Domogały-Jakucia, Konrada Góry, Szczepana Kopyta, Kamili Janiak, Jakobe Mansztajna, Kiry Pietrek, Piotra Przybyły, Macieja Taranka, Ilony Witkowskiej), dokonany ze specyficznego punktu widzenia. Chodziło o pewien, w dość ścisły sposób pojęty rodzaj zaangażowanej postawy poetyckiej. Niewątpliwie pomysłodawcy antologii nowej poezji, której kolejne wybory są czytelnikowi niezorientowanemu co do jej ostatnich przygód zawsze potrzebne, osiągnęli sukces pod jednym względem. Dowiedli tego, że można mówić o poezji zaangażowanej w niepublicystyczny sposób, profesjonalnie, bez charakterystycznego dla zaangażowanych tekstów ideologicznego zadęcia i nie porzucając konstruktywnej dyskusji o wierszu. Świadczą o tym teksty młodych krytyków, podsumowujące krótko każdy z jedenastu zestawów wierszy prezentowanych autorów. Zebrało się śliny staje się w ten sposób nie tylko antologią pokazującą pracę wiersza zaangażowanego, ale także wystąpieniem nowego pokolenia krytyków, coraz bardziej widocznego w dyskusji krytycznej w czasopismach papierowych i internetowych. Redaktorzy antologii są sami wprawdzie autorami największej liczby komentarzy w tomie, ale Monika Glosowitz, Dawid Kujawa, Jakub Skurtys i Maja Staśko ustanawiają obok nich głosy równie istotne. Bez tej różnorodności stylów, sposobów rozumienia wierszy i krytycznych postaw, zaangażowana antologia niewątpliwie mniej by się udała.
W krótkim tekście nie mogę odnosić się szczegółowo do kryteriów wyboru samych wierszy głównych bohaterów tomu, czy też, tak jak by należało, osobno omawiać krytycznych szkiców. Całość prezentuje się bardzo ciekawie i stanowi mocną alternatywę wobec zbiorów poezji również wszak zaangażowanej – takich jak niedawno wydana przez warszawski SDK antologia poezji Warkoczami, przygotowana pod znakiem krytyki feministycznej. Rzucę szybko dwie kwestie, które nasunęły mi się w trakcie lektury antologii. Na wstępie, który było chyba bardzo trudno napisać, Koronkiewicz i Kaczmarski próbują uzasadnić swoje wybory, zarysowując argumentację mającą stworzyć możliwość takiego rozumienia politycznego zaangażowania poezji, które byłoby inne jednak niż w przypadku (właśnie) krytyki feministycznej. Stawiają na właściwą dla wiersza pisanego z feministycznej perspektywy, predylekcję do przedstawiania osobistych doświadczeń, nie zaś – jak w przypadku poezji zaangażowanej – wspólnotowych przekonań, poglądów i pragnień. Faktycznie wiele tekstów poetyckich w Zebrało się śliny operuje rolami, ogrywa podmiotowość, by nadać jej funkcję inną, niż w przypadku konfesji czy mocno zsubiektywizowanej wypowiedzi – która ma być charakterystyczną cechą tzw. poezji „kobiecej”. Uogólnienia tego rodzaju jednak zazwyczaj nie odgrywają dobrze swojej roli. Dwie bohaterki antologii przygotowanej przez wrocławian, Kira Pietrek i Kamila Janiak, występują także w zbiorze Warkoczami. Nie wszystkie wiersze zebrane w tym ostatnim przedstawiają też subiektywne, osobiste doświadczenie. Mało jest dzisiaj w ogóle liryki, która operowałaby tradycyjnym podmiotem, właściwym dla poezji intymnej, osobistej, sentymentalnej – jeszcze mniej jest takiej, która operowałaby takim podmiotem umiejętnie. Pozostawałoby inne kryterium wyborów dla Zebrało się śliny – być może po prostu takie autorki, jak Bianka Rolando, Agnieszka Mirahina czy Natalia Malek – nie są tymi, których, jak to się mówi na wstępie, „lubimy czytać”.
„Lubienie” niestety nieczęsto staje się kryterium, według którego można by w jasny sposób uzasadnić wybór jakiegoś zestawu tekstów czy nazwisk – chociaż może powinno być najwłaściwszym. Ostatecznie jako czytelnicy oczekujemy, żeby antologie takie, jak Warkoczami czy Zebrało się śliny były nie tylko reprezentatywne, by nie tylko przedstawiały w pełni życie i pozory nowej poetyckiej tendencji czy zwrotu, ale by znajdowały się w nich po prostu dobre utwory. „Dobre” zaś są dobre zawsze podług czyjegoś smaku – dobra antologia współczesnej poezji jest dlatego zwykle miarą doświadczenia czytelniczego jej twórców z jednej strony i ich odporności na układy środowiskowe z drugiej. Zasadnicza różnica pomiędzy dwoma antologiami, o których zaczęłam w tym miejscu rozmyślać, polegałaby na tym, że bardzo trudno jest złożyć książkę, która ma 404 strony (Warkoczami) i dopilnować, by znalazły się w niej tylko świetne utwory. Koronkiewicz i Kaczmarski zaraz na wstępie, kierując się uczciwością wobec własnego smaku, wybrali sobie nazwiska autorów najlepiej według nich dzisiaj piszących. Wiersze o zdecydowanie „zaangażowanym” tonie tworzą w Zebrało się śliny faktycznie niezwykle ciekawą mieszankę głosów – widzimy, ile może być postaci, rodzajów, strategii społecznego zaangażowania. Czytanie poetyckiej części tej antologii to w efekcie rzeczywiście frapujące doświadczenie i doskonała zarazem przygoda. W tym kontekście Warkoczami wypada gorzej – mozaika zbyt wielu wierszy, uporządkowana tematycznym kluczem, często poetycko nierówna, z zestawieniami nie zawsze znajdującymi swoje uzasadnienie, albo zbyt właśnie prostymi – to przypomina swoim porządkiem sklepowe półki: tu mamy nabiał, tam mięso, a tu znowu makaron.
Pamiętam moment, kiedy w trakcie Festiwalu Silesius rozgorzała dyskusja na temat parytetu w dziedzinie twórczości. Pomimo tego, że autorzy antologii doskonale zdają sobie sprawę, że w stosunku do poezji (muzyki, malarstwa, architektury, medycyny i tym podobnych sztuk wymagających nie tylko osobistego zaangażowania, ale także przygotowania zawodowego i talentu) parytet nie działa. Zdecydowali się jednak podjąć na wstępie kwestię przewagi męskiego głosu w poezji zaangażowanej. Także w tej mierze ich wyjaśnienia wypadają nieprzekonująco – może w takich kwestiach lepiej niczego nie wyjaśniać, tylko po prostu obstawać przy swoich wyborach. Pozwalać, żeby chcąca dysponować mocnym głosem poezja broniła się sama? Uderzające z mojego punktu widzenia wydaje się w końcu to, że kryterium zaangażowanej, wspólnotowej postawy, związanej z postawą światopoglądową twórców, zaowocowało wyborem tak niewielkiej grupy – świetnych, co warto podkreślić, bodaj czy dziś nie najciekawszych młodych autorów – i z podobnie niewieloma w gruncie rzeczy, choć świetnymi tekstami. Może więcej jest zaangażowanej krytyki niż zaangażowanej poezji? Może nie bez przyczyny, kiedy mówimy o poezji zaangażowanej, pada nieodmiennie kilka, tych samych nazwisk? Może jednak niedobrze, że pośród tych niewielu wspaniałych, społecznie wrażliwych głosów, znalazła się Kamila Janiak, która (mnie w każdym razie) nie do końca przekonuje – zwłaszcza w tym wyborze jej niezłe wiersze odbiegają jednak poziomem od reszty. Może obecność takiego autora, jak bardzo dwuznaczny w swoich subwersywnych poczynaniach, choć interesujący Jakobe Mansztajn, można było sobie odpuścić? Podobnie od wysokiej próby krytyki, którą prezentują pokoleniowe szkice grupy młodych autorów, odbija się szkic Mai Staśko, której publicystyczny ze swej zasady i zaangażowany styl w kolejnym spotkaniu jakoś wytraca swoją świeżość. Intelektualny fajerwerk zamiast rzeczywistej lektury wierszy – to chyba jednak realizacja jakiegoś partykularnego interesu autorki, a nie spełnianie wspólnotowej potrzeby.
Kryterium społecznego zaangażowania, bronione w świetnych poza tym szkicach towarzyszących wierszom, okazuje się trudne do opisania i wymaga intelektualnego, teoretycznego wzmocnienia – na które być może nie mogli lub nie chcieli sobie pozwolić twórcy antologii o zamierzeniu przecież popularyzatorskim. O świetnym, nowym pokoleniu krytyków – i o zasadniczo nowej jakości zaangażowanego głosu poezji wydaje się jednak antologia Zebrało się śliny zaświadczać z nawiązką.
Urodzona w 1973 roku. Krytyk i historyk literatury. Recenzje i artykuły publikuje w "Odrze", "Nowych Książkach", "Studium". Autorka książek: Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce, Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006, Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce, Performatywy. Składnia/retoryka, gatunki i programy poetyckiego konstruktywizmu oraz wspólnie z Andrzejem Sosnowskim antologii Awangarda jest rewolucyjna albo nie ma jej wcale. Jest pracownikiem naukowym w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka we Wrocławiu.
Recenzja Joanny Orskiej, towarzysząca premierze książki Bagaż Jerzego Jarniewicza, wydanej w Biurze Literackim 6 marca 2023 roku.
WięcejSpotkanie wokół książek Bojownicy bez broni Mortena Nielsena, Przełykanie włosa Jána Ondruša i Pernambuco Ivana Wernischa z udziałem Bogusławy Sochańskiej, Zbigniewa Macheja, Leszka Engelkinga, Karola Maliszewskiego i Joanny Orskiej w ramach festiwalu Stacja Literatura 26.
WięcejSpotkanie wokół książek Zmyślony człowiek Tymoteusza Karpowicza, Credo Tadeusza Różewicza i Prawdziwe życie bohatera Rafała Wojaczka z udziałem Joanny Roszak, Jana Stolarczyka, Bogusława Kierca, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Biurowe książki 2020 roku”.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej towarzysząca premierze książki Agaty Jabłońskiej dla moich dziewczyn, wydanej w Biurze Literackim 8 marca 2021 roku.
WięcejSpotkanie wokół książek Wyspa na Księżycu Williama Blake’a, świnia jest najlepszym pływakiem Mirjoluba Todorovicia, Kielich upojenia Otona Župančiča oraz Skóra byka Salvadora Espriu z udziałem Tadeusza Sławka, Jakub Kornhauser, Miłosza Biedrzyckiego, Filipa Łobodzińskiego, Joanny Orskiej i Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 25.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Nowe języki poezji”.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca wydaniu książki Konrada Góry Wojna (pieśni lisów), która ukazała się w Biurze Literackim 19 października 2020 roku.
WięcejSpotkanie wokół książki Mordercze ballady Marty Podgórnik z udziałem Marty Podgórnik, Joanny Orskiej i Karola Maliszewskiego w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejSpotkanie z udziałem Anny Kałuży, Karola Maliszewskiego, Joanny Mueller, Joanny Orskiej oraz Jakuba Skurtysa w ramach festiwalu Stacja Literatura 24.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej, towarzysząca wydaniu książki Miroljuba Todorovicia świnia jest najlepszym pływakiem, w tłumaczeniu Kingi Siewior i Jakuba Kornhausera, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 23 marca 2020 roku.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Biurowe książki 2019 roku”.
WięcejRozmowa Joanny Orskiej z Jerzym Jarniewiczem, opublikowana w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej książki Kalendarz majów Konrada Góry, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 14 maja 2019 roku.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Poetycka książka trzydziestolecia”.
WięcejO twórczości Andrzeja Sosnowskiego wypowiadają się Wojciech Bonowicz, Jacek Gutorow, Anna Kałuża, Joanna Orska, Piotr Śliwiński, Kamil Zając.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki W Marcina Sendeckiego, wydanej w Biurze Literackim w wersji papierowej 27 grudnia 2016 roku, a w wersji elektronicznej 3 lipca 2017 roku.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej towarzysząca premierze książki Dom ran Andrzeja Sosnowskiego, która ukazała się w Biurze Literackim 9 lutego 2015 roku.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Formy zaangażowania”, towarzyszącej premierze antologii Zebrało się śliny, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Nowy (polski) głos w Europie”
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Powiadacie, że chcecie rewolucji”.
WięcejSzkic Joanny Orskiej towarzyszący premierze książki Rytmy jesienne Jacka Łukasiewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 21 lipca 2014 roku.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Farsz Marcina Sendeckiego.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Rezydencja surykatek Marty Podgórnik.
WięcejEsej Joanny Orskiej poświęcony książkom Stratygrafie Joanny Mueller i Bumerang Anny Kałuży.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Dni i noce Piotra Sommera.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z arkusza Artykuły pochodzenia zwierzęcego Bartosza Sadulskiego.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Niepiosenki Mariusza Grzebalskiego.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Dożynki 2008”.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Barbarzyńcy czy nie? Dwadzieścia lat po ‘przełomie’ ”.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Studium temperamentu Ronalda Firbanka.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Tlen Julii Fiedroczuk.
WięcejGłos Joanny Orskiej w debacie „Książka 2008”.
WięcejRecenzja Joanny Orskiej z książki Słynne i świetne Mariusza Grzebalskiego.
WięcejSpotkanie autorskie „Być psem i kością poezji” z udziałem Kiry Pietrek, Ilony Witkowskiej i Mai Staśko w ramach festiwalu Stacja Literatura 21.
WięcejRozmowa Przemysława Rojka z Pawłem Kaczmarskim, towarzyszącą premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WięcejSzkic Marty Koronkiewicz i Pawła Kaczmarskiego o poezji Konrada Góry i Szczepana Kopyta, prezentujący antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydaną w Biurze Literackim 20 września 2016 roku, a w wersji elektronicznej 18 grudnia 2017 roku.
WięcejSpotkanie autorskie „Polityczna, niepartyjna?” z udziałem Kamili Janiak, Macieja Taranka, Tomasza Bąka i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu literackiego Stacja Literatura 21.
WięcejRecenzja Rafała Gawina, towarzysząca premierze antologii Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, wydanej w Biurze Literackim 20 września 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Mai Staśko z Jakobe Mansztajnem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Jakobe Mansztajna. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Jakobe Mansztajna w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Kiry Pietrek. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Kiry Pietrek w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Mai Staśko z Kamilą Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Kamili Janiak.
WięcejSzkic Jakuba Skurtysa o poezji Kamili Janiak. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Kamili Janiak w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa z Szymonem Domagałą-Jakuciem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejPremierowy zestaw wierszy Szymona Domagały-Jakucia.
WięcejSzkic Pawła Kaczmarskiego o poezji Szymona Domagały-Jakucia. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Szymona Domagały-Jakucia w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Mai Staśko z Iloną Witkowską. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Moniki Glosowitz o poezji Ilony Witkowskiej. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Ilony Witkowskiej w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Mai Staśko z Piotrem Przybyłą. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Piotra Przybyły. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Piotra Przybyły w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Marty Koronkiewicz z Maciejem Tarankiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Mai Staśko o poezji Macieja Taranka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Macieja Taranka w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Pawła Kaczmarskiego z Tomaszem Bąkiem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejRozmowa Jakuba Skurtysa z Dawidem Mateuszem. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejFragment zapowiadający antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Marty Koronkiewicz o poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Dawida Kujawy o krytycznej recepcji poezji Tomasza Bąka. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejSzkic Mai Staśko i Dawida Kujawy o poezji Dawida Mateusza z tomu Stacja wieży ciśnień. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
WięcejAutorski komentarz Dawida Mateusza w ramach cyklu „Historia jednego wiersza”. Prezentacja w ramach cyklu tekstów zapowiadających antologię Zebrało się śliny. Nowe głosy z Polski, która ukaże się w Biurze Literackim.
Więcej