recenzje / NOTKI I OPINIE

O poezji Magdaleny Bielskiej

Roman Honet

Laudacja Romana Honeta, prowadzącego projekt Poeci na nowy wiek.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Od prze­czy­ta­nia debiu­tanc­kie­go tomu Mag­da­le­ny Biel­skiej mam wra­że­nie, dla moje­go oso­bi­ste­go zachwy­tu nad jej liry­ką nie ufor­mo­wa­łem go nigdy w rów­no­brz­mią­cą myśl, kate­go­rycz­ny osąd, że moż­li­we jest pisa­nie w tak pro­sty, esen­cjo­nal­ny spo­sób o pod­sta­wo­wych kate­go­riach uza­sad­nia­ją­cych i rów­no­cze­śnie ogra­ni­cza­ją­cych naszą tu obec­ność. Biel­ska usta­wia je wobec darem­no­ści, wobec pust­ki. Być może ta pust­ka nasta­ła w miej­sce prze­py­chu cza­su prze­szłe­go. Być może ma wymo­wę nie tak nostal­gicz­ną, jak to zakła­dam, ale funk­cjo­nu­je na zasa­dzie ponad­pla­no­we­go ele­men­tu, dodat­ko­we­go żywio­łu, któ­ry, sam w sobie nie­na­ru­szal­ny i nie­uchwyt­ny, zakłó­ca naszą orien­ta­cję wzglę­dem nama­cal­nych wymia­rów rze­czy­wi­sto­ści: od roz­le­głych per­spek­tyw do śla­do­wych deta­li. Może wła­śnie to minio­ne, to prze­szłe nie­spo­strze­że­nie wypa­dło z owej rze­czy­wi­sto­ści i pozba­wi­ło ją cało­ści, satys­fak­cjo­nu­ją­ce­go zamknię­cia: „Koń­czy się dzień i nie zaczy­na noc”, a przy spo­sob­no­ści na zawsze uczy­ni­ło obcą i obo­jęt­ną: ją samą i boha­te­rów wier­szy, ska­za­nych na „wza­jem­ne / mija­nie się, obo­jęt­ne”.

Bez­u­ży­tecz­na oka­zu­je się pamięć, raz po raz wymu­sza­ją­ca spoj­rze­nie w prze­szłość i roz­pa­mię­ty­wa­nie tego, co już nigdy nie wró­ci i począt­ko­wo wła­ści­wie nie wia­do­mo, czy w ogó­le kie­dy­kol­wiek wyda­rzy­ło się w wid­mo­wym świe­cie Mag­da­le­ny Biel­skiej, ale potem widzi się, że tak, że musia­ło się zda­rzyć, sko­ro pozo­stał brak, wyeks­po­no­wa­ny, w każ­dym momen­cie dotkli­wy, nigdy nie­na­sy­co­ny: „sły­sze­li szum; morza, któ­re daw­no minę­ło / i nie zosta­ło zastą­pio­ne niczym innym.” Biel­ska nie doma­ga się zwro­tu stra­ty, tu nie ma spa­zmu, nie ma kon­wul­sji. Świa­do­mość doko­na­nej gra­bie­ży nie zosta­ła nigdy zaże­gna­na, ale z tego, co pozo­sta­ło, moż­na wytwo­rzyć, choć­by nie­trwa­łe, szyb­ko prze­mi­ja­ją­ce – spo­kój i wytchnie­nie.

Zbęd­na, darem­na, cza­sem natar­czy­wa jest prze­strzeń w Brzyd­kich zwie­rzę­tach, dla Biel­skiej ozna­cza­ją­ca nie tyle miej­sca oswo­jo­ne, ile abs­trak­cyj­ny i – przez to odle­gły – amal­ga­mat sche­ma­tów i form. Pod­su­wa na myśl nie kunszt archi­tek­to­nicz­nej wizji, ale trud, któ­ry nadał mu osta­tecz­ny kształt: „Za oknem poja­wia­ją się zna­jo­me uli­ce i budyn­ki, / nie od razu roz­po­zna­wa­ne, / jak­by wró­ci­ło się ze świa­ta, w któ­rym nie ma nicze­go / i cały nad­miar mate­rii form boga­te­go mia­sta / nie zachwy­ca, budzi raczej zdzi­wie­nie i nie­smak / nad pie­czo­ło­wi­to­ścią i mozo­łem, z któ­ry­mi te for­my były budo­wa­ne”.

Brzyd­kie zwie­rzę­ta to poru­sza­ją­cy tom. Przez opi­sa­ną darem­ność, daw­ną i teraź­niej­szą, przez obcość i obo­jęt­ność, zogni­sko­wa­ną zwłasz­cza tam, gdzie spo­dzie­wa­li­by­śmy się – być może w naiw­no­ści, a może po pro­stu natu­ral­ną kole­ją rze­czy – żar­li­wo­ści, emo­cji, reak­cji. Pomię­dzy ludź­mi. Ale nic z tego, Mag­da­le­na Biel­ska nawet zwra­ca­jąc się ku przy­szło­ści, nie zapo­wia­da nadej­ścia meta­mor­fo­zy: „To zosta­nie – wpa­trze­nie / i pust­ka zimo­wej uli­cy”.

O autorze

Roman Honet

Urodził się w 1974 roku. Poeta, wydał tomy: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), „serce” (2002), baw się (2008), moja (wiersze wybrane, 2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017), redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), Połów. Poetyckie debiuty, współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990 –2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015 za tom świat był mój. Tłumaczony na wiele języków obcych, ostatnio ukazał się wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Світ належав мені (przeł. Iurii Zavadskyi, Tarnopol 2019) i serbskim Svet je bio mój (przeł. Biserka Rajčić, Belgrad 2021).

Powiązania