recenzje / NOTKI I OPINIE

O Rozbiórce

Anna Kałuża

Justyna Sobolewska

Karol Maliszewski

Piotr Śliwiński

Komentarze Anny Kałuży, Justyny Sobolewskiej, Piotra Śliwińskiego i Karola Maliszewskiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Zasa­dy są pro­ste. Na roz­mo­wę-wywiad z Mag­da­le­ną Rybak poet­ki i poeci uda­ją się z wybra­nym przez sie­bie wier­szem. Zasa­dy są pro­ste, ale do omi­nię­cia: auto­rzy robią wszyst­ko, by nie dopu­ścić do „roz­biór­ki” wier­sza. Klu­czą, manew­ru­ją, mylą tro­py. Zapy­ta­ni o to, czym jest wiersz, jak dłu­go powsta­wał, skąd wia­do­mo, że to wiersz, opo­wia­da­ją histo­rię kry­mi­nal­ną o nie­let­nim prze­stęp­cy, wspo­mi­na­ją „usta pie­kieł”, przy­wo­łu­ją kosia­rza z obra­zu Van Gogha i naj­słyn­niej­sze­go w pol­skiej poezji Bia­ło­ru­si­na. Zda­rza się im mówić tak­że o cho­re­ogra­fii języ­ka, spa­mach, snach z Jodie Foster, wam­pi­ry­zmie, kąpie­li­sku w Łodzi i Lata­ją­cym Holen­drze. W ten spo­sób prze­bie­ga zespo­ło­wa gra „jed­na na dwu­dzie­stu sze­ściu”, w któ­rej gubią się wszyst­kie „krop­ki nad i”.

Anna Kału­ża


Mag­da Rybak mia­ła pro­sty pomysł: prze­py­tać poetów róż­nych poko­leń na oko­licz­ność jed­ne­go wier­sza, i jak to z pro­sty­mi pomy­sła­mi bywa, oka­zał się odkryw­czy. Każ­da postać mówi coś, choć­by się zastrze­ga­ła, że nie potra­fi nic powie­dzieć. A wie­lu z nich zupeł­nie zaska­ku­ją­co wpro­wa­dza w swój świat i nie tyl­ko swój, ale po pro­stu w poezję. Takie współ­my­śle­nie o wier­szu jest – jak widać – twór­cze.

Justy­na Sobo­lew­ska


Roz­biór­ka Mag­da­le­ny Rybak to worek z pre­zen­ta­mi dla czy­tel­ni­ka współ­cze­snej poezji pol­skiej. Powiedz­my od razu – worek sta­ran­nie zapa­ko­wa­ny. Na książ­kę skła­da się bli­sko trzy­dzie­ści roz­mów z poeta­mi róż­nych poko­leń, doko­nań i doświad­czeń – od Jac­ka Deh­ne­la do Kry­sty­ny Miło­będz­kiej. Inda­go­wa­ni twór­cy repre­zen­tu­ją róż­ne poety­ki, róż­ne śro­do­wi­ska, czę­sto odle­głe sobie i nie­uzgad­nial­ne spo­so­by trak­to­wa­nia wier­sza. Dzię­ki temu jest Roz­biór­ka zbiór­ką, swo­istym prze­glą­dem orien­ta­cji i języ­ków, pró­bą uchwy­ce­nia tego, co dzi­siaj naj­żyw­sze w liry­ce.

Sprzy­ja temu stra­te­gia pro­wa­dze­nia wywia­du, któ­ra pole­ga na sta­wia­niu w cen­trum każ­dej roz­mo­wy kon­kret­ne­go utwo­ru. Dzię­ki temu kon­wer­sa­cja nie zamie­nia się w luź­ną poga­węd­kę „o wszyst­kim”, zysku­jąc kie­ru­nek i pewien poziom dys­cy­pli­ny. Docie­kli­wość i spo­strze­gaw­czość tych inter­pre­ta­cji na dwa gło­sy nie budzi prze­waż­nie wąt­pli­wo­ści. Po dru­gie zatem – anto­lo­gia wier­szy, szczu­pła, lecz nader cie­ka­wa. Zarów­no dla począt­ku­ją­ce­go miło­śni­ka poezji, jak i dla kone­se­ra ma ona waż­ną cechę: una­ocz­nia (ama­to­ro­wi) bogac­two poetyc­kich for­muł, inspi­ru­je (stu­den­ta, kry­ty­ka, kone­se­ra) do zasta­no­wie­nia się nad kano­nem wier­szy współ­cze­snych. Wresz­cie – por­tre­ty pisa­rzy autor­stwa Elż­bie­ty Lempp, dal­szy ciąg two­rzo­nej przez nią od wie­lu lat gale­rii, z pew­no­ścią osob­ny i wart doce­nie­nia walor książ­ki.

Roz­biór­ka to z pozo­ru dosko­na­le obmy­ślo­ny i dopra­co­wa­ny gadżet, w isto­cie jed­nak waż­ne dopo­wie­dze­nia do zbio­ro­we­go kon­ter­fek­tu poezji pol­skiej. Pod­kre­ślić nale­ży jej nie­zdaw­ko­wą róż­no­rod­ność, ukie­run­ko­wa­nie roz­mów na wiersz (a nie na aneg­do­tę, plot­kę etc.), war­tość edu­ka­cyj­ną i moc inspi­ro­wa­nia. .

Piotr Śli­wiń­ski


Coś takie­go jest w książ­ce Mag­da­le­ny Rybak, co powo­du­je, że nie moż­na się od niej ode­rwać. Skąd wra­że­nie pasjo­nu­ją­cej lek­tu­ry? To chy­ba cho­dzi o rodzaj odsło­nię­cia czy nawet obna­że­nia. Autor­ce uda­ło się nie tyl­ko wcią­gnąć do roz­mo­wy jed­nych z naj­bar­dziej inte­re­su­ją­cych poetów współ­cze­snych, ale rów­nież spo­wo­do­wać ich otwar­cie się, odsło­nię­cie wykra­cza­ją­ce w nie­któ­rych przy­pad­kach poza ramy typo­we­go wywia­du. Jest wie­le momen­tów w tym zbio­rze, świad­czą­cych o tym, że prze­kra­cza się zwy­cza­jo­wą roz­mo­wę o lite­ra­tu­rze. W tych wła­śnie momen­tach docho­dzi do gło­su zaska­ku­ją­ca praw­da o poezji współ­cze­snej, o uwa­run­ko­wa­niach jej odbio­ru i spo­so­bach komu­ni­ko­wa­nia się w jej obrę­bie. Kto wie, czy wła­śnie nie tego dozna­je­my przede wszyst­kim przy odczu­wa­niu wyjąt­ko­we­go zna­cze­nia książ­ki Mag­da­le­ny Rybak, książ­ki umoż­li­wia­ją­cej czy­tel­ni­kom inne spoj­rze­nie na rze­ko­mo dobrze zna­ne wier­sze i na rze­ko­mo dobrze zna­nych poetów. Cze­ka­ją ich tu licz­ne zasko­cze­nia i nie­spo­dzian­ki!

Mnie zafa­scy­no­wa­ły mean­dry samo­świa­do­mo­ści przy­ja­ciół poetów, tajem­ni­ce warsz­ta­tu, szcze­ra opo­wieść o nich. Roz­biór­ka zaspo­ka­ja cie­ka­wość innych poetów, daje odpo­wiedź na drę­czą­ce pyta­nia w sty­lu „jak oni to robią?” Ta książ­ka dla fachow­ców i pasjo­na­tów ma jesz­cze dru­gie obli­cze. Nie­skom­pli­ko­wa­ny i bły­sko­tli­wy język dys­kur­su czy­ni ją atrak­cyj­ną dla sze­ro­kie­go krę­gu odbior­cze­go. To kolej­ny walor tego zbio­ru wywia­dów. Obok odkryw­czo­ści nowe­go spoj­rze­nia na rze­czy pozor­nie dobrze zna­ne (i już w jakiś spo­sób zafik­so­wa­ne w histo­rii lite­ra­tu­ry) nale­ży doce­nić wymiar edu­ka­cyj­ny tej pozy­cji. Na przy­kład warsz­ta­to­wy. W tym kon­tek­ście moż­ną ją postrze­gać jako szko­łę samo­świa­do­mo­ści i inter­pre­ta­cji, samo­uczek dla począt­ku­ją­cych. Zaś z dru­giej stro­ny jest to, jak sądzę, nie­zbęd­na lek­tu­ra uzu­peł­nia­ją­ca dla uczniów, stu­den­tów i nauczy­cie­li, rodzaj bede­ke­ra po labi­ryn­tach współ­cze­snej świa­do­mo­ści wier­sza i języ­ka. W cie­ka­wy spo­sób sca­la się tu dys­kur­sy poetyc­kie, two­rzy wie­lo­głos nie ule­ga­ją­cy pozo­rom poko­le­nio­wych czy ide­olo­gicz­nych kon­tro­wer­sji, znaj­du­je się per­spek­ty­wę wspól­ną zarów­no dla przed­sta­wi­cie­li star­szych poko­leń, jak i tych naj­młod­szych, w związ­ku z czym wyda­nie tej książ­ki może mieć duże zna­cze­nie w upo­wszech­nia­niu się nowych mode­li poezjo­wa­nia przyj­mo­wa­nych na razie z tru­dem i opo­ra­mi w warun­kach szkol­nych.

Roz­biór­ka jest książ­ką, na któ­rą kibi­ce poezji cze­ka­li od daw­na. Nie zdzi­wił­bym się, gdy­by z bie­giem cza­su sta­ła się jed­nym z pod­sta­wo­wych prze­wod­ni­ków po kra­inie nowej poezji pol­skiej i w znacz­nym stop­niu zaspo­ko­iła nie tyl­ko nauczy­ciel­ski głód doty­czą­cy kla­row­ne­go arty­ku­ło­wa­nia naj­waż­niej­szych cech świa­do­mo­ści poetyc­kiej ujaw­nia­nej pod koniec dwu­dzie­ste­go wie­ku i na począt­ku wie­ku następ­ne­go.

Karol Mali­szew­ski

O autorach i autorkach

Anna Kałuża

Urodzona w 1977 roku. Krytyczka literacka. Pracownik Zakładu Literatury Współczesnej Uniwersytetu Śląskiego. Mieszka w Jaworznie.

Justyna Sobolewska

Urodziła się w 1972 roku. Krytyk literacki, dziennikarka. Pracuje w tygodniku „Polityka”. Publikowała szkice o literaturze, wywiady, felietony i recenzje książkowe m.in. w „Odrze”, „Kresach”, „Res Publice Nowej”, „Gazecie Wyborczej”, „Nowych Książkach” i „Przeglądzie Politycznym”. Współpracuje z programem „Tygodnik Kulturalny” w TVP Kultura. Zasiada w jury Środkowoeuropejskiej Nagrody Literackiej Angelus i Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Współautorka książki Jestem mamą (2004) i antologii opowiadań Projekt mężczyzna (2009) oraz autorka Książki o czytaniu (2012). Mieszka w Warszawie.

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Piotr Śliwiński

profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kierownik Zakładu Poetyki i Krytyki Literackiej UAM. Krytyk literacki, redaktor, badacz polskiej poezji współczesnej. Autor i współautor książek, m.in. Awangarda przedwojenna, Kraków 2004; Po całości. Szkice, punkty, Poznań 2016 ‒ razem z K. Hoffmannem i M. Jaworskim, a także redaktor blisko dwudziestu książek na temat poezji współczesnej (ostatnio Jakieś rozwiązania. Szkice o poezji (nie tylko) najnowszej, Poznań 2016).

Powiązania