recenzje / ESEJE

O tym, co mogło zajść, gdyby zajść miało, tej nocy

Jakub Skurtys

Recenzja Jakuba Skurtysa towarzysząca premierze książki Mondo cane Jerzego Jarniewicza, która ukazała się w Biurze Literackim 28 czerwca 2021 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W 2019 roku w biblio­te­ce „KON­TEN­Tu” uka­zał się debiu­tanc­ki tom Pio­tra Jemio­ły Nekro­trip, któ­ry co praw­da otrzy­mał nagro­dę im. Kazi­mie­ry Iłła­ko­wi­czów­ny, ale nie spo­tkał się ze zbyt przy­chyl­nym przy­ję­ciem, zwłasz­cza naj­młod­szej kry­ty­ki (por. choć­by nie­zwy­kle kry­tycz­na recen­zja Łuka­sza Żur­ka w „8. arku­szu Odry”). Wspo­mi­nam o tym, bo Jemio­ło wyko­rzy­sty­wał kon­wen­cje gatun­ko­we popu­lar­ne­go kina kla­sy B, ale też chy­ba jako pierw­szy w naszej poezji się­gnął po fil­my mon­do, a więc kon­tro­wer­syj­ne doku­men­ty zło­żo­ne z legal­nych mate­ria­łów (czę­sto poli­cyj­nych), przed­sta­wia­ją­ce zbrod­nie i prze­moc. Naj­bar­dziej zaska­ku­ją­cym ele­men­tem tam­te­go tomu był jed­nak nie­co iro­nicz­ny, afir­ma­tyw­ny blurb Jerze­go Jar­nie­wi­cza:

Nekro­trip to kata­ba­za po rebran­din­gu, dziś już tyl­ko hasło w krzy­żów­kach, ofe­ru­ją­ca śmie®ć jako spek­takl, do oglą­da­nia przez cudze oczy. W tomi­ku pod tym tytu­łem Piotr Jemio­ło, orfej­ski kino­fil i ama­tor sla­she­rów, powo­łu­je do życia nowy gatu­nek wier­sza: mon­do poems. Fascy­na­cja tym, co cho­re, schył­ko­we, okrut­ne? Raczej skim­ming wyja­ło­wio­nych języ­ków kul­tu­ry, tro­pie­nie „kłam­li­wych par­ty­kuł” w świe­cie, w któ­rym obja­wie­nia nie będzie, bo „epi­fa­nie spa­li­ły się w słoń­cu”.

Jakiś poży­tek z tego debiu­tu i tej nie­oczy­wi­stej pole­caj­ki być jed­nak musiał, i oka­zu­je się nim naj­now­szy tom same­go Jar­nie­wi­cza Mon­do cane, w któ­rym poeta zdra­dza się z wła­snych przy­gód z nie­sław­nym gatun­kiem. Może i jego nowe wier­sze nie są mon­do poems i nie mają niko­go wprost ranić czy szo­ko­wać, być może też nie fascy­nu­ją się śmier­cią, okru­cień­stwem i schył­ko­wo­ścią w spo­sób tak pro­wo­ka­cyj­ny, jak u Jemio­ły. Robią to zupeł­nie ina­czej, mniej jało­wo i mniej naiw­nie, bo dziw­ność śmier­tel­no­ści zda­je się wyni­kać w tym tomie przede wszyst­kim z reflek­sji nad samym poetą i nad jego cie­le­sno­ścią. Są to po czę­ści wier­sze szpi­tal­ne, po czę­ści pan­de­micz­ne, a tyl­ko w pew­nym zakre­sie hote­lo­we i podróż­ne, jak to było w poprzed­nich książ­kach Jar­nie­wi­cza.

Jed­nak autor Pustych nocy pozo­sta­je w grun­cie rze­czy wśród tema­tów, z któ­ry­mi jest mu naj­wy­god­niej. Jego poezja z ostat­nich nastu lat to nie­ustan­na pra­ca żało­by i miło­ści, żało­by po miło­ści i miło­ści wpi­sa­nej w akt żałob­ny. Wszyst­ko to odby­wa się w jakimś płyn­nym mię­dzy­cza­sie, w pół­cie­niach, zawie­szo­ne mię­dzy pro­wo­ka­cyj­nym odsło­nię­ciem i dekla­ra­cją bez­bron­no­ści. W tym sen­sie mon­do cane to kolej­na w twór­czo­ści poety sank­cja (że nawią­żę do tytu­łu ostat­nie­go wybo­ru jego wier­szy) – coś, co wyzna­cza gra­ni­cę, zakre­śla dome­nę pra­wa i tere­ny bez­pra­wia, ale nie daje do sie­bie dostę­pu, a tym samym pro­wo­ku­je, żeby dostę­pu tego wciąż poszu­ki­wać. Poeta pozwa­la sobie na bar­dzo inte­re­su­ją­cą grę z samym wło­skim Mon­do Cane, fil­mem z 1962 roku, zbie­ra­ją­cym antro­po­lo­gicz­ne eks­ce­sy i dzi­wac­twa w pro­to­ga­tu­nek szo­ku­men­tu. Z jed­nej stro­ny jest to nadal ten film, ten gatu­nek, ta śmierć i real­na prze­moc (m.in. wobec zwie­rząt) zare­je­stro­wa­ne na ekra­nie, ten sam este­tycz­ny pro­ces, któ­re ofe­ru­je „śmie®ć jako spek­takl, do oglą­da­nia przez cudze oczy”. Z dru­giej jed­nak stro­ny nie poja­wia się prze­cież dekla­ra­cja, że pod­miot rze­czy­wi­ście obej­rzał ten film i że miał on jaki­kol­wiek wpływ na wier­sze (nawet tytuł utwo­ru, któ­ry jest lite­ral­nym prze­kła­dem słów z począt­ku doku­men­tu, w tym aku­rat brzmie­niu wzię­ty jest raczej z póź­niej­szych opi­sów i not pro­du­cenc­kich). Prze­ciw­nie: mon­do cane to wła­śnie obco­ję­zycz­na nazwa, któ­ra przy­by­wa z prze­szło­ści, z dzie­ciń­stwa, z pla­ka­tu. Obwa­ro­wa­na jest zaka­zem, tak jak­by do tego dzie­ciń­stwa ktoś – doro­śli? – pró­bo­wał nie dopu­ścić dziw­no­ści i gro­zy śmier­ci. Rodzi­ciel­ska cen­zu­ra sta­je się zatem kolej­ną sank­cją, ta jed­nak uru­cha­mia wyobraź­nię pod­mio­tu i spra­wia, że już od mło­dzień­czych lat jego pra­ca fan­ta­zjo­twór­cza sku­pia się wokół tej gra­ni­cy – nie może on jej prze­kro­czyć, nie może poznać, więc dopo­wia­da sobie wszyst­ko to, co znaj­du­je się poza jego zasię­giem:

Film, na któ­ry mnie, bo nie doro­słem, do kina nie wpusz­czo­no,
a któ­re­go sce­ny przez kil­ka kolej­nych nocy wymy­śla­łem sobie
przed snem, na ile tyl­ko pozwa­la­ła mi na to
nie­za­pi­sa­na niczym, nie­let­nia wyobraź­nia, pró­bu­jąc,
wbrew pierw­sze­mu w życiu nie­speł­nie­niu, roz­gryźć sło­wa
z pla­ka­tu, miał tytuł Mon­do Cane.

To jest mecha­nizm, któ­ry może­my potrak­to­wać jako meta­po­etyc­ki komen­tarz do całej twór­czo­ści Jar­nie­wi­cza – ist­nie­je nie­poj­mo­wal­ne źró­dło (w zna­cze­niu począt­ku – zda­rze­nia, sce­ny pier­wot­nej, a nie esen­cji), ist­nie­ją regu­ły dostę­pu i zakaz dostę­pu, któ­ry pod­sy­ca pra­gnie­nie, ale skut­ku­je też powo­ła­niem alter­na­tyw­ne­go świa­ta, jak­by jego wer­sji beta – wyobra­żo­nej i fan­ta­sma­go­rycz­nej, płyn­nej, takiej, w któ­rej może zda­rzyć się wię­cej niż w tym real­nym. Ta dru­ga stro­fo­ida z przy­wo­ła­ne­go wier­sza nazna­czo­na jest też inną figu­rą, z któ­rej Jar­nie­wicz zda­je się korzy­stać w tym tomie nie­co bar­dziej meta­li­te­rac­ko – retar­da­cją. Mię­dzy „Film” a „miał tytuł Mon­do Cane” wdzie­ra się opo­wieść o fak­tach, wyobra­że­niach i dzia­ła­niach z prze­szło­ści, przy czym nie­ja­ko umy­ka przed krop­ką albo pró­bu­je nie dopu­ścić do wła­snej fina­li­za­cji. Podob­nie będzie w wier­szu „U wu em es”, gdzie retar­da­cja roz­cią­ga rela­cję mię­dzy pod­mio­tem (wia­rą) a jego funk­cją (mocą pod­trzy­my­wa­nia życia, trzy­ma­nia przy życiu) aż do ostat­nie­go zda­nia, pozwa­la­jąc wedrzeć się here­tyc­kiej wręcz wizji zerwa­nia roz­mo­wy, impa­su komu­ni­ka­cyj­ne­go, któ­ra swo­ją ana­lo­gię znaj­du­je w alfa­be­cie łaciń­skim (bo „prze­kleń­stwem jest świa­tło” mię­dzy zna­ka­mi). Kla­sycz­nym celem tej figu­ry jest pod­sy­ca­nie napię­cia u czy­tel­ni­ka, ale te kla­sycz­ne wytycz­ne kie­ru­ją się zało­że­niem, że czy­tel­nik z uwa­gą śle­dzi akcję utwo­ru i że jakaś akcja w ogó­le w nim ist­nie­je. Wów­czas roz­bu­do­wa­ne opi­sy i roz­ra­sta­ją­ce się aneg­do­ty mają rze­czy­wi­ście słu­żyć odro­cze­niu fina­li­za­cji (zwłasz­cza w epo­sie). Dziś zamiast z Ary­sto­te­le­sem koja­rzy­my retar­da­cję raczej z Der­ri­dą i z powie­ścia­mi kry­mi­nal­ny­mi – z mecha­ni­zmem odro­cze­nia śmier­ci za pomo­cą gestu języ­ko­we­go (to prze­cież topos Sze­he­re­za­dy, po któ­ry Jar­nie­wicz już się­gał) lub z zagad­ką zabój­stwa, któ­ra cze­ka na swo­je roz­wią­za­nie. Oba te aspek­ty śmier­tel­no­ści – w jej uję­ciu filo­zo­ficz­nym i popkul­tu­ro­wym – wystę­pu­ją zresz­tą w Mon­do cane w nad­mia­rze (choć­by „Wyzna­czo­na godzi­na” z final­nym zająk­nię­ciem „p‑potem”, o któ­rym aż chcia­ło­by się napi­sać mały esej).

Jesz­cze na jed­ną rzecz zwró­cił­bym uwa­gę w tym nie­wiel­kim cyto­wa­nym frag­men­cie – na to, w jaki spo­sób „nie­let­nia wyobraź­nia”, doświad­czyw­szy pierw­sze­go „nie­speł­nie­nia”, pró­bu­je „roz­gryźć słowa/ z pla­ka­tu”. W potocz­nym uję­ciu wszyst­ko jest tu zro­zu­mia­łe, komu­ni­ka­tyw­ne, bo i meta­fo­ry­za­cja nie idzie dale­ko. Ale prze­cież pra­cu­je tu już jakiś trans­la­to­lo­gicz­ny impuls, któ­ry przy­szłe doświad­cze­nia Jar­nie­wi­cza-tłu­ma­cza i Jar­nie­wi­cza-poety pokie­ru­je w stro­nę cie­le­sno­ści (roz­gry­za­nie), pra­gnie­nia (nie­speł­nie­nie) i wresz­cie ero­ty­zmu. Tak jak­by wokół Mon­do cane, obco brzmią­cej nazwy z pla­ka­tu dzi­wacz­ne­go i „szo­ku­ją­ce­go” fil­mu dla doro­słych, zaczy­na­ła ogni­sko­wać się jakaś pokręt­na, libi­dy­nal­na eko­no­mia, od któ­rej ten pod­miot – zawsze nie­let­ni, zawsze jako puer-senex – już się nie uwol­ni.

Pamię­taj­my jed­nak, że mon­do cane to dosłow­nie „pie­ski świat”, a odczy­ta­nie w tym kie­run­ku suge­ro­wa­ła­by sama okład­ka ze zdję­ciem autor­stwa Pio­tra Janic­kie­go (to kolej­na nie­oczy­wi­sta współ­pra­ca w naszej naj­now­szej liry­ce). Figu­ra kyno­lo­gicz­na może nie jest ulu­bio­ną figu­rą Jar­nie­wi­cza, ale od daw­na towa­rzy­szy jego poezji i sprzę­ga w sobie róż­no­ra­kie zna­cze­nia, od ero­tycz­no-popę­do­wych (świet­ne „węszę/ jak pies za tobą, tęsk­no­ta iskrzy na skó­rze” z Maki­ja­żu), przez poli­tycz­ne, aż po egzy­sten­cjal­ne („pie­ski los”, „zejść na psy”). Wystar­czy wró­cić do poprzed­nie­go tomu, do jed­ne­go z pierw­szych tek­stów Pustych nocy: „Kraj zszedł na psy, a psy, w tym rodowodowe,/ z kra­ju poucie­ka­ły, kie­dy przestaliśmy/ wyrzą­dzać sobie miłość (załóż­my, że mój i twój/ język dość się nam uela­stycz­nił)” („W każ­dej rze­czy patrzą koń­ca i nic”). Miłość czę­sto wyda­rza­ła się u Jar­nie­wi­cza (wyrzą­dza­na była? daro­wa­na była?) w towa­rzy­stwie zwie­rzę­cych meta­for, w jakimś splo­cie ludz­kie­go z nie-ludz­kim, i nie cho­dzi wyłącz­nie o wydo­by­wa­nie w ten spo­sób ero­tycz­ne­go poten­cja­łu. Autor Maki­ja­żu zda­wał się zawsze wska­zy­wać, że ten rodzaj towa­rzy­sze­nia zabu­rza antro­po­cen­trycz­ną sta­bil­ność – że nie tyl­ko zawsze kocha­my w asy­ście innych istot, pod­glą­da­ni przez nie, doko­nu­jąc wspól­nych aktów mimi­kry, ale też sta­je­my się wów­czas mniej sobą, a jak­by bar­dziej nimi.

„Psiość” jest więc rów­nież czę­ścią kon­dy­cji pod­mio­tu lirycz­ne­go – jako pre­tekst do wspo­min­ków i sygnał eks­ce­su (jak w „Pie­skiej miło­ści”: „Pań­stwo się teraz odwró­cą, nie patrzą,/ ścią­gnę buty, sierść”) lub jako utra­co­na szan­sa, led­wie maja­czą­ca na hory­zon­cie alter­na­ty­wa, z któ­rą trze­ba się mimo wszyst­ko poże­gnać, jak w pierw­szym utwo­rze tomu „Gaze­ty mia­ły rację: śnieg padał w całej Pol­sce”, gdzie dobit­nie przy­po­mi­na się nam, że to nie­praw­da, jako­by wszyst­kie psy szły do nie­ba. Prze­ciw­nie: pie­ski świat nie prze­wi­du­je pie­skie­go nie­ba. Wra­ca­my więc do chwi­lo­wo­ści i nie­zbęd­no­ści retar­da­cji. Pie­ska miłość jest doraź­na, tym­cza­so­wa i nie może liczyć na jakie­kol­wiek meta­fi­zycz­ne prze­dłu­że­nie. „Te wier­ne, pie­skie oczy” chłop­ca z wier­sza „Zoba­czyć zna­czy uwie­rzyć zna­czy zoba­czyć” to prze­cież oczy kogoś, kto „musiał dopie­ro co roz­stać się ze swo­im bogiem”, co w kon­tek­ście (homo)erotycznego i efe­bo­fil­skie­go spoj­rze­nia pod­mio­tu nada­je cało­ści wręcz wymiar miło­sne­go wyzna­nia (podob­ne voy­eu­ry­stycz­ne zapa­trze­nia zosta­ną zresz­tą wydrwio­ne w „Te wer­sy mogły­by mieć tytuł «W tram­wa­ju»”).

Ale „psiość” to też pewien poten­cjał fra­ze­olo­gicz­ny, z któ­re­go Jar­nie­wicz korzy­sta w Mon­do cane tro­chę jak z klu­cza wio­li­no­we­go, otwie­ra­jąc nota­cję: „pies ich trą­cał”, „pie­skie oczy”, „pie­ska miłość”, „kwia­ty jak psie śle­pia”, „bez­pań­stwo­we psy”, przy­by­wa­ją­ce z „czte­rech stron podzie­lo­nej zie­mi”, a wresz­cie wszech­obec­ne psy stró­żu­ją­ce – pomoc­ni­cy począt­ku i koń­ca opo­wie­ści. Nie może się też obyć bez histo­rii Jana Lityń­skie­go („Pod lodem”), bo boha­ter wier­szy Jar­nie­wi­cza – jak ma to w zwy­cza­ju – nie­ustan­nie czy­ta gaze­ty, ucie­ka w nie, pro­wa­dzi z nimi apo­stro­ficz­ną grę („W Par­ku na Zdro­wiu nie ma dziś tłu­mów”) i w pew­nym sen­sie żyje w świe­cie, któ­ry przy­po­mi­na nie­skład­ny repor­taż z rubry­ki kry­mi­nal­nej.

Cie­ka­wie kore­spon­du­je to wszyst­ko z apo­kry­ficz­nym tonem, w któ­rym Jar­nie­wicz zwy­kle podej­mu­je temat spo­tka­nia z Innym, naru­sza­nia gra­nic ludz­kiej intym­no­ści, prze­kra­cza­nia zasło­ny wsty­du, jak w pocią­go­wej kon­tem­pla­cji „Bagaż, rze­czy oso­bi­ste”:

spał tak pięk­nie, jak­by mło­do umarł, albo w tę ostat­nią godzi­nę
przed Łodzią Kali­ską nie miał nic, naprze­ciw mnie, nic
nie miał do ukry­cia. Zawsty­dzi­łem się
i zaczą­łem czy­tać,

albo w „Boli­dach nad Pol­ską”:

                                                   Jeśli jesteś
kobie­tą, wejdź we mnie męż­czy­zną.
Jeśli jesteś męż­czy­zną, jak kobie­ta mnie
dosiądź. Jeśli z two­je­go nada­nia i two­jej porę­ki
posy­pią mi się na uda
pacior­ki suche­go lodu, zostań
w tej nie­trwa­ło­ści.

A to jakiś bez­dom­ny mógł­by być anio­łem, a to prze­anie­le­nia dozna się w bli­skiej rela­cji przy­ja­ciel­skiej, choć oczy­wi­ście z odro­czo­nym fina­łem, a to zbu­dzi­my się już po cza­sie, obok sie­bie, po ogni­stej nocy, a wów­czas „Przy­bio­rę two­je imię, two­je imię/ mnie przyj­mie, bez pytań” („Pora­nek po rewo­lu­cji”). Cho­ciaż domi­nu­je w Mon­do cane nostal­gia, choć dalej roz­pa­mię­tu­je się utra­tę, i to zarów­no miło­ści (wszak „Język, któ­rym do sie­bie mówili,/ a któ­rym zda­wa­ło mu się, że prze­ciw sobie mówią,/ doma­gał się zro­zu­mie­nia”), jak i zna­ne­go świa­ta (np. ele­gia dla włó­kien­ni­czej Łodzi, typo­wa dla wie­lu twór­ców z tego mia­sta, choć­by Macie­ja Rober­ta czy Prze­mka Owczar­ka), to jed­nak cały czas eks­plo­ru­je się też pewien rodzaj fizycz­ne­go otwar­cia, napo­czę­cia skó­ry, wej­ścia w głąb – topi­kę nago­ści, któ­ra nie wią­że się wyłącz­nie z ero­ty­ką, ale też z teo­lo­gicz­nym odsło­nię­ciem, z keno­zą. Lubię i cenię ten post­se­ku­lar­ny ele­ment pisar­stwa Jar­nie­wi­cza: spół­ko­wa­nie z anio­ła­mi, mate­rial­ność tego, co świę­te – wydzie­lin i sta­rze­ją­ce­go się, a wciąż hoj­ne­go cia­ła – te nie­mal­że eucha­ry­stycz­ne meta­fo­ry. Oczy­wi­ście w takim wyli­cze­niu wyda­je się to dość banal­ne, jak zbiór dewo­cyj­nych figu­rek z jakiejś nawie­dzo­nej poezji, któ­ra sto lat po Bataille’u sta­ra się łączyć trans­gre­sję, kopu­la­cję i komu­nię. Ale na tym też pole­ga kunszt Jar­nie­wi­cza, że tej sztan­cy nie powie­la, że jest tak kom­for­to­wo osa­dzo­ny we wła­snym idio­mie, że nie musi już ani szo­ko­wać, ani spek­ta­ku­lar­nie pro­wo­ko­wać czy­tel­ni­ka. Raczej śli­zga się po powierzch­ni, prze­jeż­dża dło­nią to wło­sach („Mistrz”) i wycze­su­je wła­sną linie­ją­cą sierść w iście musi­ca­lo­wej kon­wen­cji.

Może nale­ża­ło­by więc w koń­cu zapy­tać też o pew­ną kam­po­wość tych rekwi­zy­tów, np. bro­czą­ce­go krwią księ­ży­ca, któ­ra przy­po­mi­na keczup, o bycie prze­zro­czy­stym jak „ażu­ro­wy sza­li­czek”, o męż­czy­znę, „któ­ry na ustach ma kar­min, a/ pod nosem śnieg”? Jest w kam­pie Jar­nie­wi­cza jakaś liber­tyń­ska wol­ność wybo­ru, któ­ra doty­czy same­go meta­fi­zycz­ne­go korze­nia jego poezji:

sam wybierz. Kim­kol­wiek jesteś, twój wybór
do nicze­go cię nie zobo­wią­zu­je:
to histo­ria miło­sna. A mia­sto, ono
ma jed­no oko, ono patrzy dalej.

Czy cho­dzi tyl­ko o wybór kon­wen­cji, rekwi­zy­tów i deko­ra­cji, czy może o coś wię­cej, o toż­sa­mość i cel, o całą tele­olo­gię uby­wa­nia i teo­lo­gię kru­cho­ści? Wszak mia­sto-oko opatrz­no­ści „patrzy dalej” – w prze­strzeń, poza hory­zont, i w czas, jak­by od razu dostrze­ga­ło smut­ny koniec każ­dej histo­rii:

O tym się w wier­szu, jeśli ma być wier­szem,
nie pisze? A znasz coś intym­niej­sze­go
po tej stro­nie Odry? Coś
nad bez­rad­nie­ją­cą cie­le­sność
pod cudzym spoj­rze­niem?
Co nie­wy­po­wie­dzia­ne
sta­je kością w języ­ku, póki się język
nie posta­wi. Lub cia­ło, na któ­re patrzysz,
do resz­ty nie skru­szy.

„Bez­rad­nie­ją­ca cie­le­sność pod cudzym spoj­rze­niem” – tutaj zna­czą­ca cał­kiem kon­kret­nie, zaczy­na­ją­ca od figu­ry mala­dycz­nej, od cho­ro­by i szpi­tal­ne­go bada­nia („Łabę­dzi śpiew poezji kon­fe­syj­nej w Euro­pie Wschod­niej” będzie pew­nie jed­nym z czę­ściej cyto­wa­nych wier­szy z tomu) – jest arcy­me­ta­fo­rą poezji Jar­nie­wi­cza, i nie cho­dzi wca­le o roze­gra­ne w niej sta­rze­nie się. „Bez­rad­nie­nie” jest woli­cjo­nal­nym aktem wpi­sa­nym w samo ser­ce tych wier­szy – to nie stan, któ­ry nam się przy­da­rza (i przy­da­rzyć musi), lecz wybór, któ­ry nie­ustan­nie podej­mu­je­my, gdy otwie­ra­my sie­bie w świat.

O autorze

Jakub Skurtys

Ur. 1989, krytyk i historyk literatury; doktor literaturoznawstwa; pracuje na Wydziale Filologicznym UWr; autor książek o poezji najnowszej Wspólny mianownik (2020) oraz Wiersz… i cała reszta (2021).

Powiązania

Język łamanego oporu

wywiady / o książce Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jaku­bem Pszo­nia­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kar­ni­ster Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 32 Marcin Czerniawski, Agata Dyczko, Karolina Krasny, Ewa Tondys-Kohmann, Łukasz Wojtysko

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 30 Marlena Niemiec

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Trzy­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 29 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 28 Jakub Pszoniak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Dwu­dzie­sty ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 25 Joanna Roszak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 26 Iwona Bassa

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 24 Zofia Bałdyga, Olga Niziołek, Aleksandra Wojtaszek

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Czołgacz, pełzacz, tropiciel

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Owczarek

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Owczar­kiem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­my­sła­wa Owczar­ka Kata­wo­tra, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 lute­go 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 22 Jacek Godek, Katarzyna Skórska, Elżbieta Sobolewska

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 21 Kacper Bartczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 20 Julian Tuwim (Aleksander Trojanowski)

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 19 Grzegorz Jankowicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dzie­więt­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 18 Miłosz Fleszar, Jakub Grabiak, Jakub Gutkowski, Joanna Łępicka, Amelia Żywczak

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Osiem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 17 Karolina Kapusta

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Sie­dem­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 16 Jerzy Jarniewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Szes­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 15 Janusz Rudnicki

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pięt­na­sy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 14 Hubert Zemler

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Hubert Zemler Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

(O)patrzenie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Ame­lii Żyw­czak, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 13 Adam Mickiewicz

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Dzieciom Matygi też (o tomie zemla vulgaris)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki zemla vul­ga­ris Kata­rzy­ny Szwe­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2023 roku.

Więcej

High hopes

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gut­kow­skie­go, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 12 Julek Rosiński

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Julek Rosiński

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sztuczne (k)raje

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Miło­sza Fle­sza­ra, lau­re­ata pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 11 Jacek Dehnel

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jacek Dehnel Jakub Skurtys

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 10 Katarzyna Jakubiak

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Jakubiak

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Hooked

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki fuzja bor­do Karo­li­ny Kapu­sty, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 9 Tomek Gromadka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Tomek Gromadka

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Porzeczka, poziomka, nieczytelny podpis

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Joan­ny Łępic­kiej, lau­re­at­ki pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2022”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 8 Miron Białoszewski (Jakub Pszoniak)

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Jakub Skurtys

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 7 Marcin Mokry

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marcin Mokry

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 6 Karolina Sałdecka

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Karolina Sałdecka

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Prometeusz i Neron podają sobie dłonie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Impre­sja Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Jaku­ba Gra­bia­ka, lau­re­ata 17. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Przyległość (uwagi o tomie cierpkie Marleny Niemiec)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki cierp­kie Mar­le­ny Nie­miec, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 5 Przemysław Suchanecki

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 4 Laura Osińska

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Sześćdziesiąt na sześćdziesiąt

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Posło­wie Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Gesty zaufania i oddania

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ina­czej nie będzie Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 listo­pa­da 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 2 Nowe głosy z Polski: proza

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 3 Krzysztof Chronowski

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Skurtys Krzysztof Chronowski

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 14 Elżbieta Łapczyńska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Elżbieta Łapczyńska Jakub Skurtys

Czter­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (3)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­cia część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na koniec (2)

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dru­ga część dys­ku­sji pro­wa­dzo­nej przez Anto­ni­nę Tosiek i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Let the right one in

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Oli Lewan­dow­skiej-Ferenc, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 12 Kira Pietrek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kira Pietrek

Dwu­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 13 Joanna Mueller

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Joanna Mueller

Trzy­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Spektralne linie, solarne pasma

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Patric­ka Leftwi­cha, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 11 Jerzy Jarniewicz

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Jerzy Jarniewicz

Jede­na­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 10 Agata Jabłońska

nagrania / stacja Literatura Agata Jabłońska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­sią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 9 Antonina Tosiek

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Dzie­wią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 8 Michał Mytnik

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Michał Mytnik

Ósmy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Za kulisami poematu i w środku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tek­sty odzy­ska­ne Tade­usza Róże­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 kwiet­nia 2022 roku.

Więcej

Nie chcę śpiewać pieśni

wywiady / o książce Jakub Skurtys Julek Rosiński

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Jul­kiem Rosiń­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki stresz­cze­nie pie­śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 6 Radosław Jurczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Radosław Jurczak

Szó­sty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 7 Kacper Bartczak

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Kacper Bartczak

Siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 4 Agata Puwalska

nagrania / stacja Literatura Agata Puwalska Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Czwar­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 5 Katarzyna Szweda

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Katarzyna Szweda

Pią­ty odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Koszmary Sinéad O’Connor

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Zofii Kil­jań­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 3 Anna Adamowicz

nagrania / stacja Literatura Anna Adamowicz Antonina Tosiek Jakub Skurtys

Trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 1 Bohdan Zadura

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Bohdan Zadura Jakub Skurtys

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Rozmowy na torach: odcinek 2 Marta Sokołowska

nagrania / stacja Literatura Antonina Tosiek Jakub Skurtys Marta Sokołowska

Dru­gi odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na torach” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Doktor Marlow i Pan Kurtz

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Meska­li­na i muzy­ka Hen­rie­go Michaux w prze­kła­dzie Jaku­ba Korn­hau­se­ra i Wacła­wa Rapa­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Tętent spalonej awangardy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Bar­to­sza Hory­zy, lau­re­ata 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Podomka Balzaka (o Po domu Dariusza Sośnickiego)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Po domu Dariu­sza Sośnic­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 1 listo­pa­da 2021 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Pieśni niewinności i doświadczenia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Aga­ty Puwal­skiej haka!, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 mar­ca 2021 roku.

Więcej

Bezsilność i drżenie

wywiady / o książce Adam Kaczanowski Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Ada­mem Kacza­now­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Utra­ta, któ­ra zosta­nie wyda­na w Biu­rze Lite­rac­kim 22 lute­go 2021 roku.

Więcej

Wiersz niejedno zniesie

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Euge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go Cia­ło wier­sza, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 stycz­nia 2021 roku.

Więcej

Klasyka europejskiej poezji: Blake, Espriu, Todorović, Župančič

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Wyspa na Księ­ży­cu Wil­lia­ma Bla­ke­’a, świ­nia jest naj­lep­szym pły­wa­kiem Mir­jo­lu­ba Todo­ro­vi­cia, Kie­lich upo­je­nia Oto­na Župa­nči­ča oraz Skó­ra byka Salva­do­ra Espriu z udzia­łem Tade­usza Sław­ka, Jakub Korn­hau­ser, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Fili­pa Łobo­dziń­skie­go, Joan­ny Orskiej i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Nowe języki poezji

nagrania / stacja Literatura Jakub Skurtys

Zapis dys­ku­sji „Nowe języ­ki poezji” pro­wa­dzo­nej przez Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Przyszłość jest chmurą, przyszłość jest chwytem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rado­sła­wa Jur­cza­ka Zakła­dy holen­der­skie, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 18 listo­pa­da 2020 roku.

Więcej

Posłowie: O nadziei

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­cy wyda­niu alma­na­chu Wier­sze i opo­wia­da­nia doraź­ne 2020, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 8 paź­dzier­ni­ka 2020 roku.

Więcej

Ścieżki równoległe

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Serdeczny złotnik świata

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun- Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Kroniki ukrytej prawdy, Sroga zima oraz Biblia i inne historie

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere­’a Cal­der­sa, Sro­ga zima Ray­mon­da Quene­au i Biblia i inne histo­rie Péte­ra Náda­sa z udzia­łem Anny Sawic­kiej, Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, Anny Wasi­lew­skiej, Anny Kału­ży i Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Strącanie w ogień

wywiady / o książce Jakub Skurtys Przemysław Suchanecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Prze­my­sła­wem Sucha­nec­kim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Krótki traktat o urządzeniach (zapiski z lektury)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Nawo­ra­dio­wa Kac­pra Bart­cza­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 sierp­nia 2019 roku.

Więcej

Dziwny żywot kronikarza

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Kro­ni­ki ukry­tej praw­dy Pere Cal­der­sa, w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 lip­ca 2019 roku.

Więcej

Dalszy ciąg

wywiady / o książce Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2018, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 3 czerw­ca 2019 roku.

Więcej

Koniec antropocenu

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Ani­ma­lia Anny Ada­mo­wicz, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: rekomendacja nr 13

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Że sensem bycia jest troska

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Dni powsze­dnie i świę­ta Julii Szy­cho­wiak, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 paź­dzier­ni­ka 2018 roku.

Więcej

Osiemnaście tysięcy znaków

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2017, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 13 sierp­nia 2018 roku.

Więcej

Kinkyway

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sank­cje Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 kwiet­nia 2018 roku.

Więcej

Chiazm, czyli przepaść

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Raport wojen­ny Aga­ty Jabłoń­skiej, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Radość filatelisty

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

I wszystkie długi zostaną spłacone

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 6 mar­ca 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 31 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Stronami mitu, stronami zgrzytu (4LP box set)

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wybie­ga­nie z raju (2006–2012) Toma­sza Puł­ki, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 10 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Ja, stróż latarnik

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Sta­cja wie­ży ciśnień Dawi­da Mate­usza, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w wer­sji papie­ro­wej 26 lip­ca 2016 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 17 lip­ca 2017 roku.

Więcej

Zmęczony burz szaleństwem

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Jarz­mo Prze­my­sła­wa Owczar­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 29 maja 2017 roku.

Więcej

Gazowana cykuta

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Jemioło

Roz­mo­wa Pio­tra Jemio­ły z Jaku­bem Skur­ty­sem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Tra­wers Andrze­ja Sosnow­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 mar­ca 2017 roku.

Więcej

Czarna magia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Z tam­tej stro­ny ciszy Bole­sła­wa Leśmia­na w wybo­rze Jac­ka Guto­ro­wa, wyda­nej 8 listo­pa­da 2012 roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Pio­trem Maty­wiec­kim.

Więcej

Ja-składnia

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Szkic Jaku­ba Skur­ty­sa o poezji Kami­li Janiak. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Duchy Miasta są mi przychylne

wywiady / Jakub Skurtys Szymon Domagała-Jakuć

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Szy­mo­nem Doma­ga­łą-Jaku­ciem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kąt zaangażowania

wywiady / o pisaniu Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa z Dawi­dem Mate­uszem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych anto­lo­gię Zebra­ło się śli­ny. Nowe gło­sy z Pol­ski, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

O formę, czyli wszystko

debaty / ankiety i podsumowania Jakub Skurtys

Głos Jaku­ba Skur­ty­sa w deba­cie „For­my zaan­ga­żo­wa­nia”, towa­rzy­szą­cej pre­mie­rze anto­lo­gii Zebra­ło się śli­ny, któ­ra uka­że się nie­ba­wem w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Daj mi tam, gdzie mnie jeszcze nie było

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Esej Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Zmar­twych­wsta­nie ptasz­ka Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Sześć zakładów o miejsce krytyki (wokół Księgi zakładek Jacka Gutorowa)

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z ksiaż­ki Księ­ga zakła­dek Jac­ka Guto­ro­wa.

Więcej

„To się tylko tak mówi”, czyli Nocne życie Bohdana Zadury

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Noc­ne życie Boh­da­na Zadu­ry.

Więcej

Gdy „na wzruszenia jest wymiar ogólny i ścisły”

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Złot­nie­ją­cy świat Marii Konop­nic­kiej roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

„Wild water kingdom timex show / jaki dziwny letargiczny trans”

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki poems Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Od obelisku do krawędzi skały. O dwóch przekładach z Heaneya

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Kole­jo­we dzie­ci Seamu­sa Heaneya.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja nie jest już liryką

wywiady / o książce Jakub Skurtys Kacper Bartczak Paweł Kaczmarski

Z Kac­prem Bart­cza­kiem o książ­ce Świat nie sca­lo­ny. Este­ty­ka, poety­ka, prag­ma­tyzm roz­ma­wia­ją Paweł Kacz­mar­ski i Jakub Skur­tys.

Więcej

„I to jest jakieś otwarcie na przyszłość” – Kacpra Bartczaka wstęp do poetyki pragmatystycznej

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Świat nie sca­lo­ny Kac­pra Bart­cza­ka.

Więcej

Poezja od-wiecznych przestrzeni. Cztery przymiarki do szkicu o Piotrze Matywieckim

recenzje / IMPRESJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa z książ­ki Zdar­te okład­ki (1965–2009) Pio­tra Maty­wiec­kie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 wrze­śnia 2009 roku.

Więcej

Nieskończenie długi poemat poza słowami

wywiady / o książce Jakub Skurtys Piotr Matywiecki

Z Pio­trem Maty­wiec­kim o książ­ce Zdar­te okład­ki roz­ma­wia Jakub Skur­tys.

Więcej

Mondo cane

nagrania / stacja Literatura Jerzy Jarniewicz

Czy­ta­nie z książ­ki Mon­do cane z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Głaszczki o kształcie toporków

recenzje / KOMENTARZE Jerzy Jarniewicz

Autor­ski komen­tarz Jerze­go Jar­nie­wi­cza w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Dywersja, schizma, herezja

wywiady / o książce Jerzy Jarniewicz Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Jerzym Jar­nie­wi­czem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Mon­do cane, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 28 czerw­ca 2021 roku.

Więcej

Mondo cane

utwory / zapowiedzi książek Jerzy Jarniewicz

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Mon­do cane Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 lip­ca 2021 roku.

Więcej