recenzje / NOTKI I OPINIE

O wierszach Krzysztofa Szeremety

Karol Maliszewski

Nota Karola Maliszewskiego o wierszach Krzysztofa Szeremety.

Przy­po­mi­na się Mar­le­wo, debiut Sośnic­kie­go, a jesz­cze bar­dziej przy­po­mi­na się Nega­tyw Grze­bal­skie­go, chwi­la­mi myśli się o Świe­tlic­kim, o pierw­szej oso­bie kąśli­wie refe­ru­ją­cej nie­do­god­no­ści zwią­za­ne z doga­dy­wa­niem się z rze­czy­wi­sto­ścią i z moż­li­wo­ścia­mi traf­ne­go jej wyra­że­nia. I jak zawsze coś wadzi i zgrzy­ta. Doga­dy­wa­nie się jest z góry ska­za­ne na iro­nię, tekst osu­wa się w grzę­za­wi­sko pod­tek­stów. Sło­wa są tak gięt­kie i wie­lo­znacz­ne, że prze­sta­ją solen­nie zna­czyć. Boha­ter, uświa­do­miw­szy sobie tę sytu­ację, zaczy­na kpić z sie­bie i ze swe­go wznio­słe­go doj­rze­wa­nia. Bo na czym wła­ści­wie mia­ło­by ono pole­gać? Na zna­le­zie­niu odpo­wied­nie­go zesta­wu słów, na umie­jęt­no­ści dopa­so­wa­nia odpo­wied­nich słów do każ­dej zaska­ku­ją­cej sytu­acji? A może jest odwrot­nie, może to sło­wa „robią”, orga­ni­zu­ją i two­rzą sytu­ację? Swój chło­pak z wier­szy czu­je się nie­swo­jo w narzu­co­nym przez histo­rię lite­ra­tu­ry gar­ni­tur­ku debiu­tan­ta, robi wszyst­ko, żeby wyrwać się z tej kon­wen­cji, tak jak wyry­wa się wcze­śniej z kon­wen­cji zako­cha­ne­go nad­wraż­liw­ca. Na to wszyst­ko, na każ­dy rodzaj widze­nia, zała­ma­nia i zakła­ma­nia nakła­da filtr dystan­su. I tym olśnie­wa, „z zamknię­ty­mi ocza­mi znaj­du­jąc wszyst­kie wio­dą­ce nazwy cio­sa­ne przez język”.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania