recenzje / ESEJE

Od Be do Zet

Karol Maliszewski

Recenzja Karola Maliszewskiego towarzysząca premierze almanachu Połów. Poetyckie debiuty 2016, wydanego w Biurze Literackim 6 lutego 2017 roku, a w wersji elektronicznej 25 grudnia 2017 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Musia­łem moc­no zaufać Mar­cie Pod­gór­nik (reko­men­du­ją­cej tę postać i jej wier­sze), by jakoś prze­łknąć pierw­szą w alfa­be­tycz­nej kolej­no­ści pro­po­zy­cję. Utwo­ry Paw­ła Biliń­skie­go nie są złe, ale nie są też na tyle dobre, by je w Biu­rze Lite­rac­kim wyła­wiać. Do tej pory nie sta­wia­no w tej insty­tu­cji na sen­ty­men­ta­lizm i łatwi­znę sko­ja­rzeń. Nie pamię­tam też żad­nych eks­pe­ry­men­tów w dzie­dzi­nie zwa­nej „kra­iną łagod­no­ści”. Chy­ba że cho­dzi o coś nowe­go, roz­sze­rze­nie pola lite­rac­kiej uwa­gi. Ale nawet gdy­by coś takie­go mia­ło zajść, to, pro­szę mi wie­rzyć, są w Pol­sce cie­kaw­sze oso­by nie debiu­tu­ją­ce ostro, spo­łecz­nie i poli­tycz­nie, a wła­śnie tak, jak Biliń­ski – lirycz­nie, ser­decz­nie, łagod­nie. Dziel­na Mar­ta musia­ła dać z sie­bie wszyst­ko, żeby tę pro­po­zy­cję jakoś wybro­nić. Dosko­na­le ją rozu­miem, nie raz bywa­łem w takiej sytu­acji. A tu jak nie Gał­czyń­ski i Hara­sy­mo­wicz w słab­szej for­mie („Chodź, poda­ru­ję ci ten wiersz,/ któ­re­go nie ma, a prze­cież mógł­by powstać/ utka­ny z prze­czuć”), to znów zwy­czaj­ne disco-polo, tak teraz popie­ra­ne przez czyn­ni­ki rzą­do­we: „Ciesz­my się sobą póki jesz­cze można/ chcę cię pamię­tać rado­sną i piękną/ zosta­ła jed­na noc żeby się poznać/ by się zapo­mnieć mamy całą wiecz­ność”. Pro­szę sobie wyobra­zić, że ten sam autor potra­fi napi­sać coś tak sen­sow­ne­go, jak „tłum wiel­ki, pią­tek w hiper­mar­ke­cie”, zatem nie­zba­da­ne są wyro­ki Pana (od lite­ra­tu­ry).

Pozo­sta­je­my przy liter­ce B. I tu przy­jem­ne zasko­cze­nie: Seba­stian Brej­nak. Może zachły­stu­ją­ce się wła­sną śli­ną, może nie­co prze­ga­da­ne te wier­sze, ale świe­że, odkryw­cze, peł­ne pasji poznaw­czej, nie tyl­ko na spo­łecz­no-poli­tycz­nym zaan­ga­żo­wa­niu pole­ga­ją­cej. I roz­czu­la mnie non­sza­lanc­kie nie­sfor­ma­to­wa­nie tego mło­dzień­cze­go pisa­nia, nie­ule­ga­nie dyk­ta­to­wi spod zna­ku Puł­ki czy Pie­trek, dosko­na­ła oddziel­ność. Jak­by, bied­ny, nie wie­dział, że cze­ka go suro­wy osąd, udo­wad­nia­ją­cy, jak wie­le jesz­cze przed nim pra­cy, by stał się taki, jak Bąk, Bre­wiń­ski czy Tara­nek. A niech wła­śnie nie wie, niech się nie sta­je, niech nam ład­nie odsta­je, bo się już nud­no robi i ponu­ro, wiel­ce prze­wi­dy­wal­nie. W paru miej­scach skró­cił­bym te mono­lo­gi, ale to już inna spra­wa. Zaś „ojciec pro­wa­dzą­cy” owe­go mło­dzia­na, Tade­usz Dąbrow­ski, wca­le nie musiał kolo­ry­zo­wać, sta­wia­jąc te zda­nia: „Osią­ga naj­lep­sze efek­ty tam, gdzie iro­nia nie prze­ra­dza się w zgry­wę. Wyczu­wam w tym poecie głód auten­tycz­no­ści połą­czo­ny ze świa­do­mo­ścią, jak nie­wie­le pozo­sta­ło świe­żych skład­ni­ków w naszej codzien­nej papla­ni­nie”.

Świe­żo­ści ciąg dal­szy. I to z tych raczej trzpio­to­wa­tych. Cho­dzi o więk­szą niż u poprzed­ni­ka skłon­ność do gry czy zaba­wy sło­wem. Pau­la Gotsz­lich odnaj­du­je się w mini­ma­li­stycz­nie skro­jo­nych zapi­sach. Jej wier­sze są jak krót­kie ske­cze (skrzą­ce się jed­no­cze­śnie od melan­cho­lii, tajem­ni­cy i humo­ru) w porów­na­niu z dłu­gi­mi aria­mi Brej­na­ka. „Mam 19 lat i chcę mieć swo­ją oso­bo­wość” – czy­tam w jed­nym z utwo­rów. Miło mi poin­for­mo­wać autor­kę oraz jej boha­ter­kę, że są na jak naj­lep­szej dro­dze do cze­goś takie­go, jak poetyc­ka osob­ność i wyra­zi­stość. Mniej „Bom­bek”, wię­cej „Bomb”, a będę mógł za Tade­uszem Dąbrow­skim przy­znać, że poet­ka „jest poetyc­kim rewol­we­row­cem, jej wier­sze są zde­cy­do­wa­ne i cel­ne”.

Kolej­ny wyło­wio­ny poeta to lubli­nia­nin Robert Jóź­wik róż­nią­cy się nie tyl­ko innym poglą­dem na poezję, lecz rów­nież wie­kiem. Brej­nak to 22-latek, a Gotsz­lich to pra­wie jego rówie­śnicz­ka. Czy­ta­jąc wier­sze Jóź­wi­ka natra­fia­my na w peł­ni ukształ­to­wa­ną oso­bo­wość 36-let­nie­go dok­to­ra medy­cy­ny, któ­ry po raz pierw­szy posta­no­wił ujaw­nić zawar­tość swo­jej szu­fla­dy. Wstrzą­su este­tycz­ne­go nie prze­ży­łem, ale kil­ka chwil zacie­ka­wie­nia i zadu­ma­nia, owszem, zda­rzy­ło mi się zali­czyć. W pierw­szym momen­cie pomy­śla­łem, że znaj­dę się w samym środ­ku wzbie­ra­ją­ce­go obec­nie na sile nur­tu medycz­no-soma­tycz­ne­go (np. Wąt­pia Anny Ada­mo­wicz, Sztu­ka medycz­na Micha­li­ny Jany­szek, wier­sze Juliu­sza Gabrie­la), w któ­rym odmie­nia­na przez wszyst­kie przy­pad­ki i przy­go­dy krew gra rolę koron­ne­go zna­ku, lecz omy­li­łem się. W jakimś stop­niu wyko­ny­wa­na na co dzień przez auto­ra pra­ca wpły­wa na widze­nie świa­ta, ale nie zasła­nia go cał­ko­wi­cie. Te wier­sze są cie­ka­we jako stu­dium wiel­ko­miej­skiej samot­no­ści, pust­ki zabu­do­wa­nych prze­strze­ni, po któ­rej krą­ży nie­okre­ślo­ny pod­miot, zbie­ra­jąc reszt­ki sen­su i cie­pła. O „cie­płych miej­scach” pisze w komen­ta­rzu Mar­ta Pod­gór­nik. Pięk­nie pisze, od razu nazy­wa­jąc to, co ją już w poezji męczy, a cze­go z satys­fak­cją u Jóź­wi­ka nie znaj­du­je: „Ale bez nachal­nej nar­ra­cji, maczy­stow­skie­go zadę­cia, bez upo­rczy­wej kon­fe­sji, bez uwol­nio­nej wyobraź­ni”. Jóź­wik jest poza tym wszyst­kim, dla­te­go wyda­je się tak samot­ny (jak­by na pusty­ni) w swo­ich twór­czych wybo­rach i roz­strzy­gnię­ciach.

Do „naj­młod­szej mło­dzie­ży” nale­ży zali­czyć rów­nież Kubę Kira­gę (lat 27), Adrian­nę Ole­jar­kę (24) i Julię Mikę, lice­alist­kę, któ­ra dwu­dzie­ste­go roku życia jesz­cze nie dobie­gła. Jeśli cho­dzi o te kil­ka tek­stów Kira­gi, to, muszę przy­znać, jestem roz­dar­ty. Nie­wąt­pli­wy talent, któ­ry szu­ka­jąc gło­su, nie­raz wspa­nia­le tra­fia, innym razem razi czymś nad­mier­nie wykon­cy­po­wa­nym, suchym, sztucz­nym. Jestem więc za tego auto­ra tek­sta­mi bar­dziej natu­ral­ny­mi, poto­czy­sty­mi, jak­by nie­wy­si­lo­ny­mi, nato­miast nie rozu­miem, co nim powo­du­je, gdy wcho­dzi w nie­zręcz­no­ści dźwię­ko­we i tre­ścio­we typu: „Pro­li­fe­ra­cja bie­dy ope­ra­tyw­ność sytych/ ubó­stwo syco­ne gnie­wem centrali/ kie­ro­wa­nym sze­ro­kim strumieniem/ do tygla wyją­cych ścier­wem domów”. Jak­by w pasji meta­fo­ry­zo­wa­nia zro­bio­no tu i ówdzie jeden krok za dale­ko. „Wyją­ce ścier­wem domy”, hm… U Julii Miki tego zde­cy­do­wa­nie mniej. Cze­go? Chę­ci wznio­słe­go, niby to her­me­tycz­ne­go, zaciem­nia­nia, uży­wa­nia skom­pli­ko­wa­nej, jak­by roko­ko­wej, meta­fo­ry­ki. Nie chcę przez to powie­dzieć, że jej twór­czość to oaza jasno­ści, spo­ko­ju i ciszy. O nie, bar­dzo dużo tu ner­wów i roze­dr­ga­nia, lecz w jakiś cudow­ny spo­sób panu­je się nad nimi. I liczy się też linia wier­sza, jego kształt – Mika ma umie­jęt­ność zacie­ka­wia­nia rów­nież i tym. Wiersz jest czy­sty naj­pierw w wyglą­dzie, a potem w pre­zen­to­wa­niu lirycz­nych sytu­acji i argu­men­tów. I ta czy­stość wypro­wa­dza nas w pole, nagle ujaw­nia­jąc zgrzyt, nie­czy­stość, sys­tem zbu­do­wa­ny na zasad­ni­czym nie­po­ro­zu­mie­niu. I z głę­bi tej – jak to nazy­wa Kac­per Bart­czak – „potwor­nej wady psy­cho­spo­łecz­nej, któ­rą two­rzy­my i któ­ra two­rzy dziś nas” prze­ma­wia do nas Julia Mika, kto wie, czy nie naj­więk­sze odkry­cie ubie­gło­rocz­ne­go Poło­wu.

Co się sta­ło ze sła­wet­ną „liry­ką kobie­cą”, pyta same­go sie­bie czło­wiek, czy­ta­jąc tek­sty takich „ostrych lasek”, jak Mika, i już szu­ka cze­goś podob­nie obra­zo­bur­cze­go (w kon­tek­ście nie­gdy­siej­szej kobie­cej ulot­no­ści i „nie­istot­no­ści”) u Adrian­ny Ole­jar­ki. I dobrze, że nie znaj­du­je, bo zno­wu mie­li­by­śmy do czy­nie­nia z kolej­ną w mło­dej poezji uraw­ni­łow­ką sty­li­stycz­ną. Ole­jar­ka śmie być inna. Ale – uwa­ga – nie zna­czy to, że te jej cie­płe nar­ra­cje wpi­su­ją się bez pro­ble­mu w ocze­ki­wa­ne sche­ma­ty kobie­cej kon­fe­sji. Współ­cze­sna dziew­czy­na za dużo wie i za dużo chce, żeby dało się łatwiut­ko okre­ślić jej pozy­cję i pro­jek­cje, i żeby jakie­kol­wiek lirycz­ne pół­słów­ka szły jak po sznur­ku. Owszem, pod­su­mo­wu­je się jakiś etap życia, dużo opo­wia­da, lecz z całą świa­do­mo­ścią przy­pa­dło­ści i pro­ce­de­ru, z iro­nicz­ną tro­ską, żeby po pierw­sze nie zabrzmia­ło gra­fo­mań­sko, a po dru­gie wypo­wie­dzia­ło coś w rodza­ju bez­ce­re­mo­nial­nej praw­dy. Na przy­kład tak: „mia­ło się nam bar­dziej chcieć/ mia­ło być warto/ być o co walczyć/ mia­ło się być/ a nie ma// żad­ne­go życia/ ani wartości/ lito­ści”. I jesz­cze sło­wo od Tade­usza Dąbrow­skie­go: „Prze­past­nie smut­ne wier­sze Ole­jar­ki dają pocie­sze­nie nie tym, co komu­ni­ku­ją, ale tym, że w ogó­le są i żalą nam się do ucha ści­szo­nym gło­sem”.

Anto­lo­gię koń­czą wier­sze dwóch trzy­dzie­sto­kil­ku­lat­ków, chy­ba naj­bliż­sze mi w tej książ­ce, a już szcze­gól­nie te, któ­re wyszły spod pió­ra Jaku­ba Pszo­nia­ka. Nie prze­pa­dam za dłu­gi­mi, „prze­kom­bi­no­wa­ny­mi” nar­ra­cja­mi, nato­miast mam sła­bość do ostrych, iro­nicz­nych bły­sków poda­wa­nych z umia­rem i nie do koń­ca jasną inten­cją. Lubię, gdy język tyl­ko uda­je swo­ją prze­zro­czy­stość, pod­mi­no­wu­jąc kolej­ne pew­ne sie­bie, i spo­łecz­ne­go przy­zwo­le­nia, zna­cze­nie. Z jed­nej stro­ny bez­wład języ­ka, z dru­giej jego goto­wość na grę i ryzy­ko. Mądry ten, kto potra­fi to uru­cho­mić, zagę­ścić, uwia­ry­god­nić. U Pszo­nia­ka tak się dzie­je. I co waż­ne, nie w ode­rwa­niu od rze­czy­wi­sto­ści (czy też narzu­ca­ją­ce­go się jej fan­to­mu). Ona jest i doskwie­ra języ­ko­wi, boha­te­ro­wi, odbior­cy. Nasz świat, nasza Pol­ska, Śląsk, Bytom, Kra­ków – pusz­czo­ne w ruch języ­ka – już nie nasze, podej­rza­ne, stro­nią­ce od spo­dzie­wa­ne­go efek­tu uru­cho­mie­nia apa­ra­tu mowy. Poeta tro­pi te sprzecz­no­ści, uwy­dat­nia, a nie­kie­dy sca­la. Zacho­wu­je się jak „oswa­jacz” czy raczej tłu­macz trans­gre­sji. „Ten rodzaj tru­du jest wyra­zem tro­ski, któ­ra prze­mie­nia wiersz w czyn­ność prze­kła­do­wą. Prze­kład taki wyka­zu­je obcość w łonie samo­ści. Jakub Pszo­niak sta­je się więc poetą, przy­stę­pu­jąc do czyn­no­ści prze­kła­do­wej w obrę­bie tego same­go języ­ka. Bo mówić, mówić po jakie­muś – to o wie­le za mało” (Kac­per Bart­czak). Tak. Przy tym auto­rze chciał­bym wię­cej – cie­kaw jestem całej i skoń­czo­nej książ­ki poetyc­kiej.

Zawsze było mi żal kole­gów z nazwi­ska­mi na Z. Gra­li ogo­ny w teatrze poetyc­kiej anto­lo­gii. Wyda­je mi się jed­nak, że Bar­tek Zdu­nek nie ma się cze­go wsty­dzić. Zapre­zen­to­wa­ne tek­sty to dobra lite­rac­ka robo­ta. Tro­chę mam żal, że już zapo­mniał o rodzin­nej Nowej Rudzie i pisze wier­sze ogól­no­miej­skie, powiedz­my – war­szaw­skie, ale to mój pro­blem. Zresz­tą, może to dla nie­go w pamię­ci „miej­sce nie­we­so­łe” – „w któ­rym wijesz się ze stra­chu albo zwy­czaj­nie boisz”. Nie każ­dy ma pre­dy­lek­cje do liry­ki lokal­nej i wspo­mnień z dzie­ciń­stwa. Szcze­gól­nie, gdy absor­bu­je go na razie coś zupeł­nie inne­go, np. „aran­żo­wa­nie prze­strze­ni”, spo­koj­ne urzą­dza­nie się w tra­dy­cji filo­zo­ficz­nej i lite­rac­kiej, łącze­nie punk­tów, for­mu­ło­wa­nie zasad. I nie jest to nud­ne. Zdu­nek w zawi­ło­ści inte­lek­tu­al­nej umie zna­leźć coś poetyc­kie­go, przy­stęp­ne­go, udzie­la­ją­ce­go się czy­tel­ni­ko­wi. „Jed­no­cze­śnie jed­nak utwo­ry Zdun­ka sta­ra­ją się uzy­skać wgląd we wła­sną meto­dę two­rze­nia takich połą­czeń. Są ostroż­ne – pro­po­nu­ją stwier­dze­nia, kon­struk­cje, ale zaraz pod­da­ją je testo­wi jakie­goś kontr­py­ta­nia. Czer­pią z ener­gii nie­skrę­po­wa­ne­go fan­ta­zjo­wa­nia, sur­re­ali­stycz­ne­go prze­lo­tu ponad bana­łem, a zara­zem cały czas śle­dzą tra­jek­to­rie tych lotów” (Bart­czak).

Pod­su­muj­my. Sko­ro subiek­tyw­nie i kapry­śnie, to już tak do koń­ca. Lek­tu­ra żywa, nawet nie mia­łem cza­su znu­dzić się czym­kol­wiek. Odkry­łem zaska­ku­ją­co świe­że tek­sty Miki, Brej­na­ka i Gotsz­lich, popo­dzi­wia­łem moż­li­wo­ści Ole­jar­ki, Kira­gi, Zdun­ka i Jóź­wi­ka. I wresz­cie – zawie­rzy­łem na sło­wo inten­syw­no­ści poetyc­kie­go gestu w wyko­na­niu Jaku­ba Pszo­nia­ka. Jak widać, przy­go­dy wciąż odra­dza­ją­cej się poezji nie mają koń­ca.

O autorze

Karol Maliszewski

Urodzony w 1960 roku w Nowej Rudzie. Poeta, prozaik, krytyk literacki. Absolwent filozofii na Uniwersytecie Wrocławskim. Założyciel Noworudzkiego Klubu Literackiego „Ogma”. Laureat nagrody im. Marka Jodłowskiego (1994), nagrody im. Barbary Sadowskiej (1997), nagrody im. Ryszarda Milczewskiego-Bruno (1999). Nominowany do NIKE za zbiór krytyk literackich Rozproszone głosy. Notatki krytyka (2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka w Nowej Rudzie.

Powiązania

Osiem lat poprzednich rządów utwierdziło mnie w tym, że jestem patriotą

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zmia­na cza­su, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 paź­dzier­ni­ka 2024 roku.

Więcej

Egzotyczne, bliskie, nasze

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ling Kano­ko Hiro­mi Itō w tłu­ma­cze­niu Anny Zalew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 3 czerw­ca 2024 roku.

Więcej

Ta ostatnia rozmowa

wywiady / o książce Jakub Skurtys Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Jaku­ba Skur­ty­sa i Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2023, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 lip­ca 2024 roku.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Naturalna wielkość

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Zeszyt ćwi­czeń Joan­ny Łępic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 grud­nia 2023 roku.

Więcej

Przemiany i wulkany

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kryp­to­dom Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 16 paź­dzier­ni­ka 2023 roku.

Więcej

Roz-połów się… Gawęda o debiutach

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Oko przyłożone do dziurki, którą najpierw trzeba wydrapać (tylko notatki)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki lorem ipsum Jaku­ba Pszo­nia­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

W coś w końcu trzeba wierzyć

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Odpo­wie­dzi Karo­la Mali­szew­skie­go na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Oddech wypełniony sensem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

Wojna zmienia wszystko…

wywiady / o książce Bohdan Zadura Karol Maliszewski

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Boh­da­nem Zadu­rą, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki 100 wier­szy wol­nych z Ukra­iny, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 2 maja 2022 roku.

Więcej

„Swoje miejsce” obcości

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wszyst­ko dobrze Marii Krzyw­dy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 7 mar­ca 2022 roku.

Więcej

Dyskretne występy w celu wyrobienia sobie przewagi

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Odwró­co­na stre­fa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 grud­nia 2021 roku.

Więcej

Bojownicy bez broni, Przełykanie włosa i Pernambuco

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Bojow­ni­cy bez bro­ni Mor­te­na Nie­lse­na, Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša i Per­nam­bu­co Iva­na Wer­ni­scha z udzia­łem Bogu­sła­wy Sochań­skiej, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Lesz­ka Engel­kin­ga, Karo­la Mali­szew­skie­go i Joan­ny Orskiej w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Wojna (pieśni lisów), Przepowieść w ścinkach, Gdyby ktoś o mnie pytał, Sekcja zabójstw

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Woj­na (pie­śni lisów), Prze­po­wieść w ścin­kach, Gdy­by ktoś o mnie pytał i Sek­cja zabójstw z udzia­łem Kon­ra­da Góry, Mar­ty Pod­gór­nik, Boh­da­na Zadu­ry, Joan­ny Muel­ler i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Zmyślony człowiek, Credo, Prawdziwe życie bohatera

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Zmy­ślo­ny czło­wiek Tymo­te­usza Kar­po­wi­cza, Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza i Praw­dzi­we życie boha­te­ra Rafa­ła Wojacz­ka z udzia­łem Joan­ny Roszak, Jana Sto­lar­czy­ka, Bogu­sła­wa Kier­ca, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

„Czekam na siebie za rogiem”. Kilka zdań o poezji Jána Ondruša

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa Jána Ondru­ša w tłu­ma­cze­niu Zbi­gnie­wa Mache­ja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Odkryć nieoczekiwaną bliskość

wywiady / o książce Karol Maliszewski Zbigniew Machej

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go ze Zbi­gnie­wem Mache­jem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Prze­ły­ka­nie wło­sa, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 kwiet­nia 2021 roku.

Więcej

Projekt wymiany ramek we wszystkich obrazkach

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

7. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Źródło niezależnej, odkrywczej sztuki dla kolejnych pokoleń

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

6. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Przyszłość poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019, któ­ry uka­zał się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 sierp­nia 2020 roku.

Więcej

Chciałoby się powiedzieć, ale się milczy

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

5. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Mordercze ballady

nagrania / stacja Literatura Joanna Orska Karol Maliszewski Marta Podgórnik

Spo­tka­nie wokół książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy Mar­ty Pod­gór­nik z udzia­łem Mar­ty Pod­gór­nik, Joan­ny Orskiej i Karo­la Mali­szew­skie­go w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Wiersz wychodzi z domu i nigdy nie wraca

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

4. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Daj mu tam, gdzie go nie ma

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

3. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O poezji wchodzącej w kontakt z energią życia…

wywiady / o książce Karol Maliszewski Katarina Šalamun-Biedrzycka

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Kata­ri­ną Šala­mun-Bie­drzyc­ką, towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Oto­na Župa­nči­ča Kie­lich upo­je­nia, w wybo­rze, prze­kła­dzie i z posło­wiem Kata­ri­ny Šala­mun-Bie­drzyc­kiej, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 15 czerw­ca 2020 roku.

Więcej

Jedyne pismo ze smakiem

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

2. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Poetyckie książki trzydziestolecia

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie z udzia­łem Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Joan­ny Orskiej oraz Jaku­ba Skur­ty­sa w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Upragniona odsiecz

felietony / cykle PISARZY Karol Maliszewski

1. odci­nek cyklu „Biu­ro Lite­rac­kie: rok po roku” autor­stwa Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wojaczek a „przyjemność” lektury

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca wyda­niu książ­ki Rafa­ła Wojacz­ka Praw­dzi­we życie boha­te­ra, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 11 maja 2020 roku.

Więcej

„Nowy” Różewicz: „Trzeba żyć bez Ojca”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Cre­do Tade­usza Róże­wi­cza w opra­co­wa­niu Jana Sto­lar­czy­ka, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 29 stycz­nia 2020 roku.

Więcej

„Wszystkie niespokojne składnie”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wtra­ce­nie Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 31 grud­nia 2019 roku.

Więcej

Przeczytane, odhaczone, częściowo przeżyte. Nerwowy notatnik

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Biu­ro­we książ­ki roku 2019”.

Więcej

Puste noce i 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego

nagrania / stacja Literatura Dawid Mateusz Jerzy Jarniewicz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie wokół ksią­żek Puste noce i 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Sośnicki: wielokrotne symetrie

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Szkic Karo­la Mali­szew­skie­go opu­bli­ko­wa­ny w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Po szkodzie

nagrania / stacja Literatura Bohdan Zadura Dawid Mateusz Karol Maliszewski

Spo­tka­nie autor­skie wokół książ­ki Po szko­dzie z udzia­łem Boh­da­na Zadu­ry, Karo­la Mali­szew­skie­go i Dawi­da Mate­usza w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23.

Więcej

Język w ogniu (i trochę obok)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Chy­ba na pew­no Jaku­ba Pszo­nia­ka, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 1 kwiet­nia 2019 roku.

Więcej

Śmiertelne spotkanie (z balladą)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Mor­der­cze bal­la­dy, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 7 stycz­nia 2019 roku.

Więcej

Biała środa 2009

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Pod­su­mo­wa­nie pro­jek­tów edu­ka­cyj­nych 2008/2009, pod­czas któ­re­go uczest­ni­cy spo­tkań z Karo­lem Mali­szew­skim zapre­zen­to­wa­li publicz­no­ści swo­je wier­sze.

Więcej

Czytanie kapryśne – o czytaniu wierszy w latach 90.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Wiersz doraźny: Dzień gniewu

utwory / premiery w sieci Różni autorzy

Poza­kon­kur­so­wy zestaw „Wier­szy doraź­nych 2018” autor­stwa Jaku­ba Korn­hau­se­ra, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Karo­la Mali­szew­skie­go, Joan­ny Muel­ler, Prze­my­sła­wa Owczar­ka, Grze­go­rza Wró­blew­skie­go.

Więcej

Czytanie pojedyncze i zbiorowe

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 80.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

O czytaniu wierszy w latach 70.

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

„W pierwszym dniu po końcu świata”. O wierszach Michała Domagalskiego

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go książ­ki Poza sezo­nem Micha­ła Doma­gal­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 lip­ca 2018 roku.

Więcej

O czytaniu wierszy w pociągu

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Poetycka książka trzydziestolecia: nominacja nr 1

debaty / ankiety i podsumowania Karol Maliszewski

Głos Karo­la Mali­szew­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

O czytaniu wierszy opornym

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu Poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

Czytanie wiersza, czytanie człowieka

dzwieki / WYDARZENIA Karol Maliszewski

Wykład Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy Pogo­to­wiu poetyc­kie­mu w sezo­nie 2008/2009.

Więcej

W głąb „czarnej dziury”

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze e‑booka Tele­fon z anty­po­dów. Wier­sze z mło­do­ści w epo­ce minio­nej (1978–1990), wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Niech leci, kto zechce

wywiady / o książce Karol Maliszewski Szymon Słomczyński

Roz­mo­wa Karo­la Mali­szew­skie­go z Szy­mo­nem Słom­czyń­skim towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Dwu­płat, któ­ra uka­za­ła się 1 czerw­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Całkiem zwyczajna świętość

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

Notatki o nowej książce Filipa Zawady

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Pod słoń­ce było Fili­pa Zawa­dy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 31 grud­nia 2014 roku.

Więcej

Mój Falkiewicz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ta chwi­la Andrze­ja Fal­kie­wi­cza.

Więcej

Nadjeżdża nadzieja, nadchodzi Poeta

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

„narracja zawsze będzie spiskować”

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Karol Mali­szew­ski, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Dawi­da Kuja­wy.

Więcej

Nie ma powrotu

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Frag­ment posło­wia Karo­la Mali­szew­skie­go z alma­na­chu Powrót Bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Szeremety

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Krzysz­to­fa Sze­re­me­ty.

Więcej

Świadectwo ukończenia Technikum Poezji

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Pre­pa­ra­ty Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

I to ma być liryka? [fragmenty]

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go o poezji Justy­ny Bar­giel­skiej.

Więcej

Sajgon. Instrukcja obsługi

recenzje / KOMENTARZE Karol Maliszewski

Autor­ski komen­tarz Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Saj­gon.

Więcej

O wierszach Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski

Nota Karo­la Mali­szew­skie­go o wier­szach Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O gubionych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Anny Kału­ży, Bogu­sła­wa Kier­ca, Karo­la Mali­szew­skie­go, Edwar­da Pase­wi­cza, Toma­sza Puł­ki, Justy­ny Sobo­lew­skiej i Kon­ra­da Woj­ty­ły.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej

O Drażniących przyjemnościach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Het­ma­na, Anny Kału­ży, Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Wil­czy­ka.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Hurtowni ran i Wierszach ludowych

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Wiedemann Karol Maliszewski Marcin Świetlicki

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Mar­ci­na Świe­tlic­kie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Białym tygodniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Rafa­ła Sko­niecz­ne­go, Miło­sza Bie­drzyc­kie­go, Jaro­sła­wa Nowo­sa­da.

Więcej

O Małych cieniach wielkich czarnoksiężników

recenzje / NOTKI I OPINIE Bogusław Kierc Jacek Gutorow Karol Maliszewski

Komen­ta­rze Jac­ka Guto­ro­wa, Karo­la Mali­szew­skie­go i Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

O Skądinąd

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Julii Szy­cho­wiak, Karo­la Mali­szew­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Dag­ma­ry Suma­ry, Kami­la Zają­ca.

Więcej

O Wyborze większości i Wierszach z okolic

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Ada­ma Wie­de­man­na, Maria­na Sta­li, Artu­ra Gra­bow­skie­go, Rado­sła­wa Kobier­skie­go, Karo­la Mali­szew­skie­go, Rafa­ła Rża­ne­go.

Więcej

O Wycieczkach krajoznawczych

recenzje / NOTKI I OPINIE Karol Maliszewski Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Krzysz­to­fa Siw­czy­ka, Mar­ty Pod­gór­nik.

Więcej

O Rozbiórce

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Śli­wiń­skie­go i Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Pocałunku na wstecznym

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Toma­sza Waż­ne­go, Anny Kału­ży i Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Liryczna brzytwa Ockhama

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Brzy­twa Ockha­ma Jac­ka Deh­ne­la

Więcej

O Brzytwie okamgnienia

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kuby Mikur­dy, Karo­la Mali­szew­skie­go, Julii Fie­dor­czuk, Jaku­ba Winar­skie­go i Dar­ka Pado.

Więcej

Wchodzenie ze światłem

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go z książ­ki Plank­ton Bogu­sła­wa Kier­ca.

Więcej

Barbarzyńca dla intelektualistów (a może odwrotnie)

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Wier­sze zebra­ne (tom 3) Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 13 lute­go 2006 roku.

Więcej

Nowa poezja. Mały przewodnik po tendencjach i stylach

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny twór­czo­ści Andrze­ja Sosnow­skie­go.

Więcej

Czapajew wypłynął, czyli nowe klejenie starych map

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Foks, dziwny jest ten wiersz

recenzje / IMPRESJE Karol Maliszewski

Esej Karo­la Mali­szew­skie­go poświę­co­ny książ­ce Prze­ce­na map Dar­ka Fok­sa.

Więcej

Wszystko dla ludzi

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Marta Podgórnik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Mar­tą Pod­gór­nik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Przyznanie się do winy

recenzje / ESEJE Mateusz Miesiąc

Recen­zja Mate­usza Mie­sią­ca, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze alma­na­chu Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, wyda­ne­go w Biu­rze Lite­rac­kim 6 lute­go 2017 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 25 grud­nia 2017 roku.

Więcej

Młodzi smutni

utwory / zapowiedzi książek Adrianna Olejarka

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim

Więcej

Ciągle z tym samym

wywiady / o pisaniu Adrianna Olejarka Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Adrian­ną Ole­jar­ką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Skądś znamy to uczucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Adrian­ny Ole­jar­ki „Mło­dzi smut­ni”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Już rześko

recenzje / KOMENTARZE Adrianna Olejarka

Autor­ski komen­tarz Adrian­ny Ole­jar­ki w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rzym jest nudny

wywiady / o pisaniu Julia Mika Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Julią Miką. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Dom wad

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Julii Miki „Wier­sze czysz­czą­ce”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Benzyna w powietrzu

recenzje / KOMENTARZE Julia Mika

Autor­ski komen­tarz Julii Miki w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Wiersze czyszczące

utwory / zapowiedzi książek Julia Mika

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Ująłbym to inaczej

wywiady / o książce Krzysztof Sztafa Kuba Kiraga

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Kubą Kira­gą. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Policz raz dwa do trzech

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Kuby Kira­gi „4 wier­sze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaskakująca zbieżność rytmów

recenzje / KOMENTARZE Kuba Kiraga

Autor­ski komen­tarz Kuby Kira­gi w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Co język ma do roboty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Sebastian Brejnak

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Seba­stia­nem Brej­na­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Kaleczyć się w palec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Seba­stia­na Brej­na­ka „Kode­ina”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Glosa do wiersza „Rytm”

recenzje / KOMENTARZE Sebastian Brejnak

Autor­ski komen­tarz Seba­stia­na Brej­na­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Mija mi ja

wywiady / o pisaniu Jakub Pszoniak Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Jaku­bem Pszo­nia­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przekład wewnętrzny – uwaga wstępna do wierszy Kuby Pszoniaka

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Kuby Pszo­nia­ka „Chy­ba na pew­no”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Lux ex Silesia

recenzje / KOMENTARZE Jakub Pszoniak

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Pszo­nia­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bezpieczna przestrzeń niejasności

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paula Gotszlich

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Pau­lą Gotsz­lich. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rewolwerowiec

recenzje / ESEJE Tadeusz Dąbrowski

Komen­tarz Tade­usza Dąbrow­skie­go do zesta­wu wier­szy Pau­li Gotsz­lich „Armia pła­cze”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Poza granicami prawdy

recenzje / KOMENTARZE Paula Gotszlich

Autor­ski komen­tarz Pau­li Gotsz­lich w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Rytm natury, rytm fal

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Paweł Biliński

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Paw­łem Biliń­skim. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

najokrutniejszy miesiąc to jednak grudzień

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Paw­ła Biliń­skie­go „Cie­płe miej­sca”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Algorytmy

recenzje / KOMENTARZE Paweł Biliński

Autor­ski komen­tarz Paw­ła Biliń­skie­go w ramach cyku „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Zaczynać i kończyć w literaturze

wywiady / o pisaniu Bartek Zdunek Krzysztof Sztafa

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Bart­kiem Zdun­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Bartek Zdunek i jego melodyjne geodezje

recenzje / ESEJE Kacper Bartczak

Komen­tarz Kac­pra Bart­cza­ka do zesta­wu wier­szy Bart­ka Zdun­ka „Sól z zie­mi”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Przypis do wiersza

recenzje / KOMENTARZE Bartek Zdunek

Autor­ski komen­tarz Bart­ka Zdun­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Arterie i wiadukty

wywiady / o pisaniu Krzysztof Sztafa Robert Jóźwik

Roz­mo­wa Krzysz­to­fa Szta­fy z Rober­tem Jóź­wi­kiem. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Powtarzam cicho kilka zdań

recenzje / ESEJE Marta Podgórnik

Komen­tarz Mar­ty Pod­gór­nik do zesta­wu wier­szy Rober­ta Jóź­wi­ka „Tyl­ko psy i sate­li­ty”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Miejskie obsesje

recenzje / KOMENTARZE Robert Jóźwik

Autor­ski komen­tarz Rober­ta Jóź­wi­ka w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”. Pre­zen­ta­cja w ramach cyklu tek­stów zapo­wia­da­ją­cych alma­nach Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2016, któ­ry uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Wszystko jest Sajgonem

recenzje / ESEJE Jacek Bierut

Recen­zja Jac­ka Bie­ru­ta z książ­ki Saj­gon Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Proces marginalizacji, spychania i odpychania Inności

wywiady / o książce Jakub Skurtys Mateusz Kotwica

Z Jaku­bem Skur­ty­sem o książ­ce Saj­gon roz­ma­wia Mate­usz Kotwi­ca.

Więcej

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej