recenzje / ESEJE

„odśmierć mnie znajdź szczelinę”

Klaudia Pieszczoch

Paulina Pidzik

Impresja Pauliny Pidzik i Klaudii Pieszczoch na temat poezji Marii Rościszewskiej, wyróżnionej w ramach projektu „Pracownie otwarte wierszem 2023”.

czy­tam zestaw wier­szy Marii „tro­chę póź­niej” i myślę o tym, czy póź­niej liczy się w mie­sią­cach czy w latach, czy w zawsze? czy poziom stę­że­nia „bez­tat­ka” w krwio­obie­gu pod­miot­ki może kie­dyś spaść, jakie „bez” pły­ną w moich naczy­niach, co (potem) je wypeł­nia, a może roz­sa­dza?

W pol­skiej pro­zie wątek żało­by był w ostat­nich latach prze­ra­bia­ny na wie­le spo­so­bów i Maria w wier­szu „bez” nawią­zu­je do tytu­łów zna­nych ksią­żek o tej tema­ty­ce. Nawią­zu­je jed­nak w spo­sób jedy­nie hasło­wy, tro­chę tak, jak­by chcia­ła tę kwe­stię „odbęb­nić” – i dobrze, bo po co mia­ła­by się na tych odnie­sie­niach zatrzy­my­wać? Intu­icyj­nie wie prze­cież, że idzie w inne miej­sca, że idzie po swo­je. Wer­sy takie jak „bez­ma­tek bez­ta­tek” czy „rze­czy, któ­rych nie wyrzu­ci­łam” to tyl­ko zary­so­wa­nie kon­tek­stu, potrzeb­ne głów­nie po to, by go za sobą zosta­wić.

O wie­le bar­dziej intry­gu­ją bowiem takie fra­zy poet­ki jak „wiel­ka bry­ła nie zosta­wia śla­du”. Zatrzy­maj­my się na chwi­lę przy tym obra­zie. Czy cho­dzi tutaj o potęż­ną ska­łę, czy raczej o monu­men­tal­ny budy­nek albo pomnik? A może o kawał lodow­ca, któ­ry się odła­mał, roz­to­pił? W każ­dym z tych przy­pad­ków trud­no sobie wyobra­zić, by nie pozo­stał żaden ślad. Ale wbrew wszel­kiej logi­ce, wczy­tu­jąc się w wier­sze Marii, moż­na poczuć, że tak wła­śnie jest: „wiel­ka bry­ła nie zosta­wia śla­du”. I ten brak śla­dów jest fra­pu­ją­cy, bo prze­cież w komen­to­wa­nym zesta­wie nie bra­ku­je mate­rii, a wręcz roi się w nim od gru­zu („teraz już tyl­ko zwał zwał zwał zwał”). Zarów­no for­ma, jak i treść pre­zen­to­wa­nych utwo­rów są nie­wąt­pli­wie peł­ne kan­tów, bry­ło­wa­te – nie tyl­ko wizu­al­nie. A jed­nak współ­two­rzą zapis zni­ka­nia. Nie­któ­re z nich to wręcz instruk­cje roz­pa­du, jak wiersz „how to disap­pe­ar com­ple­te­ly”, w któ­rym teo­re­tycz­nie nie­wie­le się wyda­rza, więc i śla­dów być nie powin­no. I nie ma – jak przy­sta­ło na depre­sję. Tyle że to wła­śnie ich brak – czy też nie­moż­ność zosta­wie­nia choć­by rysy na upły­wa­ją­cym cza­sie – sta­je nam w gar­dle, jest bry­łą nie do prze­łknię­cia.

zda­nia wier­szy przed­sta­wia­ją sytu­ację – fabu­ła: otwar­ty fol­der „tata”, cia­ła-lal­ki odtwa­rza­ją zda­rze­nie, jego układ kon­ste­la­cje, ude­rze­nie (to zna­czy śmierć jej nie­do­rzecz­ność).

Nie­do­rzecz­ność śmier­ci poet­ka usi­łu­je zilu­stro­wać idąc prze­wrot­nie za Wit­t­gen­ste­inem i, zamiast szu­kać sen­su czy logi­ki, po pro­stu przed­sta­wia sytu­ację, posłu­gu­jąc się kon­kret­ny­mi obra­za­mi-rze­cza­mi, zde­rza­jąc ze sobą zda­nia:

jeste­śmy w miej­scu wier­sza, wcho­dzi­my do nie­go jak na miej­sce zda­rze­nia, jak bie­gli przy­glą­da­my się roz­ry­so­wa­ne­mu wypad­ko­wi z róż­nych per­spek­tyw. ale to nie jest świat na pró­bę, przed nawia­sem: tata. pod­miot­ka roz­kła­da tę fabu­łę na ele­men­ty, odtwa­rza ponow­nie i znów, usil­nie pyta: „musisz odpo­wie­dzieć sobie na jed­no zaje­bi­ście, ale to zaje­bi­ście waż­ne pytanie:/ dla­cze­go cię­ża­rów­ki zatrzy­mu­ją się na auto­stra­dach?”. jak­by ist­nia­ła odpo­wiedź, któ­ra będzie zda­niem, któ­re ma sens, któ­re­go wypo­wie­dze­nie nada sens.

Ale wiersz nie­uchron­nie się roz­jeż­dża, sam ukła­da w pytaj­nik.

doty­ka mnie to, że choć wier­sze Marii pra­cu­ją w utra­cie, to nie są wier­sze o pust­ce. bo prze­cież coś szczel­nie wypeł­nia bez(tatek). jed­no­ra­zo­we odszko­do­wa­nie z ZUS‑u, memy („wysy­łaj mi o ojcach i o śmier­ci memy, fil­my, pio­sen­ki – wszyst­ko”). depre­sja. znów fabu­ły cere­mo­nie: msza, śpie­wy chó­ru w koście­le. i poza tym śmierć, dużo śmier­ci. śmier­tel­ne stę­że­nie śmier­ci. stę­że­nie, któ­re dzie­li (pod­miot­kę) na czę­ści tnie na syla­by roz­kła­da tkan­ki tra­ci (się).

„to wszyst­ko się s-
‑koń­czy, wystar­czy t-
‑eraz, a to wszyst­ko si-
‑ę skoń­czy, wyst-
‑arczą dwa, może trzy kro­ki, a t-
‑o wszyst­ko s-
‑ię skoń­czy, to wszystk-”

pod­miot­ka zapi­su­je: „naj­strasz­niej­sza jest dez­in­te­gra­cja boha­te­ra, oczy­wi­ście”, ale dez­in­te­gra­cja (boha­te­rów) oczy­wi­ście nastę­pu­je. w każ­dy mię­sień myśl komór­kę krwi wpla­ta się atom „bez­tat­ka”, łączy się z nimi tro­chę jak tle­nek węgla z hemo­glo­bi­ną – gdy tle­nek węgla wypeł­nia krwio­obieg blo­ku­je hemo­glo­bi­nę dla tle­nu, oddy­cha się tyl­ko pozor­nie.

zestaw wier­szy Marii poru­szył mnie od pierw­sze­go prze­czy­ta­nia – wer­sy wcho­dzą we mnie orga­nicz­nie, choć orga­nicz­ne wca­le nie są. wycią­gam (moją) utra­tę przed nawias. pięk­ne jest zakoń­cze­nie tego zesta­wu: „odśmierć mnie znajdź jakąś szczelinę/ a potem uderz”. Przy­wo­dzi na myśl roz­bi­cie, ale też otwar­cie, roz­sz­czel­nie­nie wła­śnie.

odśmierć, otwórz prze­strzeń pomię­dzy gęsty­mi cząst­ka­mi roz­sz­czel­nij ato­my. (uwol­nij) sło­wa-pio­ru­ny. zoba­czy­my co się sta­nie, kie­dy poet­ka tra­fi na wyrwę i ude­rzy.

O autorach i autorkach

Klaudia Pieszczoch

Pisze poezję i prozę, z wykształcenia iberystka. Publikowała w antologiach poetyckich i prozatorskich oraz czasopismach. Laureatka projektów „Połów” i „Pracownia pierwszej książki” Biura Literackiego oraz konkursu na opowiadanie Festiwalu Góry Literatury. Pochodzi z Sanoka, mieszka w różnych miejscach.

Paulina Pidzik

urodziła się 9 maja 1986 roku w Częstochowie. wychowała pomiędzy lasem a rzeką. od czasu studiów mieszka w Krakowie. prawniczka. pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą autonomii pacjenta. poetka. autorka tomu (wejście w las), Kontent, 2019. fotografuje otworkowo. ratowniczka kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Powiązania

„śniło mi się, że wojna była niczyja”

recenzje / IMPRESJE Klaudia Pieszczoch Paulina Pidzik

Impre­sja Pau­li­ny Pidzik i Klau­dii Piesz­czoch na temat poezji Nata­lii Szum­nej, wyróż­nio­nej w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­nie otwar­te wier­szem 2023”.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 31 Paulina Pidzik

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Trzy­dzie­sty pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

(miejsca ich jesiony)

nagrania / transPort Literacki Paulina Pidzik Resina

Czy­ta­nie z książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) z udzia­łem Pau­li­ny Pidzik w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

ruń

nagrania / transPort Literacki Klaudia Pieszczoch

Czy­ta­nie z książ­ki ruń z udzia­łem Klau­dii Piesz­czoch w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 27 Klaudia Pieszczoch

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty siód­my odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Fascynują mnie roślinne strategie przetrwania

wywiady / o książce Agata Puwalska Klaudia Pieszczoch

Roz­mo­wa Aga­ty Puwal­skiej z Klau­dią Piesz­czoch, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książk ruń Klau­dii Piesz­czoch, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Historia (nie)jednego wiersza

recenzje / KOMENTARZE Klaudia Pieszczoch

Autor­ski komen­tarz Klau­dii Piesz­czoch, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ruń, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Do znikania

wywiady / o książce Katarzyna Szaulińska Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Kata­rzy­ny Szau­liń­skiej z Pau­li­ną Pidzik, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Historia jednego wiersza: (pinus sylvestris)

recenzje / KOMENTARZE Paulina Pidzik

Autor­ski komen­tarz Pau­li­ny Pidzik towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

ruń (2)

utwory / zapowiedzi książek Klaudia Pieszczoch

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę ruń Klau­dii Piesz­czoch, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

miejsca ich jesiony (2)

utwory / zapowiedzi książek Paulina Pidzik

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę miej­sca ich jesio­ny Pau­li­ny Pidzik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

ruń (1)

utwory / zapowiedzi książek Klaudia Pieszczoch

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę ruń Klau­dii Piesz­czoch, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

miejsca ich jesiony

utwory / zapowiedzi książek Paulina Pidzik

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę miej­sca ich jesio­ny Pau­li­ny Pidzik, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

amazonie

utwory / premiery w sieci Klaudia Pieszczoch

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Klau­dii Piesz­czoch ama­zo­nie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pierw­sza książ­ka wier­szem 2020”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2019

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2019 z udzia­łem Paw­ła Har­len­de­ra, Nata­li Kubi­cius, Paw­ła Kusia­ka, Micha­ła Myt­ni­ka, Mar­le­ny Nie­miec, Klau­dii Piesz­czoch, Aga­ty Puwal­skiej i Jaku­ba Sęczy­ka w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 25.

Więcej

Uważność – rola tła – życie flory – linie, punkty, kreski – próba „odwidzenia”

wywiady / o pisaniu Klaudia Pieszczoch Marlena Niemiec

Roz­mo­wa Mar­le­ny Nie­miec z Klau­dią Piesz­czoch, lau­re­at­ką 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

bylina

recenzje / KOMENTARZE Klaudia Pieszczoch

Autor­ski komen­tarz Klau­dii Piesz­czoch, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Ogród w szkle

utwory / premiera w sieci z Połowu Klaudia Pieszczoch

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Klau­dii Piesz­czoch Ogród w szkle. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2019”.

Więcej

Śmieszę, ale i przestraszam

wywiady / o pisaniu Klaudia Pieszczoch Natalia Kubicius

Roz­mo­wa Klau­dii Piesz­czoch z Nata­lią Kubi­cius, lau­re­at­ką 14. Edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2017

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 23, w któ­rym udział wzię­li Paweł Bień, Maciej Konar­ski, Patryk Kosen­da, Nina Manel, Pau­li­na Pidzik, Jan Rojew­ski, Krzysz­tof Scho­dow­ski, Prze­my­sław Sucha­nec­ki, Kata­rzy­na Szwe­da.

Więcej

(we krwi)

utwory / premiery w sieci Paulina Pidzik

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Pau­li­ny Pidzik. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Pra­cow­ni pierw­szej książ­ki 2018”.

Więcej

(podchodzenie)

wywiady / o pisaniu Krzysztof Schodowski Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Pau­li­ny Pidzik z Krzysz­to­fem Scho­dow­skim, lau­re­atem 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wejście w las

wywiady / o pisaniu Patryk Kosenda Paulina Pidzik

Roz­mo­wa Patry­ka Kosen­dy z Pau­li­ną Pidzik, lau­re­at­ką 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Upadek bez amortyzacji – „ruń” Klaudii Pieszczoch jako test zaufania

recenzje / ESEJE Anna Mochalska

Recen­zja Anny Mochal­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książk ruń Klau­dii Piesz­czoch, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Żywe ciało, tkanki martwe

recenzje / ESEJE Łukasz Kraj

Recen­zja Łuka­sza Kra­ja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki (miej­sca ich jesio­ny) Pau­li­ny Pidzik, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 grud­nia 2022 roku.

Więcej

Między łykiem a drewnem

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Ogród w szkle Klau­dii Piesz­czoch, lau­re­at­ki 14. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Usilność

recenzje / IMPRESJE Marcin Sendecki

Impre­sja Mar­ci­na Sen­dec­kie­go na temat zesta­wu wier­szy Pra­wo lasu Pau­li­ny Pidzik, lau­re­at­ki 12. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej