Dojrzeć międzygatunkowy transfer
recenzje / ESEJE Aleksandra GrzemskaImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
Książka o Unie to opowieść o tym, czy i jak możliwe jest przezwyciężenie traumatycznych doświadczeń wywołanych najokrutniejszym od czasów drugiej wojny światowej europejskim konfliktem, jakim była wojna w Bośni i Hercegowinie w latach 1992–1995. Bohater – weteran wojenny – próbuje poskładać swoje pokawałkowane życie, zrekonstruować niekompletną tożsamość i odnaleźć sens w prozaicznym, monotonnym powojennym istnieniu (nie bez znaczenia pozostają w tym miejscu autobiograficzne doświadczenia autora, który był porucznikiem w bośniackiej armii). Mężczyzna stara się wrócić pamięcią do czasów sprzed roku zerowego – jak określa rok wybuchu wojny – by zanurzyć się w spokojnej młodzieńczej przeszłości, gdy w jego życiu panował ład i niewypaczony przez wojnę system wartości, gdy codzienność upływała niespiesznie, w zgodzie z rytmem rzeki Uny.
Una stanowi w tej opowieści i w życiu bohatera punkt odniesienia, u jej brzegów i według jej nurtu toczy się egzystencja lokalnej społeczności. O podwodnym świecie Uny krążą przekazywane ustnie z pokolenia na pokolenie legendy, w które wydają się wierzyć wszyscy, bez względu na narodowość i wyznawaną religię. Historia rzeki funkcjonuje zatem jako mit założycielski, konstytuuje regionalną tożsamość, w rzecznej toni bowiem znajduje się transcendentalna wręcz siła i ponadczasowe wartości. Dla bohatera rzeka Una to centrum wszechświata i centrum jego przedwojennej biografii, ale funkcjonuje ona również jako granica między światem przed wojną i po niej, między sielskim dzieciństwem i beztroskim dorastaniem w symbiozie z naturą a brutalnością i zniszczeniem, między sacrum a profanum.
Obrazy jej niewiarygodnej siły i majestatycznego piękna pozwalają bohaterowi uporać się z wojenną traumą – nie tylko powracającymi, częściowo wypartymi dramatycznymi wspomnieniami przemocy, cierpienia, śmierci, ale przede wszystkim z poczuciem wyczerpania, bezsilności i zrujnowania w postapokaliptycznej rzeczywistości. Powrót pamięcią do wczesnych lat dziecięcych spędzonych na kąpielach w intensywnie zielonych oczkach rzecznych, na łowieniu ryb, przyglądaniu się i dokładnym poznawaniu nadrzecznej flory i fauny przynoszą bohaterowi ukojenie, wyciszają emocje, lęki, wewnętrzne rozedrganie. Zaszczepiona od małego wrażliwość na przyrodę okazuje się remedium na powojenne odrętwienie, pozwala odzyskać równowagę.
Czas pozornej stabilizacji i pokoju, przepełniony informacjami o odkrywaniu grobów masowych mordów na Bałkanach, o procesach zbrodniarzy wojennych, o wizji nadciągającej katastrofy nuklearnej, czas radzenia sobie z ciągłym poczuciem zagubienia i utraty zostaje skontrastowany z idylliczną przestrzenią nad rzeką Uną z lat osiemdziesiątych, do której w wyobraźni i pamięci ucieka bohater. Podczas stanu autohipnozy, której się poddaje, by poradzić sobie z brudnymi, ohydnymi, wstrętnymi reminiscencjami z początku wojny, dociera do głęboko ulokowanych, zapisanych w podświadomości i w ciele śladów minionych zdarzeń. Stop-klatki z przeszłości przybierają niekiedy formę surrealistycznych obrazów przesyconych intensywnymi barwami, odurzającymi zapachami, nadrealnymi stworzeniami, magicznymi wręcz zjawiskami. Wywoływane sekwencje poddane zostają silnej metaforyzacji, funkcjonują między sennymi, hipnotycznymi wizjami a zrekonstruowanymi scenami rozgrywającymi się w rzeczywistej przestrzeni.
Portret pełnego energii chłopca i opisy przepojonej witalnością przyrody pogłębiają dysproporcję i wzmacniają efekt fantasmagorii, gdy zostają zderzone z nadrealistyczną opowieścią o opustoszałych, widmowych, wymarłych miastach-ruinach. Topografia przestrzeni została przedstawiona jak krajobraz zmierzchu cywilizacji, wszechobecny rozpad sprawił, że miasto stało się miniaturowe, a przemierzającemu je bohaterowi trudno odnaleźć się w labiryncie gruzów. Co ciekawe jednak – zgliszcza miejskiej tkanki zaczyna porastać dzika, nieokiełznana roślinność, dając wyraz swojej nieśmiertelności, zobojętnieniu na to co ludzkie.
Zdecydowanie melancholijny i nostalgiczny ładunek tej narracji podkreśla nie tylko utratę chłopięcej naiwności i niewinności, ale przede wszystkim przymusową inicjację w brutalność i degradację wojenną. Podmiotowość bohatera jest rozchwiana, została podzielona na to, co przed Wydarzeniem i po nim, dlatego opowieść rozpoczyna się od szczerego wyznania: „Czasami ja to nie ja, ja to Gargano. Prawdziwy ja jestem tym drugim. Tym z cienia. Tym z wody. Jasnym, kruchym, bezsilnym. Nie pytaj mnie, kim jestem, to budzi we mnie lęk. Zapytaj mnie o coś innego, mogę ci opowiedzieć o swojej pamięci”. Historia naznaczonego piętnem wojny bohatera – żołnierza i poety – wymyka się w ten sposób utrwalonym w (pop)kulturze kategoriom męskości oraz schematom narracji o bohaterstwie i odwadze. W zamian otrzymujemy liryczną opowieść o wszechmocy i wspaniałości natury przeciwstawionej ludzkiej masowej destrukcji oraz o tym, że powrót do mitycznej krainy dzieciństwa zdeponowanej w pamięci pomaga w odbudowaniu zniszczonych fundamentów realności.
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, krytyczka literacka, redaktorka i edytorka. Adiunkt w Instytucie Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego; absolwentka edytorstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka monografii Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku (Toruń 2020), wydanej w serii Monografie Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Współredaktorka monografii Polityki relacji w literaturze kobiet po 1945 roku (Szczecin 2017) i Po Czarnobylu: miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki (Kraków 2017). Sekretarz czasopisma naukowego „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”. W 2024 roku w wydawnictwie Routledge ukaże się jej monografia Family and Artistic Relations in Polish Women’s Autobiographical Literature w serii: Routledge Auto/Biography Studies. Oprócz pracy naukowej prowadzi zajęcia i warsztaty redakcyjne na Studiach Pisarskich Uniwersytetu Szczecińskiego oraz redaguje prozę.
Impresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Agaty Dyczko, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Łukasza Wojtyski, laureata projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejImpresja Aleksandry Grzemskiej na temat prozy Ewy Tondys-Kohmann, laureatki projektu „Połów. Prozatorskie debiuty 2022”.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej, towarzysząca premierze książki Obce stany Katarzyny Jakubiak, wydanej w Biurze Literackim 13 czerwca 2022 roku.
WięcejRozmowa Aleksandry Grzemskiej z Elżbietą Łapczyńską, towarzysząca wydaniu książki Elżbiety Łapczyńskiej Bestiariusz nowohucki, która ukazała się w Biurze Literackim 21 grudnia 2020 roku.
WięcejPodsumowanie debaty „Biurowe książki 2019 roku”.
WięcejPodsumowanie debaty „O poetyckich książkach trzydziestolecia”.
WięcejSpotkanie z organizatorami festiwalu Stacja Literatura 23, w którym udział wzięli Damian Banasz, Artur Burszta, Mateusz Grzegorzewski, Aleksandra Grzemska, Polina Justowa, Dawid Mateusz, Mina, Joanna Mueller, Aleksandra Olszewska, Tomasz Piechnik, Juliusz Pielichowski, Magdalena Rigamonti i Maksymilian Rigamonti.
WięcejDyskusja redakcji Biura Literackiego z udziałem: Aleksandry Grzemskiej, Dawida Mateusza, Joanny Mueller, Aleksandry Olszewskiej, Juliusza Pielichowskiego i Artura Burszty na temat festiwalu Stacja Literatura 23.
WięcejPodsumowanie debaty „Zmiana warty”.
WięcejTomasz Pułka odpowiada na pytania Aleksandry Grzemskiej.
WięcejRecenzja Aleksandry Grzemskiej towarzysząca premierze e‑booka Katarzyny Jakubiak Nieostre widzenia, wydanego w Biurze Literackim 23 lutego 2016 roku.
WięcejRecenzja Patrycji Chajęckiej tomu Książka o Unie Faruka Šehicia, który ukazał się nakładem Biura Literackiego w wersji elektronicznej 28 sierpnia 2017 roku.
WięcejRecenzja Pawła Micnasa tomu Książka o Unie Faruka Šehicia, który ukazał się nakładem Biura Literackiego w wersji elektronicznej 28 sierpnia 2017 roku.
WięcejFragmenty powieści Książka o Unie, zarejestrowane podczas audycji w Radiu Wrocław Kultura. Czyta Bartosz Woźny.
WięcejRozmowa Agnieszki Schreier z Farukiem Šehiciem, towarzysząca premierze Książki o Unie, wydanej w Biurze Literackim 22 marca 2016 roku.
WięcejAutorski komentarz Faruka Šehicia towarzyszący premierze Książki o Unie, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 22 marca 2016 roku.
WięcejRecenzja Krzysztofa Sztafy towarzysząca premierze Książki o Unie Faruka Šehicia, wydanej w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Faruka Šehicia Książka o Unie, która ukaże się w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Faruka Šehicia Książka o Unie, która ukaże się w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
WięcejFragment zapowiadający książkę Faruka Šehicia Książka o Unie, która ukaże się w przekładzie Agnieszki Schreier w Biurze Literackim 21 marca 2016 roku.
Więcej