recenzje / ESEJE

Pal ogień całą swoją myją

Aleksandra Byrska

Recenzja Aleksandry Byrskiej towarzysząca premierze książki Myja Jakuba Wiśniewskiego, wydanej w Biurze Literackim 24 stycznia 2022 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

„Z samym sobą nie mam nic wspól­ne­go” oraz „Aby ist­nieć, czło­wiek musi się bun­to­wać” – to dwa cyta­ty, któ­re usta­wia­ją hory­zont powie­ści Jaku­ba Wiśniew­skie­go. A raczej on sam tak go usta­wia, eks­po­nu­jąc aku­rat te nawią­za­nia. Kaf­ka i Camus. Obcość i bunt. I ple­nią­ce się, żyją­ce wła­snym życiem, kopu­lu­ją­ce przed­mio­ty, roz­bu­cha­na mate­ria, czy­li Schulz.

Myja to powieść nie­oczy­wi­sta, moc­no inter­tek­stu­al­na, przy­no­szą­ca czy­tel­ni­ko­wi wie­le zasko­czeń. Akcja powie­ści dzie­je się w nie­do­okre­ślo­nym miej­scu i cza­sie, dostrze­gal­ne są jed­nak współ­cze­sne realia, zarów­no w języ­ku, jak i kra­jo­bra­zie ota­cza­ją­cym boha­te­rów. Źró­dłem fabu­ły jest jed­nak opo­wieść biblij­na. Samot­ny Noe po śmier­ci żony sły­szy „głos Pana”, któ­ry naka­zu­je mu przy­go­to­wać się do uciecz­ki przed nad­cho­dzą­cą kata­stro­fą. Jed­nak wyko­rzy­stu­ją­cy lemow­skie kono­ta­cje Wiśniew­ski każe Noemu budo­wać sta­tek kosmicz­ny, w któ­rym nie ma miej­sca dla niko­go poza nim, nawet dla Jafe­ta, Sema i Cha­ma – jego synów i kolej­nych boha­te­rów powie­ści.

Nar­ra­to­rem więk­szej czę­ści książ­ki jest wła­śnie Jafet – ten naj­młod­szy i naj­bar­dziej zagu­bio­ny brat, któ­ry zro­bił dok­to­rat, stra­cił zespół muzycz­ny i skła­da się z samych pytań, pod­czas gdy jego bra­cia zna­ją wyłącz­nie odpo­wie­dzi, każ­dy z nich prze­ko­na­ny, że te jedy­nie słusz­ne. Jafet nosi w sobie wstyd, samot­ność i wie­lość. Krą­ży uli­ca­mi nie­koń­czą­ce­go się mia­sta, z jed­nej stro­ny indu­strial­ne­go i nowo­cze­sne­go niczym wizja przy­szło­ści, z dru­giej zanie­dba­ne­go – poro­śnię­te­go dzi­ką roślin­no­ścią i peł­ne­go nie­kon­tro­lo­wa­ne­go roz­ro­stu śmie­ci. Jafet jest bez­rad­ny – przy­tło­czo­ny przez tłum, mia­sto, mate­rię, swo­ją rodzi­nę i wła­sną gło­wę, szu­ka wyj­ścia z labi­ryn­tu, puka do róż­nych drzwi i odcho­dzi z pusty­mi ręka­mi.

Gdy głów­ny głos przej­mu­je jego ojciec Noe, oka­zu­je się zresz­tą, że mają wie­le wspól­ne­go. Przede wszyst­kim obo­je podej­mu­ją dyle­mat wybo­ru pomię­dzy twór­czym pisa­niem a pra­cą zarob­ko­wą, nazy­wa­ną w powie­ści Kie­ra­tem. To wybór tra­gicz­ny mię­dzy wol­no­ścią a prze­trwa­niem, łatwo tutaj zdra­dzić same­go sie­bie, łatwo się pomy­lić (czyż nie każ­dy w głę­bi ser­ca wie­rzy, że jest wyjąt­ko­wy i ma do powie­dze­nia coś nie­po­wta­rzal­ne­go?), łatwo zatra­cić się w wycień­cza­ją­cej pra­cy. „Kie­rat” to prze­cież sło­wo nie­przy­pad­ko­we, moc­ne w swo­jej sym­bo­li­ce – ozna­cza maszy­nę bez­względ­nie wyko­rzy­stu­ją­cą siłę fizycz­ną zwie­rząt. Nie ma tu mowy o pra­cy rozu­mia­nej jako reali­za­cja pasji czy ambi­cji – to wynisz­cza­ją­ce zaję­cie, na któ­re czło­wiek decy­du­je się, by zapew­nić sobie i swo­im bli­skim prze­trwa­nie.

Boha­ter Wiśniew­skie­go jest wobec świa­ta zagu­bio­ny i bez­bron­ny, ota­cza­ją go obce i nie­zro­zu­mia­łe siły mia­sta, któ­re jest zbyt wiel­kie, by ogar­nąć je myślą, i zbyt potęż­ne, aby pró­bo­wać z nim wal­czyć. Mie­rzy się z brze­mie­niem wsty­du i wszech­ogar­nia­ją­cej nie­mo­cy. Jak­by się skła­dał ze sła­bo­ści boha­te­rów zna­nych nam z dzieł wiel­kich moder­ni­stów, jak­by prze­jął ich cię­żar i dźwi­gał go dalej w nowo­cze­sność, ugi­na­jąc się jesz­cze niżej pod nara­sta­ją­cym cię­ża­rem.

Po raz kolej­ny moje myśli wra­ca­ją też do Schul­za, bo przy­wo­łu­je go spo­sób ist­nie­nia przed­mio­tów w tej pro­zie – osob­ny kosmos, w któ­rym pla­stik snu­je swo­je ciem­ne histo­rie pod osło­ną nocy. Mate­ria jest osob­nym, peł­no­praw­nym boha­te­rem, któ­re­go nie spo­sób prze­oczyć i nie oddać mu należ­ne­go zna­cze­nia.

Z kolei Samot­ność to ide­al­ne imię dla sta­re­go, scho­ro­wa­ne­go psa – wier­nej suki trwa­ją­cej przy życiu wbrew logi­ce. Jej towa­rzy­sze­nie Noemu i Jafe­to­wi jest sym­bo­licz­ne – nie­moż­ność poro­zu­mie­nia czy oka­za­nia sobie nawza­jem pomo­cy tkwi mię­dzy nimi jak duży, sta­ry i cho­ry pies, któ­re­go trud­no prze­kro­czyć, gdy poło­ży się na pro­gu domu.

Tym­cza­sem nad­cho­dzi woj­na, nad­cho­dzi kolej­ny z koń­ców. Ta pew­ność zbli­ża­ją­ce­go się zagro­że­nia pro­mie­niu­je ponad fabu­łę, prze­ni­ka język, kwit­nie ponu­ro w każ­dym zda­niu. A język ma w tej pro­zie moc prze­ra­sta­ją­cą siłę opo­wie­ści, stwa­rza i nisz­czy, zara­ża i porzu­ca, nic nie jest dla nie­go nie­moż­li­we.

Jafet nazy­wa sie­bie „myją” – my-ją, wie­lo­ścią. Samo­świa­do­mość nie pozwa­la mu postrze­gać sie­bie jako jed­nej spój­nej oso­bo­wo­ści. Zbyt dobrze wie, że wobec każ­de­go czło­wie­ka jeste­śmy zawsze choć tro­chę inni, nawet wobec psa może­my jawić się kimś znów tro­chę innym. Ta wspól­no­ta może jed­nak oka­zać się nie pyta­niem, a odpo­wie­dzią. Zakoń­cze­nie zosta­wia nam Wiśniew­ski otwar­te. Jafet roz­pa­la wiel­kie ogni­sko peł­ne śmie­ci i spo­ty­ka się przy nim ze swo­ją wie­lo­ścią. Pali ogień z wła­sną myją, a ona pomo­że mu się zmie­rzyć z tajem­ni­czą, pozo­sta­wio­ną mu przez mat­kę pacz­ką, kie­dy w koń­cu ją otwo­rzy. Jest to w tym labi­ryn­cie pew­na wska­zów­ka.

O autorze

Aleksandra Byrska

Urodzona w 1990 roku w Krakowie. Absolwentka filologii polskiej i krytyki literackiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz logopedii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Krytyczka, bibliotekarka, poetka. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat intymności i skandalu w prozie polskiej po 2010 roku. Wiersze publikowała w „Małym Formacie”, „Wakacie”, „Salt Hill Journal” i „La Piccioletta Barca”. Mieszka w Myślenicach.

Powiązania

Wspólne podwórko

wywiady / o książce Aleksandra Byrska Iwona Bassa

Roz­mo­wa Iwo­ny Bas­sy i Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2022, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 14 sierp­nia 2023 roku.

Więcej

Romantyczność 2022

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Roman­tycz­ność. Współ­cze­sne bal­la­dy i roman­se inspi­ro­wa­ne twór­czo­ścią Ada­ma Mic­kie­wi­cza w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Zanurzenia

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Roz­cier­ki z zie­mi Char­lot­te van den Bro­eck w tłu­ma­cze­niu Olgi Nizio­łek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 12 czerw­ca 2023 roku.

Więcej

Przepalone obwody

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byrskiej,towarzysząca pre­mie­rze książ­ki Tru­pi bieg Bene­de­ka Tot­tha w tłu­ma­cze­niu Elż­bie­ty Sobo­lew­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 mar­ca 2023 roku.

Więcej

Narratorka z sąsiedztwa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Emi­ly fore­ver Marii Navar­ro Ska­ran­ger w tłu­ma­cze­niu Karo­li­ny Droz­dow­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 20 lute­go 2023 roku.

Więcej

Dyskomfort

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Świerzb Fríðy Ísberg w tłu­ma­cze­niu Jac­ka God­ka, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 23 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 1 Nowe głosy z Polski: poezja

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Pierw­szy odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2021 z udzia­łem Iwo­ny Bas­sy, Alek­san­dry Byr­skiej, Bar­ba­ry Frą­czyk, Bar­to­sza Hory­zy, Zofii Kil­jań­skiej, Szy­mo­na Kowal­skie­go, Mir­ka Kuli­sza, Patry­ka Kul­py, Patric­ka Leftwi­cha, Oli Lewan­dow­skiej, Mar­ty Lipo­wicz i Ali­cji Sawic­kiej w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 27. Muzy­ka Hubert Zelmer.

Więcej

Ostrzałka do noży, która śpiewa

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Histe­ria Yideum Kim w tłu­ma­cze­niu Lyn­na Suh, Ewy Suh i Kata­rzy­ny Szu­ster, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2022 roku.

Więcej

Literatura chroni nas przed zamknięciem we własnych głowach

debaty / ankiety i podsumowania Aleksandra Byrska

Odpo­wie­dzi Alek­san­dry Byr­skiej na pyta­nia Tade­usza Sław­ka w „Kwe­stio­na­riu­szu 2022”.

Więcej

Połów. Poetyckie i prozatorskie debiuty 2021 (poezja)

utwory / zapowiedzi książek Różni autorzy

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2021, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Letnim śniegiem i krwią

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Z kamie­nia i kości Béren­gère Cour­nut w tłu­ma­cze­niu Han­ny Igal­son-Tygiel­skiej, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 wrze­śnia 2022 roku.

Więcej

Demontaż patriarchatu

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ostat­ni patriar­cha Najat El Hach­mi w tłu­ma­cze­niu Anny Sawic­kiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 27 czerw­ca 2022 roku.

Więcej

Wspólnota kobiet

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kto­kol­wiek, tyl­ko nie ja Hały­ny Kruk w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 23 maja 2022 roku.

Więcej

Głowa zaabordowana przez statek mózgowych piratów

wywiady / o pisaniu Aleksandra Byrska Zofia Kiljańska

Roz­mo­wa Alek­san­dry Byr­skiej z Zofią Kil­jań­ską, lau­re­at­ką pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2021”.

Więcej

Kalcyt

utwory / premiera w sieci z Połowu Aleksandra Byrska

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Alek­san­dry Byr­skiej Kal­cyt. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2021”.

Więcej

Kalcyt i multa

recenzje / KOMENTARZE Aleksandra Byrska

Autor­ski komen­tarz Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

A na wszystko śnieży popiół i brokat

wywiady / o pisaniu Aleksandra Byrska Ola Lewandowska

Roz­mo­wa Oli Lewan­dow­skiej z Alek­san­drą Byr­ską, lau­re­at­ką 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej

Obchodzi nas zeszłoroczny śnieg

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Nie­obec­ność Krzysz­to­fa Chro­now­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 6 wrze­śnia 2021 roku.

Więcej

Imperium Dzieci to cały świat

wywiady / o książce Aleksandra Byrska Marta Sokołowska

Roz­mo­wa Alek­san­dry Byr­skiej z Mar­tą Soko­łow­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Impe­rium Dzie­ci, któ­ra uka­zu­je się w Biu­rze Lite­rac­kim 12 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Taktyka meduz

recenzje / ESEJE Aleksandra Byrska

Recen­zja Alek­san­dry Byr­skiej towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Addy Djørup Naj­słab­szy opór, w tłu­ma­cze­niu Bogu­sła­wy Sochań­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 maja 2021 roku.

Więcej

Po co pisać

recenzje / KOMENTARZE Jakub Wiśniewski

Autor­ski komen­tarz Jaku­ba Wiśniew­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Myja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 stycz­nia 2022 roku.

Więcej

Kirszenbaum rozmawia z Kirszenbaum, czyli fragment dialogu o Myi

wywiady / o książce Jakub Wiśniewski Kacper Szpyrka

Roz­mo­wa Kac­pra Szpyr­ki z Jaku­bem Wiśniew­skim, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Myja, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 24 stycz­nia 2022 roku.

Więcej

Myja

utwory / zapowiedzi książek Jakub Wiśniewski

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Myja Jaku­ba Wiśniew­skie­go, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 24 stycz­nia 2022 roku.

Więcej

Kredę gryzie się ze strachu

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz Jakub Skurtys

Impre­sja Dawi­da Mate­usza i Jaku­ba Skur­ty­sa na temat poezji Alek­san­dry Byr­skiej, lau­re­at­ki 16. edy­cji Poło­wu poetyc­kie­go.

Więcej