Pierwszy rytm był organiczny i kontemplacyjny. Poemat rozrastał się od pierwszej fascynacji greckim mitem i jego złożonym charakterem. Z jednej strony był to mit drastyczny etycznie, bo mówiący o pierwszej w dziejach zabójczej politycznej prowokacji, a z drugiej zawierał harmonijną i obszerną kulturową treść. Ta mityczna materia wymagała powolnej pracy nad swoimi sensami, wmyślania się w naturę zła, w najbardziej archaiczne wątki kultury i ich promieniowanie ku dzisiejszości. Ludzka archaika zawsze była jednym z głównych tematów mojego pisania.
Drugi rytm był rwany, nieciągły. Przemyślenia sprzeczały się ze sobą, ich formy poetyckie i para-eseistyczne z trudnością się do siebie dostosowywały. W pewnej chwili zrozumiałem, że te nieciągłości wynikają z samej istoty dramatu Palamedesa, który w mojej wyobraźni stał się dramatem towarzyszącym każdej epoce ludzkości. Mam nadzieję, że fragmentowa struktura poematu dobrze to oddaje. Chciałem, żeby również języki, style i gatunki literackie poszczególnych fragmentów dialogowały ze sobą i wchodziły w spór.
Kiedy doszedłem do wniosku, że pisane przez lata cząstki zrosły się w żywą tkankę, uznałem, że poemat jest gotowy. Mógłby być dalej tekstowo rozwijany, ale wolę, żeby jego wątki fabularne i obrazy oraz jego etyka wysnuwały swoje kontynuacje w wyobraźni i myślach czytelników.
Jeden z takich wątków jest mi szczególnie bliski – wszystko, co wiąże się z postacią Homera. Homer jest bohaterem mojej liryki od chwili, kiedy debiutowałem. W poemacie świadomie i podświadomie nawiązywałem do wszystkich moich dawnych wierszy, w których występował. Mam nadzieję, że w świadomości czytelników, również tych, którzy mojej poezji dotąd nie czytali, prywatna fascynacja Homerem jakoś się zaszczepi.
O autorze
Piotr Matywiecki
Urodzony 5 czerwca 1943 roku w Warszawie. Poeta, eseista, krytyk literacki, autor antologii poetyckich, edytor. Wieloletni pracownik Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1980–1989 działacz Solidarności jawnej i w konspiracji. Autor wielu tomów poezji, m.in. Zdarte okładki – wiersze zebrane (2009), a ostatnio Poematy biblijne (2020) i Cykle (2024). Napisał kilka książek eseistycznych, w tym Kamień graniczny (1994) poświęcony filozoficznym i egzystencjalnym problemom Zagłady Żydów, a niedawno tom esejów o sztukach wizualnych Własne oczy (2024).
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jacka Gutorowa, Piotra Matywieckiego i Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego podczas festiwalu Port Wrocław 2010.
Spotkanie autorskie „Literatura na wysypisku kultury” z udziałem Piotra Matywieckiego, Przemysława Owczarka, Marty Podgórnik, Roberta Rybickiego i Marty Koronkiewicz w ramach festiwalu Stacja Literatura 22.
Rozmowa Elizy Kąckiej z Piotrem Matywieckim, towarzysząca premierze książki Palamedes, wydanej w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.
Wiersz z tomu Zdarte okładki (1965–2009), zarejestrowany podczas spotkania „Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Wiersz z tomu Zdarte okładki (1965–2009), zarejestrowany podczas spotkania „Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Wiersz z tomu Zdarte okładki (1965–2009), zarejestrowany podczas spotkania „Brzegi, zdarte, nierzeczywiste” na festiwalu Port Wrocław 2010.
Rozmowa Elizy Kąckiej z Piotrem Matywieckim, towarzysząca premierze książki Palamedes, wydanej w Biurze Literackim 1 maja 2017 roku.