recenzje / IMPRESJE

Piłka Celana

Piotr Kępiński

Esej Piotra Kępińskiego towarzyszący premierze książki moja jest ta ziemia Martyny Buliżańskiej.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Współ­cze­sna poezja ode­szła od histo­rii tak dale­ko, jak tyl­ko moż­na. Współ­cze­sna poezja trzy­ma się kur­czo­wo deta­lu i grep­sów współ­cze­sno­ści. Współ­cze­sna poezja, jak dia­beł świę­co­ny, uni­ka pato­su. Boi się prze­ży­cia. I dobrze. Nawet bar­dzo dobrze. Bo prze­cież nie to jest naj­waż­niej­sze. Cza­sy Her­ber­ta i Iwasz­kie­wi­cza mamy za sobą. Umar­li poeci już nie powró­cą…

Współ­cze­sna poezja sta­ła się jed­nak bar­dzo prze­wi­dy­wal­na. Zdo­mi­no­wa­ły ją sta­łe frag­men­ty gry, w któ­rych wia­do­mo, kto strze­la bram­kę, kto na bram­ce stoi, a kto poda­je pił­ki spo­za boiska. Od daw­na już chciał­bym prze­czy­tać tak zwa­ny stan­dar­do­wy wiersz z koń­ca ostat­nich pięt­na­stu lat. Ten pomysł cze­ka na swo­je­go Geo­r­ge­sa Pere­ka.

Owszem, poja­wia­ją się nowe nazwi­ska, sta­re i śred­nio­sta­re nazwi­ska mody­fi­ku­ją skład­nię i  fra­zę, są też i tacy, któ­rzy nicze­go mody­fi­ko­wać nie muszą, albo­wiem to z nich czer­pie się mody­fi­ko­wal­ne fra­zy i meta­fo­ry.

Są też poeci total­nie osob­ni, jak Euge­niusz Tka­czy­szyn-Dyc­ki. W jego wier­szach histo­ria i pono­wo­cze­sność oso­bli­wie współ­brz­mią, two­rząc stop naj­wyż­szej jako­ści. Dyc­ki podą­ża za wie­lo­ma tro­pa­mi lite­rac­ki­mi i histo­rycz­ny­mi, two­rząc swój wła­sny trakt.

Kto wie? Nie­wy­klu­czo­ne, żeby stwo­rzyć poezję na prze­cię­ciu doświad­cze­nia histo­rycz­ne­go i współ­cze­snej meta­fo­ry, trze­ba mieć za sobą jakąś tra­dy­cję? Bio­gra­fię? Trau­mę? Poję­cia nie mam. Wiem jed­no: histo­ria z poezji bez­pow­rot­nie zni­ka. Nawet histo­rii poje­dyn­czych coraz mniej.

Od cza­su do cza­su mamy tyl­ko do czy­nie­nia z taki­mi tomi­ka­mi wier­szy, jak ten, któ­ry wła­śnie czy­tam. moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej to rzecz nie­oczy­wi­sta i nie­pod­da­ją­ca się łatwej inter­pre­ta­cji. Zary­zy­ko­wał­bym nawet stwier­dze­nie, że to poezja nie­de­fi­nio­wal­na, pozo­sta­ją­ca gdzieś na ubo­czu sło­wa. To odbi­ja­ją­ca się od Pau­la Cela­na pił­ka, któ­ra wiru­je w powie­trzu. To nazna­czo­na sło­wa­mi, bo ina­czej nie moż­na, wiru­ją­ca w powie­trzu emo­cja, któ­ra szu­ka wła­śnie swo­je­go mia­now­ni­ka, swo­jej jedy­nej fra­zy, bowiem na razie zna­le­zie­nie jej nie jest moż­li­we.

Poja­wia­ją­ce się w tych wier­szach histo­rycz­ne (?) sło­wa-wytry­chy, któ­re mają napro­wa­dzić nas na trop, klu­czą mię­dzy zna­cze­nia­mi, by zosta­wić nas w polu z przed­ostat­nim zna­cze­niem, jak­by tego ostat­nie­go zabra­kło. Jak­by zabra­kło sił albo cza­su. Wyczer­pa­nie, nie­do­mó­wie­nie, nie­zbyt dokład­ne obja­śnie­nie – to budu­je atmos­fe­rę tych wier­szy i nie­wąt­pli­wie spra­wia, że czy­tel­nik – cho­ciaż błą­dzi – podą­ża wzro­kiem za tą pił­ką Cela­na.

Ta poezja dopie­ro nabie­ra roz­pę­du. Szu­ka swo­je­go sło­wa i zna­cze­nia. Na razie mamy zatem – całość, któ­rej chcia­ła­by dotknąć. Za chwi­lę mnie­mam zoba­czy­my część, z któ­rej owa całość się skła­da.

O autorze

Piotr Kępiński

Urodzony w 1964 roku. Poeta, krytyk literacki. Były szef działu Kultura w „Dzienniku”, kierował redakcją Kultury w „Newsweeku”. Mieszka w Warszawie.

Powiązania

POETYCKA KSIĄŻKA TRZYDZIESTOLECIA: REKOMENDACJA NR 19

debaty / ankiety i podsumowania Piotr Kępiński

Głos Pio­tra Kępiń­skie­go w deba­cie „Poetyc­ka książ­ka trzy­dzie­sto­le­cia”.

Więcej

Różewicz z neonem na głowie

recenzje / ESEJE Piotr Kępiński

Recen­zja Pio­tra Kępiń­skie­go z książ­ki Wbrew sobie Tade­usza Róże­wi­cza.

Więcej

Nobel nie zasłużył na Różewicza

debaty / książki i autorzy Piotr Kępiński

Głos Pio­tra Kępiń­skie­go w deba­cie „Czy Nobel zasłu­żył na Róże­wi­cza?”.

Więcej

O Kup kota w worku

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Tade­usza Nycz­ka, Pio­tra Kępiń­skie­go, Maria­na Sta­li, Andrze­ja Skren­dy i Rober­ta Rybic­kie­go

Więcej

O remoncie poranka

recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert Piotr Kępiński Piotr Matywiecki

Komen­ta­rze Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Macie­ja Rober­ta, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Po sobie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Pio­tra Kępiń­skie­go, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Pełnym morzu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rza Jac­ka Guto­ro­wa, Jaro­sła­wa Borow­ca, Dariu­sza Sośnic­kie­go, Maria­na Sta­li, Pio­tra Kępiń­skie­go i Kuby Mikur­dy.

Więcej

Śmierć zapisuje w nim całe zdania. Krótko o doskonałym debiucie Łukasza Jarosza

recenzje / NOTKI I OPINIE Piotr Kępiński

Recen­zja Pio­tra Kępiń­skie­go z książ­ki Soma Łuka­sza Jaro­sza.

Więcej

Na pokuszenie

recenzje / IMPRESJE Piotr Kępiński

Esej Pio­tra Kępiń­skie­go towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­kiPrzy­czy­nek do nauki o nie­ist­nie­niuEuge­niu­sza Tka­czy­szy­na-Dyc­kie­go, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Bezlitosny niepokój

recenzje / ESEJE Piotr Kępiński

Recen­zja Pio­tra Kępiń­skie­go z książ­ki Słyn­ne i świet­ne Mariu­sza Grze­bal­skie­go.

Więcej

Poezja z nagrodami: moja jest ta ziemia

recenzje / KOMENTARZE Martyna Buliżańska

Mar­ty­na Buli­żań­ska odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 14 listo­pa­da 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

Bydgoskie mówi burżuazja

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Między książkami: Martyna Buliżańska

nagrania / między wierszami Martyna Buliżańska

Roz­mo­wa Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go z Mar­ty­ną Buli­żań­ską.

Więcej

Podmoskiewskie jednostajnie

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Ślady pamięciowe – pobrzeża

dzwieki / RECYTACJE Martyna Buliżańska

Wiersz z tomu moja jest ta zie­mia, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Nowe sytu­acje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Ambiwalentne rozgrywki

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­za­ła się 13 paź­dzier­ni­ka 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Ludzie w oknach dają znaki

recenzje / ESEJE Radosław Wiśniewski

Recen­zja Rado­sła­wa Wiśniew­skie­go z książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, któ­ra uka­za­ła się 19 maja 2014 roku na blo­gu juro­di­wy-pie­truch.

Więcej

Oko na rzeczy pozostające w ukryciu

recenzje / IMPRESJE Patrycja Wojkowska

Esej Patry­cji Woj­kow­skiej towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki moja jest ta zie­mia Mar­ty­ny Buli­żań­skiej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

już sprzedają magdalenki

recenzje / KOMENTARZE Martyna Buliżańska

Komen­tarz Mar­ty­ny Buli­żań­skiej do wier­sza „już sprze­da­ją mag­da­len­ki” pocho­dzą­ce­go z książ­ki moja jest ta zie­mia.

Więcej

Nie ze względu na piękne obrazy, ale na moc słowa

wywiady / o książce Martyna Buliżańska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

Poezja pozwala oddać wszystkie kadry

wywiady / o pisaniu Martyna Buliżańska

Roz­mo­wa Mag­dy Szczu­bret z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

Na własne ryzyko

recenzje / ESEJE Piotr Bratkowski

Recen­zja Pio­tra Brat­kow­skie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go, któ­ra uka­za­ła się 19 sierp­nia 2008 roku na łamach New­swe­eka.

Więcej

O znikomości wspólnych mianowników

recenzje / ESEJE Jakub Winiarski

Recen­zja Jaku­ba Winiar­skie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Bez stempla

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Anny Kału­ży, Jac­ka Guto­ro­wa, Ada­ma Wie­de­man­na, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Pio­tra Boga­lec­kie­go.

Więcej

Krytyka bez krytyki?

recenzje / ESEJE Dariusz Nowacki

Recen­zja Dariu­sza Nowac­kie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Piotr Kępiński – krytyk z charakterem

recenzje / ESEJE Piotr Śliwiński

Recen­zja Pio­tra Śli­wiń­skie­go z książ­ki Bez stem­pla Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej