recenzje / IMPRESJE

Pióro z celownikiem

Maciej Robert

Recenzja Macieja Roberta z książki Killer Andrija Lubki.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Jeden z tomów poezji Andri­ja Lub­ki nosi tytuł Ter­ro­ryzm. Debiu­tanc­ki zbiór opo­wia­dań mło­de­go ukra­iń­skie­go pisa­rza zaty­tu­ło­wa­ny jest Kil­ler. To nie przy­pa­dek. Twór­czość Lub­ki jest bowiem zabój­cza – w tym sen­sie, że nie ma w niej miej­sca na kom­pro­mis. Jest jak cel­ny strzał. A nawet, dla pew­no­ści, cała seria – bo Lub­ka nie zwykł brać jeń­ców. „Bo jestem kil­le­rem. To mi się podo­ba, jestem stwo­rzo­ny do takiej pra­cy. Nicze­go lepiej nie umiem robić, to pra­ca nie­mo­no­ton­na, cie­ka­wa, nie­źle opła­ca­na i – co naj­waż­niej­sze – nie wyma­ga od cie­bie, żebyś pra­co­wał od ósmej do szes­na­stej, sie­dząc w jakimś głu­pim biu­rze. Wszyst­ko jest prost­sze: zabi­łeś – i jesteś wol­ny”.

Nie wszyst­ko jest jed­nak tak pro­ste, jak chciał­by to zasu­ge­ro­wać boha­ter tytu­ło­we­go opo­wia­da­nia. I całe szczę­ście, bo gdy­by tak było, dosta­li­by­śmy zamiast raso­wej pro­zy serial sen­sa­cyj­ny na Pol­sa­cie. Wystar­czy tyl­ko spoj­rzeć i porów­nać. Są pięk­ne kobie­ty? Są. Są mor­der­stwa? Są. Nie ma tyl­ko szyb­kich samo­cho­dów, ale aku­rat nie to robi róż­ni­cę, a spe­cy­ficz­ny cha­rak­ter mor­der­ców u Lub­ki. Są to bowiem zabój­cy z zasa­da­mi, a raczej – pod­po­rząd­ko­wu­ją­cy się (nawet nie­świa­do­mie) jed­naj, naczel­nej zasa­dzie, któ­rą w opo­wia­da­niu tytu­ło­wym wyłusz­cza boha­te­ro­wi men­tor spod bud­ki z piwem. Co praw­da prze­grał swo­je życie, ale zdo­był wie­dzę, któ­rą pra­gnie się podzie­lić z młod­szy­mi kole­ga­mi, któ­rzy – nie wie­dząc, czym to gro­zi – z zapa­łem rzu­ca­ją się w wir cie­le­snych uciech. A prze­cież, jak mówi zamro­czo­ny alko­ho­lem mędrzec – wszyst­ko, co złe, pocho­dzi od kobie­ty. Ści­ślej bio­rąc – od tego, co kobie­ta ma mię­dzy noga­mi. Od pochwy. „Strzeż­cie się jej jak śmier­ci, to strasz­na siła. Wszyst­ko na tym świe­cie robi się dla niej. Strzeż­cie się jej!” – prze­strze­ga. I ma rację. Wszak mor­der­czy boha­te­ro­wie Lub­ki zabi­ja­ją kobie­ty, zabi­ja­ją dla kobiet, zabi­ja­ją z powo­du kobiet. Tyle tyl­ko, że w ich wypad­ku nie dzia­ła pro­sty mecha­nizm sek­su­al­ne­go uza­leż­nie­nia. Oni kobie­ty po pro­stu kocha­ją. Marzą o nich, wyobra­ża­ją je sobie, ide­ali­zu­ją, ubó­stwia­ją, kocha­ją. Bywa­ją w swo­im uczu­ciu szo­wi­ni­stycz­ni, ale przede wszyst­kim są – tak, tak – roman­tycz­ni. Na zabój.

I to wła­śnie miłość (tudzież seks) jest tu waż­niej­sza niż prze­moc. Na jede­na­ście opo­wia­dań (bez wyjąt­ku miło­snych) tyl­ko w dwóch poja­wia się postać zabój­cy. Miłość roz­da­je tu kar­ty, miłość gra tu rolę głów­ną. I to miłość szcze­gól­na – ta pierw­sza, mło­dzień­cza, trwa­ją­ca jed­nak nie­rzad­ko (choć­by i w marze­niach czy tęsk­no­tach) aż do śmier­ci, wyide­ali­zo­wa­na, sym­bo­licz­na, jedy­na. Cza­sem jest to nawet miłość nie­re­al­na, tajem­ni­cza, z kobie­ta­mi przy­cho­dzą­cy­mi w mro­ku i odcho­dzą­cy­mi we śnie. Po jej utra­cie moż­na tyl­ko – jak choć­by boha­ter „Maleń­kiej impro­wi­za­cji na for­te­pian” zamknąć się w sobie, żyć wspo­mnie­nia­mi i cze­kać. Ale moż­na też zabić. Zabić w sobie tę miłość, zabić w sobie tego męż­czy­znę, któ­ry przez moment odsło­nił pod­brzu­sze, i stać się ćmą baro­wą, zgorzk­nia­łym szo­wi­ni­stą, bez­dusz­nym play­boy­em. Moż­na też zabić tych, któ­rzy sta­ją na dro­dze szczę­ściu.

Acz­kol­wiek „zabić” jest w opo­wia­da­niach Lub­ki toż­sa­me z „upo­lo­wać”, czy może nawet „zdo­być tro­feum”. Wszak wszyst­kie opo­wia­da­nia z Kil­le­ra są w isto­cie kolek­cją – kolek­cją opo­wie­ści, kolek­cją posta­ci pre­zen­tu­ją­cych swo­je (miło­sne) histo­rie. I niech nas nie zwie­dzie auto­bio­gra­ficz­ny ento­ura­ge tych tek­stów (boha­te­ro­wie są czę­sto pisa­rza­mi o imie­niu Andrij) – to zbiór upo­lo­wa­nych opo­wie­ści, upo­lo­wa­nych w życiu i w lite­ra­tu­rze. W knaj­pie i w książ­kach. W wyobraź­ni.

Uwa­żaj­cie na tego snaj­pe­ra! Ma cel­ny strzał. Tuż spod ser­ca.

O autorze

Maciej Robert

Urodzony w 1977 roku w Łodzi. Poeta, dziennikarz, krytyk literacki i filmowy. Laureat wielu ogólnopolskich konkursów literackich. Publikował m.in. w „Opcjach”, „Studium”, „Frazie”, „Tyglu Kultury”, „Ha!arcie”, „Toposie” i „Gazecie Wyborczej”. Jego wiersze były tłumaczone na język angielski, chorwacki i serbski. Stypendysta Ministra Kultury. Mieszka w Łodzi.

Powiązania

Odsiecz 2006

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Mar­ka K.E. Baczew­skie­go, Kac­pra Bart­cza­ka, Jac­ka Deh­ne­la i Macie­ja Rober­ta pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Zazdrościliśmy Polakom, kiedy spadł samolot

wywiady / o pisaniu Andrij Bondar Maciej Robert

Roz­mo­wa Macie­ja Rober­ta z Andri­jem Bon­da­rem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Histo­rie waż­ne i nie­waż­ne w prze­kła­dzie Boh­da­na Zadu­ry, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 26 maja 2011 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 13 listo­pa­da 2017 roku.

Więcej

Bunt się nie starzeje

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Być może nale­ża­ło mówić (1984–2012) Jac­ka Pod­sia­dły.

Więcej

100 WIERSZY POLSKICH STOSOWNEJ DŁUGOŚCI. POCZĄTKI (mashup)

recenzje / KOMENTARZE Maciej Robert

Autor­ski komen­tarz do wier­sza Macie­ja Rober­ta będą­ce­go poetyc­ką waria­cją na temat anto­lo­gii 100 wier­szy pol­skich sto­sow­nej dłu­go­ści w wybo­rze Artu­ra Bursz­ty, któ­ra uka­za­ła się 23 mar­ca 2015 roku nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Poezja ręka w rękę z komiksem

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Powrót bar­ba­rzyń­ców i nie.

Więcej

Dzwinka Matijasz: Powieść o ojczyźnie

recenzje / IMPRESJE Maciej Robert

Esej Macie­ja Rober­ta towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Powieść o ojczyź­nie Dzwin­ki Mati­jasz.

Więcej

Balla, czyli jak się wymykać

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Świa­dek Vla­di­mír Bal­li.

Więcej

Working Class Hero albo piąty członek The Beatles

recenzje / ESEJE Maciej Robert

Recen­zja Macie­ja Rober­ta z książ­ki Teraz będzie­my spać, leżeć bez ruchu lub ubie­rze­my się na powrót Bria­na Pat­te­na.

Więcej

O Wszystko

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Melec­kie­go, Zbi­gnie­wa Mache­ja, Macie­ja Rober­ta.

Więcej
O Zebranych

O Zebranych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Toma­sza Maje­ra­na, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Jaku­ba Winiar­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Hen­ry­ka Zbier­skie­go.

Więcej

O Antypodach

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Mar­ka K. E. Baczew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Łuka­sza Jaro­sza, Grze­go­rza Wysoc­kie­go oraz Macie­ja Woź­nia­ka do książ­ki Anty­po­dy Sła­wo­mi­ra Elsne­ra.

Więcej

O remoncie poranka

recenzje / NOTKI I OPINIE Maciej Robert Piotr Kępiński Piotr Matywiecki

Komen­ta­rze Pio­tra Maty­wiec­kie­go, Macie­ja Rober­ta, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Czystej ziemi

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Karo­la Mali­szew­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Toma­sza Fijał­kow­skie­go, Bar­to­sza Sadul­skie­go.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

Gdyby proces twórczego doskonalenia istniał, poeci byliby idealni

wywiady / o książce Andrij Lubka

Roz­mo­wa Darii Burej z Andri­jem Lub­ką towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Kil­ler, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 9 maja 2013 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 30 paź­dzier­ni­ka 2017 roku. Roz­mo­wę prze­ło­żył Boh­dan Zadu­ra.

Więcej

Trzy tysiące sto osiemdziesiąt siedem historii z naszych pijatyk

recenzje / IMPRESJE Iwona Boruszkowska

Recen­zja Iwo­ny Borusz­kow­skiej książ­ki Kil­ler Andri­ja Lub­ki w tłu­ma­cze­niu Boh­da­na Zadu­ry, któ­ra uka­za­ła się w wer­sji elek­tro­nicz­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 30 paź­dzier­ni­ka 2017 roku.

Więcej

Killer (fragmenty)

dzwieki / RECYTACJE Andrij Lubka

Frag­men­ty pro­zy z tomu Kil­ler, zare­je­stro­wa­ne pod­czas spo­tka­nia „Języ­ki obce” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2014.

Więcej

Eros i Tanatos spotykają się na Święcie Opowieści

recenzje / IMPRESJE Michał Mazur

Recen­zja Micha­ła Mazu­ra z książ­ki Kil­ler Andri­ja Lub­ki, któ­ra uka­za­ła się w por­ta­lu Wywrota.pl.

Więcej

O czym pisze, kiedy pisze miłości

recenzje / ESEJE Tymoteusz Milas

Recen­zja Tymo­te­usza Mila­sa z książ­ki Kil­ler Andri­ja Lub­ki, któ­ra uka­za­ła się 21 sierp­nia 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Miłość, seks, śmierć i nerwica natręctw

recenzje / IMPRESJE Aleksandra Bączek

Recen­zja Alek­san­dry Bączek z książ­ki Andri­ja Lub­ki Kil­ler, któ­ra uka­za­ła się na stro­nie lubimyczytac.pl. 

Więcej

Koniak dla Czechowa

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z książ­ki Kil­ler Andri­ja Lub­ki.

Więcej

Killer: maleńka improwizacja na klawiaturze albo próba niemal autorskiego posłowia

recenzje / KOMENTARZE Andrij Lubka

Komen­tarz Andri­ja Lub­ki do książ­ki Kil­ler.

Więcej