recenzje / NOTKI I OPINIE

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2000

Roman Honet

Prezentacje najciekawszych debiutantów z rocznika 2000. Wśród wyróżnionych: Wojciech Brzoska, Julia Fiedorczuk, Krzysztof Gedroyć, Anna Podczaszy, Adam Pluszka.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Orga­ni­zo­wa­ny przez Biu­ro Lite­rac­kie pro­jekt Poeci na nowy wiek ma za zada­nie przy­po­mnie­nie naj­waż­niej­szych debiu­tów upły­wa­ją­cej deka­dy. Każ­da jego odsło­na zosta­ła przy­pi­sa­na kolej­ne­mu roko­wi, poczy­na­jąc od 2000. W każ­dej wybio­rę książ­ki – moim zda­niem – wyjąt­ko­wo waż­ne dla dane­go roku. Waż­ne oczy­wi­ście tak­że dla mnie, ale rów­nież – mam taką nadzie­ję – dla liry­ki i dla czy­tel­ni­ków. Oto pierw­sza odsło­na pro­jek­tu. Rok 2000 i pięć wybra­nych prze­ze mnie tomi­ków.


Wojciech Brzoska, Blisko coraz dalej

Woj­ciech Brzo­ska pisał powścią­gli­wie, przy ogra­ni­czo­nym rekwi­zy­to­rium, poru­szał się w okrę­gu o krót­kim pro­mie­niu, zasad­ni­czo był nie­go­ścin­ny w wier­szach, stąd tak nie­wie­le zapra­szał tam osób, wyko­ny­wał nie­wie­le gestów, za to kon­se­kwent­nie je powta­rzał. Nie była to ani poza, ani znak nie­mo­cy. Że okre­ślo­ne, prze­waż­nie pro­za­icz­ne czyn­no­ści zamie­rza w ten spo­sób prze­mie­nić w rytu­ał – to był dla mnie trop zbyt uchwyt­ny, lek­tu­ro­wa recep­ta zbyt pod­ręcz­ni­ko­wa, żeby dała mi satys­fak­cjo­nu­ją­ce roz­wią­za­nie tajem­ni­cy upo­rczy­wej wier­no­ści Brzo­ski pew­nym gestom, zdra­dzi­ła sekret jego suro­we­go osa­cze­nia, przy­szpi­le­nia do wyzna­czo­ne­go miej­sca i cza­su. „Sie­dem razy wspi­nasz się na słup tele­fo­nicz­ny” – zapi­sy­wał, „nie­dłu­go / w tym samym miej­scu / gra zosta­nie wzno­wio­na” – zapo­wia­dał, „pią­te­go kwiet­nia punk­tu­al­nie o dru­giej w nocy” – pamię­tał. Nie wyda­ło mi się to obse­syj­ne, obse­sja – tak jak pod­pis – nigdy nie powta­rza się w ten sam spo­sób. Widzia­łem w jego wier­szach coś sta­bil­niej­sze­go i pew­niej­sze­go. Coś, co mogła stwo­rzyć mecha­ni­ka.

Była to mecha­ni­ka gnie­wu i wście­kło­ści – tak zoba­czy­łem ten debiut wte­dy i tak widzę go tak­że teraz. „Szu­ka­ją­cy schro­nie­nia przed / ogłu­sza­ją­cym zgieł­kiem mia­sta / przy­ła­pa­ni w tram­wa­jo­wej pętli” – kil­ka razy szki­co­wał Woj­ciech Brzo­ska podob­ne obra­zy, odbie­ra­ne osob­no mogły suge­ro­wać pościg czy bez­ce­lo­wy ruch, widzia­ne razem wyra­ża­ły stan obez­wład­nie­nia, nasu­wa­ły na myśl zakoń­czo­ny poraż­ką rezul­tat zma­gań z potęż­niej­szym. Było to odczu­cie nie­mal­że fizycz­ne, i może dla­te­go nasy­co­ne furią: to regu­lar­nie poja­wia­ją­ce się w wier­szach Brzo­ski mia­sto, ta gama zwy­kłych cyklicz­nych czyn­no­ści to „nóż / w któ­rym jeste­śmy zamknię­ci”. Ostrze tego noża – bez­ce­re­mo­nial­nie, wprost, mło­dzień­czo – otwo­rzy­ło się w całym tomie wyłącz­nie raz, w wier­szu „po tym”: „kie­dy zmie­nia­jąc ner­wo­wo kana­ły tele­wi­zo­ra / pytasz czy nie paso­wa­ło­by teraz zapa­lić / zasta­na­wiam się co masz na myśli – / pod­trzy­ma­nie tego ognia / czy pusz­cze­nie wszyst­kie­go z dymem”. Jak widać, pre­tek­stem była czyn­ność doszczęt­nie pro­za­icz­na.

Ale mecha­ni­ka to nie wyłącz­nie powta­rzal­ność i siła. Ozna­cza tak­że spro­wa­dze­nie spraw­stwa na zie­mię, pomię­dzy ludzi. „Wie­rzę, że może jed­nak mamy nad sobą jakąś tam nie­bie­ską wła­dzę” – dekla­ro­wał Woj­ciech Brzo­ska. W jego Bli­sko coraz dalej zna­la­zły się tak­że wier­sze mają­ce odmien­ny cha­rak­ter niż ten, któ­ry pozwo­li­łem sobie wzmoc­nić przez pro­fil mojej lek­tu­ry. Bywa Brzo­ska deli­kat­ny, bywa iro­ni­stą, bywa auto­rem wier­szy, któ­re zna­la­zły się w debiu­cie wyłącz­nie dla­te­go, że był to debiut. Ale przy­po­mi­nać go nie trze­ba. Pole­cam.


Julia Fiedorczuk, Listopad nad Narwią

Lek­tu­ra Listo­pa­da nad Narwią Julii Fie­dor­czuk była dla mnie przede wszyst­kim obco­wa­niem z chro­nicz­nym poczu­ciem bez­dom­no­ści. Z per­ma­nent­ną nie­osią­gal­no­ścią trwa­łej przy­na­leż­no­ści do miej­sca, pró­bo­wa­łem – dla uprosz­cze­nia, choć nie bez pew­nych obwa­ro­wań – nazy­wać je domem. Była przy­go­dą ze ska­za­ną na nie­usta­ją­cą odtwa­rzal­ność – poru­sza­ją­cą nie­moż­no­ścią zamiesz­ka­nia. Załóż­my – byłem tego pewien – że nie ma sen­su posą­dza­nie autor­ki o dosyć zgra­ny flirt z czy­tel­ni­kiem i skło­nie­nie go, aby zasta­na­wiał się, gdzie i kie­dy ta jej aba­na­sis się zakoń­czy, więc waż­niej­sze zda­wa­ło się mi spoj­rze­nie nie na mapę, ale na poru­sza­ją­cy się obiekt. Jako bez­dom­ny, musiał posia­dać atry­bu­ty domu przy sobie i praw­do­po­dob­nie były waż­niej­sze niż sam dom. Ale czy w ogó­le zamie­rzał miesz­kać? Czy pra­gnął ustać w podró­ży? Wąt­pi­łem.

Nie dawa­ła mi spo­ko­ju ani ta figu­ra domu, ani ta postać – nie­ustę­pli­wa w świa­do­mo­ści nie­moż­li­we­go, a rów­no­cze­śnie dopra­sza­ją­ca się bez­dom­no­ści, nie­ustan­ne­go wygna­nia: „pusto wypuść mnie / na pusty­nię. Na miej­scu / dni podzie­lą się zno­wu / po kil­ku dniach miej­sce będzie domem” – zapi­sy­wa­ła Fie­dor­czuk. Dom sta­wał się miej­scem – wyda­wa­ło się prost­sze do zlo­ka­li­zo­wa­nia, prze­no­śne, ale znacz­nie trud­niej­sze w oswo­je­niu. Okre­ślo­ny punkt zmie­niał się w abs­trak­cyj­ny obszar. O ile może­my okre­ślać dom jako miej­sce zamiesz­ka­nia, w przy­pad­ku wier­szy Fie­dor­czuk zna­cze­nie tego związ­ku zosta­je zni­we­czo­ne i bez­pow­rot­nie roz­dzie­la się na dwa osob­ne sło­wa, zawsze poprze­dzo­ne ambi­wa­lent­nym: albo-albo.

Dom-kon­struk­cja i dom-abs­trak­cja – pomy­śla­łem. Ślad pierw­sze­go był pra­wie do nie wychwy­ce­nia w jej wier­szach; dru­gi punkt – pra­wie w każ­dym wier­szu obec­ny, cza­sem sub­tel­nie zazna­czo­ny, cza­sem moc­ny, dotkli­wy. Cza­sem poja­wiał się w wier­szach Julii Fie­dor­czuk dom bliż­szy powszech­ne­mu rozu­mie­niu, ale wte­dy natych­miast był wpro­wa­dza­ny do nie­go ele­ment obcy, sam miesz­ka­ją­cy zapra­szał intru­za, wno­sił brud, zuży­cie, tok­sy­ny: „Taka jest ta podróż: wra­ca­my bie­giem do domu / Z ręka­mi peł­ny­mi zwię­dłych liści, zim­nych jabłek, / pia­chu”.

Prze­miesz­cza­nie się, poru­sza­ją­ce i pięk­ne wygna­nie, cza­sem meta­fi­zycz­nie poważ­ne, cza­sem dosma­czo­ne kro­to­chwil­nym zapi­sem – to mnie prze­ko­ny­wa­ło do wier­szy Fie­dor­czuk. Poeta nie ma domu, jego pere­gry­na­cja nie ma celu. Choć­by zda­wa­ło się, że kres tego podró­żo­wa­nia może ist­nieć. Że – jak zapi­sa­ła sama poet­ka – „jak­by wresz­cie sam śro­dek”. Ale co oka­za­ło się owym środ­kiem? Trzmiel.


Krzysztof Gedroyć, Kim

Ocza­ro­wa­ła mnie ta książ­ka. Auto­ra doszczęt­nie nie zna­łem, tom został wyda­ny w biblio­te­ce bia­ło­stoc­kich Kar­tek w szy­kow­nej, bia­łej obwo­lu­cie ze skrzy­deł­ka­mi. W środ­ku rów­nież – biel i wywa­że­nie. I czy­stość mowy Gedroy­cia, przej­rzy­stość jego suge­styw­ne­go, jak­by przy­pad­ko­wo rzu­ca­ne­go spoj­rze­nia na świat. I spo­koj­na wie­dza, któ­rą się z tego świa­ta wyno­si. Że nawet, jeśli pod­da­je się zro­zu­mie­niu, to owo zro­zu­mie­nie nie upraw­nia nas do nicze­go. Do żad­ne­go ide­olo­gi­zo­wa­nia, do żad­ne­go roz­wa­ża­nia, może nawet do żad­ne­go dzia­ła­nia. „Rze­czy naj­waż­niej­sze dzie­ją się same / nie zmie­nię ich naj­więk­szą kom­pe­ten­cją” – zapi­sy­wał Gedroyć i tkwił w jego sło­wach ten typ pocie­sze­nia, któ­ry zda­je się ofe­ro­wać wyłącz­nie samot­ność, świa­do­mie wybra­na i upra­wia­na: „życia i śmier­ci nie ma / W ludziach nie mam uko­je­nia, ani w cier­pli­wych / zwie­rzę­tach domo­wych”.

Jak­by świat nie doma­gał się nazwy, nie pra­gnął sta­ra­nia, nie potrze­bo­wał wokół sie­bie żad­nej krzą­ta­ni­ny. Jak gdy­by nazy­wa­nie tak­że dla same­go Gedroy­cia było zada­niem dotkli­wym, osta­tecz­nie wyklu­cza­ją­cym. Nie ofe­ro­wa­niem, ale pozba­wie­niem. „- Kim jestem?” – pytał w tytu­ło­wym wier­szu i odpo­wia­dał – „J e s t e m nie potrze­bu­je Kima, Kim prze­szka­dza, / Kim zabi­ja j e s t e m”.

Stąd w liry­ce Gedroy­cia zamiast defi­nio­wa­nia domi­nu­je patrze­nie, ogrom­nie pre­cy­zyj­ne, cza­sem wyra­żo­ne w ska­li tak nie­uchwyt­nej, że zda­ją­ce się już na wyobraź­nię: „Pyłek kurzu wpadł do nosa, / nie zauwa­ży­łem – a on upadł obok / inne­go pył­ka, któ­ry był tu już wcze­śniej”. Ujmo­wa­ła mnie ta łagod­ność, zwłasz­cza że defi­nio­wa­nie w liry­ce nie­kie­dy zmie­rza ku auto­te­licz­no­ści, niwe­czą­cej i sens pytań o fak­tycz­ny stan pod­mio­tu, czy­li owo „jestem”, i este­tycz­nie, cza­sem tak­że inte­lek­tu­al­nie, demo­lu­ją­cej czy­tel­ni­ka. Krzysz­tof Gedroyć ponad zaglą­da­nie w wiersz zda­wał się szczę­śli­wie przed­kła­dać patrze­nie na świat: „Oglą­dam powie­trze, / w praw­dzi­wą podróż zabrać nicze­go nie mogę”.


Adam Pluszka, z prawa z lewa

Debiu­tanc­ki tom Ada­ma Plusz­ki, wyda­ny nakła­dem łódz­kie­go Sto­wa­rzy­sze­nia im. K.K. Baczyń­skie­go począt­ko­wo wyda­wał mi się zbyt sys­te­ma­tycz­ny. Nie­przy­stęp­ny. Oka­za­ło się, że było to powierz­chow­ne wra­że­nie towa­rzy­szą­ce pierw­szej lek­tu­rze. Świat Plusz­ki jako ste­ryl­ny w wyglą­dzie i emo­cjach przed­sta­wiał się wyłącz­nie pozor­nie. Przy bliż­szym pozna­niu, czy­li z każ­dym następ­nym czy­ta­niem uka­zy­wał swo­ją głę­bię, wol­ną od sta­tycz­no­ści i upo­rząd­ko­wa­nia, któ­re – wie­dzio­ny może nowo­ścią lek­tu­ry, a może czy­tel­ni­czą nie­po­rad­no­ścią – byłem skłon­ny mu przy­pi­sy­wać. Tam, w owej głę­bi, czy­ha­ła obez­wład­nia­ją­ca samot­ność, doświad­cze­nie czy prze­czu­cie pust­ki tak depre­syj­nie, że pro­wa­dzą­ce dalej niż zamilk­nię­cie, dalej niż brak dzia­ła­nia – do zanie­by­cia.

To pra­gnie­nie – nie­da­ją­ce się porów­nać chy­ba z żad­nym pro­ce­sem, może implo­za była­by tu bli­skim sko­ja­rze­niem, ale i tak nie dość odpo­wied­nim, jako wyma­ga­ją­ca okre­ślo­nej siły – prze­ma­wia­ło nie­mal w każ­dym ele­men­cie tego na pozór wywa­żo­ne­go świa­ta, było jak tok­sycz­na zawar­tość sfe­ry, posia­da­ją­cej – zda­wa­ło­by się – dość gład­ką i – może tak to nazwę – wspól­ną powierzch­nię. Plusz­ka, świa­do­my moż­li­wo­ści tego pusto­szą­ce­go demo­na, chwy­tał się deta­li i pry­wat­no­ści: „to wszyst­ko, co umy­ka, niby nic, a jed­nak / naj­cie­kaw­sze”. Sku­piał się na dro­bia­zgach waż­nych i zna­czą­cych zwłasz­cza wte­dy, kie­dy tra­ci­my zaufa­nie w sens ist­nie­nia pew­nych sys­te­mów, czy też po pro­stu pod­wa­ża­my zasad­ność każ­de­go porząd­ku, któ­ry może­my dzie­lić z inny­mi. Przy­swa­jał to rekwi­zy­to­rium powo­li, jak­by ze spo­ko­jem uświę­co­nym pew­no­ścią, że rezy­gna­cja zawsze bie­rze górę nad gorącz­ką. „Żebym się sobą wypeł­nił. // I nie napi­sał o tym sło­wa” – zapi­sy­wał.

Prze­ko­ny­wa­ła mnie – zja­wi­sko w liry­ce dzi­siej­szych mło­dych auto­rów spo­ra­dycz­ne – szcze­rość Ada­ma Plusz­ki. Że tego swo­je­go świa­ta nie pudro­wał, nie przy­chy­lał go do czy­tel­ni­ka. Że tkwił tam – w swo­jej pojem­nej, choć uta­jo­nej pust­ce – sam. Że pisał – tak jak nale­ży pisać – pięk­nie: „Ale naj­bar­dziej chciał­bym żyć tyl­ko po to, / żeby umrzeć w fote­lu, cicho w nocy przed / tele­wi­zo­rem, trzy­ma­jąc dłoń zmar­łej żony, / i żeby tlił się jesz­cze papie­ros”.


Anna Podczaszy, danc

danc, debiu­tanc­ki tom Anny Pod­cza­szy gwa­ran­to­wał opo­wieść – w moim odbio­rze – dość spe­cy­ficz­ną. Czy­ta­łem go jako dowód na nie­obra­bial­ność two­rzy­wa, dia­gno­zę uwię­zie­nia w sło­wie jako mate­ria­le wyjąt­ko­wo – z całą pro­sto­tą tego stwier­dze­nia i rów­no­cze­śnie przy porów­na­niu do odmien­nych dzie­dzin twór­czo­ści – nie­wdzięcz­nym. Według tego zało­że­nia poezja wyda­je się być opre­sją, sło­wo odma­wia posłu­szeń­stwa, sta­wia warun­ki, przej­mu­je część pre­ro­ga­tyw zasad­ni­czo przy­pi­sa­nych do mówią­ce­go. Autor­ka przyj­mu­je ten bunt – war­to zauwa­żyć – bez zasko­cze­nia, choć nie bez emo­cji, poja­wia się tu nawet sar­ka­stycz­ny rewan­żyzm: „I prze­śla­du­je mnie myśl o nie­unik­nio­nym / zwy­cię­stwie, o tym, że bez bólu odwró­ci­my się kie­dyś / od goto­wych słów, całym tym bogac­twem obda­rza­jąc / stu­den­tów mozol­nie dobie­ra­ją­cych przed­rost­ki”. Nara­sta obo­jęt­ność poet­ki do – jak sama pisze – „legend, któ­re powsta­ną się bez wzglę­du / na to, w jakim języ­ku wyszep­ta­ne zosta­nie zaklę­cie: abra­ka­da­bra, hokus pokus”.

„Muzy­ka” – zapi­su­je Anna Pod­cza­szy – „odwza­jem­nia mi ukłon”. Sło­wo nie zawsze tak robi. To mogło­by pod­pie­rać tezę o języ­ku jako two­rzy­wie nie­obra­bial­nym tak­że dla­te­go, że oka­zu­je się nie­uchwyt­ne. „Jadę w abso­lut­nej, rozu­miesz?, ciszy” – mówi Pod­cza­szy, a zaraz potem prze­strze­ga: „gaś / żar w ustach, roz­gryź ten orzech, któ­ry mi rośnie / jak nie­po­trzeb­ny ząb, jak nie­chcia­na mądrość, / do któ­rej nie doro­słem”. Oto wyzwa­nie i tra­gizm zara­zem: zosta­je­my zmu­sze­ni do posłu­gi­wa­nia się sys­te­mem, któ­ry praw­do­po­dob­nie sam posia­da wła­dzę nad nami. Pro­blem to nie pio­nier­ski, choć w tomie Pod­cza­szy dość ożyw­czo pod­ję­ty.

Mowa jako nie­odzow­ny intruz? Być może. Moż­li­wość poro­zu­mie­nia lub choć­by samej arty­ku­la­cji po lek­tu­rze danc moż­na by porów­nać do przy­mu­su obco­wa­nia z cia­łem obcym, ale nie­zbęd­nym. Nie­za­stą­pio­nym. Odczy­ta­nie wier­szy Anny Pod­cza­szy w ten spo­sób zde­cy­do­wa­ło o moim wska­za­niu na jej tom. Obfi­tu­ją­cy w istot­ną wie­lo­znacz­ność, cza­sem w czcze zaba­wy w two­rzy­wie może i posłusz­nym, ale za to poważ­nym. Moż­na i tak. W koń­cu – zapi­sa­ła to sama autor­ka – „pły­nie­my w kil­ku kie­run­kach naraz”.


Już jutro doko­nam wybo­ru tomu – w moim odczu­ciu – naj­istot­niej­sze­go spo­śród tu omó­wio­nych. Jego autor zosta­nie zapro­szo­ny do udzia­łu w anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go. Znaj­dą się w niej wier­sze wybra­nych prze­ze mnie auto­rów, debiu­tu­ją­cych w latach 2000–2010.


Wiersze nominowanych autorów

Woj­ciech Brzo­ska

spowiedź bez słów. po przejściach

J.P.

mgła rano i wie­czo­rem, szept morza, któ­re
ostrze­ga wprost do ucha, a ja nie chcę mówić,
nie chcę słu­chać. codzien­nie spo­ty­kam inne
stwo­rze­nia, ale to wszyst­ko dzie­je się jak­by

za szy­bą, za mgłą. mam świat na wycią­gnię­cie
ręki zła­ma­nej w łok­ciu, mam świat na
wycią­gnię­cie nóg w szpi­ta­lu albo w
sana­to­rium pod przy­cze­pą z napi­sem:

kobie­tom wstęp wzbro­nio­ny.
dobrze pamię­tam – moja twarz w two­ich
meta­lo­wych zębach, w two­jej tan­det­nej
zemście na mojej płci. sama widzisz, że

nawet teraz łączą nas tyl­ko rany:
pocię­ta skó­ra i ten nie­szczę­sny tydzień.
przy­je­cha­łem tu żeby wresz­cie odpo­cząć,
żeby dobrze się zaba­wić.

wyjeż­dżam żeby wresz­cie się wyle­czyć,
żeby dobrze się zabliź­nić.


Julia Fie­dor­czuk

Październik nad Narwią

rzę­dy okien i krze­seł i pada­ło
jakiś czas temu
te sza­lo­ne domy
jak dra­bi­ny
w słoń­cu
kie­dy o tym myślę
tro­chę tra­wy i znów
prze­czu­wam wspo­mnie­nia
uprosz­czo­ne jak las.

ten dzień jest dobry w doty­ku
i chcia­ła­bym zawsze
być wyspa­na i tro­chę głod­na
i przejść po lodzie
na dru­gą stro­nę Narwi
gdzie kie­dyś roze­grał się
twój sen
i byli­śmy boso
na śnie­gu.


Krzysz­tof Gedroyć

[W moim ogrodzie wyrosły głowy]

W moim ogro­dzie wyro­sły gło­wy
przy­ja­ció­łek, przy­ja­ciół. Prze­chy­lam
konew­kę – a one
z roz­dzia­wio­ny­mi usta­mi piją
piją mru­żąc oczy.
Nie wyry­wam ich,
sami wycho­dzą z zie­mi nocą,
wiem o tym
po skrzy­pie­niu furt­ki.


Adam Plusz­ka

Stało się

Prze­ży­łem tyle, co trzej pierw­szo­kla­si­ści,
rów­ny bagaż doświad­czeń, rów­na mia­ra
war­to­ści, prze­mno­żo­na przez trzy i bar­dziej
cynicz­ne spoj­rze­nia na te same zabaw­ki.

Chciał­bym, żeby nic się nie zmie­ni­ło,
żebym mógł zno­wu spo­tkać tę kobie­tę,
tak jak w fil­mie, i ści­skać ją bar­dzo za
rękę pod­czas napi­sów koń­co­wych.

Żebym mógł mieć pod­ręcz­ni­ko­wych
przy­ja­ciół i nie­praw­dzi­wych wro­gów.

Ale naj­bar­dziej chciał­bym żyć tyl­ko po to,
żeby umrzeć w fote­lu, cicho w nocy przed
tele­wi­zo­rem, trzy­ma­jąc dłoń zmar­łej żony,
i żeby tlił się jesz­cze papie­ros.


Anna Pod­cza­szy

Pomiędzy

Mam wszyst­ko, by żyć: mia­sto, szu­mią­ce gło­śniej
od morza, ludzi roz­sy­pu­ją­cych się jak pacior­ki
samo­cho­dów, uli­ce peł­ne zakrę­tów, świa­tła,
któ­ry­mi moż­na się kie­ro­wać.

Wpa­tru­ję się w zie­leń: gład­ka prze­strzeń posma­ro­wa­na tra­wą.
ści­na­na regu­lar­nie, rów­niut­ko. Rośnie. Idę.

Minął tydzień. Nie zapo­mnia­łam gestów wyuczo­nych
w ojczyź­nie. Moje kro­ki rów­no odmie­rza­ją prze­strzeń.
Oswo­iłam kil­ka miejsc, doty­kam gład­kich powierzch­ni
pole­ro­wa­nych dłoń­mi poko­leń, czy­li cza­su.
(Big Ben is wat­ching.)

Mię­dzy śla­da­mi moich stóp są puste miej­sca, w któ­re
nie wdep­nę­łam. świa­tła raz się zbli­ża­ją, raz odda­la­ją;
nie umiem (nie chcę?) objąć tego mia­sta uskrzy­dlo­ny­mi
ramio­na­mi, zga­sić.

O autorze

Roman Honet

Urodził się w 1974 roku. Poeta, wydał tomy: alicja (1996), Pójdziesz synu do piekła (1998), „serce” (2002), baw się (2008), moja (wiersze wybrane, 2008), piąte królestwo (2011), świat był mój (2014), ciche psy (2017), redaktor antologii Poeci na nowy wiek (2010), Połów. Poetyckie debiuty, współredaktor Antologii nowej poezji polskiej 1990 –2000 (2004). Laureat Nagrody im. Wisławy Szymborskiej 2015 za tom świat był mój. Tłumaczony na wiele języków obcych, ostatnio ukazał się wybór jego poezji w języku rosyjskim Месса Лядзинского (Msza Ladzińskiego, przeł. Siergiej Moreino, Moskwa 2017), tom w języku ukraińskim Світ належав мені (przeł. Iurii Zavadskyi, Tarnopol 2019) i serbskim Svet je bio mój (przeł. Biserka Rajčić, Belgrad 2021).

Powiązania

pamięć niczyja, ciało moje

nagrania / transPort Literacki Malina Midera Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29. Muzy­ka Mali­na Mide­ra.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 34 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Antonina Tosiek Jakub Pszoniak Roman Honet

Trzy­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 29.

Więcej

Chciałem przylgnąć do świata

wywiady / o książce Przemysław Suchanecki Roman Honet

Roz­mo­wa Prze­my­sła­wa Sucha­nec­kie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

Rozmowy na koniec: odcinek 23 Roman Honet

nagrania / transPort Literacki Różni autorzy

Dwu­dzie­sty trze­ci odci­nek z cyklu „Roz­mo­wy na koniec” w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

żal, może on

nagrania / transPort Literacki Resina Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki żal, może on z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Trans­Port Lite­rac­ki 28. Muzy­ka Resi­na.

Więcej

Moje likwidacje

dzwieki / WYDARZENIA Krzysztof Siwczyk Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Roma­na Hone­ta, Mar­ty Pod­gór­nik i Krzysz­tof Siw­czyk pod­czas Por­tu Wro­cław 2009.

Więcej

Historia jednego wiersza, czyli ewangeliści przed hotelem Puro

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Raczej szarpnięcie niż chwyt

wywiady / o książce Roman Honet Zuzanna Sala

Roz­mo­wa Zuzan­ny Sali z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

żal, może on (2)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę żal, może on Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

żal, może on (1)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­men­ty zapo­wia­da­ją­ce książ­kę żal, może on Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Pamięć rozmawia z wiatrem

nagrania / stacja Literatura Roman Honet

Czy­ta­nie z książ­ki Pamięć roz­ma­wia z wia­trem z udzia­łem Roma­na Hone­ta w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 24.

Więcej

Czysty układ

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Muel­ler, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Pamięć rozmawia z wiatrem

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Pamięć roz­ma­wia z wia­trem Roma­na Hone­ta, któ­ra wkrót­ce uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Trzeba walczyć do końca

wywiady / o pisaniu Robert Rybicki Roman Honet

Zapis roz­mo­wy Roma­na Hone­ta z Rober­tem Rybic­kim, opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Poezja z nagrodami: świat był mój

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Roman Honet odpo­wia­da na pyta­nia w ankie­cie doty­czą­cej książ­ki świat był mój, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 28 kwiet­nia 2014 roku, a w wer­sji elek­tro­nicz­nej 5 grud­nia 2018 roku. Książ­ka uka­zu­je się w ramach akcji „Poezja z nagro­da­mi”.

Więcej

rzeczy używane

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Poeci: Roman HONET

nagrania / między wierszami Roman Honet

Pro­gram tele­wi­zyj­ny „Poeci”, w któ­rym Justy­na Sobo­lew­ska roz­ma­wia z Roma­nem Hone­tem.

Więcej

Symulacja świata

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22, w któ­rym udział wzię­li Kac­per Bart­czak, Mar­ty­na Buli­żań­ska, Roman Honet, Szy­mon Słom­czyń­ski i Maciej Jaku­bo­wiak.

Więcej

Tribute to John Ashbery

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Spo­tka­nie autor­skie „Tri­bu­te to John Ash­be­ry” w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 22.

Więcej

Poczucie łączności

wywiady / o książce Joanna Roszak Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Roszak, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Przy­szli nie­do­ko­na­ni, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 5 lute­go 2018 roku.

Więcej

W literaturze zawsze zostaje się w tyle

wywiady / o książce Jakub Winiarski Roman Honet

Roz­mo­wa Jaku­ba Winiar­skie­go z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki ciche psy, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 21 sierp­nia 2017 roku.

Więcej

matka współczesna

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go tek­stu”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki ciche psy, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 21 sierp­nia 2017 roku.

Więcej

jabłonie

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

[moja mała przyjaciółka…]

nagrania / złodzieje wierszy Roman Honet

Wiersz z książ­ki baw się. Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Ciche psy (2)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment zapo­wia­da­ją­cy książ­kę Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 4 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Ciche psy (1)

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Frag­ment książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 5 wrze­śnia 2017 roku.

Więcej

Wiersz na święta: kołyska dla króla

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Poemat pocho­dzi z książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

Milczenie, powrót, śmierć, dzieciństwo

wywiady / o książce Grzegorz Czekański Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce baw się roz­ma­wia Grze­gorz Cze­kań­ski.

Więcej

otworzyłem sen nie mój, lato 1991. golden boy

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­szy „otwo­rzy­łem sen nie mój” i „lato 1991. gol­den boy” z tomu baw się, któ­ry uka­zał się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie 9 czerw­ca 2008 roku.

Więcej

Otworzyłem sen nie mój

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

baw się

nagrania / między wierszami Roman Honet

Joan­na Orska, Agniesz­ka Wol­ny-Ham­ka­ło i Rado­sław Wiśniew­ski o czwar­tym tomie poetyc­kim Roma­na Hone­ta; roz­mo­wa z Auto­rem oraz klip do wier­sza „Koro­na” w reży­se­rii Anny Jadow­skiej.

Więcej

[moja mała przyjaciółka…]

nagrania / złodzieje wierszy Roman Honet

Wiersz z książ­ki baw się (2008). Klip zre­ali­zo­wa­ny w ramach kon­kur­su „Etiu­da z wier­szem” dla stu­den­tów wro­cław­skiej ASP.

Więcej

Dyskusja „Barbarzyńcy czy nie. Dwadzieścia lat po przełomie”

nagrania / między wierszami Różni autorzy

Port Wro­cław 2009: wypo­wie­dzi Dariu­sza Nowac­kie­go, Pio­tra Śli­wiń­skie­go, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Pio­tra Czer­niaw­skie­go, Dar­ka Fok­sa, Krzysz­to­fa Jawor­skie­go, Boh­da­na Zadu­ry, Roma­na Hone­ta.

Więcej

Czytajcie sami

recenzje / ESEJE Roman Honet

Recen­zja Roma­na Hone­ta z książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły w wybo­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

Opisywanie pobytów w kolejnych systemach wartości i systemach obłudy

recenzje / ESEJE Roman Honet

Połów 2011. Frag­ment ese­ju Roma­na Hone­ta Nie łączyć, nie dzie­lić – o poezji Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia.

Więcej

Odsiecz

nagrania / z fortu do portu Filip Zawada Marta Podgórnik Roman Honet

Zapis spo­tka­nia autor­skie­go „Odsiecz” z Roma­nem Hone­tem, Mar­tą Pod­gór­nik i Fili­pem Zawa­dą w ramach 20. edy­cji festi­wa­lu Port Lite­rac­ki 2015.

Więcej

Cztery razy (o) Naraz

recenzje / KOMENTARZE Różni autorzy

Komen­ta­rze Mar­ty Pod­gór­nik, Kata­rzy­ny Fetliń­skiej, Anny Kału­ży, Roma­na Hone­ta do wier­szy z książ­ki Julii Szy­cho­wiak Naraz, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 4 kwiet­nia 2016 roku.

Więcej

Kobieta, muzyka, liryka i pies

wywiady / o książce Artur Burszta Roman Honet

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Roma­nem Hone­tem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kiem 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

Myśląc o zmienności

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta w ramach cyklu „Histo­ria jed­ne­go wier­sza”, towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki roz­mo­wa trwa dalej, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 mar­ca 2016 roku.

Więcej

miesiąc nieśmiertelnych

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu świat był mój, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Odsiecz” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2015.

Więcej

Żeby wrzał

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Pieśń o powrotach, całości i częściach

dzwieki / RECYTACJE Roman Honet

Wiersz z tomu baw się, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Moje likwi­da­cje” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2009.

Więcej

Komentarz do wiersza „nikt nie zaśnie”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „nikt nie zaśnie ” z tomu świat był mój

Więcej

Gorycz bliskości niechcianej

wywiady / o książce Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce świat był mój roz­ma­wia Kon­rad Woj­ty­ła.

Więcej

Nie ze względu na piękne obrazy, ale na moc słowa

wywiady / o książce Martyna Buliżańska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Mar­ty­ną Buli­żań­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja jest ta zie­mia, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 26 wrze­śnia 2013 roku.

Więcej

Spacerów jestem głodny, niech zima się skończy!

wywiady / o pisaniu Maciej Kulis Roman Honet

Z Macie­jem Kuli­sem o książ­ce Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 roz­ma­wia Roman Honet.

Więcej

O wierszach Macieja Kulisa

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Macie­ja Kuli­sa.

Więcej

Jakby w kamieniu

wywiady / o pisaniu Patryk Czarkowski Roman Honet

Z Patry­kiem Czar­kow­skim o książ­ce Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012 roz­ma­wia Roman Honet.

Więcej

O wierszach Patryka Czarkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Roman Honet, współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2012, o twór­czo­ści Patry­ka Czar­kow­skie­go.

Więcej

Połów

wywiady / o pisaniu Marta Podgórnik Roman Honet

Redak­tor według mnie nie powi­nien ogry­wać żad­nej roli. Ma być czy­tel­ni­kiem. Sam tak trak­to­wa­łem auto­rów, któ­rzy tra­fi­li do mnie w Poło­wie.

Więcej

Nie łączyć, nie dzielić

recenzje / IMPRESJE Roman Honet

Roman Honet współ­re­dak­tor anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2011 o twór­czo­ści Kami­la Bre­wiń­skie­go, Macie­ja Bur­dy, Szy­mo­na Doma­ga­ły-Jaku­cia i Grze­go­rza Jędr­ka.

Więcej

Czytajcie sami

recenzje / IMPRESJE Roman Honet

Esej Roma­na Hone­ta towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki Dia­log w ciem­no­ści Wła­dy­sła­wa Seby­ły w wybo­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza.

Więcej

„dla mgły, dla pustyni”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „dla mgły, dla pusty­ni” z książ­ki pia­te kró­le­stwo, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 27 stycz­nia 2013 roku.

Więcej

„ptak już nigdy”

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Autor­ski komen­tarz Roma­na Hone­ta do wier­sza „ptak już nigdy” z książ­ki pią­te kró­le­stwo.

Więcej

To ja posadziłem palmy i wybrałem małpy

wywiady / o książce Roman Honet

Z Roma­nem Hone­tem o książ­ce pią­te kró­le­stwo roz­ma­wia Kon­rad Woj­ty­ła.

Więcej

O poezji Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

O poezji Sławomira Elsnera

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Boha­ter Elsne­ra przy­po­mi­na czło­wie­ka znaj­du­ją­ce­go się na skra­ju wyczer­pa­nia, zatem jeśli mia­ła tu miej­sce kon­fron­ta­cja, to wła­śnie jego zmu­szo­no do kapi­tu­la­cji. Do życia uta­jo­ne­go: na dnie, w piw­ni­cy…

Więcej

O poezji Konrada Góry

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Poeta, któ­ry mówi swo­ją praw­dę, nie ma potrze­by oglą­da­nia się wstecz, nie pro­wa­dzi go koniecz­ność kon­fron­to­wa­nia swo­je­go komu­ni­ka­tu wobec inne­go.

Więcej

Czuję się zdecydowanie nieświadomy swojego pisania

wywiady / o pisaniu Roman Honet Tomasz Pułka

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Toma­szem Puł­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 kwiet­nia 2010 roku.

Więcej

Zapis niepewności

wywiady / o książce Jacek Dehnel Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­ne w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Obecnie jestem panterą

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

O poezji Roberta Rybickiego

recenzje / ESEJE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

O wierszach Urszuli Kulbackiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Wyda­je mi się, że w wier­szach Kul­bac­kiej szcze­gól­nie waż­ne jest nie­prze­rwa­ne zacho­wy­wa­nie czuj­no­ści, tyle że powo­dy tego sta­nu – odwrot­nie niż w poprzed­nim wypad­ku – prze­nio­sły się z ludzi, (któ­rzy, ile­kroć by się w liry­ce Kul­bac­kiej nie spo­tka­li, nie­mal zawsze krzy­czą, prze­kli­na­ją, narze­ka­ją) na rze­czy mar­twe i dla­te­go teraz nawet w zetknię­ciu z nimi trze­ba zdać się na obse­syj­ną ostroż­ność…

Więcej

O wierszach Martyny Buliżańskiej

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Buli­żań­ska pisze non­sza­lanc­ko, ale to typ non­sza­lan­cji, któ­ry odno­si się nie do igno­ran­cji, ale do waria­cji powsta­łych dzię­ki jako­ści wyko­na­nia.

Więcej

O wierszach Krzysztofa Dąbrowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Krzysz­tof Dąbrow­ski ujął mnie swo­ją zachłan­no­ścią na życie. Na świat. Prze­ni­ka­ją­ca pazer­ność. Żar­li­wość. Nie­ocze­ki­wa­ne, bła­he zda­rze­nie, przy­pad­ko­wy epi­zod potę­gu­je głę­bię tego nie­na­sy­ce­nia.

Więcej

Połów 2010 okiem Romana Honeta

wywiady / o książce Roman Honet

Cza­sem tra­fia­ły się zesta­wy ory­gi­nal­ne, świad­czą­ce o goto­wo­ści, ale tak­że o zdol­no­ści do pod­ję­cia ryzy­ka przez auto­ra, zda­rza­ło się to spo­ra­dycz­nie, zresz­tą nie spo­dzie­wa­łem się odwrot­nych pro­por­cji, i to wła­śnie owe zesta­wy sta­no­wi­ły dla mnie punkt odnie­sie­nia…

Więcej

O wierszach Dominika Piotra Żyburtowicza

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Dale­ko – to mia­ra z nasze­go świa­ta, mogły­by dosko­na­le wid­nieć na niej dokład­niej­sze i wymier­niej­sze stop­nie, ale tu nie cho­dzi o rachu­nek, ale o wysła­nie pew­ne­go sygna­łu: moż­li­wość osta­tecz­ne­go zni­we­cze­nia – może bez­pow­rot­nej śmier­ci, może roz­sta­nia na zawsze – zosta­je wyklu­czo­na.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Suplement

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Kie­ro­wa­ło mną wyłącz­nie prze­ko­na­nie, że wier­sze przy­wo­ła­nych auto­rów, to, co wnie­śli oraz wnieść mogą do liry­ki pol­skiej, doma­ga się – z racji mojej roli w całym pro­jek­cie – zde­cy­do­wa­nej reak­cji.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2009

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2009. Wśród wyróż­nio­nych: Wal­de­mar Jocher, Mał­go­rza­ta Leb­da, Joan­na Lech, Dawid Majer, Agniesz­ka Mira­hi­na, Tere­sa Radzie­wicz, Bian­ka Rolan­do, Anna Wie­ser.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2008

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2008. Wśród wyróż­nio­nych: Szy­mon Bira, Mar­cin Czer­ka­sow, Sła­wo­mir Elsner, Kon­rad Góra, Iwo­na Kac­per­ska, Iza­be­la Kaw­czyń­ska, Grze­gorz Kwiat­kow­ski, Moni­ka Mosie­wicz, Kami­la Paw­luś, Boh­dan Sła­wiń­ski.

Więcej

Poeci na Nowy wiek. Rocznik 2007

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2007. Wśród wyróż­nio­nych: Kami­la Janiak, Prze­my­sław Owcza­rek, Mar­cin Per­kow­ski, Jakub Przy­by­łow­ski, Jaro­sław Spu­ła, Julia Szy­cho­wiak i Marek Woj­cie­chow­ski.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2005

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2005. Wśród wyróż­nio­nych: Mag­da­le­na Komoń, Bar­tosz Kon­strat, Szcze­pan Kopyt, Piotr Kuśmi­rek, Piotr Mierz­wa, Artur Nowa­czew­ski, Dariusz Pado, Justy­na Rad­czyń­ska, Dag­ma­ra Suma­ra, Anna A. Toma­szew­ska, Adam Zdro­dow­ski.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2004

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2004. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Deh­nel, Tomasz Ger­szberg, Tomasz Jam­ro­ziń­ski, Roman Kaź­mier­ski, Joan­na Wajs.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2003

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2003 (Justy­na Bar­giel­ska, Juliusz Gabry­el, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joan­na Muel­ler, Robert Rybic­ki, Rado­sław Wiśniew­ski), towa­rzy­szą­ce pro­jek­to­wi „Poeci na nowy wiek”.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2002

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2002. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Bie­rut, Ryszard Chło­pek, Grze­gorz Gie­drys, Mał­go­rza­ta Jur­czak, Tobiasz Mela­now­ski, Anna Pie­ka­ra, Paweł Sar­na, Mar­cin Siwek.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2001

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2001. Wśród wyróż­nio­nych: Mar­cin Cec­ko, Agniesz­ka Kuciak, Paweł Lek­szyc­ki, Piotr Macie­rzyń­ski, Mar­cin Ożóg, Edward Pase­wicz, Michał Sobol, Mał­go­rza­ta Sochoń.

Więcej

Żadnego pokolenia nie było

wywiady / o książce Roman Honet

Jeśli ist­nie­je coś takie­go, jak poezja rocz­ni­ków 70., to moż­na być nawet kró­lo­wą angiel­ską, ale lepiej się z tym nie obno­sić, żeby nie wzbu­dzać zain­te­re­so­wa­nia psy­chia­trów. Ale ja tam nie wiem, czy ist­nie­je…

Więcej

[dzień na wyścigach. rzeka niosąca kubły], echa jednego głosu

recenzje / KOMENTARZE Roman Honet

Natych­mia­sto­we roz­strzy­gnię­cia w pisa­niu cza­sem są dla mnie rów­no­cze­śnie tak osta­tecz­ne, że sto­ję wobec koniecz­no­ści uzna­nia ich za nie­na­ru­szal­ne, choć powsta­ły za moją przy­czy­ną.

Więcej

O baw się

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Komen­ta­rze Joan­ny Muel­ler, Kon­ra­da Woj­ty­ły, Macie­ja Mila­cha, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Jaku­ba Mom­ry, Bar­tło­mie­ja Maj­zla.

Więcej

Poeci na nowy wiek

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Justy­ny Bar­giel­skiej, Mag­da­le­ny Biel­skiej, Jac­ka Deh­ne­la, Sła­wo­mi­ra Elsne­ra, Julii Fie­dor­czuk, Kon­ra­da Góry, Łuka­sza Jaro­sza, Bar­to­sza Kon­stra­ta, Szcze­pa­na Kopy­ta, Joan­ny Lech, Agniesz­ki Mira­hi­ny, Joan­ny Muel­ler, Edwar­da Pase­wi­cza, Anny Pod­cza­szy, Toma­sza Puł­ki, Bian­ki Rolan­do, Rober­ta Rybic­kie­go, Paw­ła Sar­ny, Julii Szy­cho­wiak, Joan­ny Wajs, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go i Indi­go Tree pod­czas festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Czysty układ

wywiady / o pisaniu Joanna Mueller Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Joan­ną Muel­ler, opu­bli­ko­wa­na w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Trzeba walczyć do końca

wywiady / o pisaniu Robert Rybicki Roman Honet

Zapis roz­mo­wy Roma­na Hone­ta z Rober­tem Rybic­kim, opu­bli­ko­wa­nej w cyklu pre­zen­ta­cji naj­cie­kaw­szych archi­wal­nych tek­stów z dwu­dzie­sto­pię­cio­le­cia festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra.

Więcej

Opierając się o szlaban liczymy wagony

dzwieki / RECYTACJE Łukasz Jarosz

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Paralaksa w weekend

dzwieki / RECYTACJE Tomasz Pułka

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Najpiękniejszej dziewczynie

dzwieki / RECYTACJE Tomasz Pułka

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Elegia dla Teresy Radziewicz

dzwieki / RECYTACJE Tomasz Pułka

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Szczątki kosmosu

dzwieki / RECYTACJE Robert Rybicki

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Przez frontowe okno

dzwieki / RECYTACJE Konrad Góra

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

mijanie

dzwieki / RECYTACJE Joanna Lech

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Będą kwiaty

dzwieki / RECYTACJE Julia Fiedorczuk

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Hotel Rzeszów

dzwieki / RECYTACJE Jacek Dehnel

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

Oko

dzwieki / RECYTACJE Łukasz Jarosz

Wiersz z tomu Poeci na nowy wiek, zare­je­stro­wa­ny pod­czas spo­tka­nia „Poeci na nowy wiek” na festi­wa­lu Port Wro­cław 2010.

Więcej

O poezji Przemysława Witkowskiego

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

O poezji Sławomira Elsnera

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Boha­ter Elsne­ra przy­po­mi­na czło­wie­ka znaj­du­ją­ce­go się na skra­ju wyczer­pa­nia, zatem jeśli mia­ła tu miej­sce kon­fron­ta­cja, to wła­śnie jego zmu­szo­no do kapi­tu­la­cji. Do życia uta­jo­ne­go: na dnie, w piw­ni­cy…

Więcej

O poezji Konrada Góry

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Poeta, któ­ry mówi swo­ją praw­dę, nie ma potrze­by oglą­da­nia się wstecz, nie pro­wa­dzi go koniecz­ność kon­fron­to­wa­nia swo­je­go komu­ni­ka­tu wobec inne­go.

Więcej

Nowe sposoby

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Czuję się zdecydowanie nieświadomy swojego pisania

wywiady / o pisaniu Roman Honet Tomasz Pułka

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Toma­szem Puł­ką, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 8 kwiet­nia 2010 roku.

Więcej

Zapis niepewności

wywiady / o książce Jacek Dehnel Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Jac­kiem Deh­ne­lem, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­ne w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

Obecnie jestem panterą

wywiady / o pisaniu Justyna Bargielska Roman Honet

Roz­mo­wa Roma­na Hone­ta z Justy­ną Bar­giel­ską, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze anto­lo­gii Poeci na nowy wiek, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim w 2010 roku.

Więcej

O poezji Roberta Rybickiego

recenzje / ESEJE Roman Honet

Lau­da­cja Roma­na Hone­ta, pro­wa­dzą­ce­go pro­jekt Poeci na nowy wiek.

Więcej

Widzenie księdza Romana? Antologia Poeci na nowy wiek

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Przeżywanie czasu w twórczości poetyckiej młodych i najmłodszych

recenzje / IMPRESJE Marcin Malczewski

Roman Honet – redak­tor tomu, któ­ry doko­nał wybo­ru poetów i ich utwo­rów – zapre­zen­to­wał dwa­dzie­ścia jeden syl­we­tek poetów, któ­rych zda­je się łączyć jedy­nie zawar­ty w tytu­le akt mia­no­wa­nia. Jed­nak­że wybór skła­da­ją­cy się zawsze w zbiór zachę­ca przy­naj­mniej do posta­wie­nia pyta­nia o moż­li­we powi­no­wac­twa…

Więcej

Dwadzieścia dwa

recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski

Recen­zja Bar­to­sza Sadul­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Suplement

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Kie­ro­wa­ło mną wyłącz­nie prze­ko­na­nie, że wier­sze przy­wo­ła­nych auto­rów, to, co wnie­śli oraz wnieść mogą do liry­ki pol­skiej, doma­ga się – z racji mojej roli w całym pro­jek­cie – zde­cy­do­wa­nej reak­cji.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2009

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2009. Wśród wyróż­nio­nych: Wal­de­mar Jocher, Mał­go­rza­ta Leb­da, Joan­na Lech, Dawid Majer, Agniesz­ka Mira­hi­na, Tere­sa Radzie­wicz, Bian­ka Rolan­do, Anna Wie­ser.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2008

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2008. Wśród wyróż­nio­nych: Szy­mon Bira, Mar­cin Czer­ka­sow, Sła­wo­mir Elsner, Kon­rad Góra, Iwo­na Kac­per­ska, Iza­be­la Kaw­czyń­ska, Grze­gorz Kwiat­kow­ski, Moni­ka Mosie­wicz, Kami­la Paw­luś, Boh­dan Sła­wiń­ski.

Więcej

Poeci na Nowy wiek. Rocznik 2007

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2007. Wśród wyróż­nio­nych: Kami­la Janiak, Prze­my­sław Owcza­rek, Mar­cin Per­kow­ski, Jakub Przy­by­łow­ski, Jaro­sław Spu­ła, Julia Szy­cho­wiak i Marek Woj­cie­chow­ski.

Więcej

Pomiędzy kamienicą i światem zewnętrznym

recenzje / ESEJE Marcin Orliński Tomasz Pułka

Recen­zja Mar­ci­na Orliń­skie­go z książ­ki Poeci na nowy wiek

Więcej

Kamień pełen poezji

recenzje / ESEJE Ryszard Chłopek

Szkic Ryszar­da Chłop­ka o poezji Toma­sza Puł­ki.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2005

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2005. Wśród wyróż­nio­nych: Mag­da­le­na Komoń, Bar­tosz Kon­strat, Szcze­pan Kopyt, Piotr Kuśmi­rek, Piotr Mierz­wa, Artur Nowa­czew­ski, Dariusz Pado, Justy­na Rad­czyń­ska, Dag­ma­ra Suma­ra, Anna A. Toma­szew­ska, Adam Zdro­dow­ski.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2004

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2004. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Deh­nel, Tomasz Ger­szberg, Tomasz Jam­ro­ziń­ski, Roman Kaź­mier­ski, Joan­na Wajs.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2003

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2003 (Justy­na Bar­giel­ska, Juliusz Gabry­el, Michał Kasprzak, Paweł Kozioł, Robert Król, Joan­na Muel­ler, Robert Rybic­ki, Rado­sław Wiśniew­ski), towa­rzy­szą­ce pro­jek­to­wi „Poeci na nowy wiek”.

Więcej

Poeci na Nowy Wiek. Rocznik 2002

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2002. Wśród wyróż­nio­nych: Jacek Bie­rut, Ryszard Chło­pek, Grze­gorz Gie­drys, Mał­go­rza­ta Jur­czak, Tobiasz Mela­now­ski, Anna Pie­ka­ra, Paweł Sar­na, Mar­cin Siwek.

Więcej

Poeci na nowy wiek. Rocznik 2001

recenzje / NOTKI I OPINIE Roman Honet

Pre­zen­ta­cje naj­cie­kaw­szych debiu­tan­tów z rocz­ni­ka 2001. Wśród wyróż­nio­nych: Mar­cin Cec­ko, Agniesz­ka Kuciak, Paweł Lek­szyc­ki, Piotr Macie­rzyń­ski, Mar­cin Ożóg, Edward Pase­wicz, Michał Sobol, Mał­go­rza­ta Sochoń.

Więcej

Taki jeden, na naszych oczach (zdefiniuj „taki”, zdefiniuj „oczy” itd.)

recenzje / ESEJE Karol Maliszewski

Recen­zja Karo­la Mali­szew­skie­go, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki pamięć niczy­ja, cia­ło moje Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 15 kwiet­nia 2024 roku.

Więcej

W omatidiach roztrzęsiona afirmacja niepogodzenia

recenzje / ESEJE Przemysław Rojek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Roj­ka, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki żal, może on Roma­na Hone­ta, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 17 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Wiersz na święta: kołyska dla króla

utwory / zapowiedzi książek Roman Honet

Poemat pocho­dzi z książ­ki Ciche psy Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­że się w przy­szłym roku w Biu­rze Lite­rac­kim.

Więcej

„Każde ma na szyi psa”, czyli o nowej książce Romana Honeta

recenzje / IMPRESJE Katarzyna Kędzierska

Recen­zja Kata­rzy­ny Kędzier­skiej z książ­ki Roma­na Hone­ta świat był mój.

Więcej

Kłębowiska sensu

recenzje / ESEJE Jerzy Madejski

Recen­zja Jerze­go Madej­skie­go z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła we wrze­śniu 2014 roku się w mie­sięcz­ni­ku „Nowe Książ­ki”.

Więcej

Podróż wstecz

recenzje / ESEJE Krzysztof Sztafa

Recen­zja Krzysz­to­fa Szta­fy z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 9 lip­ca 2014 roku na stro­nie Literatki.com.

Więcej

Świat był mój

recenzje / ESEJE Roksana Obuchowska

Recen­zja Rok­sa­ny Obu­chow­skiej z książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się 12 listo­pa­da 2014 roku na na stro­nie inter­ne­to­wej DOKiS: Dol­no­ślą­ska Kul­tu­ra i Sztu­ka.

Więcej

Jaki jest świat według Romana Honeta?

recenzje / ESEJE Dominik Borowski

Recen­zja Domi­ni­ka Borow­skie­go z książ­ki świat był mój Roma­na hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w lip­cu 2014 roku w Kie­lec­kim Maga­zy­nie Kul­tu­ral­nym „Pro­jek­tor”.

Więcej

Intymna tanatologia serca

recenzje / ESEJE Marianna Kijanowska

Recen­zja Marian­ny Kija­now­skiej z książ­ki ali­cja Roma­na Hone­ta.

Więcej

Genetycznie sensualna fantazja Honeta

recenzje / ESEJE Marcin Sierszyński

Recen­zja Mar­ci­na Sier­szyń­skie­go z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się na por­ta­lu wywrota.pl.

Więcej

Ręce i psy. O przywracaniu ciała w poezji Romana Honeta

recenzje / ESEJE Jacek Mączka

Recen­zja Jac­ka Mącz­ki z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w 2011 roku w kwar­tal­ni­ku „Fra­za”.

Więcej

„Ostre fale głęboko w nas” — obrazy przejścia w piątym królestwie Romana Honeta

recenzje / ESEJE Monika Kocot

Recen­zja Moni­ki Kocot z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, któ­ra uka­za­ła się w 2011 roku w kwar­tal­ni­ku „Fra­za”.

Więcej

Ewangelia odwrócona

recenzje / IMPRESJE Magdalena Rabizo-Birek

Esej Mag­da­le­ny Rabi­zo-Birek towa­rzy­szą­cy pre­mie­rze książ­ki świat był mój Roma­na Hone­ta.

Więcej

Można znaleźć siebie

recenzje / ESEJE Magdalena Bartnik

Recen­zja Mag­da­le­ny Bart­nik z pią­te­go kró­le­stwa Roma­na Hone­ta.

Więcej

Podróż pośmiertna

recenzje / ESEJE Andrzej Franaszek

Recen­zja Andrze­ja Fra­nasz­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Czarne Tęcze

recenzje / ESEJE Przemysław Witkowski

Recen­zja Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go z książ­ki moja Roma­na Hone­ta.

Więcej

piąte królestwo – pięć uwag

recenzje / NOTKI I OPINIE Piotr Śliwiński

Autor­ski komen­tarz Pio­tra Śli­wiń­skie­go do książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta, wyda­nej nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 20 stycz­nia 2011 roku.

Więcej

Dlaczego potrzebny jest nam Honet?

recenzje / ESEJE Michał Larek

Recen­zja Micha­ła Lar­ka z książ­ki pią­te kró­le­stwo Roma­na Hone­ta.

Więcej

Nowe sposoby

recenzje / ESEJE Paweł Kaczmarski

Recen­zja Paw­ła Kacz­mar­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Widzenie księdza Romana? Antologia Poeci na nowy wiek

recenzje / ESEJE Marcin Jurzysta

Recen­zja Mar­ci­na Jurzy­sty z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Dwadzieścia dwa

recenzje / ESEJE Bartosz Sadulski

Recen­zja Bar­to­sza Sadul­skie­go z anto­lo­gii Poeci na nowy wiek przy­go­to­wa­nej przez Roma­na Hone­ta.

Więcej

Jeśli zabawa, to własnym kosztem

recenzje / ESEJE Marta Baron

Recen­zja Mar­ty Baron z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Zabawy Honeta

recenzje / ESEJE Alina Świeściak

Recen­zja Ali­ny Świe­ściak z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Robię rock’n’rolla w pustce i kostnicach

recenzje / ESEJE Sylwia Omiotek

Recen­zja Syl­wii Omio­tek z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej

Honet „dziecko” i dzieci Honeta – nieustanna mediacja

recenzje / ESEJE Przemysław Owczarek

Recen­zja Prze­my­sła­wa Owczar­ka z książ­ki baw się Roma­na Hone­ta.

Więcej