Wiersz polski średniej długości
dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzyZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Zbigniewa Macheja i Tomasza Majerana podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejSzkic Darka Foksa opublikowany w cyklu prezentacji najciekawszych archiwalnych tekstów z dwudziestopięciolecia festiwalu Stacja Literatura.
Dla Krzysztofa Siwczyka
1
Teraz, kiedy XXI wiek w końcu się zaczął, możemy spokojnym głosem i bez obciachu powiedzieć: pisarstwo Bohdana Zadury nabiera kolorów. Urodzony w 1945 roku poeta przeżył pokolenie „bruLionu” (Nową Falę też przeżył, ale to robota dla jakiegoś kandydata na doktora sinologii, bo na polonistyce taki temat nie przejdzie) i z uśmiechem na twarzy wydał właśnie Poematy, że o „debiutanckim” tomie wierszy nie wspomnę. Publicyści „tygodników, które mają się za wzór wszelakich cnót i deklarujących otwarcie przez duże O”, zajmują się szukaniem w młodej poezji nowych kandydatów do Nobla, brzęcząc przy tym niczym Marian Krzaklewski i Wiesław Walendziak w jednym, więc jest raczej pewne, że ta poezja nie dotrze do ich rasowych uszu. Poszedłem do łazienki i popatrzyłem na uszy w lustrze. Zadowolony z ich podejrzanego kształtu, po raz kolejny wciągnąłem kilka dłuższych kawałków Zadury, bo chciałem, by ta piękna chwila trwała przynajmniej do wieczornego wydania „Panoramy”. Przy okazji zdobyłem niewąskie doświadczenie polityczne, które zapewne przyda mi się w dalszych rozważaniach natury literackiej. Jakże niewiele trzeba, by opróżnić butelkę coca-coli i zrobić z niej koktajl Mołotowa!
2
Fachowcy z kolorowych tygodników drugi akapit zaczynają zazwyczaj od przywołania danych o sprzedaży, które zdecydowanie rzutują na ich ogląd świata. Pisząc o Marcinie Świetlickim (bo tak najwygodniej), powołują się na wyniki badań przeprowadzonych na jednoosobowej próbce narodu polskiego, i stwierdzają, że popularność poety „spada sukcesywnie”. Przy okazji nazywają trzecią płytę Świetlików okropną pod każdym względem. Tak się, kurza twarz, nieszczęśliwie składa, że Perły przed wieprze to najlepsza płyta tej grupy. Trzeba tylko wyjść poza T. Love i Pink Floyd. Znowu idę do łazienki (to przez tę coca-colę) i po chwili wiem wszystko. Gdybym spoglądał na świat przez denka od słoików, też miałbym poważne problemy z opisaniem co ciekawszych wytworów rąk ludzkich. Przy okazji pragnę podziękować mojej żonie za to, że kazała powiesić lustro na wysokości, która sprawia, że muszę się schylać, żeby dokładnie ogolić twarz. Człowiek niewielkiego wzrostu nie musiałby gimnastykować się w tych warunkach, a jak wiadomo, poranne golenie ma wielki wpływ na resztę dnia. W dalszej części drugiego akapitu publicyści kolorowych czasopism, w których ciężko odróżnić reklamę od materiału redakcyjnego, stwierdzają zazwyczaj, że najlepiej sprzedają się tomiki sprawdzonych autorów. Przy okazji podają listę: Miłosz, Twardowski, Zagajewski, Szymborska, Różewicz. A gdzie Herbert? I po co tyle literek, kiedy w zupełności wystarczy Różewicz? Spytaj milicjanta, mądralo. Zaraz potem okazuje się, że ci sami publicyści pracują także na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej, bo strasznie ich interesuje zawartość podręczników szkolnych, które są dla nich (jak wyniki sprzedaży dla producenta sprawdzonego proszku) jedyną przepustką do wieczności. A wieczność wygląda mniej więcej tak: trafiamy w podręczniku na portret Zenona z Wałbrzycha, drugorzędnego poety o orientacji barbarzyńsko-homoseksualnej, aktywnego w trzeciej połowie XVII wieku (trzeciej, trzeciej), wydłubujemy mu oczy długopisem, na następnej kartce rysujemy na wysokości oczu Zenona dwa niewielkie punkciki, przykładamy kartkę z Zenonem do kartki z punkcikami i poruszamy nią w prawo i w lewo, albo w górę i w dół, zmuszając naszą koleżankę z ławki do perlistego śmiechu, który nie tylko świadczy o jej poczuciu humoru, ale jest także wyraźną zachętą do ściągnięcia z niej majtek. Po lekcjach udajemy się z koleżanką na balangę do zaprzyjaźnionego syna współwłaściciela hurtowni książek, gdzie zapominamy o Zenonie z Wałbrzycha. Nic dziwnego, że rząd III RP uwierzył w komputer, zapominając jednak, że zdolny gimnazjalista bez trudu dopasuje głowę Marii Konopnickiej do kształtnego torsu (z bujnie owłosionym łonem i stosownymi balonami, oczywiście) dorodnej szesnastki z Hamburga (dajmy na to, oczywiście). W przypadku Zenona z Wałbrzycha opieram się na wieloletnich i solidnych badaniach, a Marię Konopnicką spotykały już większe nieszczęścia. O czym jeszcze piszą ważni autorzy w ważnych tygodnikach, zanim przejdą do sedna? O tym, że młody poeta to taki, co nie przekroczył czterdziestki. O tym, że koterie i środowiska istniały od zawsze. O tym, że niektórym poetom udaje się czasem wydać bardzo dobrą książkę, ale ważny autor nie może o niej napisać do ważnego tygodnika, bo ma pilniejsze sprawy na głowie. O tym, że wiedzą, jak powinna wyglądać krytyka literacka. I o braku alternatywnej propozycji. Ponieważ Bohdan Zadura, podobnie jak „młodzi poeci”, których przeżył, nie został „autorem bestsellerowym”, nie nagrał płyty i nie trafił do podręczników, dam już sobie spokój z drugim akapitem i czym prędzej przejdę do trzeciego.
3
Czy w tych nieciekawych okolicznościach przyrody dłuższe utwory poetyckie Zadury mogą komuś poprawić nastrój?
4
Czy to prawda, że w naszej literaturze okresu wolności nic wielkiego się nie stało? Czy względy finansowe i prestiżowe rzeczywiście są motorem wszelkiego działania? Czy polityka ma wpływ na literaturę? Czy Marcel Reich-Ranicki miał rację? Czy krytyka literacka czyniła swoją powinność w przekonaniu, iż oto dzisiaj literatura polska rozwija się w stanie permanentnej rewolucji? Co otrzymaliśmy w spadku po XIX wieku, a co po Polsce Ludowej? Popyt i podaż? Co na to prasa, radio i telewizja? Gdzie jest moja sutanna? Gdzie jest mój notesik? Dlaczego w tym tygodniu poszło tylko tysiąc egzemplarzy moich zapisków? Dlaczego pani z radia nie zadzwoniła w sprawie wiersza na niedzielę? Czy pisarz jest wychowawcą narodu? Czy rzeczywiście literaturę lat dziewięćdziesiątych XX wieku odnosi się tylko do literatury lat dziewięćdziesiątych XX wieku? Co z duchem nieufności? Czy rzeczywiście wszyscy podobają się wszystkim? Czy młodzi biją starych? Czy starzy zawsze muszą posługiwać się kijami firmy Coelho&Wharton? Co na to firma Tokarczuk&Chwin, producent krążków? Dlaczego piersi Prawdy wiotczeją na naszych oczach? 4 czerwca 1989 roku?
5
Czy mam powtórzyć pytanie?
6
Nie trzeba.
Mogą.
Urodzony w Skierniewicach. Poeta, prozaik, redaktor i scenarzysta. Studiował na Wydziale Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej, ukończył scenopisarstwo w łódzkiej Filmówce. Laureat m.in. głównej nagrody Konkursu na Brulion Poetycki (1993), Nagrody im. Natalii Gall (1999), Nagrody TVP Kultura (2006) za książkę Co robi łączniczka (przygotowaną wraz ze Z. Liberą), nominowaną również do Nagrody Literackiej Gdynia (2006). Laureat Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2014) za całokształt twórczości. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki (2000, 2004). Redaktor działu prozy w „Twórczości”. Mieszka w Skierniewicach.
Zapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Zbigniewa Macheja i Tomasza Majerana podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Urszuli Kozioł, Ryszarda Krynickiego, Bohdana Zadury, Piotra Sommera, Jerzego Jarniewicza, Zbigniewa Macheja, Andrzeja Sosnowskiego, Tadeuszy Pióry, Darka Foksa, Wojciecha Bonowicza, Marcina Sendeckiego, Dariusza Suski, Mariusza Grzebalskiego, Dariusza Sośnickiego, Krzysztofa Siwczyka, Marty Podgórnik i Jacka Dehnela podczas Portu Wrocław 2007.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Darka Foksa, Marty Podgórnik, Dagmary Sumary, Adama Zdrodowskiego i Tadeusza Pióry podczas Portu Wrocław 2005.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Jurija Andruchowycza, Andrija Bondara, Nazara Honczara, Mykoły Riabczuka, Ostapa Slywynskiego, Serhija Żadana, Darka Foksa oraz Bohdan Zadury podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Darka Foksa i Macieja Malickiego podczas Portu Legnica 2003.
WięcejZapis całego potkania autorskiego Darka Foksa i Marty Podgórnik podczas Portu Legnica 2000.
WięcejPort Wrocław 2009: wypowiedzi Dariusza Nowackiego, Piotra Śliwińskiego, Justyny Sobolewskiej, Piotra Czerniawskiego, Darka Foksa, Krzysztofa Jaworskiego, Bohdana Zadury, Romana Honeta.
WięcejCo poezji po wulgaryzmach? Odpowiadają Wojciech Wilczyk, Marcin Świetlicki, Darek Foks i Andrzej Sosnowski.
WięcejMityczne pytanie o klasycystów i barbarzyńców zadane Darkowi Foksowi, Tadeuszowi Piórze, Adamowi Wiedemannowi i Bohdanowi Zadurze.
WięcejWiersze z tomu Tablet taty, zarejestrowane podczas spotkania „Barbarzyńcy i nie” na festiwalu Port Wrocław 2015.
WięcejProgram telewizyjny „Poeci”, w którym Justyna Sobolewska rozmawia z Darkiem Foksem.
WięcejArchiwalne nagranie z udziałem Krzysztofa Jaworskiego, Darka Foksa, Grzegorza Wróblewskiego.
WięcejDarek Foks na scenie Teatru im. Modrzejewskiej. Wieczór autorski „Bitwa o Legnicę” w ramach Fortu Legnica 1999.
WięcejKomentarz Darka Foksa do motta z książki Historia kina polskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 7 grudnia 2015 roku.
WięcejRozmowa Grzegorza Tomickiego z Darkiem Foksem, towarzysząca premierze książki Historia kina polskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 7 grudnia 2015 roku.
WięcejAutorski komentarz Darka Foksa do wiersza „Weronika” z książki Tablet taty, która ukazała się 9 marca nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Zuzanny Witkowskiej z Darkiem Foksem o książce Tablet taty, która ukazała się 10 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejRozmowa Darka Foksa z Bohdanem Zadurą o jego nowej książce Kropka nad i, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 22 września 2014 roku.
WięcejGłos Darka Foksa w debacie „Wakacje z książkami”.
WięcejEsej Darka Foksa towarzyszący premierze książki Dancing Dagmary Sumary.
WięcejGłos Darka Foksa w debacie „Książka 2008”.
WięcejRecenzja Darka Foksa towarzysząca premierze dwutomowej edycji Szkiców, recenzji, felietonów Bohdana Zadury, wydanej przez Biuro Literackie 4 czerwca 2007 roku.
WięcejAutorski komentarz Darka Foksa poświęcony książce Przecena map.
WięcejAutorski komentarz Darka Foska do książki Mer Betlejem, która ukazała się w Biurze Literackim.
WięcejRecenzja Moniki Piotrowskiej-Wegner z książki Darka Foksa Tablet taty, która ukazała się na blogu monweg.
WięcejRecenzja Marka Olszewskiego z książek Susza i Tablet taty, która ukazała się w czasopiśmie „Nowe Książki”.
WięcejEsej Klaudii Mucy towarzyszący premierze książki Darka Foksa Historia kina polskiego, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 7 grudnia 2015 roku.
WięcejRecenzja Sylwii Sekret z książki Darka Foksa Tablet taty, która ukazała się na stronie Lubimyczytać.pl
WięcejRecenzja Karoliny Górniak z książki Tablet taty Darka Foksa, która ukazała się 30 kwietnia 2015 roku w portalu Xiegarnia.pl.
WięcejEsej Piotra W. Lorkowskiego z książki Tablet taty Darka Foksa, która ukazała się 9 marca 2015 roku nakładem Biura Literackiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Jacka Bieruta, Karola Pęcherza i Krzysztofa Siwczyka.
WięcejEsej Karola Maliszewskiego poświęcony książce Przecena map Darka Foksa.
Więcej