Po zjedzeniu możesz przeżyć moje życie
debaty / ankiety i podsumowania Agnieszka Wolny-HamkałoOdpowiedzi Agnieszki Wolny-Hamkało na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
Człowiek, do którego figura językowa „pochyla się nad tekstem” pasuje doskonale. Krytykowano go za zbytnią pobłażliwość wobec adeptów trudnej sztuki składania słów, za opiekę nad duszyczkami, które nie rokują. A on po prostu uważał, że pisanie wierszy ma wartość samą w sobie – choćby tylko dla twórcy, bo niekoniecznie dla świata. Drwił z ustalonych hierarchii, z jednakową uwagą studiując poezję autorów przed debiutem i teksty literackich gwiazd. Pomagał zaistnieć żółtodziobom.
Karol Maliszewski, bo o nim mowa, wydał właśnie książkę z pogranicza gatunków – po części rzecz krytycznoliteracką, po części dziennik krytyka i poety. Ale także dokument epoki analizujący mechanizmy rządzące współczesnym poetyckim „rynkiem” w Polsce. Można by powiedzieć, że Maliszewski uprawia socjologię poezji lub psychologię poezji, gdyby nie to, że nie do końca się dystansuje, pozostając wewnątrz, uczestnicząc w tych wszystkich procesach i poddając się im. Nie ma wątpliwości – to największy mizantrop młodej poezji i jej dobry duch zarazem.
Dla wielu młodych poetów Maliszewski stał się pierwszym selekcjonerem do świata poetyckich środowisk czy prestiżowych czasopism literackich. „Będę Pana odkryciem” – piszą do niego w listach – „Niech Pan pokaże mnie światu. Wiem, że Pan może to zrobić”. Maliszewski daje duży kredyt zaufania, ma cierpliwość i szuka ciepłych słów. Wyszukuje w zestawie marnych wierszy chociaż jeden prześwit, zapowiedź czegoś większego, obraz, o którym będzie można napisać w zwrotnej korespondencji: „idź pan w tę stronę”.
Wierzy w terapeutyczną moc poezji. Tym trudniej mu pisać: „grafomania”, „niech Pan się zajmie czymś innym”. Bo przecież grafomanię uprawiają zawzięcie często wspaniali, mądrzy, wrażliwi ludzie. Część z nich podejmie walkę – czyta, pracuje, dopracowuje się czegoś. Niektórych młodych poetów, których można by nazwać uczniami Karola Maliszewskiego, czytamy w prasie literackiej. Ich książki można kupić w „dobrych księgarniach” w całej Polsce.
Właśnie ta korespondencja jest najciekawszą stroną Po debiucie. Ile bezczelności i odwagi trzeba, żeby się tak podawać na talerzu, jak ci młodzi ludzie. Ile wiary, żeby debiutować. A czy łatwo debiutować w Polsce? Za łatwo. Bowiem sztuka polega nie na tym, żeby jak najszybciej opublikować książkę, ale na tym, żeby zrobić to jak najpóźniej. Świadczą o tym książki trzech wybitnych poetów, którzy nie dojrzewali na naszych oczach – wypuścili w świat debiuty mocne, dojrzałe, znakomite: Marcin Świetlicki, Andrzej Sosnowski, Tadeusz Pióro. Ale cóż, każdy chciałby mieć tę wymarzoną książkę („wydać książkę i umrzeć”), wizytówkę czy przepustkę do świata wielkiej poezji. Ale to dopiero początek, bo – jak mawiają ‑najtrudniejsza jest druga książka. I tak dalej.
„Czy jesteś gotów / gotowa na ciąg dalszy zabawy w kotka i myszkę, ciąg dalszy zabawnych i tragicznych nieporozumień, na pasmo sprostowań już na zawsze i do końca?” – pyta Maliszewski twórcę „przed debiutem”. I zaraz dodaje: „Przede wszystkim szykuj się na zapomnienie, wykluczenie, opuszczenie. Każdy inny wariant przyjmuj z niedowierzaniem”.
Na pierwszy rzut oka książka Maliszewskiego może się wydać bezładna – szkice z różnych miejsc i czasów przemieszane z listami, własną refleksją, pamiętnikiem krytyka. Można jednak ją czytać jako szeroko zakrojoną opowieść o poezji. A skoro sam autor gra tak różne role – jest poetą, prozaikiem i krytykiem, animatorem, permanentnym członkiem rozmaitych jury, badaczem – różnorakość materiału może być atutem. Maliszewski jest odważny i pisze, co myśli, nie oglądając się na środowiskowe animozje. Z czułością dla wierszy i pokorą. Stara się otwierać je delikatnie, żeby nie uronić ich tajemnicy.
Urodzona 24 lutego 1979 roku we Wrocławiu. Poetka, publicystka. Współpracuje m.in. z „Gazetą Wyborczą”, „Polityką” i „Lampą”. Mieszka we Wrocławiu.
Odpowiedzi Agnieszki Wolny-Hamkało na pytania Grzegorza Dyducha w „Kwestionariuszu 2004”.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego z udziałem Jerzego Jarniewicza, Bartłomieja Majzla, Marty Podgórnik, Marcina Sendeckiego i Agnieszki Wolny-Hamkało podczas Portu Wrocław 2006.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego poświęconego twórczości Rafała Wojaczka podczas Portu Legnica 2004.
WięcejZapis całego spotkania autorskiego Julii Fiedorczuk, Klary Nowakowskiej, Marty Podgórnik, Agnieszki Wolny-Hamkało oraz Bohdana Zadury podczas Portu Legnica 2004.
WięcejRozmowa Agnieszki Wolny-Hamkało z Brianem Pattenem, towarzysząca wydaniu antologii 100 wierszy wypisanych z języka angielskiego, w wyborze i przekładzie Jerzego Jarniewicza, która ukazała się nakładem Biura Literackiego 24 września 2018 roku.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Nadjeżdża Szymona Słomczyńskiego.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Zapisy rozmów. Wywiady z poetami brytyjskimi Piotra Sommera.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejGłos Agnieszki Wolny-Hamkało w debacie „Z Fortu do Portu”.
WięcejNota Agnieszki Wolny-Hamkało o książce Lekkie czasy ciężkich chorób Przemysława Witkowskiego.
WięcejGłos Agnieszki Wolny-Hamkało w debacie „Książka 2008”.
WięcejKomentarze Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Tadeusza Pióro, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Kacpra Bartczaka, Grzegorza Jankowicza, Edwarda Pasewicza, Justyny Sobolewskiej, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Jerzego Jarniewicza, Tomasza Majerana, Macieja Roberta, Justyny Sobolewskiej, Jakuba Winiarskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało, Henryka Zbierskiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Bogusława Kierca, Pawła Mackiewicza.
WięcejKomentarze Wojciecha Bonowicza, Piotra Kępińskiego, Krystyny Miłobędzkiej, Andrzeja Sosnowskiego, Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejKomentarze Bohdana Zadury, Agnieszki Wolny-Hamkało, Ingi Iwasiów, Pawła Lekszyckiego, Mariusza Grzebalskiego, Macieja Roberta, Marcina Orlińskiego, Artura Nowaczewskiego, Grzegorza Tomickiego, Piotra Kępińskiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Jacka Bieruta, Karola Pęcherza i Krzysztofa Siwczyka.
WięcejKomentarze Adama Grzelca, Romana Kaźmierskiego i Agnieszki Wolny-Hamkało.
WięcejRozmowa Artura Burszty z Agnieszką Wolny-Hamkało, towarzysząca premierze książki Ani mi się śni, wydanej w Biurze Literackim 19 października 2005 roku.
WięcejAutorski komentarz Agnieszki Wolny-Hamkało do wierszy z książki Gospel, która ukazała się nakładem Biura Literackiego.
WięcejRecenzja Agaty Pyzik z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego, która ukazała się w miesięczniku „Lampa”.
WięcejRecenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejRecenzja Grzegorza Czekańskiego z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.
WięcejKomentarze Agnieszki Wolny-Hamkało, Grzegorza Jankowicza, Bartosza Sadulskiego, Przemysława Witkowskiego.
Więcej