recenzje / ESEJE

Poezja terapeutyczna, miłująca krytyka

Agnieszka Wolny-Hamkało

Recenzja Agnieszki Wolny-Hamkało z książki Po debiucie. Dziennik krytyka Karola Maliszewskiego.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

Czło­wiek, do któ­re­go figu­ra języ­ko­wa „pochy­la się nad tek­stem” pasu­je dosko­na­le. Kry­ty­ko­wa­no go za zbyt­nią pobłaż­li­wość wobec adep­tów trud­nej sztu­ki skła­da­nia słów, za opie­kę nad duszycz­ka­mi, któ­re nie roku­ją. A on po pro­stu uwa­żał, że pisa­nie wier­szy ma war­tość samą w sobie – choć­by tyl­ko dla twór­cy, bo nie­ko­niecz­nie dla świa­ta. Drwił z usta­lo­nych hie­rar­chii, z jed­na­ko­wą uwa­gą stu­diu­jąc poezję auto­rów przed debiu­tem i tek­sty lite­rac­kich gwiazd. Poma­gał zaist­nieć żół­to­dzio­bom.

Karol Mali­szew­ski, bo o nim mowa, wydał wła­śnie książ­kę z pogra­ni­cza gatun­ków – po czę­ści rzecz kry­tycz­no­li­te­rac­ką, po czę­ści dzien­nik kry­ty­ka i poety. Ale tak­że doku­ment epo­ki ana­li­zu­ją­cy mecha­ni­zmy rzą­dzą­ce współ­cze­snym poetyc­kim „ryn­kiem” w Pol­sce. Moż­na by powie­dzieć, że Mali­szew­ski upra­wia socjo­lo­gię poezji lub psy­cho­lo­gię poezji, gdy­by nie to, że nie do koń­ca się dystan­su­je, pozo­sta­jąc wewnątrz, uczest­ni­cząc w tych wszyst­kich pro­ce­sach i pod­da­jąc się im. Nie ma wąt­pli­wo­ści – to naj­więk­szy mizan­trop mło­dej poezji i jej dobry duch zara­zem.

Dla wie­lu mło­dych poetów Mali­szew­ski stał się pierw­szym selek­cjo­ne­rem do świa­ta poetyc­kich śro­do­wisk czy pre­sti­żo­wych cza­so­pism lite­rac­kich. „Będę Pana odkry­ciem” – piszą do nie­go w listach – „Niech Pan poka­że mnie świa­tu. Wiem, że Pan może to zro­bić”. Mali­szew­ski daje duży kre­dyt zaufa­nia, ma cier­pli­wość i szu­ka cie­płych słów. Wyszu­ku­je w zesta­wie mar­nych wier­szy cho­ciaż jeden prze­świt, zapo­wiedź cze­goś więk­sze­go, obraz, o któ­rym będzie moż­na napi­sać w zwrot­nej kore­spon­den­cji: „idź pan w tę stro­nę”.

Wie­rzy w tera­peu­tycz­ną moc poezji. Tym trud­niej mu pisać: „gra­fo­ma­nia”, „niech Pan się zaj­mie czymś innym”. Bo prze­cież gra­fo­ma­nię upra­wia­ją zawzię­cie czę­sto wspa­nia­li, mądrzy, wraż­li­wi ludzie. Część z nich podej­mie wal­kę – czy­ta, pra­cu­je, dopra­co­wu­je się cze­goś. Nie­któ­rych mło­dych poetów, któ­rych moż­na by nazwać ucznia­mi Karo­la Mali­szew­skie­go, czy­ta­my w pra­sie lite­rac­kiej. Ich książ­ki moż­na kupić w „dobrych księ­gar­niach” w całej Pol­sce.

Wła­śnie ta kore­spon­den­cja jest naj­cie­kaw­szą stro­ną Po debiu­cie. Ile bez­czel­no­ści i odwa­gi trze­ba, żeby się tak poda­wać na tale­rzu, jak ci mło­dzi ludzie. Ile wia­ry, żeby debiu­to­wać. A czy łatwo debiu­to­wać w Pol­sce? Za łatwo. Bowiem sztu­ka pole­ga nie na tym, żeby jak naj­szyb­ciej opu­bli­ko­wać książ­kę, ale na tym, żeby zro­bić to jak naj­póź­niej. Świad­czą o tym książ­ki trzech wybit­nych poetów, któ­rzy nie doj­rze­wa­li na naszych oczach – wypu­ści­li w świat debiu­ty moc­ne, doj­rza­łe, zna­ko­mi­te: Mar­cin Świe­tlic­ki, Andrzej Sosnow­ski, Tade­usz Pió­ro. Ale cóż, każ­dy chciał­by mieć tę wyma­rzo­ną książ­kę („wydać książ­kę i umrzeć”), wizy­tów­kę czy prze­pust­kę do świa­ta wiel­kiej poezji. Ale to dopie­ro począ­tek, bo – jak mawia­ją ‑naj­trud­niej­sza jest dru­ga książ­ka. I tak dalej.

„Czy jesteś gotów / goto­wa na ciąg dal­szy zaba­wy w kot­ka i mysz­kę, ciąg dal­szy zabaw­nych i tra­gicz­nych nie­po­ro­zu­mień, na pasmo spro­sto­wań już na zawsze i do koń­ca?” – pyta Mali­szew­ski twór­cę „przed debiu­tem”. I zaraz doda­je: „Przede wszyst­kim szy­kuj się na zapo­mnie­nie, wyklu­cze­nie, opusz­cze­nie. Każ­dy inny wariant przyj­muj z nie­do­wie­rza­niem”.

Na pierw­szy rzut oka książ­ka Mali­szew­skie­go może się wydać bez­ład­na – szki­ce z róż­nych miejsc i cza­sów prze­mie­sza­ne z lista­mi, wła­sną reflek­sją, pamięt­ni­kiem kry­ty­ka. Moż­na jed­nak ją czy­tać jako sze­ro­ko zakro­jo­ną opo­wieść o poezji. A sko­ro sam autor gra tak róż­ne role – jest poetą, pro­za­ikiem i kry­ty­kiem, ani­ma­to­rem, per­ma­nent­nym człon­kiem roz­ma­itych jury, bada­czem – róż­no­ra­kość mate­ria­łu może być atu­tem. Mali­szew­ski jest odważ­ny i pisze, co myśli, nie oglą­da­jąc się na śro­do­wi­sko­we ani­mo­zje. Z czu­ło­ścią dla wier­szy i poko­rą. Sta­ra się otwie­rać je deli­kat­nie, żeby nie uro­nić ich tajem­ni­cy.


Tekst Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło został po raz pierw­szy opu­bli­ko­wa­ny w „Gaze­cie Wybor­czej”. Dzię­ku­je­my za udo­stęp­nie­nie mate­ria­łu.

O autorze

Agnieszka Wolny-Hamkało

Urodzona 24 lutego 1979 roku we Wrocławiu. Poetka, publicystka. Współpracuje m.in. z „Gazetą Wyborczą”, „Polityką” i „Lampą”. Mieszka we Wrocławiu.

Powiązania

Po zjedzeniu możesz przeżyć moje życie

debaty / ankiety i podsumowania Agnieszka Wolny-Hamkało

Odpo­wie­dzi Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło na pyta­nia Grze­go­rza Dydu­cha w „Kwe­stio­na­riu­szu 2004”.

Więcej

Drobiazgowa explozja

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go z udzia­łem Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Bar­tło­mie­ja Maj­zla, Mar­ty Pod­gór­nik, Mar­ci­na Sen­dec­kie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło pod­czas Por­tu Wro­cław 2006.

Więcej

Rafał Wojaczek, który jest

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go poświę­co­ne­go twór­czo­ści Rafa­ła Wojacz­ka pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Damski boks

dzwieki / WYDARZENIA Różni autorzy

Zapis całe­go spo­tka­nia autor­skie­go Julii Fie­dor­czuk, Kla­ry Nowa­kow­skiej, Mar­ty Pod­gór­nik, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło oraz Boh­da­na Zadu­ry pod­czas Por­tu Legni­ca 2004.

Więcej

Kariera poetę zabija

wywiady / o pisaniu Agnieszka Wolny-Hamkało Brian Patten

Roz­mo­wa Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z Bria­nem Pat­te­nem, towa­rzy­szą­ca wyda­niu anto­lo­gii 100 wier­szy wypi­sa­nych z języ­ka angiel­skie­go, w wybo­rze i prze­kła­dzie Jerze­go Jar­nie­wi­cza, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go 24 wrze­śnia 2018 roku.

Więcej

Szymon Słomczyński, Nadjeżdża

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Nad­jeż­dża Szy­mo­na Słom­czyń­skie­go.

Więcej

Żarłoczna panna P.

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Zapi­sy roz­mów. Wywia­dy z poeta­mi bry­tyj­ski­mi Pio­tra Som­me­ra.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Bachanalia w przedsionku wiersza

recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało

Nota Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło o książ­ce Lek­kie cza­sy cięż­kich cho­rób Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Od pieśni do skowytu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Tade­usza Pió­ro, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Żółtym popołudniu

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Kac­pra Bart­cza­ka, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Edwar­da Pase­wi­cza, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej
O Zebranych

O Zebranych

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Jerze­go Jar­nie­wi­cza, Toma­sza Maje­ra­na, Macie­ja Rober­ta, Justy­ny Sobo­lew­skiej, Jaku­ba Winiar­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Hen­ry­ka Zbier­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej

O Mniej, więcej

recenzje / NOTKI I OPINIE Agnieszka Wolny-Hamkało Bogusław Kierc Paweł Mackiewicz

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Bogu­sła­wa Kier­ca, Paw­ła Mac­kie­wi­cza.

Więcej

O Po sobie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Woj­cie­cha Bono­wi­cza, Pio­tra Kępiń­skie­go, Kry­sty­ny Miło­będz­kiej, Andrze­ja Sosnow­skie­go, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

O Somie

recenzje / Różni autorzy

Komen­ta­rze Boh­da­na Zadu­ry, Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Ingi Iwa­siów, Paw­ła Lek­szyc­kie­go, Mariu­sza Grze­bal­skie­go, Macie­ja Rober­ta, Mar­ci­na Orliń­skie­go, Artu­ra Nowa­czew­skie­go, Grze­go­rza Tomic­kie­go, Pio­tra Kępiń­skie­go.

Więcej

O Ustaleniach z Maastricht

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Jac­ka Bie­ru­ta, Karo­la Pęche­rza i Krzysz­to­fa Siw­czy­ka.

Więcej

O Poprawinach

recenzje / NOTKI I OPINIE Adam Grzelec Agnieszka Wolny-Hamkało

Komen­ta­rze Ada­ma Grzel­ca, Roma­na Kaź­mier­skie­go i Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło.

Więcej

Nieprzyzwoite skupienie na sobie

wywiady / o książce Agnieszka Wolny-Hamkało Artur Burszta

Roz­mo­wa Artu­ra Bursz­ty z Agniesz­ką Wol­ny-Ham­ka­ło, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Ani mi się śni, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 19 paź­dzier­ni­ka 2005 roku.

Więcej

pruć, kolęda, no i (nie zaczyna się)

recenzje / KOMENTARZE Agnieszka Wolny-Hamkało

Autor­ski komen­tarz Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło do wier­szy z książ­ki Gospel, któ­ra uka­za­ła się nakła­dem Biu­ra Lite­rac­kie­go.

Więcej

Lata walki

recenzje / ESEJE Agata Pyzik

Recen­zja Aga­ty Pyzik z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go, któ­ra uka­za­ła się w mie­sięcz­ni­ku „Lam­pa”.

Więcej

Karol Maliszewski, Po debiucie

recenzje / ESEJE Agnieszka Wolny-Hamkało

Recen­zja Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

Odkrywanie nowej rudy krytyki

recenzje / ESEJE Grzegorz Czekański

Recen­zja Grze­go­rza Cze­kań­skie­go z książ­ki Po debiu­cie. Dzien­nik kry­ty­ka Karo­la Mali­szew­skie­go.

Więcej

O Po debiucie

recenzje / NOTKI I OPINIE Różni autorzy

Komen­ta­rze Agniesz­ki Wol­ny-Ham­ka­ło, Grze­go­rza Jan­ko­wi­cza, Bar­to­sza Sadul­skie­go, Prze­my­sła­wa Wit­kow­skie­go.

Więcej