recenzje / KOMENTARZE

Poezja z nagrodami: Po sobie

Adam Poprawa

Adam Poprawa, juror Nagrody Poetyckiej Silesius, odpowiada na pytania w ankiecie dotyczącej książki Po sobie Julii Szychowiak, wydanej w formie elektronicznej w Biurze Literackim 30 maja 2018 roku. Książka ukazuje się w ramach akcji „Poezja z nagrodami”.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W jakich oko­licz­no­ściach nagro­dzo­na zosta­ła książ­ka? 

W dobrych. Współ­lau­re­ata­mi Julii Szy­cho­wiak w pierw­szej edy­cji Nagro­dy Poetyc­kiej Sile­sius byli Andrzej Sosnow­ski (nagro­da za książ­kę roku) oraz Tade­usz Róże­wicz (za cało­kształt). Zestaw dla debiu­tant­ki ponie­kąd sym­bo­licz­ny: Sosnow­ski, czy­li inno­wa­tor poezji pol­skiej, moc­no w niej obec­ny od (wte­dy) kil­ku­na­stu lat, oraz Róże­wicz, nie­kwe­stio­no­wa­ny kla­syk prze­cież, cią­gle inten­syw­nie dys­ku­to­wa­ny.

Jak waż­na w twór­czo­ści auto­ra jest wła­śnie ta książ­ka?

Jasne, że debiut zawsze jest dla autora/autorki waż­ny. W wypad­ku Po sobie war­to pod­kre­ślić, by tak rzec, abso­lut­ną doj­rza­łość tej książ­ki; nie gro­zi jej zre­du­ko­wa­nie do kate­go­rii juwe­ni­liów, w któ­rych poet­ka musia­ła­by po latach moc­no prze­bie­rać, szy­ku­jąc wyda­nie obszer­ne­go zbio­ru swo­ich wier­szy.

Czy dzi­siaj ta książ­ka jest wciąż aktu­al­na? Czy wów­czas tra­fi­ła na swój czas?

Ojej, tra­fić w swój czas… Mówi się o tym nie­bez­piecz­nie łatwo, ale może lepiej wspo­mnieć Koła­kow­skie­go, któ­ry twier­dził, że tkwiąc w jakiejś cywi­li­za­cji – a więc też w jakimś kon­kret­nym cza­sie – nie potra­fi­my wska­zać jej naj­waż­niej­szych wyróż­ni­ków. Owszem, tom Po sobie tra­fił w swój czas, sko­ro zdo­był parę waż­nych nagród. Tak, jest aktu­al­ny, jak każ­da świet­na książ­ka. Może nawet dziś jesz­cze bar­dziej – i mówię o szu­mie cza­su, nie zaś o jego nie­ja­snej dziś isto­cie – bo tyle się mówi o poezji, za prze­pro­sze­niem, zaan­ga­żo­wa­nej, tym­cza­sem Julia Szy­cho­wiak zapro­po­no­wa­ła pięk­ne wier­sze, w któ­rych cho­dzi wła­śnie o poezję. I o egzy­sten­cję.

Twój ulu­bio­ny wiersz z tej książ­ki i dla­cze­go aku­rat ten?

Trud­no wybrać, ale jeśli już, to może „Nie tak”? Zna­ko­mi­cie opi­sa­ne doświad­cze­nie wewnętrz­ne z kapi­tal­nym poin­tu­ją­cym wyra­że­niem „i pusto mi po sobie” (jakie to „i” jest tu waż­ne, jak wspo­ma­ga dobry wiersz, cały cytat jest połów­ką wer­su). Ile się w tym krót­kim, pię­cio­wer­so­wym utwo­rze dzie­je! „Sier­pień w kolo­rze żela­za” – zaczy­na się od nie­spo­dzie­wa­ne­go i moc­ne­go, nie­po­ko­ją­ce­go przed­sta­wie­nia sytu­acji. Dalej: „kie­dy krzy­że, / krzy­że obej­mu­ją cie­bie”. Powtór­ka dobrze robi pro­zo­dii, do tego antro­po­mor­fi­zu­ją­ca odwrot­ka, do pomy­śle­nia. „Two­je ryby są głod­ne, Panie, ze szkła usy­pa­ne”. Naj­pierw ryby jako iro­nicz­ne wspo­mnie­nie jed­ne­go z osła­wio­nych moty­wów kon­wen­cji poetyc­kich lat sześć­dzie­sią­tych, ale zaraz „Panie”, więc jasne: iko­no­gra­fia chrze­ści­jań­ska. No i, sko­ro szkło, to szkla­na ryba, więc zagra­nie przy­sło­wio­wym kiczo­wa­tym przed­mio­tem. Te ryby „leżą w ciem­nym pia­sku, tak­że moje sło­wa” – wiersz odsła­nia się więc jako auto­te­ma­tycz­ny, autor­ka mówi o swo­im pisa­niu z nie­pew­no­ścią, powąt­pie­wa­jąc, ale ani na gło­skę, ani na prze­ci­nek nie prze­sta­je mówić tego w for­mie świet­ne­go wier­sza. I koń­ców­ka: „Ode­szłam na moment i pusto mi po sobie”. Dużo trze­ba wie­dzieć o życiu i poezji, żeby tak napi­sać.

Któ­ra z nomi­no­wa­nych wów­czas ksią­żek jest wciąż waż­na i dla­cze­go?

Inny­mi nomi­no­wa­ny­mi debiu­tan­ta­mi byli Mar­cin Per­kow­ski i Krzysz­tof Bąk. Ten pierw­szy, jeśli się nie mylę, nic póź­niej nie wydał, przy­naj­mniej dotąd, dru­gi zaś cał­kiem nie­daw­no opu­bli­ko­wał swój dru­gi tom. Jeśli zaś idzie o nomi­no­wa­nych w kate­go­rii książ­ka roku, to poza Sosnow­skim: Julian Korn­hau­ser, Urszu­la Kozioł, Ewa Lip­ska, Zbi­gniew Machej, Piotr Mit­zner, Adam Wie­de­mann. Ho, ho, ho! Żyć, nie umie­rać i czy­tać.

 

 

 

O autorze

Adam Poprawa

(ur. 1959) – filolog, krytyk literacki i muzyczny, edytor, pisarz. Wydał m.in. monografię Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999), zbiór szkiców Formy i afirmacje (Universitas, Kraków 2003), tomy prozatorskie Walce wolne, walce szybkie (WBPiCAK, Poznań 2009), Kobyłka apokalipsy (WBPiCAK, Poznań 2014), zbiór Szykista. Felietony po kulturze (WBPiCAK, Poznań 2020). Przetłumaczył Epifanie Jamesa Joyce’a (Biuro Literackie, Stronie Śląskie 2016). Przygotował poprawioną (odcenzurowaną i uzupełnioną) edycję Pamiętnika z powstania warszawskiego Mirona Białoszewskiego (PIW, Warszawa 2014). Opracował poszerzone wydanie Języka poetyckiego Mirona Białoszewskiego (Ossolineum, Wrocław 2016) oraz tom Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej Stanisława Barańczaka (Ossolineum, Wrocław 2017). Jest felietonistą „Nowych Książek”.

Powiązania