recenzje / ESEJE

Polska poezja przed debiutem – rozeznanie

Anna Mochalska

Recenzja Anny Mochalskiej towarzysząca premierze książki Połów. Poetyckie debiuty 2020, która ukazała się w Biurze Literackim 26 lipca 2021 roku.

Biuro Literackie kup książkę na poezjem.pl

W anto­lo­gii Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020 prze­czy­ta­my 72 wier­sze, któ­rych auto­ra­mi są: Sara Akram, Tomasz Gro­mad­ka, Karo­li­na Kapu­sta, Julian Rosiń­ski, Zuzan­na Strehl, Nina Voy­ta­la. Gros tych nazwisk dla wie­lu brzmi już zna­jo­mo, ale czym innym jest czy­ta­nie roz­sy­pa­nych po róż­nych cza­so­pi­smach tek­stów, a czym innym cały tuzin utwo­rów zebra­nych w jed­nym miej­scu i pod wspól­nym tytu­łem. To przed­smak tego, z czym lada moment może­my mieć do czy­nie­nia w peł­no­praw­nych debiu­tach wspo­mnia­nych wyżej auto­rek i auto­rów. Sto­ją na przed­po­lu i wyko­nu­ją w stro­nę czy­tel­ni­ka gest. Już teraz mówią, co mają, a my powin­ni­śmy się szy­ko­wać, żeby być przy­go­to­wa­ni, gdy nadej­dzie. Ale co nadej­dzie? Jakim arse­na­łem środ­ków dys­po­nu­ją wyło­wie­ni? O tym teraz kil­ka słów.

1. Sara Akram, „Mistrz Wor­da opa­no­wu­je pod­sta­wo­we kom­pe­ten­cje soszja­lu”

U Akram zwra­ca­ją uwa­gę przede wszyst­kim dwa aspek­ty: świet­ne ope­ro­wa­nie języ­kiem i struk­tu­rą wier­sza oraz kon­se­kwent­ne się­ga­nie po tema­ty­kę i środ­ki – powiedz­my dosyć ogól­nie – kom­pu­te­rów czy inter­ne­tów. Współ­cze­sna tema­ty­ka, pew­na mecha­nicz­ność rze­czy­wi­sto­ści, w jakiej funk­cjo­nu­je­my, w tek­stach lubel­skiej poet­ki znaj­du­je sobie odpo­wied­nik w posta­ci powtó­rzeń. Sens ewo­lu­uje dzię­ki sub­tel­nym zmia­nom słów, a to ewo­lu­cja w spo­sób natu­ral­ny skut­ku­je gra­da­cją wier­sza, któ­ry w peł­ni wybrzmie­wa dopie­ro po ostat­niej fra­zie. Akram się bar­dzo dobrze czy­ta, ale rów­nie dobrze by się jej słu­cha­ło: „Mistrz Wor­da banu­je SEM w gło­śni­kach ści­na biel/ sze­ru­je szmer w przed­sion­kach i roz­ra­sta się”.

2. Tomasz Gro­mad­ka, „Komu­nizm, gów­no i może cię kocham”

Naj­star­szy – zda­je się – uczest­nik tego Poło­wu. Jego poety­ka wyraź­nie odsta­je od pozo­sta­łych gło­sów. Bie­rze się skąd­inąd, mówi o czym innym i przy uży­ciu innych środ­ków. Cie­ka­we pisa­nie, któ­re brzmi zaska­ku­ją­co zna­jo­mo, dzię­ki temu, że autor się­ga po utar­te lite­rac­ko i kul­tu­ro­wo fra­zy; roz­bi­ja je, two­rząc nowe sen­sy. Zna­ne każ­de­mu przy­śpiew­ki, mimo­cho­dem nuco­ne szla­gie­ry, do cna zuży­te fra­ze­olo­gi­zmy. Gro­mad­ka zbie­ra je wszyst­kie i prze­twa­rza na wła­sny uży­tek. Bar­dzo cie­ka­we jest też świa­do­me ope­ro­wa­nie błę­dem w tych wier­szach: nie­wła­ści­wą for­mą, nie­pa­su­ją­cą odmia­ną itd. To wytrą­ca z rów­no­wa­gi, zatrzy­mu­je uwa­gę czy­tel­ni­ka. Intry­gu­ją­ce.

3. Karo­li­na Kapu­sta, „Wykwit”

Bar­dzo oszczęd­ny zestaw. Krót­kie wier­sze, w któ­rych pod­miot czę­sto dystan­su­je się od mate­rii tek­stu, by móc z chi­rur­gicz­ną pre­cy­zją (tak zresz­tą zaty­tu­ło­wał swój komen­tarz Dawid Mate­usz) doko­nać sto­so­wych cięć i ope­ra­cji na wier­szu. Pisa­nie o cie­le­snym cier­pie­niu, któ­re się w nim nie nurza, tyl­ko odno­to­wu­je sta­ny, dozna­nia, reak­cje. Mimo nie­zwy­kłej zwię­zło­ści poszcze­gól­nych utwo­rów autor­ce uda­je się zagrać ryt­mem, refre­nem, odpo­wied­nim wyczu­ciem melo­dii i tem­pa fra­zy. „Wykwit” to jesz­cze za mało na samo­dziel­ny debiut, ale też Kapu­sta nie obra­ła łatwej ścież­ki: z jed­nej stro­ny temat czę­sto eks­plo­ato­wa­ny, z dru­giej lako­nicz­ność, któ­ra wyma­ga napraw­dę dosko­na­łe­go warsz­ta­tu. Trzy­mam kciu­ki za dal­szy roz­wój i jestem go bar­dzo cie­ka­wa.

4. Julian Rosiń­ski, „Wie­że”

Rosiń­ski sta­rym histo­riom znaj­du­je nowe ramy. Ponie­waż się­ga po wąt­ki reli­gij­ne, za zasad­ne uwa­żam uzna­nie pew­nej apo­kry­ficz­no­ści tych wier­szy, przy czym tek­stem wła­ści­wym (wyj­ścio­wym) była­by tu nie tyl­ko Biblia, lecz tak­że choć­by baśnie. Rosiń­ski i Zuzan­na Strehl (o któ­rej zaraz) to naj­młod­si auto­rzy uję­ci w tej anto­lo­gii, uro­dze­ni już w XXI wie­ku. Autor zesta­wu „Wie­że” czy­ta rze­czy­wi­stość oswo­jo­ną przez poprzed­nie poko­le­nia – mam na myśli tysiąc­le­cia, per­spek­ty­wę histo­rycz­ną – już zupeł­nie ina­czej, cze­mu wyraz daje w poezji. Bar­dzo dobrze komu­ni­ku­je się z czy­tel­ni­kiem, się­ga po zaso­by wspól­ne (kul­tu­ra, reli­gia), ale rein­ter­pre­tu­je zna­ne wąt­ki, umiesz­cza w aktu­al­nych kon­tek­stach. Napraw­dę war­to­ścio­we doświad­cze­nie lek­tu­ro­we.

5. Zuzan­na Strehl, „Wszyst­kie moje les­by sprze­dam do por­no”

Wspo­mnia­na wyżej autor­ka uro­dzi­ła się – podob­nie jak poprzed­nik – w 2001 roku. Tytuł zesta­wu bar­dzo dużo mówi o pomiesz­czo­nych w nim wier­szach. Strehl inte­re­su­je obszar w poezji nie­do­re­pre­zen­to­wa­ny. To eufe­mizm – tak napraw­dę sed­no spra­wy odda­je „krót­ka roz­pra­wa o widocz­no­ści les­bi­jek w prze­strze­ni publicz­nej:”. A dalej co? Pusta kart­ka. To ude­rza. Moc­no. I bar­dzo dobrze. Jest w tych wier­szach olbrzy­mia ener­gia, nie­zgo­da, chęć dzia­ła­nia. To, co mówi Strehl, jest nie­zwy­kle waż­ne i potrzeb­ne. Niech ta nie­zgo­da jesz­cze się pod­go­tu­je na wol­nym ogniu i ude­rzy w nas, czy­tel­ni­ków, z siłą podob­ną do Instruk­cji dla ludzi nie stąd Patry­cji Siko­ry. Będę na to cze­kać.

6. Nina Voy­ta­la, „Found Foota­ge”

Last but not least – Nina Voy­ta­la, któ­rej pro­jekt poetyc­ki trud­no ująć w jakieś ramy oprócz tych, któ­re – jak słusz­nie zauwa­żył Dawid Mate­usz – autor­ka pod­po­wie­dzia­ła czy­tel­ni­kom w tytu­le zesta­wu. Sty­li­zo­wa­ne ama­tor­skie nagra­nie, roze­dr­ga­ny obraz, pozor­ny cha­os. W tych wier­szach waż­ne są poje­dyn­cze sekwen­cje i zarzą­dza­nie prze­strze­nią wewnątrz tek­stu. Wier­sze Voy­ta­li są nie­zwy­kle pojem­ne, ale łącze­nie poszcze­gól­nych ele­men­tów to w znacz­nej mie­rze zada­nie czy­tel­ni­ka. Lek­tu­ra pew­nie poskut­ku­je co naj­mniej unie­sie­niem brwi. Jeśli debiu­tanc­ka książ­ka autor­ki będzie utrzy­ma­na w takiej kon­wen­cji, to przed czy­tel­ni­ka­mi i kry­ty­ka­mi zosta­nie posta­wio­ne spo­re wyzwa­nie. Zresz­tą – jest nim już teraz.

Tak – w dużym skró­cie – pre­zen­tu­je się anto­lo­gia Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020. Róż­no­rod­ne gło­sy, róż­ne eta­py twór­czo­ści, róż­ne narzę­dzia i tema­ty. Łączy je jed­no – auto­rzy jesz­cze nie zade­biu­to­wa­li samo­dziel­ny­mi książ­ka­mi poetyc­ki­mi, ale naj­pew­niej prę­dzej czy póź­niej to uczy­nią. Wów­czas ta publi­ka­cja będzie war­to­ścio­wą prób­ką ich twór­czo­ści. Dla nie­któ­rych pew­nie „poło­wo­we” wier­sze pozo­sta­ną juwe­ni­lia­mi, dla innych zestaw pomiesz­czo­ny w tej książ­ce będzie pod­sta­wą całe­go twór­cze­go pro­jek­tu. W tym momen­cie w ręce czy­tel­ni­ka z pew­no­ścią tra­fia inte­re­su­ją­ca anto­lo­gia. Jak śpie­wał nie­ja­ki Ska­za: „Oto plan nasz i kłów naszych blask./ Przyj­dzie czas!”. Gdy przyj­dzie – będzie­my goto­wi.

 

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry, Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go i Spor­tu pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go.

 

O autorze

Anna Mochalska

Ur. w 1992 r., poetka, krytyczka literacka. Autorka książek syndrom obcej ręki i same głosy. Wielokrotnie wyróżniana w konkursach poetyckich. Współpracuje z Salonem Literackim. Mieszka w Bydgoszczy.

Powiązania

Co dzieje się w Stupčevici, zostaje w Belgradzie

recenzje / ESEJE Anna Mochalska

Recen­zja Anny Mochal­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Moja mama wie, co się wypra­wia w mia­stach Rad­mi­ly Petro­vić w tłu­ma­cze­niu Alek­san­dry Woj­ta­szek, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 17 kwiet­nia 2023 roku.

Więcej

Upadek bez amortyzacji – „ruń” Klaudii Pieszczoch jako test zaufania

recenzje / ESEJE Anna Mochalska

Recen­zja Anny Mochal­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książk ruń Klau­dii Piesz­czoch, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 9 stycz­nia 2023 roku.

Więcej

Popłyniemy na łów, na łów, towarzyszu mój

recenzje / ESEJE Anna Mochalska

Recen­zja Anny Mochal­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie i pro­za­tor­skie debiu­ty 2021, któ­ra uka­że się w Biu­rze Lite­rac­kim 3 paź­dzier­ni­ka 2022 roku.

Więcej

Za wolność tych, których nie lubimy. Maja Urban i jej Statua wolności

recenzje / ESEJE Anna Mochalska

Recen­zja Anny Mochal­skiej, towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Sta­tua wol­no­ści Mai Urban w tłu­ma­cze­niu Miło­sza Wali­gór­skie­go, wyda­nej w Biu­rze Lite­rac­kim 22 sierp­nia 2022 roku.

Więcej

na drugim planie

utwory / premiery w sieci Anna Mochalska

Pre­mie­ro­wy zestaw Anny Mochal­skiej na dru­gim pla­nie. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Dru­ga i kolej­na książ­ka 2018”.

Więcej

Połów. Poetyckie debiuty 2020

nagrania / stacja Literatura Różni autorzy

Czy­ta­nie z książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020 z udzia­łem Sary Akram, Tom­ka Gro­mad­ki, Karo­li­ny Kapu­sty, Jul­ka Rosiń­skie­go, Zuzan­ny Strehl i Niny Voy­ta­li w ramach festi­wa­lu Sta­cja Lite­ra­tu­ra 26.

Więcej

Niepokalanie początku

recenzje / ESEJE Jakub Skurtys

Recen­zja Jaku­ba Skur­ty­sa towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Narowisty koń poezji polskiej

wywiady / o książce Anna Adamowicz Patryk Kosenda

Roz­mo­wa Anny Ada­mo­wicz i Patry­ka Kosen­dy towa­rzy­szą­ca pre­mie­rze książ­ki Połów. Poetyc­kie debiu­ty 2020, któ­ra uka­za­ła się w Biu­rze Lite­rac­kim 26 lip­ca 2021 roku.

Więcej

Blair Witch Voytala

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Found Foota­ge Niny Voy­ta­li, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

sama sobie dziadersem

wywiady / o pisaniu Nina Voytala Zuzanna Strehl

Roz­mo­wa Zuzan­ny Strehl z Niną Woj­ta­lą, lau­re­at­ką 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

wszystkie moje lesby sprzedam do porno

utwory / premiera w sieci z Połowu Zuzanna Strehl

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Zuzan­ny Strehl wszyst­kie moje les­by sprze­dam do por­no. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2020”.

Więcej

Z perspektywy czasu przypomina mi głośno ujadającego szczeniaczka

wywiady / o pisaniu Karolina Kapusta Zuzanna Strehl

Roz­mo­wa Karo­li­ny Kapu­sty z Zuzan­ną Strehl, lau­re­at­ką 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

oglądając martwą naturę

recenzje / KOMENTARZE Julek Rosiński

Autor­ski komen­tarz Julia­na Rosiń­skie­go, lau­re­ata 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Alessandro Del Piero otwiera Cyc Gada i myśli sobie, jakie to jest dobre

recenzje / KOMENTARZE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Wie­że Julia­na Rosiń­skie­go, lau­re­ata 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Z wieży spada się do skutku

wywiady / o pisaniu Julek Rosiński Nina Voytala

Roz­mo­wa Niny Woy­ta­li z Julia­nem Rosiń­skim, lau­re­atem 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Biorę całe bogactwo wykwitu

wywiady / o pisaniu Karolina Kapusta Sara Akram

Roz­mo­wa Sary Akram z Karo­li­ną Kapu­stą, lau­re­at­ką 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Chirurgiczna precyzja

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Wykwit Karo­li­ny Kapu­sty, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

moje wenflony miały skrzydła

recenzje / KOMENTARZE Karolina Kapusta

Autor­ski komen­tarz Karo­li­ny Kapu­sty, lau­re­at­ki 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

Relacje ważniejsze od poezji i lewicy

wywiady / o pisaniu Julek Rosiński Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Jul­ka Rosiń­skie­go z Toma­szem Gro­mad­ką, lau­re­atem 15. edy­cji Poło­wu.

Więcej

POWRÓT DO DOMU

recenzje / KOMENTARZE Tomek Gromadka

Autor­ski komen­tarz Toma­sza Gro­mad­ki, lau­re­ata 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Niższa polityczność

recenzje / ESEJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Komu­nizm, gów­no i może cie kocham Toma­sza Gro­mad­ki, lau­re­at­ki 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Komunizm, gówno i może cie kocham

utwory / premiera w sieci z Połowu Tomek Gromadka

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Toma­sza Gro­mad­ki Komu­nizm, gów­no i może cie kocham. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2020”.

Więcej

Mistrz Worda opanowuje podstawowe kompetencje soszjalu

utwory / premiera w sieci z Połowu Sara Akram

Pre­mie­ro­wy zestaw wier­szy Sary Akram Mistrz Wor­da opa­no­wu­je pod­sta­wo­we kom­pe­ten­cje soszja­lu. Pre­zen­ta­cja w ramach pro­jek­tu „Poetyc­kie debiu­ty 2020”.

Więcej

Pętla „for” do pętli „while”: my jeszcze sobie porozmawiamy

recenzje / IMPRESJE Dawid Mateusz

Impre­sja Dawi­da Mate­usza na temat zesta­wu wier­szy Mistrz Wor­da opa­no­wu­je pod­sta­wo­we kom­pe­ten­cje soszja­lu Sary Akram, lau­re­at­ki 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej

Wiersze nie służą mi do niczego

wywiady / o pisaniu Sara Akram Tomek Gromadka

Roz­mo­wa Toma­sza Gro­mad­ki z Sarą Akram, lau­re­at­ką 15. edy­cji „Poło­wu”.

Więcej